Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #140 Gepost op: 18 november 2004, 15:34:44 »
Hopelijk was er bij jou ook van iets dergelijks sprake?

 :nooo: :(

Marlein

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #141 Gepost op: 19 november 2004, 11:09:02 »
Ik ben het ook wel zat om mezelf steeds te verdedigen, en ik doe het dan ook bijna nooit meer tenzij iemand er oprecht interesse in heeft maar dan is het meer uitleggen dan verdedigen. Alleen bij een huisgenoot van mij wil het er maar niet in dat ik gewoon geen vlees eet, hij begint dan allemaal over dat "soja verbouwen ook slecht is voor het milieu en dat wordt ook genetisch gemanipuleerd" bla bla bla ik zeg dan gewoon "hier heb ik echt geen zin meer in" want ik heb me wel vaker verdedigt tegenover hem.

Ik vind het ook zo'n stomme vraag: "waarom ben je vegetarisch?" meestal vraag ik dan "waarom eet jij vlees?" en dan is het antwoord meestal "omdat het lekker is" of "omdat het gezond is" of nog dommer "omdat ik het gewend ben". Die antwoorden zijn simpel te ontkrachten door te zeggen "smaken verschillen, ik vind vlees smerig" "vlees is niet gezond *heel verhaal over de bio-industrie*" "gewoontes kunnen veranderen". Maar dat is weer verdedigen en daar had ik dus geen zin meer in  ;)

Marlein

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #142 Gepost op: 19 november 2004, 11:09:50 »
Hopelijk was er bij jou ook van iets dergelijks sprake?

 :nooo: :(

Hopelijk niks ergs aan de hand?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #143 Gepost op: 19 november 2004, 13:56:02 »
Mijn huisgenoot vroeg gister waarom ik vega at. Ik vertelde dat het was vanwege het dierenleed. Hij zei dat sommigen vega aten vanwege de gezondheid, waarop ik antwoordde dat ik denk dat af en toe vlees eten niet slecht is voor de gezondheid. Maar nee, daar was hij het niet mee eens. Vlees was heel slecht en zuivel nog slechter. Alleen karnemelk, dat was nog wel goed.
Vervolgens ging hij 2 bioindustrie-burgers eten :laugh:

Marlein

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #144 Gepost op: 19 november 2004, 14:10:38 »
Rare huisgenoten hebben wij  ;)

Met de rest van m'n huisgenoten heb ik er nooit discussies over. Maar 1 van mijn huisgenoten noemt zichzelf wel vegetarier maar eet bij de boerenkoolstamp wel gewoon een rookworst  ::) dus ik noem haar nu "nep vegetarier", vind ze niet leuk maar tis wel zo, ze eet ook gewoon vleesjus over de aardappels (er zal niet echt veel vlees inzitten in dat spul uit een pakje maar toch) dus ik vind eigenlijk niet dat zij een vegetarier is.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2004, 14:10:57 door Marlein »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #145 Gepost op: 19 november 2004, 14:14:17 »
Misschien moet jij jezelf vleeseter gaan noemen!

Marlein

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #146 Gepost op: 19 november 2004, 14:29:41 »
Ja zou ongeveer hetzelfde zijn inderdaad. Maar goed zij verdedigd zich door te zeggen dat ze gewoon eet wat ze lekker vind en op zich is het wel ok om jezelf niet een een "hokje" te stoppen maar ja dat "hokje" heet nou eenmaal vegetarisch en daar hoort ze niet echt bij ookal is het enige wat zij eet die worst.

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #147 Gepost op: 06 december 2004, 01:49:50 »
Ok, het argument van vleeseters 'wat dan met planten? die kunnen ook pijn voelen' etc weet ik ondertussen wel te beantwoorden ('als vleeseter doodt je onrechtstreeks ook meer planten'), maar vandaag stond ik met mijn mond vol tanden toen iemand zei 'je eet paddestoelen, dat zijn toch ook levende wezens'. Heb ff wat opzoekwerk gedaan, fungi zijn een klasse apart naast planten en dieren, maar ik vond het wel een lastige opmerking. Nog iemand ervaring mee?

Fabian

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #148 Gepost op: 06 december 2004, 02:43:48 »
Ik zou ze in ieder geval een wedervraag stellen: of ze er zelf in geloven dat paddestoelen en planten pijn voelen.

Monie

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #149 Gepost op: 06 december 2004, 10:45:50 »
De nieuwe vriend van mijn moeder (waar ik toch al niet goed mee overweg kan) zei de eerste keer dat ik bij hun at: "God heeft ons niet gemaakt om vegetarisch te zijn!" Zo maar in het wilde weg, we hadden het niet eens over vegetarisme. Ik heb er maar niet gereageerd, maar ik heb de volgende etentjes aan mijn neus (en maag) voorbij laten gaan ;).
« Laatst bewerkt op: 06 december 2004, 10:46:18 door Monie »

Kiwi

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #150 Gepost op: 06 december 2004, 10:48:29 »
Misschien kun je wat weerwoorden vinden in deze draad...

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.921
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #151 Gepost op: 06 december 2004, 10:49:09 »
De nieuwe vriend van mijn moeder (waar ik toch al niet goed mee overweg kan) zei de eerste keer dat ik bij hun at: "God heeft ons niet gemaakt om vegetarisch te zijn!" Zo maar in het wilde weg, we hadden het niet eens over vegetarisme. Ik heb er maar niet gereageerd, maar ik heb de volgende etentjes aan mijn neus (en maag) voorbij laten gaan ;).

