Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 25 gasten bekijken dit topic.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #600 Gepost op: 07 januari 2013, 13:48:59 »
Daar kan ik wel wat mee.
Het lijkt inderdaad alsof mensen zich aangevallen voelen, hoe voorzichtig ik daarmee ook ben.
Net alsof ze bang zijn dat ik van ze verwacht dat ze mee gaan doen of zo, als ze het met me eens zijn.
Echte zendelingsdrang heb ik niet, maar als mensen echt niet lijken te weten hoe het zit, dan wil ik ze wel graag goed kunnen informeren. 

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #601 Gepost op: 07 januari 2013, 19:35:30 »
Laat ze eens in de omgeving van Barneveld rondkijken. Veel kippenindustrie. En in Brabant veel varkenshouders. Laat ze vooral in die gebieden flink ruiken.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #602 Gepost op: 11 januari 2013, 16:36:04 »
Ik vind het altijd wel lastig, mensen vinden het toch vaak ''lastig'' te koken voor een vegetariër. Ik maak vaak mee dat er dan toch vleesjus over het eten wordt gegoten of in dezelfde pan wordt gebakken. Ik eet het dan niet meer, mensen zien dit vaak als aanstellerij. Ook als we gaan gourmetten wil ik niet dat mijn vegaburgers in aanraking komen of op een plaats komen te liggen waar vlees heeft gelegen. Hoe streng zijn jullie hierin?

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #603 Gepost op: 11 januari 2013, 20:38:51 »
Ik ben net zo strikt of mogelijk zelfs strikter. Vaak heb ik extra ligakoekjes bij me, zodat ik niet omkom van de honger als er geen vegetarische voedsel beschikbaar is. Maar men houdt in het algemeen heel goed rekening met mij. Zal wel door m'n uitstraling komen. Ik verkeer al jaren niet meer in de positie dat men mij een aansteller vindt.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2013, 20:44:37 door @rno »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #604 Gepost op: 12 januari 2013, 12:38:44 »
Ik vind het altijd wel lastig, mensen vinden het toch vaak ''lastig'' te koken voor een vegetariër. Ik maak vaak mee dat er dan toch vleesjus over het eten wordt gegoten of in dezelfde pan wordt gebakken. Ik eet het dan niet meer, mensen zien dit vaak als aanstellerij. Ook als we gaan gourmetten wil ik niet dat mijn vegaburgers in aanraking komen of op een plaats komen te liggen waar vlees heeft gelegen. Hoe streng zijn jullie hierin?

Ik kook vaak gewoon mee, of ik vraag van tevoren of ik zelf iets mee moet nemen/klaarmaken. En of je je burger op wil eten om dat het naast vlees heeft gelegen.... dat is iets persoonlijks. Ik heb daar geen probleem mee (ik eet ook wel eens een snoepje waar gelatine in zit). Bovendien vinden ze me sowieso wel een muggenzifter omdat ik  anders eet :P
Want a sugarcube?

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #605 Gepost op: 14 januari 2013, 13:31:38 »
Ik vind het altijd wel lastig, mensen vinden het toch vaak ''lastig'' te koken voor een vegetariër. Ik maak vaak mee dat er dan toch vleesjus over het eten wordt gegoten of in dezelfde pan wordt gebakken. Ik eet het dan niet meer, mensen zien dit vaak als aanstellerij. Ook als we gaan gourmetten wil ik niet dat mijn vegaburgers in aanraking komen of op een plaats komen te liggen waar vlees heeft gelegen. Hoe streng zijn jullie hierin?

Ik kook vaak gewoon mee, of ik vraag van tevoren of ik zelf iets mee moet nemen/klaarmaken. En of je je burger op wil eten om dat het naast vlees heeft gelegen.... dat is iets persoonlijks. Ik heb daar geen probleem mee (ik eet ook wel eens een snoepje waar gelatine in zit). Bovendien vinden ze me sowieso wel een muggenzifter omdat ik  anders eet :P

ik doe meestal met gourmetten mijn eigen pannetjes claimen, dat helpt ;)
en vaak lekker voor mensen koken helpt ook ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #606 Gepost op: 14 januari 2013, 16:56:19 »
en vaak lekker voor mensen koken helpt ook ;)

 :yes: Liefde gaat door de maag en samen eten verbroederd.
Want a sugarcube?

