Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #580 Gepost op: 02 februari 2010, 17:50:05 »
Melk vind ik minder een probleem dan eieren, want ik woon op de buiten en zie veel koeien staan, en die zijn meestal wel gelukkig (gelukkige koeien geven meer melk, gelukkig voor hen!)
[...]
Ik vind zoals Lelle, er is niks mis met eieren en melk, maar wel met de manier waarop het verkregen wordt soms.

Wat er mis is met melk is niet alleen dat die koeien zo'n rotleven hebben (want veel melkkoeien staan inderdaad in de wei en die zullen het daar over het algemeen best wel naar hun zin hebben), maar dat er elk jaar een kalf geboren moet worden om die koe melk te laten geven. De kalfjes worden binnen enkele dagen bij hun moeder vandaan gehaald (ja, ook op biologische boerderijen!), waarna de stierkalfjes de vleesindustrie in verdwijnen. Indirect werk je dus mee aan de slacht van die stiertjes als je zuivel gebruikt.

Dat weet ik wel, maar de koeien die wel leven hebben wel een 'leuk' leven. En de kippen niet. Dat is gewoon pure mishandeling. Daarom dat ik minder problemen heb met melk als met eieren, maar ik besef ook wel dat het niet écht alles is.

En ja, wij hebben melkautomaten! Daar ga je naartoe met een kan of fles, en dan komt daar een liter of hoeveel je maar wilt uit.
We noemen ze koeien.
Neenee, het werkt als een broodautomaat, maar dan met stromende verse hoevemelk.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #581 Gepost op: 02 februari 2010, 21:30:58 »
De enige reden dat ik kaas koop is dat er geen alternatief voor is. Er is niks wat zo smaakt en af en toe vind ik het toch wel lekker. Verder gebruik ik geen melk omdat ik er niet tegen kan. Een plak kaas is wel een beetje het maximum van wat ik kan hebben. Ik voel me niet echt schuldig over die kaas - ik gebruik zo weinig dierlijke producten, dat kleine beetje weglaten zet niet echt meer zoden aan de dijk, en ik wil niet m'n hele sociaal leven opofferen. Vegetarisch uit eten is al lastig genoeg, veganistisch gaat me te ver. Ik gebruik ook al geen palmolie of ongecontroleerde soja, gebruik alleen fairtrade koffie en bananen, etc. Er blijft niet zo veel meer over. Mensen worden volgens mij stiekem al gek van me, ik durf al bijna niet meer op visite bij mensen =P

Ik denk maar zo, als iedereen zo zou eten als ik, dan zou dierenleed niet meer nodig zijn. Want voor die paar pakjes kaas en twee keer per jaar een pakje brie, daar heb je geen bio-industrie voor nodig.

Inge1963

Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #582 Gepost op: 02 februari 2010, 22:09:18 »
Elk dier wat eten produceert heeft in principe een slecht leven. Het biologisch gehouden dier natuurlijk veel minder slecht dan het bioindustrie dier, maar zolang er geld aan verdient moet worden is het nooit perfekt.
Discussies met vleeseters ga ik niet aan, die willen ze dan toch alleen maar winnen (ja maar jij hebt wel .........vul maar in).
Meestal beginnen zij met vertellen hoe goed zij toen waren toen ze die ene keer geen vlees aten. Of gaan ze zelf vertellen wat een verschrikkelijk iets ze op tv hebben gezien.
Ik vind het wel grappig, zoals vleeseters zich soms in alle mogelijke bochten wringen terwijl je zelf niks gezegd hebt. Hebben ze toch een geweten blijkbaar.

Ik kan er slechter tegen als mensen roepen hoe verschrikkelijk ze het vinden dat er een varkensstal gebouwd wordt, maar daarna vrolijk naar de kiloknaller gaan.
En die vergelijking zal ik ze dan ook niet onthouden. ;D

Hier thuis krijgt niemand vlees. Daar is wel eens een opmerking over gemaakt, maar da's pech. Als het je niet bevalt dan blijf je maar weg. In dit huis eten alleen onze katten vlees, en nee daar ga ik ook geen discussie over voeren want katten zijn vleeseters dus misdadig als je die iets anders geeft.

