Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 24 gasten bekijken dit topic.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #500 Gepost op: 15 januari 2010, 12:30:36 »
Het lijkt me ook wel sterk om te antwoorden dat gefrituurde kip géén bijproduct van je omeletje is, maar kippensoep wél.

Bij Wakker Dier wil men ons anders nog steeds doen geloven dat uitgelegde legkippen tot 'soepkippen' worden gepromoveerd.

Bij CIWF overigens ook.

“it's strange how life makes sense in time...”

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #501 Gepost op: 15 januari 2010, 12:39:46 »

Misschien wat onhandig geformuleerd bij nader inzien, maar ik bedoelde te zeggen dat me dat wel een mooie repliek lijkt als een wijsneus zou zeggen dat gefrituurde kip een bijproduct is van eierindustrie.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Eon

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #502 Gepost op: 17 januari 2010, 16:05:11 »
Volgens mij is vegetarisme erg negatief geladen. Mijn ouders zeiden gisteren toen ik kookte: "Heel slim, zo heb je gelijk 5 mensen vegetarisch." en "Vegetarisch zal ik nooit worden."(Ineens uit planten bestaan lijkt mij ook wel moeilijk.) Alsof in een Jehova ben.
Toen ik twee weken geleden op een feest was, zei iemand tegen me: "'Hè? Ben je vegetariër?" "Ja." "Waarom dan?" Op een heel negatieve manier, weet niet zo goed hoe je het uitlegt. En op alles wat ik zei, kon zij alleen maar zeggen: "Nou en?" "Die dieren weten toch ook niet dat het beter kan?"

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #503 Gepost op: 17 januari 2010, 16:29:16 »
Als mensen niet open staan voor redenen rondom dieren moet je over mensen(rechten) en wereldvoedselverdeling beginnen. Of milieu.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #504 Gepost op: 17 januari 2010, 17:49:09 »
Waarom moet dat?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #505 Gepost op: 17 januari 2010, 18:16:11 »
Dan kan je ze mooi in een hoek drijven.
> Weet je dat al dat veevoer ook gebruikt had kunnen worden om mensen te voeden?
> Weet je dat er inheemse stammen met geweld verdreven worden door knokploegen in opdracht van grote bedrijven die hun land wil gebruiken om veevoer op te verbouwen?
> Vind je dat ook een 'nou en' ? Geef je niets om mensen?

zoiets ;)

Nee serieus, als iemand blijkbaar niet veel om dieren geeft kan je eventueel andere argumenten erbij halen. Maar soms is het sowieso hopeloos... dan merk je vaak wel. Maar sommige mensen staan ook wel open voor andere argumenten.
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #506 Gepost op: 17 januari 2010, 18:25:19 »
En waarom zou je ze in een hoek moeten/willen drijven?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Eon

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #507 Gepost op: 17 januari 2010, 18:50:34 »
Dat is gewoon leuk.

@Draek: Dankje, ga ik ook eens proberen.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #508 Gepost op: 17 januari 2010, 20:45:29 »
En waarom zou je ze in een hoek moeten/willen drijven?

Zodat ze zich ongemakkelijk voelen als ze op een gegeven moment geen antwoorden meer hebben.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #509 Gepost op: 17 januari 2010, 22:06:08 »
Maar daarmee vervreemd je mensen en jaag je ze tegen jou en andere vega's in het harnas. Misschien dat je er eentje in de zoveel tijd om krijgt, maar het gros krijgt een beeld van vega's waar ik persoonlijk niet op sta te wachten.
Ik ben het eens met Lijntje, leven en laten leven. Misschien een jammerlijke uitdrukking (want het gaat idd niet op voor de diertjes), maar het gaat er wel om dat ik mijn overtuigingen niet door iemands strot wil duwen. Net als dat ik geen zin heb om altijd en eeuwig van diepgelovigen te horen dat er toch echt een god bestaat, staan anderen er niet op te wachten continue te horen dat ze verkeerd leven door vlees te eten.

Wil ik nog wel even gezegd hebben dat ik het alleen maar toejuich dat je je beweegredenen beargumenteerd en goed onderbouwd. Maar vaak wordt er een soort machtsstrijd of welles nietes spelletje aangegaan, dat averechts werkt.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #510 Gepost op: 17 januari 2010, 22:24:40 »
Maar daarmee vervreemd je mensen en jaag je ze tegen jou en andere vega's in het harnas.

