Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 24 gasten bekijken dit topic.

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #620 Gepost op: 21 maart 2013, 15:39:58 »
Ik snap het probleem niet zo, want als ze zelf te beroerd zijn om iets te bedenken of te proberen al dan niet met tips van jou, dan kun je toch ook zelf iets meenemen? Extra hapjes, dat is toch winst voor iedereen?
Echt, olijven, nootjes, chipjes, de steeds populairder wordende hummus zijn toch geen moeilijke of enge dingen. Overhandig het aan de gastvrouw bij de deur desnoods, zodat het naar de keuken gesneakt kan worden om daar in een leuk schaaltje te belanden et voila! Niemand die merkt dat 'het' er niet bij hoort.

Ik zeg toch ook niet dat het een probleem is? Tuurlijk kan ik zelf wat meenemen. Het valt me dus gewoon op, dat je je in 1x moet verdedigen voor je keuze. Dat mensen ineens tienduizend redenen hebben om je te vertellen hoe achterlijk je keuze wel niet is. Terwijl ik dat andersom niet zeg tegen haar over haar vleeseten. Ik vind dat gewoon vreemd en volgens mij was dat het onderwerp van dit topic toch? ;D

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #621 Gepost op: 21 maart 2013, 15:52:51 »
Nee, dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel het probleem wat zij er van maken, geheel ontopic dus  :P
Zijn ze ook zo ondersteunend als er op iemand op dieet is eigenlijk?
Sin chile, no tiene chiste!

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #622 Gepost op: 21 maart 2013, 16:12:18 »
Nee, dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel het probleem wat zij er van maken, geheel ontopic dus  :P
Zijn ze ook zo ondersteunend als er op iemand op dieet is eigenlijk?


Hmm ze is zelf vaak op dieet. Dan ben ik altijd ondersteunend. Pfff nou nu dus niet meer :-X

Die andere 2 zijn nooit op dieet ...

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #623 Gepost op: 21 maart 2013, 20:33:03 »
Ik heb veel hapjes afgeslagen en ben een stuk lichter geworden.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #624 Gepost op: 23 maart 2013, 09:12:45 »


En anders kun je altijd nog boeddhist worden  ;)

Precies.... dan kan je altijd geloven in   KARMA!  :wortel:
Want a sugarcube?

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #625 Gepost op: 27 mei 2013, 14:22:31 »
ik was vorige week lunchen in een restaurant (in dit geval niet nader te benoemen, ze hebben excuses aangeboden voor de werknemer) en nam daar op de kaart de vegetarisch aangemerkte toast met champignons. Terwijl ik aan het eten was vond ik een stuk sp3k op mijn brood. Gelukkig zat mijn buik al vol, want ik was ook meteen klaar met eten.

Toen ik de serveester er op aansprak gaf ze aan dat ik dan maar had moeten zeggen dat ik vegetarier ben. Deze logica ontging mij een beetje. Je zet toch geen vegetarische gerechten op je kaart om dan vervolgens alsnog te moeten zeggen dat je vega bent? (Daarnaast had ik aan haar collega gevraagd of de champignons met olie gebakken konden worden, had die het dan niet even moet vragen?) Wat vinden jullie? Het heeft me namelijk wel aan het denken gezet. Ben ik niet te ruimdenkend dat ik er vanuit ga dat als ik iets vegetarisch bestel, ik dat niet apart hoef aan te geven?

Ik denk dat ik door te zeggen dat ik vegetariër was in dit geval mijn spekje niet had kunnen voorkomen (en natuurlijk kan het gebeuren, ze moest alleen begrijpen dat ik er ook niet blij mee ben) Zeggen jullie het altijd? Ook als je nadrukkelijk alleen vegadingen besteld?

 
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #626 Gepost op: 27 mei 2013, 14:26:51 »
Nee nooit, ik bestel vegadingen omdat ik ervanuit ga dat die vega zijn.