Appie heeft trouwens vega kaas. Nu zelfs ook in plakjes (gemak dient de mens) dus ik heb nu ook geen excuus meer om kaas met kalf te kopen.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #583 Gepost op: 20 september 2012, 22:37:21 »
Deze kwam ik tegen, Klik!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #584 Gepost op: 21 september 2012, 16:47:46 »
Die is echt geweldig!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #585 Gepost op: 22 september 2012, 00:01:55 »
Want a sugarcube?

arasari10

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #586 Gepost op: 04 januari 2013, 16:37:46 »
Hoe verdedigen jullie je dan als je zinnen krijgt als :
" Waarom draag je nog steeds kledij van de h&m, dat is ook slecht voor het milieu "
" Waarom eet je nog steeds groenten, die voelen hetzelfde?"
" Waarom eet je dan wel frieten van de frituur, die worden toch ook gebakken in olie met vlees?"
Dit zijn zo de vragen waar ik me niet echt een antwoord uit weet te vormen.

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #587 Gepost op: 04 januari 2013, 16:49:02 »
Hoe verdedigen jullie je dan als je zinnen krijgt als :
" Waarom draag je nog steeds kledij van de h&m, dat is ook slecht voor het milieu "

Als je vegetarisch eet vanwege het milieu, is dit inderdaad wel een beetje een probleem of gewetenskwestie. Maar ja, je kunt niet alles in een keer doen. Je kunt wel bijvoorbeeld biologische kleding kopen (zelfs bij de H&M), als je daar geld voor (over) hebt. Het lijkt me trouwens niet dat kleding van bijvoorbeeld Esprit of de V&D minder slecht is voor het milieu, en een mens moet toch kleren aan.. Bovendien doe je al wat goeds voor het milieu door geen vlees en vis meer te consumeren, en de ander doet waarschijnlijk helemaal niks.

" Waarom eet je nog steeds groenten, die voelen hetzelfde?"

Ik ben zelf niet zo overtuigd van het gevoelsleven van planten, groenten en fruit inbegrepen. Ik zou mensen die dit soort dingen vragen, vragen om het wetenschappelijke onderzoek waaruit ze dit hebben gehaald.

" Waarom eet je dan wel frieten van de frituur, die worden toch ook gebakken in olie met vlees?"

Tenzij je vlees vies bent gaan vinden en liever niet wil dat jouw kaassoufflé of frietjes in hetzelfde vet gefrituurd worden als vlees, lijkt dit me ook geen probleem. Ik heb er in ieder geval zelf (nog) geen last van, en zie ook niet in waarom je daar last van zou moeten hebben.

Ik zou me van deze mensen maar niet al te veel aantrekken.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #588 Gepost op: 04 januari 2013, 18:18:46 »
Hoe verdedigen jullie je dan als je zinnen krijgt als :
" Waarom draag je nog steeds kledij van de h&m, dat is ook slecht voor het milieu "
Deze heb ik nog niet gehoord!  :D
"wel, omdat alleen geitenwollensokken dragen nu ook weer niet zo'n zicht is"

" Waarom eet je nog steeds groenten, die voelen hetzelfde?"
Waar moet ik anders mijn sadistisch kantje op uitleven? Bovendien heb ik een hekel aan worteltjes. Ik bedoel, een worteltje martelen, fun!


Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #589 Gepost op: 04 januari 2013, 18:47:14 »
Hoe verdedigen jullie je dan als je zinnen krijgt als :
" Waarom draag je nog steeds kledij van de h&m, dat is ook slecht voor het milieu "
" Waarom eet je nog steeds groenten, die voelen hetzelfde?"
" Waarom eet je dan wel frieten van de frituur, die worden toch ook gebakken in olie met vlees?"
Dit zijn zo de vragen waar ik me niet echt een antwoord uit weet te vormen.


Dit zijn echt vragen van mensen, die zelf vrijwel niets doen aan milieu en ook geen medegevoel hebben met groenten.

Er zijn talloze redenen om vegetariër te worden, en daar zit het milieu ook bij. Maar sommige redenen wegen zwaarder dan andere en zijn ook afhankelijk van je leefwijze. Je kan in een hutje op de hei gaan wonen maar ook midden in de wereld staan en er het beste van maken. Ik prefereer het laatste.

En vraag inderdaad maar eens of de vragensteller enig medeleven heeft met planten. Jij wel, want iemand die vlees eet veroorzaakt meer plantenleed doordat hij de dieren het vieze werk voor hem laat doen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #590 Gepost op: 04 januari 2013, 19:10:21 »
Hoe verdedigen jullie je dan als je zinnen krijgt als :
" Waarom draag je nog steeds kledij van de h&m, dat is ook slecht voor het milieu "

Als je vegetarisch eet vanwege het milieu, is dit inderdaad wel een beetje een probleem of gewetenskwestie. Maar ja, je kunt niet alles in een keer doen. Je kunt wel bijvoorbeeld biologische kleding kopen (zelfs bij de H&M), als je daar geld voor (over) hebt. Het lijkt me trouwens niet dat kleding van bijvoorbeeld Esprit of de V&D minder slecht is voor het milieu, en een mens moet toch kleren aan..
H&M is van de zweedse staatskerk hè? Die zijn nauwelijks slechter dan echt biologische merken, maar wel betaalbaarder. Sowieso zijn de meeste scandinavische merken best wel okee. Je kunt het zelf een beetje uitzoeken via rankabrand (heeft een app en een site) Goede Waar (een site).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #591 Gepost op: 05 januari 2013, 00:11:02 »
Hoe verdedigen jullie je dan als je zinnen krijgt als :
" Waarom draag je nog steeds kledij van de h&m, dat is ook slecht voor het milieu "

Als je vegetarisch eet vanwege het milieu, is dit inderdaad wel een beetje een probleem of gewetenskwestie. Maar ja, je kunt niet alles in een keer doen. Je kunt wel bijvoorbeeld biologische kleding kopen (zelfs bij de H&M), als je daar geld voor (over) hebt. Het lijkt me trouwens niet dat kleding van bijvoorbeeld Esprit of de V&D minder slecht is voor het milieu, en een mens moet toch kleren aan..
H&M is van de zweedse staatskerk hè? Die zijn nauwelijks slechter dan echt biologische merken, maar wel betaalbaarder. Sowieso zijn de meeste scandinavische merken best wel okee. Je kunt het zelf een beetje uitzoeken via rankabrand (heeft een app en een site) Goede Waar (een site).

Hm, ik weet niet precies hoe het zit. De H&M heeft voor mij wel een bijsmaakje, was er niet ook iets met kindermishandeling? Maar dat heeft niets met vegetariër zijn te maken.. Overigens heb ik zelf ook wel wat H&M basics in de kast hangen (dus pot verwijt de ketel enz)

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #592 Gepost op: 05 januari 2013, 18:21:32 »
Hoe verdedigen jullie je dan als je zinnen krijgt als :
" Waarom draag je nog steeds kledij van de h&m, dat is ook slecht voor het milieu "
" Waarom eet je nog steeds groenten, die voelen hetzelfde?"
" Waarom eet je dan wel frieten van de frituur, die worden toch ook gebakken in olie met vlees?"
Dit zijn zo de vragen waar ik me niet echt een antwoord uit weet te vormen.


Ik reageer op de meeste van dit soort vragen met de opmerking dat je ergens moet beginnen, dat iets beter is dan niets. Ook probeer ik wel eens uit te leggen dat je het ook leefbaar moet zien te houden, dat er daardoor wel eens een niet biologisch ei gegeten wordt of een plak niet vegetarische kaas, dat ik bij voorkeur in een vanzelfsprekend diervriendelijke maatschappij zou leven maar dat ik nu moet roeien met de riemen die ik heb. Ik doe mijn best en dat is meer dan de meeste van die 'kritische' vragenstellers doen.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #593 Gepost op: 06 januari 2013, 10:17:13 »

Ik verdedig mij juist niet. De mensen die dit vragen, doen dit meestal om te provoceren, om een lachen, of ze zijn wel heel erg over het hoofd gezien toen men het verstand uitdeelde.
Naargelang mijn humeur reageer ik dan met een 'meen je dat nu echt? Stel je deze vraag nu serieus?' of een lachje en een knik, en het dan maar laten voorbijgaan, of een flauwe mop terug of soms, als de persoon al lang bezig is irritant te doen, een gemene-steek-onder-water mop terug.
Ik nodig hen ook wel eens uit om eens zelf na te denken. Dat durft ook al wel eens te helpen.
Voor de enkeling die wel serieus meent dat geen dieren opeten iets relevant te maken heeft met kledingmerken en de gevoelens van planten, tja, die ben ik gelukkig nog niet tegengekomen, maar als ik die tegenkom (want ze bestaan ongetwijfeld wel ergens) dan zal ik het geduldig uitleggen, waarschijnlijk.
Oprechte nieuwsgierigheid, graag, maar vegetariërtje provoceren, daar doe ik niet aan mee.