De eerste vijf woorden van zijn zin zijn op zich wel correct  ;D

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #152 Gepost op: 06 december 2004, 10:55:07 »
God zei ook: "gaat en vermenigvuldigt u" en dat was een heel slecht advies. Dat kun je dagelijks in de krant zien. Als er een God is, zegt hij niets, maar woorden in zijn mond leggen is des mensen.
de tuin: dat ben ik

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #153 Gepost op: 07 januari 2005, 19:03:25 »
De nieuwe vriend van mijn moeder (waar ik toch al niet goed mee overweg kan) zei de eerste keer dat ik bij hun at: "God heeft ons niet gemaakt om vegetarisch te zijn!" Zo maar in het wilde weg, we hadden het niet eens over vegetarisme. Ik heb er maar niet gereageerd, maar ik heb de volgende etentjes aan mijn neus (en maag) voorbij laten gaan ;).
Even gekeken in een oude draad.
God heeft ons ook niet gemaakt om anderen respectloos te behandelen.
God heeft ons ook niet gemaakt om vleeseter, viseter, appeleter en slangluisteraar(genesis) vul maar in, te zijn.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2005, 19:06:09 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #154 Gepost op: 08 januari 2005, 11:28:59 »
Ik weet dat dit al meerdere malen gepost is, maar ik moet t toch even kwijt, want ik wordt er elke keer toch weer pissig van.

Gisteren uit eten met mijn 11 (mannelijke) vleesetende collega's. Ik heb me dus als enige vega weer eens enorm moeten verdedigen. En dat terwijl de niet vega-collega's die wel vega-gerechten bestelden 'vrijuit' gingen...

En ik vraag me af:
Wat is dat toch met veel vleeseters? WAAROM hebben ze zo'n moeite met vegetariers?

Ik heb het ze op een gegeven moment maar gevraagd: Waarom moet ik me zo verdedigen? Jullie hebben er toch geen last van??
En toen was het stil.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #155 Gepost op: 08 januari 2005, 12:01:30 »
Soms is snedigheid een mogelijkheid, en dat kan als je al langer meeloopt. Want het zijn altijd dezelfde dingen die je hoort. Waarom wel leren schoenen en zo. Of in het geval van hierboven dat het geloof werd aangehaald.
Maar de laatste jaren heb ik meer te maken gehad met mensen die oprecht belangstelling hadden voor de motieven. Ook daardoor aan het denken gezet. En dan merk je dat dit soort vragen wel in mensen opkomen omdat ze het op zichzelf projecteren. Hoe ver moet ik gaan; en dan komen ze in een cognitief conlict met zichzelf. Soms is het ook een schuldgevoel en dan bij jij het slachtoffer.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Monique

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #156 Gepost op: 08 januari 2005, 12:56:40 »
De nieuwe vriend van mijn moeder (waar ik toch al niet goed mee overweg kan) zei de eerste keer dat ik bij hun at: "God heeft ons niet gemaakt om vegetarisch te zijn!" Zo maar in het wilde weg, we hadden het niet eens over vegetarisme. Ik heb er maar niet gereageerd, maar ik heb de volgende etentjes aan mijn neus (en maag) voorbij laten gaan ;).

Ik snap waarom je niet met die vent overweg kan zeg pfff.
En ik vind het knap van je dat je op dat moment je mond hebt weten te houden, ik denk niet dat ik dat gekunt zou hebben hoor als iemand zo'n giga domme opmerking zou maken waar ik bij was.

Monie

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #157 Gepost op: 08 januari 2005, 13:23:28 »
De nieuwe vriend van mijn moeder (waar ik toch al niet goed mee overweg kan) zei de eerste keer dat ik bij hun at: "God heeft ons niet gemaakt om vegetarisch te zijn!" Zo maar in het wilde weg, we hadden het niet eens over vegetarisme. Ik heb er maar niet gereageerd, maar ik heb de volgende etentjes aan mijn neus (en maag) voorbij laten gaan ;).

Ik snap waarom je niet met die vent overweg kan zeg pfff.
En ik vind het knap van je dat je op dat moment je mond hebt weten te houden, ik denk niet dat ik dat gekunt zou hebben hoor als iemand zo'n giga domme opmerking zou maken waar ik bij was.

Mm, ik kan begrijpen dat dat zijn mening is, alle respect daarvoor. Misschien kan je jouw visie over vegetarisme aan hem vertellen, en respect daarvoor vragen?

Natuurlijk kan hij een andere mening hebben dan ik. Maar ik vind het niet nodig dat hij die op een verwijtende toon tegen mij zegt tijdens het eten. Dat getuigt niet van respect voor mijn mening. Ik ga mijn mening (nl. dat ik het er niet mee eens ben dat hij vlees uit de bio-industrie eet) toch ook niet op verwijtende toon tegen hem zeggen tijdens het eten? Helemaal niet als ik daar voor de eerste keer eet.
Het leek mij beter om er niet op in te gaan aangezien hij voorderest ook niet zo openstaat voor mijn mening.
Als iemand normaal met mij wil praten over vegetarisme doe ik dat graag maar als iemand alleen maar een loze, niet respectvolle op merking maakt lijkt me dat niet zinnig.  ;)
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2005, 13:25:06 door Monie »

Monie

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #158 Gepost op: 08 januari 2005, 19:44:19 »
Hem kennende vraag ik me dat ten zeerste af.
Daarbij komt dat zo'n opmerking zo onverwacht komt dat je niet meteen heel adrem kunt reageren, ik heb daar moeite mee iig. Verder is onze relatie niet zo dat ik dingen die niet goed voelen met hem kan bespreken, dus het hier achteraf nog met hem over hebben is ook niet echt een optie.
Het was gewoon weer één van de maffe opmerkingen die je kunt krijgen als je vegetariër bent. ;)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #159 Gepost op: 09 januari 2005, 20:04:47 »
een stelling: iemand beledigen is niet het verkondigen van een mening.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken