Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #300 Gepost op: 05 januari 2006, 23:12:05 »
Nee onzin. Zelfs in een klein gebied zie je dat natuur het regelt. Echter de mensen verzinnen allerlei smoesjes om te mogen afschieten. Het meeste word wel gewoon geregeld door natuur zelf. De mens beheert niet alles in de natuur. Echter gaat het constant om dezelfde dieren. De herten, zwijnen, vossen enzo..
Dieren waar men graag op jaagd. Nee onzin allemaal.  Je bent te emotioneel bezig op dat vlak als je hongersdood enzo als zielig gaat vinden.
Gewoon lekker laten gaan. We moeten eens niet zo zeiken dat er weleens perioden zijn dat dieren in grote hoeveelheid aanwezig zijn.

Nee onzin.  En waarom ik dat onzin vind heb ik in deze http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=1;action=display;threadid=10924 draad al uitgelegd.
Je pleidooi tegen de jacht is ook helemaal niet rationeel maar komt voor uit een emotionele 'allergie' voor  elk ingrijpen van mensen in levens van dieren.  Je hebt het recht om tegen elk menselijk ingrijpen in het leven van dieren te zijn, maar besef wel dat wel ingrijpen soms net dierenleed voorkomt.

Sorry maar dit is ook kolder, waarom is het niet rationeel om tegen jagen te zijn?

In Afrika sterven er ook een boel kinderen door de honger, wil je die ook maar laten afknallen, voorkomt een hoop mensenleed!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #301 Gepost op: 05 januari 2006, 23:43:08 »
Sorry maar dit is ook kolder, waarom is het niet rationeel om tegen jagen te zijn?

In Afrika sterven er ook een boel kinderen door de honger, wil je die ook maar laten afknallen, voorkomt een hoop mensenleed!

Ik heb nergens geschreven, beweert of zelf geïnsinueerd dat er geen rationeel argumenten tegen de jacht zijn.

Wat ik wel deed was duidelijk maken dat jagen vanuit een streven naar minder dierenleed in sommige gevallen nog niet zo'n slechte optie is en dat de argumenten die Draakje hier gaf niet rationeel onderbouwd zijn maar slechts voorkomen uit het feit dat hij tegen elke inmenging van de mens in het leven van dieren is.

Als je vindt dat ik wel kolder schreef of dat Draakje hier wel duidelijk rationele argumenten heeft gegeven tegen bepaalde vormen van beheerjacht dan nodig ik je uit om dat concreet aan te tonen voor je in de verdediging/aanval schiet.

basdegroot

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #302 Gepost op: 01 mei 2006, 17:50:31 »
Gewoon onthouden: het is niet aan de 'onthouders' om zich te verdedigen. Mensen die handelen als gevolg waarvan schade ontstaat (in dit geval leed en dood veroorzaken) moeten zich verantwoorden. Dus juist de vleeseter moet verantwoording afleggen: waarom eet hij vlees? Mensen die het goede (betere) doen hoeven toch niet uit te leggen waarom ze dat doen, ook al zijn ze in de minderheid? ;)

Stacey

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #303 Gepost op: 20 juli 2006, 16:45:11 »
Ik denk dat het belangrijk is om vooral respect op te brengen voor ieders mening. Ik verwacht echt niet dat iemand zijn etenspatroon aanpast omdat hij/zij een half uur met mij heeft gepraat. Heb ook niet de behoefte om te preken. Al eet je 3 kilo bio-industrie vlees per dag, mij zal je er niet over horen.

Het gebeurt wel zelden dat iemand oprecht geinteresseert is in jouw redenen en niet je er niet mee probeert te 'vangen'.
Het is nu zo dat mijn vriend (niet-vega) de discussie voor mij voert, omdat hij weet dat ik er echt een hekel aan heb om me tijdens het eten te verdedigen.

Het omgekeerde is ook leuk. Een vriend van me had op zijn werk een discussie gehad over vega-kaas. Volgens zijn collega's zijn alle kazen van nederland gewoon vega.. Hij had van mij gehoord dat dit dus niet zo was en verdedigde die mening.
Hij kwam wel vragen of mijn info nog steeds actueel was en toen ik dit bevestigde, was hij erg blij en verheugde zich erop om de volgende dag dit weer te bevestigen bij zijn collega's.




Sasje

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #304 Gepost op: 25 augustus 2006, 09:44:57 »
Er is bij deze topic al een even niets meer geplaatst, maar ik moet even kwijt dat ik er zo moe van word, dat mensen je 'aanvallen' zodra ik zeg dat ik geen vlees en vis eet. Er is, vooral op mijn werk, zoveel onbegrip! Ze vinden het raar. En overdreven. 'Wat maakt het nou uit ze gaan toch wel dood' hoorde ik zelfs een keer.  ???

Nu zegt mijn vriend dat ik me er niet druk om moet maken als mensen in mijn omgeving zulke domme opmerkingen maken, je weet zelf wel beter. Maar ik ben daar erg slecht in! Ik kook van binnen als mijn argumenten weer eens de grond in worden geboord.  :(

Ik ben de enige in mijn omgeving en ik ken verder geen andere vegetariërs. Dat maakt het soms moeilijk omdat ik het niet met mensen die ik ken kan delen. En als ik dat probeer, krijg ik dus zulke reacties. Nu heb ik een keer een stukje gelezen van Carol J. Adams dat mensen zo reageren omdat ze zich toch schuldig voelen zodra je zegt dat je geen vlees eet. Omdat zij het wel eten. Ze voelen zich aangevallen. Zou dat het zijn? Ze komen meteen met argumenten waarom je wel vlees zou moeten eten, en: zo moet je het niet zien, of ze vinden het allemaal overdreven.

En wat ook irritant is is dat ik niet goed uit mijn woorden kan komen om mezelf te verdedigen. Het is uberhaupt belachelijk dat ik mezelf verdedig maar ik voel me soms toch aangevallen als ze me voor het blok zetten. En dan weet ik ook niet wat ik moet zeggen als ik dan iets te horen krijg van; je hebt toch ook huisdieren. Dat is dan ook zielig. Of dat soort onzin.  >:(

Als het een beetje zeikerig klinkt allemaal; sorry dan daarvoor. Ben lichtelijk geirriteerd over bepaalde dingen  ;)

Eefke

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #305 Gepost op: 25 augustus 2006, 10:50:12 »
Heel herkenbaar ja.. dat jezelf verdedigen! Gek he? Ik heb nog nooit een vleeseter aangevallen over het feit dat ie zijn biefstukje naast mij opeet, terwijl mijn tofu wel belachelijk word gemaakt.
Gelukkig heb ik heel veel vega's in mijn omgeving :D
In mijn klas van 10 personen zijn er 4 vega. En mijn vriend is net als ik veganist.


Sasje

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #306 Gepost op: 25 augustus 2006, 11:43:49 »
Ja eigenlijk slaat het nergens op. Mijn tofu wordt ook spons genoemd. En de vriend van mijn moeder vraagt of ik er een beetje gras bij wil!  >:( Pff. Gek he. Vraag toch ook niet aan hem of hij een beetje bloed bij z'n stukje varken wil?  ???

Monie

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #307 Gepost op: 26 augustus 2006, 16:34:06 »
Misschien zou je dat wel eens moeten doen  ;D.

proud-veggie

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #308 Gepost op: 07 oktober 2006, 15:58:58 »
Daar heb ik ook vaak last van om mezelf maar steeds te moeten verdedigen omdat ik vegetarier ben.

Maar als ik dan met goeie argumenten kom vinden de meeste het wel best.

Ivy

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #309 Gepost op: 09 oktober 2006, 14:52:46 »
dit komt idd allemaal erg herkenbaar voor.
Gelukkig heb ik wel mijn familie waar de meesten ook vegetariërs zijn. Dus dat is heerlijk geruststellend ik kan bij hen gewoon komen eten.
Verder heb ik erg goede vrienden en schoonfamilie die allemaal rekening met mij houden (mijn "schoonoma" is ook vegetariër). Toen ik ook geen gelatine en stremsel meer wilde eten kreeg ik wel rare gezichten en opmerkingen, maar nu respecteren ze het.

Je zou het ook niet te veel moeten verdedigen. Ik maak hun leven toch niet moeilijker ofzo? Maar ja meestal weet ik wel goede argumenten te verzinnen.. En vaak vallen ze me ook niet aan ofzo, is het meer nieuwsgierigheid en is een kort antwoord al voldoende..

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #310 Gepost op: 09 oktober 2006, 19:29:34 »
Hoi, ook nog even een berichtje van mij, helemaal geen fulltime vegetarier notabene, ben sinds een maand of 2 weer vleesloos, eet nog wel vis, ik ben dus eigenlijk een pescetarier, kwam ik pas geleden achter, haha. Maar goed. ik was v/h weekend aan het logeren bij een vriendin en inderdaad dikke vette paniek toen ze zich herrinerder dat ik geen vlees meer eet. ze wist werkelijk waar niet wat ze met me aanmoest, en ze begreep het totaal niet... tot slot heb ik zaterdag maar gekookt, niet vegetarisch dus, krieltjes, griekse salade en een lekkerbekje, maar wel zonder vlees. Werd inderdaad ook nog getrakteerd op de opmerking dat vlees gezond is?! nou ja, dat vond ik echt wel erg dom, en dan wil zij mij nog gaan overtuigen van die bewering ! las hier dus inderdaad dat het best wel kan dat mensen zo in de verdediging gaan omdat zij zelf ook wel beseffen dat ze fout zitten... ik zit zelf overigens ook fout omdat ik vis eet, dat maakt het nog moeilijker he om mezelf te verdedigen... ik zeg dan altijd maar zoiets van: verbeter de wereld begin bij jezelf.... alle begin is moeilijk toch... ik ga nog wel eens geen vis eten ook hoor, in de toekomst... ben er een beetje aan het naar toe groeien... vlees zelf mis ik dus totaal niet. oh ja vriendin van mij is dus echt een hele erge ras-echte vleesvreter... tja.... vond het ook echt een beetje rot dat zij mij niet eens probeerde te begrijpen...... gelukkig zelfde weekend ook nog bij mijn pa geweest, en die reageerde wel positief: "ja dat is wel beter hoor! zonder vlees"

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.921
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #311 Gepost op: 10 oktober 2006, 00:06:19 »
las hier dus inderdaad dat het best wel kan dat mensen zo in de verdediging gaan omdat zij zelf ook wel beseffen dat ze fout zitten...

Niet dat zozeer, maar vegetarisme is (meestal) een morele keuze. Je doet als vegetarier zeg maar een offer (het is toch lastiger dan 'gewoon' vlees eten) voor een betere wereld. Vleeseters kunnen dan gaan denken 'ik heb die keue niet gemaakt, die offer niet gemaakt, waarom niet' en dan de behoefte hebben hun (niet-)keuze te verantwoorden. En dat kan zich dan uiten in het aanvallen van de keuze van de vegetarier...

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #312 Gepost op: 10 oktober 2006, 13:06:14 »
precies  hear hear !!  :D
gelukkig op mijn werk ben ik niet de enige vegetarier, of pescetarier... met mijn collega's kan ik gelukkig wel praten : )
het viel me ook gewoon echt een beetje tegen van die vriendin, ik vond het echt kortzichtig van haar !! :'(

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #313 Gepost op: 30 januari 2007, 19:46:59 »
Ik doe het inmiddels en dat scheelt. Eet 6 jaar vegetarisch en sommige mensen weten niet beter.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #314 Gepost op: 31 januari 2007, 22:36:13 »
soms word je er idd gewoon moe van.. ik ben denk ik vrij makkelijk.. ik ga mensen niets opleggen ofzo.. als ze het vlees maar apart houden zodat ik het niet hoef te eten.

En als ik eetfeestjes geef ligt het eraan wat ik maak( mijn vriend eet wel vlees vandaar), maar ik maak soms ook gewoon vlees hoor.. ik bedoel het zijn mijn principes en die wil ik niemand anders opleggen, uitleg geven kan altijd maar opleggen is een doodzonde in mijn ogen.

dus dan wordt ik extra pissig als andere blijkbaar niet de moeite willen doen voor mij..

een paar weken geleden nog hadden we een soort gurmetfeestje.. gan die jongens me proberen om vles aan te smeren.. doe even normaal zeg.. maar mijn wraak is zoet :P over een paar weken komn ze bij mij eten.. e raad eens wat we eten :P idd SPONS  ;) :O :O :O
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline leonoor

  • **
  • 24
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #315 Gepost op: 01 februari 2007, 01:01:49 »
Waarom zou je het vegetarier-zijn moeten  verdedigen? Is het bedreigend voor je omgeving? (YES!) En laat je niet overhalen tot discussie... lekker lijkjes eten en zo...
Leren schoenen? Ik eet ze toch niet op...  Ja maar.. etcetera.
Ieder z'n principes. Mag het alsjeblieft? Discussie gesloten.
Welk geloof heb jij eigenlijk, of geloof je nergens in? Al dat soort gespreksonderwerpen leiden uiteindelijk tot oorlog... kijk om je heen in de wereld en wees tolerant.
Maar hoe vertel je het je vrienden?.:D

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #316 Gepost op: 02 februari 2007, 12:02:51 »
danmm gisteren door zwaar tijdgebrek chinees gehaald bij een andere chinees dan anders. bestel ik VEGETARISCHE tomatensoep zitten er gewoon stukken kip in  :o
en ook in mijn foe yong hai zat vlees  >:( dus ik gisteren avond meteen gebeld nar de chinees doet die vrouw zo van nou vlees is toch lekker.. dus ik zeg ja maar ik eet geen vlees.. wou ze het gewoon niet snappen.. nou ik ga dus mooi vanavond terug om even verhaal te halen.. want ga wil dus echtmijn geld terug!! heb uiteindelijk maar een boterham gegeten..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Sonjavr

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #317 Gepost op: 03 februari 2007, 12:21:21 »
ik verdedig me niet meer
"ow ben jij vegetariër??" met een moeilijk ondertoontje
"jep," als antwoord...
vragende blikken worden gewoon genegeerd
en eventuele vragen als "waarom?"
beantwoord met "waarom niet?"