Overigens geef ik vaak wel vantevoren mijn allergieën door, en daar staan schaal- en schelpdieren ook tussen. Ik vind eigenlijk dat ik dat ook niet zou moeten doen, maar het is iets te gevaarlijk als er koks zijn die denken "dat beetje vissaus merkt ze toch niet". Geen idee of er veel van zulke koks zijn.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #627 Gepost op: 27 mei 2013, 14:28:02 »
In sommige streken lijken ze te denken dat stukjes spek vegetarisch zijn. De logica ontgaat mij ook, maar een oplettende serveerder/ster vraagt bij de klant even na hoe vegetarisch die zijn bestelling wenst.
Vega-toast met champignons, daar zou ik overigens absoluut geen spekjes in verwachten, lijkt me een wat merkwaardige combo.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2013, 14:30:11 door Slog@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #628 Gepost op: 27 mei 2013, 14:38:46 »
Ook als de gado gado bij de vegagerechten staat geef ik aan dat ik er geen (g4rn4len)kroepoek op wil.
Ik vraag vaak of vegetarisch ook inhoud dat er geen vis in zit.
Soep vertrouw ik maar zelden.
Gewoon te vaak meegemaakt dat het mis ging.

Ik word vaak bekeken als een lastig insect wanneer ik hierover vragen stel maar als ik het vergeet zal je net zien: plakken ham in de vegetarische lasagna, balletjes in de groentensoep en kip in de als vegetarisch verkochte kerrie. In het verleden geneerde ik me soms als ik iemand hiermee op de tenen trapte en had ik de neiging uit te willen leggen dat het niet altijd goed gaat als je denkt vegetarisch eten te bestellen.
Tegenwoordig denk ik 'veiligheid voor alles' en kan het me niet meer schelen wat 'ze' er van zouden kunnen denken. Beter 100 keer voor niets gevraagd en schampere/verontwaardigde reacties dan één keer vergeten en vlees in het eten.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #629 Gepost op: 27 mei 2013, 14:48:57 »
In sommige streken, dat geldt hier normaal juist niet. Maar goed ik heb ondertussen een geweldige vega high tea-bon gehad van t restaurant. En had er al vaker gegeten en normaal nooit iets geks gehad maar was best verbolgen over de reactie van de serveerster.

maar Jol als er staat; toast met champignons, in roomboter gebakken champignons op geroosterd brood. Ga je dan nog vragen of er geen spek of ham bij zit??  ???
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #630 Gepost op: 27 mei 2013, 15:02:45 »
Als iets als vegetarisch staat aangemerkt, dan ga ik ervan uit dat het ook vegetarisch is. Er horen dan geen spekjes in te zitten, dat vind ik echt niet kunnen.

Als ik denk dat iets vegetarisch is, maar het staat er niet specifiek bij, dan check ik het weleens voor de zekerheid. Vooral bij dingen waarbij ik verwacht dat er weleens iets dierlijks in kan zitten (spekjes bij de geitenkaas bijvoorbeeld). Bij champignons op toast zou ik dat misschien ook wel doen, tenzij er dus specifiek bij vermeld is dat het vegetarisch is.

Je hebt gevraagd of het in olie gebakken kon worden, en dat ze dan wellicht hadden moeten vragen of je vegetariër bent. Ik moet eerlijk zeggen, dat zou een jaar geleden (toen ik nog carnivoor was) niet in mij zijn opgekomen. Ik was er dan vanuit gegaan dat je liever geen boter at, of zo. Dus ik weet niet of je dat mag/kunt verwachten. Veganisme is nog onbekender dan vegetarisme voor veel mensen.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #631 Gepost op: 27 mei 2013, 15:11:51 »
Ik ging er ook niet vanuit dat ze wist wat veganist zijn is hoor. Ik ga er wel vanuit dat als er 3 ingredienten op de kaart staan. en de vermeldig van een Vtje wat volgens de kaart vegetarisch betekend dat het ook echt zonder vlees is. Bij soepen en dergelijke twijfel ik nog wel eens (die neem ik dus ook eigenlijk amper)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #632 Gepost op: 27 mei 2013, 15:16:40 »
Ik vind ook dat als er een Vtje bij staat je er echt wel van uit mag gaan dat je geen spekjes krijgt.
Zelf zou ik het dan ook niet checken. 

