Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

scarabee

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #380 Gepost op: 07 april 2009, 10:07:48 »
Ik heb laatst van de vader van mijn vriend (gereformeerd) te horen gekregen dat ik "niet bijbels" was als vegetarier. Nu is het zo dat elke keer dat hij mij ziet, begint over mijn vegetarisme. Of dat iets met "ah, die zielige beestjes" te maken heeft; en dat soort opmerkingen. Meestal reageer ik heel laconiek en hou ik de sfeer luchtig, omdat ik toch al vermoedde dat hij alleen overtuigd is van z'n eigen gelijk.

Maar met die referentie naar de bijbel haalde hij het bloed onder m'n nagels vandaan. De keuze voor vegetarisme is eentje naar eer en geweten, hoe doe ik het zo goed mogelijk, voor mezelf, voor de schepping, etc. Ongeveer dezelfde overwegingen die Schanulleke eerder in dit topic aanvoerde.

Zijn redenatie: God zegt (in de bijbel) dat vlees-eten mag.
Mijn redenatie: er staat nergens dat het niet mag. Als je dan toch de bijbel wilt aanhouden, hou dan de spijswetten uit Deuteronomium aan, en eet kosher.

Toen zei hij opeens dat het een kwestie van interpretatie was. Ik: aha, als het een kwestie van interpretatie is dan is mijn interpretatie dat het getuigt van eerbied voor de schepping om dieren niet uit te buiten zoals nu gebeurt in de vleesindustrie. Dat de huidige bio-industrie niets met rentmeesterschap te maken heeft.

Hij begon afwijkende antwoorden te geven (waar moet je dan met al die dieren heen - heerlijke cirkelredenering), hij wilde dus totaal geen discussie aangaan, maar mij z'n eigen "gelijk" opdringen. Ik kon deze keer niet rustig blijven en word nog steeds kwaad als ik eraan terugdenk. Maar nu gelukkig enigszins van me afgeschreven :)

De volgende keer dat hij erover begint, begin ik over Spreuken 15:17, "beter een schotel met groente waar liefde heerst, dan een gemeste os en haat daarbij".

(Overigens heb ik eerder eens gelezen dat sommige geloofsstromen ervan uitgaan dat de mensen voor de zondeval vegetariers waren. Dus dat is ook een hele fijne om aan te voeren)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #381 Gepost op: 07 april 2009, 13:13:05 »
 ;D

PETA heeft wel een site over de islam en vegetarisme. Misschien hebben ze ook iets over de bijbel?

Schanulleke

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #382 Gepost op: 07 april 2009, 18:05:46 »
Scarabee, ik kan me je frustraties voorstellen. Mocht je schoonvader de volgende keer dat je hem ziet weer over vegetarisch eten beginnen, dan zou je hem ook op Romeinen 14:1-12 kunnen wijzen. Met name vers 5 en vers 12 zijn interessant:

Vers 5: (...) Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd.
Vers 12: Zo zal dan een ieder onzer voor zichzelf rekenschap geven aan God.

Met andere woorden: iedereen dient zijn of haar eigen overtuiging te volgen en iedereen zal zich voor die overtuiging moeten verantwoorden bij God.

In de context van dit stuk gaat het om plantaardig eten versus alles eten. Het is wel goed om te bedenken dat het hier niet gaat om de vraag of het toegestaan is om dieren te doden. Dat is in de bijbel geen issue. De apostel Paulus, die dit stuk geschreven heeft, reageert hier op de vraag of christenen van joodse komaf zich nog aan de joodse spijswetten moeten houden. Sommige christenen van joodse komaf vonden het niet prettig om dingen te eten die volgens de joodse wet verboden waren. Vrijwel altijd ging het dan om dierlijke produkten. Deze mensen aten zo plantaardig mogelijk, omdat ze zich op die manier aan de joodse wet konden houden, wat voor hun weer een manier was om eerbied voor God te tonen. Als je vegetarisch eet uit respect voor God en alles wat Hij gemaakt heeft, dan handel je dus helemaal in de lijn van de bovenstaande tekst. Als je schoonvader een andere mening is toegedaan, dan heeft hij daartoe alle recht, maar als hij zegt dat jij niet bijbels handelt, dan heeft hij vers 5 en 12 niet begrepen en gaat hij zelf ook in de fout.

Hopelijk helpt dit je weer een eindje vooruit...


Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #383 Gepost op: 08 juni 2009, 16:36:08 »
Sindskort ben ik ook vegetarisch gaan eten.
Ik vond gewoon dat het niet langer geoorloofd was om dagelijks vlees te eten, terwijl ik al die vreselijke praktijken zag over de bio-industrie en alle andere slachtpraktijken.
Toch is het wel zwaar om vegetarier te zijn.
Vooral als ik bij mijn ouders ben, staat er vaak vlees op het menu.
Verder zijn er zoveel invloeden van buitenaf.
Ik ken eigenlijk nauwelijks mensen die vegetarisch eten.
En ik vind dat het ook te weinig gestimuleerd wordt.
Als je naar deze consumptiemaatschappij kijkt, dan schieten de McDonalds en shoarma- en kebab-zaken als paddestoelen uit de grond.
Daardoor moet er steeds meer vlees geproduceert worden.
Ook in mijn familiekring wordt er alom vlees gegeten.
Ik heb het er maar moeilijk mee, maar er het is als roeien tegen de zware stroming in.
Van huis uit heb ik ook altijd vlees gegeten.
Omdat je het in je opvoeding mee krijgt, weet je niet beter.
Nu besef ik echter steeds meer dat we in een enorme consumptiemaatschappij leven, waarin dieren vaak de dupe zijn.

Hoe gaan jullie eigenlijk om met al die invloeden van buitenaf?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #384 Gepost op: 08 juni 2009, 16:56:06 »
Allereerst, Hega, welkom op dit forum!

Je kan je hier nog voorstellen als je wilt.

Ik denk dat iedereen er in meer of mindere mate wel eens last van heeft. Op dit forum zijn er meerdere topics die erover gaan. Ook kan je hier natuurlijk ook met andere vegetariers van gedachten wisselen. Kijk dus vooral rond!
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2009, 17:00:27 door LL de Ling »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #385 Gepost op: 08 juni 2009, 17:12:44 »
Hoe gaan jullie eigenlijk om met al die invloeden van buitenaf?

Als iedereen zoals ik zou denken zou de wereld natuurlijk een stuk beter zijn, maar ik heb geaccepteerd dat dat niet het geval is en dat iedereen verschillend is en denkt. Ik heb een keuze gemaakt voor een eetpatroon, andere mensen hebben andere keuzes gemaakt, het zij zo. En ja, de bioindustrie is stom; maar er gebeuren wel meer stomme dingen in de wereld. Je hebt zelf de keuze om er niet actief (of passief) aan mee te werken en om die keuze te maken is het goed om erover na te denken, maar als het leidt tot weltschmerz kan je beter niet eraan denken.
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2009, 17:31:03 door Poek »

Schanulleke

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #386 Gepost op: 08 juni 2009, 19:28:40 »
Ik ken eigenlijk nauwelijks mensen die vegetarisch eten.

Dat is het leuke van Vegatopia: je treft er mensen die allemaal bewust met eten en consumeren omgaan. Als je wilt, kun je hier veel online contacten leggen. En er worden IRL-activiteiten georganiseerd (IRL = in real life) voor mensen die het leuk vinden om elkaar in levende lijve te ontmoeten. Het is dus zeker aan te bevelen om de site in de gaten te houden.

Ennuh... welkom! :)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #387 Gepost op: 08 juni 2009, 20:28:43 »
Als iedereen zoals ik zou denken zou de wereld natuurlijk een stuk beter zijn,
:hypocrite: :heehee:
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #388 Gepost op: 08 juni 2009, 23:21:15 »
Ja, dan zou er geen bioindustrie zijn en zouden alle katten minstens vijf keer per dag uitgebreid gemasseerd worden! Een utopia toch?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #389 Gepost op: 09 juni 2009, 09:36:35 »
ooeeehhhhh! Alleen katten??? ;)

Maar je hebt gelijk Hega, helemaal als net-vegetarier loop je tegen een heleboel problemen en vooroordelen aan en kan het best zwaar zijn om vegetarier te zijn.
Maar wees gerust, dat deel wordt makkelijker. Je leert er mee omgaan.

En de bioindustrie-consumptie maatschappij is k#t ja, dat deel veranderd helaas niet.


Kieketok

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #390 Gepost op: 09 juni 2009, 11:58:39 »
Bij mij blijft vooral in m'n hoofd zitten: 'waarom snappen die andere mensen nou niet dat het beter zou zijn als ze vegetarisch zouden eten'. Maar de meeste mensen krijg je toch niet omgepraat en je kunt ze alleen maar informeren over wat ze eten, ze maken zelf de keuzes. Ik vind het soms wel moeilijk te begrijpen dat lieve en intelligente mensen desondanks vlees blijven eten.