wil bets wat uitleggen , mara als ik het idee heb dat het niet aan gaat komen , dan doe ik geen moeite meer

ES76

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #318 Gepost op: 07 maart 2007, 17:17:19 »
Grappig, dit topic! Ik verbaas me er altijd over dat zeggen dat je vegetariër bent, altijd zulke vreemde, soms bijna agressieve reacties oproept. Variërend van "Maar dan kun je toch bijna niets eten?" (noem groenten, fruit, zuivel, rijst, couscous, pasta, aardappels, tofu etc maar niets) tot "Maar dan mis je allemaal belangrijke voedingsstoffen hoor" (terwijl ik me dan weer niet kan voorstellen dat zo'n kiloknallervlees- en slachtafvalverslindende persoon zich daar echt druk om maakt).

Helemaal raar wordt het soms als er twee varianten van hetzelfde gerecht (bijv nasi met kip en nasi met tofureepjes) op tafel staan, zoals bij mijn schoonfamilie regelmatig gebeurt (vinden mijn lief en ik trouwens heel erg fijn, dat er rekening met ons wordt gehouden!).  Schept mijn schoonmoeder per ongeluk op uit de vega-bak, zeg ik tegen haar: "Uhm, die is vegetarisch hoor." Zij, met een vies gezicht, de nasi weer van haar bord in de pan schuivend: "Oh, he bah, nee, dat moeten we niet hebben toch, vegetarisch, ik wil wel écht eten." (!)

Ook vervelend als het gesprek op vleesvervangers komt: "Dat vind ik zo belachelijk, dan willen 'ze' geen vlees, maar dan lijkt al dat spul wel op vlees. Dat is toch hypocriet?" Rare opmerking, vind ik dat; wat is er hypocriet aan? Als je ergens vervanging voor zoekt, ben je hypocriet?

Sowieso erger ik me eraan als mensen je willen 'pakken' op je overtuigingen. "Maar je draagt wél leren schoenen" is natuurlijk de bekendste. Zó vreemd, alsof ik iemand anders heb veroordeeld voor het feit dat hij vlees eet door te zeggen dat ik vegetariër ben. Maar blijkbaar voelen mensen zich alleen al door die mededeling in een hoek gedrukt en menen ze in de aanval/verdediging te moeten schieten.
Overigens ben ik zelf sinds ee tijdje de trotse bezitter van 3 paar (of eigenlijk 4 paar, mijn hardloopschoenen meegerekend) leerloze schoenen, dus ik kan die opmerking soms extra gemakkelijk pareren met: 'nee hoor, deze schoenen zijn niet gemaakt van leer". Overigens is dat dan ook weer vaak tegen het zere been, zo heb ik gemerkt. "Zijn die schoenen van plastic? Maar dat is toch helemaal niet goed voor je voeten?" *zucht* Het is ook nooit goed.



Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #319 Gepost op: 09 maart 2007, 10:09:14 »
'Wat maakt het nou uit ze gaan toch wel dood' hoorde ik zelfs een keer.  ???


Als mensen zo beginnen zeg ik altijd dat ik best in discussie wil gaan, maar dat ze dan zelf ook met goeie argumenten moeten komen. Meestal snappen ze zelf ook wel dat dit soort dingen (of 'je eet toch ook planten'... ook een goeie) ronduit onzin zijn.

Helemaal raar wordt het soms als er twee varianten van hetzelfde gerecht (bijv nasi met kip en nasi met tofureepjes) op tafel staan, zoals bij mijn schoonfamilie regelmatig gebeurt (vinden mijn lief en ik trouwens heel erg fijn, dat er rekening met ons wordt gehouden!).  Schept mijn schoonmoeder per ongeluk op uit de vega-bak, zeg ik tegen haar: "Uhm, die is vegetarisch hoor." Zij, met een vies gezicht, de nasi weer van haar bord in de pan schuivend: "Oh, he bah, nee, dat moeten we niet hebben toch, vegetarisch, ik wil wel écht eten." (!)

Gewoon niks meer over zeggen als ze het per ongeluk opschept ;)

danmm gisteren door zwaar tijdgebrek chinees gehaald bij een andere chinees dan anders. bestel ik VEGETARISCHE tomatensoep zitten er gewoon stukken kip in  :o
en ook in mijn foe yong hai zat vlees  >:( dus ik gisteren avond meteen gebeld nar de chinees doet die vrouw zo van nou vlees is toch lekker.. dus ik zeg ja maar ik eet geen vlees.. wou ze het gewoon niet snappen.. nou ik ga dus mooi vanavond terug om even verhaal te halen.. want ga wil dus echtmijn geld terug!! heb uiteindelijk maar een boterham gegeten..

 :o zulke mensen zouden verboden moeten worden in de horeca! hoe is het afgelopen?
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.