Vegatopia Forum

IJzer & bloedarmoede

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #140 Gepost op: 11 juni 2005, 20:30:59 »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #141 Gepost op: 11 juni 2005, 20:34:36 »
http://www.teahealth.co.uk/pdf/Tea_and_iron_absorption.pdf

Phenolic compounds found in tea, coffee, red wine, some leafy vegetables, nuts
and legumes are responsible for the inhibition of iron absorption. It appears to be
the galloyl group in these compounds that is responsible for the inhibitory effects....

...

Non-haem iron found in cereals,
vegetables, dried fruit, legumes and nuts is less well absorbed and its absorption is
influenced by a wide variety of dietary factors which include enhancers e.g Vitamin C
(present in fruit and fruit juice) and animal tissue (meat), and inhibitors e.g. phytate
(bran) and tea (polyphenols).

Therefore for those who have a poor iron status or are at high risk of iron deficiency it
would be prudent to avoid drinking tea with meals.

Otherwise moderate tea drinking (3-4 cups) spread throughout other times of the day
is unlikely to have any adverse effect on iron status, and in fact at this level can
actually bring about other health benefits thereby helping to promote overall health
and well being.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2005, 20:36:10 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #142 Gepost op: 11 juni 2005, 20:35:21 »
Het zit in zakjes.
:schater:

Lovelocker had er nog een bericht tussengeplaatst en inmiddels al weer weggehaald...

Het gaat dus niet om korreltjesthee, maar om zakjesthee.

« Laatst bewerkt op: 11 juni 2005, 20:37:00 door Hizikigrrrl »

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #143 Gepost op: 11 juni 2005, 20:36:06 »
Nu vind ik het omgekeerde: zwarte thee looizuurarm en groene thee looizuurrijk. Verwarrend....
Krijg er wel veel zin in thee van.....

Je kunt alle thee in zakjes stoppen; je kunt het ook laten. Ik type twee maal: kutn, zal Freudiaanse vertyping zijn  ;)
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #144 Gepost op: 11 juni 2005, 20:43:04 »
Het blijft trouwens een beetje vreemde zaak. Ik ben lichamelijk heel actief: veel fietsen, hardlopen, fitness, mijn werk, de tuinen...en ik ben niet ongezond moe.
de tuin: dat ben ik

Kiwi

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #145 Gepost op: 11 juni 2005, 23:45:28 »
Ik ben nog eens op onderzoek gegaan en met name mijn koffie- en thee-inname zou best heel goed de boosdoener kunnen zijn. Ik drink gemiddeld naar schatting zo'n anderhalve liter thee en 4 of 5 kopjes koffie per dag.

Ik drink ook de hele dag door thee, ik denk zeker wel een paar liter, maar mijn ijzergehalte is zelfs vrij hoog (zeker voor een vegetariër/vrouw). En nu drink ik wel vaak groene, kruiden- en rooibosthee, maar ook regelmatig zwarte. Dus ik denk dat dat ook verschilt van persoon tot persoon, hoe sterk de ijzeropname beperkt wordt door thee.

Linnepin

Vraagje
« Reactie #146 Gepost op: 12 juli 2005, 20:04:11 »
Hallo,

Ik heb een vraagje, en ik denk dat ik dat hier moet plaatsen.
Waarschijnlijk doordat ik vegetarisch ben heb ik een ijzertekort.
Ik eet wel vlees vervangers, maar duidelijk te weinig andere producten waar ijzer in zit.
Nou was mijn vraag weet iemand (vegetarische) producten en/of gerechten waar veel ijzer in zit ?

Groetjes,

Linda

Linnepin

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #147 Gepost op: 12 juli 2005, 20:10:00 »
Ik heb ook ijzertekort en heb er wat over op gezocht op internet )wat te eten waar veel ijzer in zit)

Hier zit veel ijzer in:

aardappelen
peulvruchten
groente en fruit.
Soja.
Ei.
Brood.
Noten.
etc...

De opname van ijzer wordt verbeterd door gebruik van vitmaine C. Dit zit in:

Groente en fruit.
Aardappelen.
Vruchtensap...

Groetjes,

Linda



Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #148 Gepost op: 14 juli 2005, 22:43:17 »
Deze week moet ik mij laten prikken op o.a. ijzer en B12 van de internist die over mijn schildklier gaat. Dan heb ik de 27ste een afspraak met hem.
Nu dacht ik onder het hardlopen: het kan bijna niet bestaan. Vandaag extreem veel beweging gehad.Dat kan toch niet met bloedarmoede? Nergens last van. Voel mij zelfs zo fit, dat ik bang ben dat ik voorlopig niet kan gaan slapen.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2005, 23:33:40 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #149 Gepost op: 18 juli 2005, 11:25:35 »
Ik heb weer een bloedtest gedaan. Mijn ijzergehalte was 10. En dat moet tussen de 10-25. Dus ik ga maar weer eens actief bijslikken. Al ben ik blij dat het er niet ver onder zit.