Citaat
Maar wees gerust, dat deel wordt makkelijker. Je leert er mee omgaan.
Dat, je raakt aan die opmerkingen gewend. En je leert beter argumenteren waardoor je je niet meer laat overdonderen door (slechte) argumenten van vleeseters. Daar is internet ook erg handig voor. Andersom leren de mensen in je omgeving er ook mee omgaan. In het begin nemen mensen je niet serieus, vergeten dat je vegetarier bent, denken dat het maar voor even is, weten niet goed wat ze moeten doen als je komt eten... Maar na een tijdje gaan ze snappen dat je het serieus meent, dat flauwe opmerkingen geen zin hebben, dat je vegetarier blijft en leren ze hoe ze iets voor je kunnen maken.

Citaat
En de bioindustrie-consumptie maatschappij is k#t ja, dat deel veranderd helaas niet.
Langzaam maar zeker wordt men wel bewuster, met de nadruk op langzaam.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #391 Gepost op: 09 juni 2009, 12:51:30 »
Da's bij mij ook zo hoor, dat ik niet begrijp dat mensen het niet begrijpen, maar ben allang geleden gestopt met mensen te proberen te overtuigen (wat vreemd genoeg júíst weer wat mensjes heeft overtuigd).

O en de constante vraag, "eet je alweer vlees?" zelfs na 23 jaar denken mensen dat het een bevlieging is....
*zucht*


Kieketok

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #392 Gepost op: 12 juni 2009, 16:11:15 »
O en de constante vraag, "eet je alweer vlees?" zelfs na 23 jaar denken mensen dat het een bevlieging is....
*zucht*

Oeh, dat valt bij mij dan weer mee, die heb ik al lang niet meer gehoord en ik ben nog geen 23 jaar vegetarier (want 21 jaar oud he). Wel 'dat het voor een keer toch geen kwaad kan'.

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #393 Gepost op: 14 juni 2009, 00:17:00 »
Op een bruiloft gisteren zat bijna overal dier in, spekjes bij de aardappeltjes, ham om de witlof, kip in de sla en champignons bij de biefstuk/jus in. Mensen vragen dan serieus of ik de champignons niet uit de jus eet.... We (de 2 aanwezige vegetariers, van de 100) kregen wel een lekkere quiche, dat moet ook gezegd worden.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #394 Gepost op: 14 juni 2009, 15:17:56 »
"Dan eet je er toch gewoon omheen?"  :frusty:

Dat heb ik in zo'n all-inclusive gebeuren in Gran Canaria gehad. Overal zat vl33s in en niemand die iets voor me wilde maken..
Heb dus een week lang alleen toetjes gegeten, want fruit en chocolade hadden ze in overvloed:)

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #395 Gepost op: 14 juni 2009, 15:36:21 »
Dat was in zuid-spanje ook zo, toetjes of voor de zoveelste keer een gebakken ei
(iedere dag ei is toch ook niet gezond?)
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #396 Gepost op: 14 juni 2009, 15:39:36 »

(iedere dag ei is toch ook niet gezond?)

Kan prima hoor!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #397 Gepost op: 14 juni 2009, 15:48:00 »
Als je geen aanleg voor hoog cholesterol hebt, kan t volgens mij prima.
Mijn lichaam zou niet weten wat t overkomt, al die eieren opeens!

Hebben ze in die spaanse landen geen vegetariers ofzo?

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #398 Gepost op: 14 juni 2009, 15:55:54 »
Dat was in zuid-spanje ook zo, toetjes of voor de zoveelste keer een gebakken ei
(iedere dag ei is toch ook niet gezond?)

Valt best mee hoor.  Zeker als je voor de rest gezond eet (niet nog een massa vlees of zo) dan is één ei per dag absoluut geen probleem.  Wat zou er niet gezond zijn aan één ei per dag?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #399 Gepost op: 14 juni 2009, 16:07:48 »
Er is ooit een heleboel ophef over eieren geweest, dat je er niet meer dan 3(ik noem maar wat) per week mocht eten ofzo. Vervolgens bleek dat elk land daar zn eigen toelaatbare grens voor had en dat die zo verschrikkelijk veel afweek van die van ons dat ik me er nooit meer wat van aangetrokken heb. Maar wellicht is het bij mensen blijven hangen dat veel eieren niet gezond zou zijn.