Offline Vega46

  • *
  • 4
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #607 Gepost op: 13 februari 2013, 20:53:03 »
Ja dat herken ik,er is weinig tot geen begrip voor mij,mensen vinden mij maar een zeur,mijn gezin blijft vlees eten en vinden mij zelfs vervelend.valt niet mee,maar uit respect voor de dieren blijf ik volhouden.
Ik kan me hun houding ergens wel een beetje voorstellen,mijn zus en vader hebben hun hele leven geen vlees gegeten en ik ergerde mij vroeger ook aan hun,al het eten werd gesorteerd,vreselijk.
Ik heb mijn hele leven vlees gegeten,maar nu op mijn 46e ging die knop om. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.921
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #608 Gepost op: 13 februari 2013, 21:14:46 »
En wat vinden je zus en vader ervan dat je vegetarier bent geworden?

Welkom trouwens :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #609 Gepost op: 13 februari 2013, 21:42:29 »
Welkom, Vega46!

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #610 Gepost op: 21 maart 2013, 09:05:02 »
Nou ik ben al zeer veel jaren vegetarier... en dat verdedigen was appeltje eitje met nu...
ik probeer om te schakelen naar veganist en kwam daardoor vandaag met 3 verschillende mensen in gesprek daarover en idd nu voelde ik pas echt hoe ik mijzelf moest verdedigen.
En ik vond het dom en voelde me zelfs een beetje boos worden.

Want wat krijg je te horen?
- Na wat achterlijk! (hoezo?? jij hebt er toch geen last van?)
- Eerder zei je altijd dat dat je te ver ging, dat je altijd kaas zou blijven eten (ja en?? nu niet meer, ik kan t niet meer rijmen..)
- Wat ga je dan eten als we uit eten gaan?
- Eet je dan ook geen toetje meer?
- Wat moet ik voor je neerzetten dan als je op bezoek komt?
- Dat is niet gezond hoor, je gaat heel veel tekort komen (ja en leg dat maar eens goed uit als je net begint)
- Ik vind het wel ver gaan hoor.
- O dan mag je helemaal niks meer.

Ik zit er sterk aan te denken om voortaan gewoon 'nee ik ben op dieet' te melden.
al krijg ik dan vast te horen... jij? doe nie zo gek, dat is echt niet nodig'


Sjucht leuk begin zo..

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #611 Gepost op: 21 maart 2013, 11:44:51 »
Toch aardig dat ze vragen wat ze voor je moeten neerzetten wanneer je langskomt :)
Want a sugarcube?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #612 Gepost op: 21 maart 2013, 13:26:32 »
Vervelend dat ze zo schrikken, maar een paar van de reacties geven gewoon aan dat ze zich zorgen maken. Misschien is het onbekende eraan? En wat Chantal ook zegt, ze proberen in ieder geval al een beetje mee te denken.
Moet wel een beetje lachen om de vraag wat je dan gaat eten in een restaurant. Het tafellaken gegarneerd met een blaadje sla, dat lijkt me evident :hehe:
Maar goed, ik zou zeggen laat je niet gek maken dat je zwaar in de verdediging schiet. Geef het goede voorbeeld en maak het ze makkelijker door ze tegemoet te komen met aan te bieden zelf wat mee te nemen of samen te koken (extra gezellig). Check het menu van het restaurant waar jullie willen gaan eten, maar bel ook even, liefst 3 dagen van te voren (stel er moet iets aangepast worden, dan kunnen ze dat nog bestellen). Als het te druk is en/of niet kan, dan weet je dat van te voren en kun je een ander restaurant voorstellen. Op de avond zelf geef je gewoon bij de ober aan dat jij gebeld hebt en dan merken je tafelgenoten verder niets anders eraan.
Dan kunnen ze zelf merken dat het niet zo'n probleem hoeft te zijn of eng is, maar best wel lekker kan zijn en dat jij niet veranderd in een militante geitenwollensokken ubermensch zonder deo ofzo.

En anders kun je altijd nog boeddhist worden  ;)
Sin chile, no tiene chiste!

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #613 Gepost op: 21 maart 2013, 13:36:13 »
Toch aardig dat ze vragen wat ze voor je moeten neerzetten wanneer je langskomt :)

Nou als je gehoord had hoe t eruit kwam had je t niet als aardig opgevat ;)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #614 Gepost op: 21 maart 2013, 14:15:20 »
Aardiger dan dat je helemaal niet meer hoeft te komen eten  ;)
Sin chile, no tiene chiste!

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #615 Gepost op: 21 maart 2013, 14:56:16 »
Aardiger dan dat je helemaal niet meer hoeft te komen eten  ;)

T ging ook niet om komen eten, t ging om een hapje op tafel als we op visite komen ;)
Daar helemaal eten vraagt ze sowieso al niet vanwege het feit dat ik vegetarier was.
Dit maakt het hapje op een verjaardag voor haar zelfs al te ingewikkeld ;)

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #616 Gepost op: 21 maart 2013, 15:03:50 »
Aardiger dan dat je helemaal niet meer hoeft te komen eten  ;)

T ging ook niet om komen eten, t ging om een hapje op tafel als we op visite komen ;)
Daar helemaal eten vraagt ze sowieso al niet vanwege het feit dat ik vegetarier was.
Dit maakt het hapje op een verjaardag voor haar zelfs al te ingewikkeld ;)


Tja, dit type mensen snapt het gewoon niet, en gaat er bij voorbaat al vanuit dat het moeilijk is.
Ik ben zelf sinds 1 januari pas vegetariër, en heb ook beduidend minder uitnodigingen voor het eten gehad. Sommige mensen vinden het gewoon ingewikkeld. Dat probeer ik op te lossen door ze bij mij uit te nodigen, en te laten zien dat het helemaal niet moeilijk en echt wel lekker is om vegetarisch te eten.
De mensen die me wel uitnodigen, doen ook echt moeite om er iets van te maken. Dat is leuk en lief en attent.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #617 Gepost op: 21 maart 2013, 15:11:54 »
Ik snap het probleem niet zo, want als ze zelf te beroerd zijn om iets te bedenken of te proberen al dan niet met tips van jou, dan kun je toch ook zelf iets meenemen? Extra hapjes, dat is toch winst voor iedereen?
Echt, olijven, nootjes, chipjes, de steeds populairder wordende hummus zijn toch geen moeilijke of enge dingen. Overhandig het aan de gastvrouw bij de deur desnoods, zodat het naar de keuken gesneakt kan worden om daar in een leuk schaaltje te belanden et voila! Niemand die merkt dat 'het' er niet bij hoort.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #618 Gepost op: 21 maart 2013, 15:15:29 »
Ik snap het probleem niet zo, want als ze zelf te beroerd zijn om iets te bedenken of te proberen al dan niet met tips van jou, dan kun je toch ook zelf iets meenemen? Extra hapjes, dat is toch winst voor iedereen?

Bij heel hardnekkige mensen, zeg: familieleden, zou ik lekker recalcitrant een bananendoos vol met lekkere hapjes meenemen. En die pontificaal naast mijn stoel neerzetten, zodat je jezelf goed kunt bedienen. Of een pizza bestellen ofzo ;D.


Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #619 Gepost op: 21 maart 2013, 15:28:07 »
 ;D

Al zou ik geen pizza bestellen, want dan merk je vaak dat het helemaal niet uitmaakt dat het  :roodmannetje: vegetarisch  :roodmannetje: is.
Het zou wel een idee zijn om gewoon je eigen dienblad mee te nemen en te minglen terwijl je leuke hapjes aanbiedt. Move over gastvrouw/heer, ik help je wel even. En dan achteraf roepen dat je het leuk vindt dat iedereen je veganistische hapjes heeft geproefd. Ik zie de gezichten al voor me haha.
Maar goed, dat gaat niet zo makkelijk op als je in de kring zit en iedereen weet dat jij die veganist bent natuurlijk...
Sin chile, no tiene chiste!