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #633 Gepost op: 27 mei 2013, 18:30:38 »
Maar nu snap ik het niet meer. Was het nu een per ongeluk verdwaald stukje spek, als in, een heel klein stukje tussen de champignons, of waren het meerdere spekjes die er duidelijk opzettelijk aan toe waren gevoegd?
Want in het eerste geval is er blijkbaar in de keuken iets mis gegaan, terwijl het principe wel klopt. Extra navragen had dit spekje denk ik niet kunnen voorkomen. Nou ja, misschien dat ze dan in de keuken wat beter hadden opgelet.
In het tweede geval klopt de kaart niet.

Overigens at ik, toen ik nog vlees at, wel eens champignon-spekjes-room-pasta, dus champignon-spek is voor mij een heel gewone combinatie.

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #634 Gepost op: 27 mei 2013, 21:45:33 »
hmmm vreemd hoor.
Ik ga er idd op een kaart vanuit dat iets vega is al dat er bij staat.
Ga dan niet nog eens melden dat ik vegetariër ben..

Had laatst een keer in zo'n blad van een supermarkt een recept gezien die aangeduid stond als vega. Toen ik hem door las stond in het recept toch duidelijk vlees bij. Heb toen gemaild en kreeg netjes reactie met excuses dat er beter op gelet zou worden.


Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #635 Gepost op: 27 mei 2013, 22:02:26 »

maar Jol als er staat; toast met champignons, in roomboter gebakken champignons op geroosterd brood. Ga je dan nog vragen of er geen spek of ham bij zit??  ???


Als er verder geen aanduiding op de kaart staat zou ik er zeker naar vragen, champignons en spekjes zijn nou eenmaal klassiek samen, maar als het staat aangeduid als vegetarisch vertrouw ik er net zo vaak wel als niet op dat het ook vegetarisch is. Behalve in Frankrijk of de Ardennen, daar duiken op de meest onverwachte plaatsen nog lardons op dus vraag ik het altijd, wat ze ook op de kaart beweren.

Maar het is natuurlijk hardstikke slecht dat je niet kan vertrouwen op de informatie die je van het restaurant krijgt. Hoewel de laatste tijd regelmatig blijkt dat de onbetrouwbaarheid niet alleen de vegetarische gerechten betreft....

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #636 Gepost op: 28 mei 2013, 08:53:29 »
@ sabine77 het ging om een verdwaald stukje. En ik geloof niet dat ze in de gemiddelde horeca ineens beter gaan opletten als er iemand op het terras vegetarier roept.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Sam

  • ******
  • 7.166
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #637 Gepost op: 28 mei 2013, 09:55:30 »
De reactie van de serveerster was erg klantonvriendelijk. Je bestelt iets vegetarisch, er verdwaalt een stuk spek in, dan moet je je als restaurant verontschuldigen, niet zeggen dat de klant dan maar door had moeten geven dat ze vegetarier was. Ik heb het bij een pizza restaurant gehad: eerste keer gebeurt het, excuses gekregen, OK. Tweede keer gebeurt het: schouders ophalen en zeggen dat het maar een klein stukje is. Nooit meer teruggeweest, en het is inmiddels denk ik 15 jaar later.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #638 Gepost op: 28 mei 2013, 11:12:48 »
@sam, ik ga er idd niet meer heen. Maar was zwaar pissig over de manier waarop idd.
Daarom heb ik ook mail gestuurd, ze maakte trouwens wel excuus over de spek, maar niet over de medewerker :S
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.597
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #639 Gepost op: 28 mei 2013, 22:41:09 »
Terwijl ik aan het eten was vond ik een stuk sp3k op mijn brood. [...]

Toen ik de serveester er op aansprak gaf ze aan dat ik dan maar had moeten zeggen dat ik vegetarier ben.
Dat is nu typisch de bekende verdedigingsmodus. "Jij had weliswaar iets vegetarisch besteld, maar hoe kan ik nu weten dat een verdwaald stukje spek érg is als je er niet bij zegt dat je vegetariër bent." In de ijdele hoop dat de klant daardoor denkt dat het zijn of haar fout is. Hoe moeilijk is het om te zeggen "Dat had niet mogen gebeuren, onze excuses."

Ik geloof dat ik in dat geval de manager-van-dienst op het matje zou hebben geroepen. Foutjes worden gemaakt, maar de reactie van de serveerster was inderdaad beneden peil.
Gemüse ist mein Fleisch