Als je argumenten kloppen is het toch geen probleem. Wel natuurlijk de rustigheid zelf zijn.
Schreeuwen zou dat beeld idd vervormen en dat is negatief.

Maar zolang jij juiste argumenten aanhaalt, dan zal de vleeseter met mond vol tanden staan.
Dat weet die op een gegeven moment ook. Of je die om krijgt is niet zozeer de vraag... maar hij weet wel wat voor argumenten die te horen kan krijgen.
Op termijn zal bij zulke personen wel wat nagedacht worden. Hopelijk.

Citaat
Misschien dat je er eentje in de zoveel tijd om krijgt, maar het gros krijgt een beeld van vega's waar ik persoonlijk niet op sta te wachten.
Wat voor beeld denk je dat ze krijgen van een vegetarier met goede argumenten waardoor die vleeseter alleen nog maar kan roepen dat de smaak zo lekker is?
Even er vanuitgaand dat dit in gehele rust wordt voorgelegd (zonder een agressieve houding dus).

Citaat
Ik ben het eens met Lijntje, leven en laten leven.

 'In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.' - MLK

Citaat
Misschien een jammerlijke uitdrukking (want het gaat idd niet op voor de diertjes), maar het gaat er wel om dat ik mijn overtuigingen niet door iemands strot wil duwen.

Het gaat niet over overtuiging. Het gaat om feiten, om argumenten, om informatie. Er is niets mis met kennis delen. Mensen informeren.

Citaat
Net als dat ik geen zin heb om altijd en eeuwig van diepgelovigen te horen dat er toch echt een god bestaat, staan anderen er niet op te wachten continue te horen dat ze verkeerd leven door vlees te eten.

Sommige gelovigen kunnen ook gewoon goed en positief iemand benaderen. Maar je hebt daar ook die erg opdringerig zijn. Zoals die gelovige gasten bij Amsterdam Centraal die mensen lastig vallen.

Citaat
Wil ik nog wel even gezegd hebben dat ik het alleen maar toejuich dat je je beweegredenen beargumenteerd en goed onderbouwd. Maar vaak wordt er een soort machtsstrijd of welles nietes spelletje aangegaan, dat averechts werkt.

Ok, dat ben ik wel met je eens. Ik denk dat ook een groot deel het verkeerd aanpakt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #511 Gepost op: 18 januari 2010, 11:17:14 »
Citaat
Net als dat ik geen zin heb om altijd en eeuwig van diepgelovigen te horen dat er toch echt een god bestaat, staan anderen er niet op te wachten continue te horen dat ze verkeerd leven door vlees te eten.

Sommige gelovigen kunnen ook gewoon goed en positief iemand benaderen. Maar je hebt daar ook die erg opdringerig zijn. Zoals die gelovige gasten bij Amsterdam Centraal die mensen lastig vallen.

Dat vind ik interessant. Ben jij weleens benaderd door een gelovige, zodanig dat je na dat gesprek dacht 'ja, die heeft eigenlijk wel een punt, ik ga me daar eens verder in verdiepen'?
This is between me and the vegetable!

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #512 Gepost op: 18 januari 2010, 11:27:33 »
Ik ben ooit wel eens enorm geïntrigeerd geweest door een gelovige (tsja, wat was het, één der laatste wachtenden op de heilige of zo) aan de deur, die beweerde dat de evolutietheorie niet kan kloppen. Want als je met je lelijke eendje tegen een boom knalt wordt het ook niet vanzelf een Mercedes. Toen heb ik zijn boekje zowaar gekocht omdat ik toch echt wou weten wat daar nou eigenlijk precies instond, waardoor je zo'n onnavolgbare redenatie kan gaan ophangen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #513 Gepost op: 18 januari 2010, 11:43:21 »
En ben je nu belijdend evolutietwijfelaar? Want ik denk dat het in Draakjes wervende werk pas op dat moment klaar is...
This is between me and the vegetable!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #514 Gepost op: 18 januari 2010, 11:43:46 »
Dat vind ik interessant. Ben jij weleens benaderd door een gelovige, zodanig dat je na dat gesprek dacht 'ja, die heeft eigenlijk wel een punt, ik ga me daar eens verder in verdiepen'?

Nee, maar ik kan er wel een goede discussie mee hebben (ligt ook aan de gelovige). Gelovig ben ik al genoeg ;)

Als je iemand kan benaderen en daar een positief gesprek mee kan hebben blijft dat hangen. Iemand die in eerste instantie niet direct geïnteresseerd is en wil weg kijken kan na een positief gesprek daar wel over gaan nadenken of in ieder geval positiever staan t.o.v. die mensen op straat.

Ik heb zo vaak gesprekken gehad ook met echte tegenstanders, die met vooroordelen een gesprek in gaan, maar uiteindelijk weggaan nadat ze aangeven dat ze het een positief gesprek vonden en dat ze dat niet verwacht hadden. Soms zijn dat figuren die met veel bombarie naar ons toe komen om beetje te provoceren, maar uiteindelijk toch wel een vorm van respect krijgen voor hoe wij ons presenteren. En dat blijft hangen. Het vervangt vooroordelen. En voor sommige mensen verdwijnt dan wel die natuurlijke defensieve houding en staan ze meer open voor de argumenten. Dan krijg je mensen die eerst roepen vlees is zo lekker en dat lukt me nooit.. die dan uiteindelijk toch wel die informatie willen aannemen en toch proberen wat te minderen in ieder geval. Kom gerust eens meekijken bij dergelijke acties hoe dat gaat.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #515 Gepost op: 18 januari 2010, 11:46:48 »
Want ik denk dat het in Draakjes wervende werk pas op dat moment klaar is...

Ieder persoon is een project. Het is niet voor iedereen meteen in een klap vegetarier wordt of veganist. Kan wel. Maar het gaat ook om speldenprikjes op vele plekken in de maatschappij. Die uiteindelijk bewustzijn bevorderend werkt.

Zo krijgen we soms lange tijd nadat we mensen hebben geinformeerd op straat nog mailtjes van mensen die nav onze flyers en informatie zijn gaan nadenken en vegetariër of veganist zijn geworden. Dat is soms een week na zo een actie. Tot maanden later.

Maar het werkt wel! Daarom vind ik het jammer dat we dit maar op zo een kleine schaal kunnen doen.

Daarom ook bezig met plantaardigmaandag.nl om iets breders in de samenleving te trekken om meer publiek te bereiken.
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #516 Gepost op: 18 januari 2010, 11:47:06 »
En ben je nu belijdend evolutietwijfelaar? Want ik denk dat het in Draakjes wervende werk pas op dat moment klaar is...

Nee hoor, ik ben geen evolutietwijfelaar. Ik ben nu van de intelligent design. :angel:Dat is ook niet waar hoor, is sarcastisch bedoeld.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #517 Gepost op: 18 januari 2010, 11:54:16 »
Tegenwoordig zijn de meeste mensen 'ietsisten'.
Ze geloven niet in god, maar wel dat er 'iets' is. ach ja.

Als ik praat erover met mensen dan heb ik zo meer de houding van, ik wil je zeker niet 'bekeren' (dan zitten ze direct al in hun harnas).
Maar als het je echt interesseert, dan wil ik mijn beweegredenen best uitleggen, zodat je het kan snappen, en er eventueel respect voor opbrengen.
Dat werkt voor mij het beste. Eerst ff checken of het ze uberhaupt wel interesseert. Je hebt er genoeg die geen discussie willen aangaan, maar gewoon willen roepen hoe stom het wel niet is. Die zou ik wel ff op hun plaat willen zetten, subtiel maar raak. Ben er alleen niet zo goed in.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #518 Gepost op: 18 januari 2010, 11:58:29 »
@Draak: Dus enerzijds vind je het prima als een vleeseter na een gesprek met jou een hap van zijn hamburger neemt en denkt 'hee, niet alle vegetariërs zijn idioten' maar anderzijds heb je het over 'mensen in een hoek drijven' zodat 'ze zich ongemakkelijk voelen'.
Ik heb nog nooit gehad dat iemand mij in een hoek dreef en dat ik daar een positief gevoel over had. Jij wel?
This is between me and the vegetable!

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #519 Gepost op: 18 januari 2010, 12:29:14 »
Een ongeuit, terecht negatief gevoel over jezelf kan beschouwd worden als positief gevoel.