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #594 Gepost op: 06 januari 2013, 12:43:42 »
Zo'n vraag als over die groenten bijvoorbeeld, daar zou ik dus ook niet op ingaan, ik ben behoorlijk bedreven in negeren. Of ik wordt onaangenaam terug, ook dat is me wel toevertrouwd, maar serieuze vragen krijgen serieus antwoord.
Ik heb gelukkig al een hele tijd niet meer meegemaakt dat mensen vragen stelden om te provoceren.

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #595 Gepost op: 06 januari 2013, 15:32:58 »
Hoe verdedigen jullie je dan als je zinnen krijgt als :
" Waarom draag je nog steeds kledij van de h&m, dat is ook slecht voor het milieu "
" Waarom eet je nog steeds groenten, die voelen hetzelfde?"
" Waarom eet je dan wel frieten van de frituur, die worden toch ook gebakken in olie met vlees?"

"Heb je zin in koffie? Mooi, laten we een bakkie doen en het over andere/leukere onderwerpen hebben."
Want a sugarcube?

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #596 Gepost op: 07 januari 2013, 02:12:43 »
Hoe verdedigen jullie je dan als je zinnen krijgt als :
" Waarom draag je nog steeds kledij van de h&m, dat is ook slecht voor het milieu "
" Waarom eet je nog steeds groenten, die voelen hetzelfde?"
" Waarom eet je dan wel frieten van de frituur, die worden toch ook gebakken in olie met vlees?"

"Heb je zin in koffie? Mooi, laten we een bakkie doen en het over andere/leukere onderwerpen hebben."

Zinnige of zinvolle onderwerpen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #597 Gepost op: 07 januari 2013, 12:48:05 »
Ik ben nu dus al maar liefst 6 dagen vegetariër  ;D
En ik krijg gelukkig geen flauwe opmerkingen tot nu toe, alleen wel veel vragen.
De meeste daarvan kan ik prima beantwoorden.

Maar wat doe je met de mensen die er van overtuigd zijn dat het allemaal wel meevalt met die bio-industrie?
Want ze zien toch heel vaak koeien in de wei staan? En die filmpjes, ja, dat zijn natuurlijk uitzonderlijke situaties....
Hoe peuter ik het deze mensen aan hun verstand dat het geen uitzondering, maar regel is hoe vreselijk er met de dieren wordt omgesprongen? Of moet ik deze mensen maar laten denken wat ze willen denken?

Ik heb nogal de neiging om in discussie te gaan met ze nu, en ik merk dat dat vaak averechts werkt.
Eerlijk is eerlijk, ik kan dan nogal heftig zijn  :angel:

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #598 Gepost op: 07 januari 2013, 13:13:46 »
Citaat
Want ze zien toch heel vaak koeien in de wei staan?

Zeg dan maar dat we destijds een paard bij een boer gestald hadden, die mocht in de koeiestal. Maar de koeien kwamen dus inderdaad niet buiten, en we kregen op onze flikker als we de staldeur niet onmiddelijk dichdeden want anders werden de koeien verkouden.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.921
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #599 Gepost op: 07 januari 2013, 13:17:23 »
Als je zendelingsdrang hebt op dit gebied, zou ik zoveel mogelijk informatie lezen (en uit het hoofd leren). Je zou b.v. kunnen vragen te schatten hoeveel dieren er in de bioindustrie leven. Dat zijn er gemiddeld 135 miljoen volgens wakker dier. Het is moeilijk voor te stellen dat die allemaal op de Nederlandse weilanden passen.

Het averechtse is wellicht omdat mensen zich een beetje in de verdediging gedwongen voelen, zelfs al val je ze niet aan. Jij brengt een offer (geen vlees/vis meer eten) voor een nobele zaak, zij niet, en ze willen dan graag voor hunzelf een verklaring van hun gedrag, b.v. "Het valt best mee met de bioindustrie." Maar je zou b.v. kunnen zeggen dat zelfs 1 dag per week vlees laten staan helpt, wellicht denken ze "Dat kan ik best doen" en voelen ze zich dan toch nobel.