Kiwi

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #150 Gepost op: 18 juli 2005, 11:34:18 »
Volgens mij moet je hemoglobinegehalte bij gezonde vrouwen 7,0 of hoger zijn. Als je een Hb van 7,8 of hoger hebt mag je zelfs al bloed doneren. Dus hoe kom jij bij een minimale waarde van 10? ???

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #151 Gepost op: 18 juli 2005, 11:44:42 »
Volgens mij zijn er minstens drie verschillende meetschalen voor Hb (waarvan één niet meer actueel).
Ik dacht dat de meest gebruikelijke schaal in milli-mol per liter weergeeft.
Ik kom ook een schaal tegen in gram per deciliter, die geeft hogere waardes aan: 11 g/dl = 6,8 mmol/l, dit getal zou (ongeveer) de grenswaarde voor bloedarmoede bepalen.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2005, 11:51:20 door M@ñ@ñ@ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #152 Gepost op: 18 juli 2005, 11:44:56 »
Van de site van de bloedbank:

Hemoglobine is een ijzerhoudend eiwit dat zuurstof bindt. Een tekort aan hemoglobine wordt onder meer veroorzaakt door ijzergebrek.
Wanneer is er sprake van bloedarmoede?

Hemoglobine Normaalwaarde mmol/l Bloedarmoede
Mannen8,5 - 11 lager dan 8
Vrouwen7,5 - 10lager dan 7



Edit: maar dat is ook verwarrend dan, als je het over verschillende waardes kunt hebben. :-\
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2005, 11:46:56 door Kiwi »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #153 Gepost op: 18 juli 2005, 17:33:25 »
Daarom moet je er ook altijd bijvragen tussen welke waardes het gehalte moet liggen.

Laura

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #154 Gepost op: 19 juli 2005, 16:40:41 »
Ik ben nu 6 jaar vegetariër, en heb me vanmorgen toch maar eens bij de dokter laten prikken. K had een ijzerwaarde van 7.2  :o  En achter een paar weken moet ik me nog een keer laten prikken. Dan maar hopen dat het beter is.  :)
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2005, 18:11:04 door Laura »

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #155 Gepost op: 23 juli 2005, 16:30:32 »
Ik werd laatst bij de bloedbank uitgenodigd om weer eens bloed te doneren. Helaas was mijn Hb nu 7.4 en mocht ik niet doneren....
Ik heb het idee dat ik goed gevarieerd eet, zou er niet iets kunnen zijn wat ijzer extra afbreekt? Het was erg warm die dag bv. Of extra stress?
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

viv

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #156 Gepost op: 23 juli 2005, 22:43:03 »
Ik ben een aantal weken geleden gekeurd voor bloeddonorschap
krijg ik nog de uitslag van
maar nu lees ik hier dat ijzergehalte ook belangrijk is (bij test was die prima)
wel fijn dat je zulke dingen dan te horen krijgt
omdat je er zelf vaak niets van merkt als dat te laat is ;)

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #157 Gepost op: 29 juli 2005, 16:01:55 »
Was vanochtend dan bij de internist. Heb twee maanden mijn best gedaan op ijzer en B12. Mijn Hb is vorige week geprikt: 7.5 Mijn B12 zit iets onder wat internist gezond vindt.
Hij zei dat hij wel een ijzerpreparaat wilde voorschrijven, maar dat hij het acceptabel vond als ik dat niet wilde. Gekozen voor: niet. Maar het is dus wel een punt van aandacht.
Misschien heeft het ook te maken met mijn vrij grote lichamelijk activiteit? Helaas heb ik hem dat niet gevraagd.
de tuin: dat ben ik

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #158 Gepost op: 08 augustus 2005, 17:43:22 »
Ik werd laatst bij de bloedbank uitgenodigd om weer eens bloed te doneren. Helaas was mijn Hb nu 7.4 en mocht ik niet doneren....
Ik heb het idee dat ik goed gevarieerd eet, zou er niet iets kunnen zijn wat ijzer extra afbreekt?
Ijzer komt in twee geïoniseerde vormen voor, tweewaardig en driewaardig positief geladen. Driewaardig wordt minder goed opgenomen. IJzer reageert op andere voedingsstoffen. Fytinezuur in het omhulsel van granen bindt ijzer, en verhindert daardoor de opname van beide. En (gek genoeg) grote hoeveelheden vezels doen dat ook. Zwavelbevattende aminozuren, citroenzuur, calcium en vitamine C verhogen aan de andere kant het opnamevermogen. Het zet de driewaardige geladen ijzer om in tweewaardig. Hoogwaardig eiwit uit sojabonen doet het ook met ander voedsel dat ijzer bevat. Als je eiwit voornamelijk uit melk haalt is dit nadelig voor de opname.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #159 Gepost op: 08 augustus 2005, 20:46:53 »
Afgelopen zaterdag is mijn bloed getest, ik had een Hb gehalte van 12.6 (zou tussen de 12.0 en 16.0 moeten liggen) dus op zich ok hoewel ik het al te laag vind. Verder zag ik dat mijn RBC te laag was, waar kan dat aan liggen, heeft dat ook iets met ijzer te maken of niet?