Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #120 Gepost op: 15 oktober 2004, 09:53:05 »
Er wordt heel vaak aan mij gevraagd waarom ik geen vlees eet en wat ik dan wel eet. Ik probeer gewoon eerlijk te antwoorden: "ik houdt van dieren en vind het naar dat ze dood moeten worden gemaakt zodat wij ze kunnen opeten, terwijl ze net zoveel recht op leven hebben als mensen (misschien nog wel meer)."

En toch kan ik niet begrijpen dat je dat kan zeggen en overdragen, terwijl je wel vis eet.
Ik kan begrijpen dat mensen in je omgeving die reden dan ook niet serieus nemen. Ik snap ook niet dat je dat zelf wel kan.

Nogmaals: het maakt mij niks uit. Ik ken zat mensen die wel vis, maar geen vlees eten en dat is beter dan niets. Maar dan met zo'n uitleg komen, is echt te krom.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #121 Gepost op: 15 oktober 2004, 21:29:48 »
Nou nou, moet ik me nou ook al tegen andere vegetariërs gaan verdedigen? Ondertussen eet ik nog maar een enkel keer vis. Het is absoluut geen dagelijkse bron in mijn maaltijden en het gaat me steeds meer tegen staan. Ik heb gewoon wat tijd nodig qua omschakkeling.
Bovendien vertel ik dat niet tegen de mensen die om mijn redenen vragen. Ik wéét namelijk dat het dan verwarrend kan zijn en mensen je gelijk dus op zoiets pakken.
Ik zou het fijn vinden als ik hier gewoon om gerespecteerd zou worden...
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #122 Gepost op: 15 oktober 2004, 21:53:45 »
Word je toch ook?
Maar op een discussieforum, wordt gediscussierd... dat is toch niet erg?
Ik zeg toch niet, "ik vind jou stom, omdat je vis eet."  :-*

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #123 Gepost op: 17 oktober 2004, 19:33:21 »
Nou, eerlijk gezegd vond ik dit meer aanvallend dan een discussie....maar goed, zand erover, kan soms wat op mijn denkbeeldige pik getrapt zijn :-X
Weet je, zalm vind ik niet eens meer lekker. Gewoon omdat het door de hele zalmkwekerij sector zo ongezond wordt gemaakt! Als ik dan een hap zalm neem zie ik duizenden zalmpjes in een tank van 10 vierkante meter, volgestopt met anti biotica en kleurstoffen... >:(
Tonijn eet ik ook niet meer, vanwege een docu over zogenaamde dolfijnvriendelijke tonijnvangsten. Tja, raar maar waar, gamba's gaan er nog steeds erg goed in bij mij. Terwijl het zulke onsmakelijk uitziende dingentjes zijn! Wie weet knap ik hier ook snel op af.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #124 Gepost op: 03 november 2004, 14:59:38 »
Vorige week vergadering en elke week neemt iemand wat lekkers mee. Collega die aan de beurt was had een hartige taart gebakken met ui en spek. Een andere collega en ik konden niet nemen vanwege vegetarisme. Een betweterige collega goh maar je eet wel kaas en dat is ook slecht. pfffffffffffffffffffffffffffffff
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #125 Gepost op: 08 november 2004, 10:57:44 »
Het was dit weekend ook weer zover. Ik was in Antwerpen een vriendin opzoeken. Op een gegeven moment vroeg haar vriend: je bent pas twee jaar vegetariër en nu haast veganist: hoe ben je in twee jaar zo radicaal geworden?

tssssssss.....
Eet gezond & eet taartjes

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #126 Gepost op: 08 november 2004, 11:12:44 »
Vorige week vergadering en elke week neemt iemand wat lekkers mee. Collega die aan de beurt was had een hartige taart gebakken met ui en spek. Een andere collega en ik konden niet nemen vanwege vegetarisme. Een betweterige collega goh maar je eet wel kaas en dat is ook slecht. pfffffffffffffffffffffffffffffff

"Als het zo slecht is, waarom eet je het dan?"

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #127 Gepost op: 08 november 2004, 13:16:19 »
Wie heeft er trouwens een leuke opmerking als mensen van die ontzettend irritante opmerkingen maken (tijdens het eten van vlees) in de trant van: 'dit varkentje smaakt uitstekend' en andere ''lollige'' opmerkingen of je hun vlees of vis gaan tonen/onder je neus houden ('kijk')...

Op dat laatste reageer ik dan maar dat de jongens in groep 8 dat ook al deden en dat het toen ook niet grappig was, maar ik heb nog geen goede opmerking kunnen bedenken als mensen 'grapjes' gaan maken als ze vlees aan het nuttigen zijn en dat mij zo nodig duidelijk moeten maken....
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.921
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #128 Gepost op: 08 november 2004, 13:19:38 »
Wie heeft er trouwens een leuke opmerking als mensen van die ontzettend irritante opmerkingen maken (tijdens het eten van vlees) in de trant van: 'dit varkentje smaakt uitstekend'

Niet per se leuk, maar wel afkappend: "Fijn voor je."

Citaat
en andere ''lollige'' opmerkingen of je hun vlees of vis gaan tonen/onder je neus houden ('kijk')...

In je neus of oor peuteren en dan "kijk" terugdoen ;)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #129 Gepost op: 08 november 2004, 14:44:45 »
Wie heeft er trouwens een leuke opmerking als mensen van die ontzettend irritante opmerkingen maken (tijdens het eten van vlees) in de trant van: 'dit varkentje smaakt uitstekend' en andere ''lollige'' opmerkingen of je hun vlees of vis gaan tonen/onder je neus houden ('kijk')...

Op dat laatste reageer ik dan maar dat de jongens in groep 8 dat ook al deden en dat het toen ook niet grappig was, maar ik heb nog geen goede opmerking kunnen bedenken als mensen 'grapjes' gaan maken als ze vlees aan het nuttigen zijn en dat mij zo nodig duidelijk moeten maken....

Dan zeg je, "ja, lekker, een lijk." en dan je breedste lach erbij. Of alleen 'www.varkenspest.nl".
« Laatst bewerkt op: 08 november 2004, 14:45:29 door Annemieke »

overanalizing

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #130 Gepost op: 08 november 2004, 20:09:53 »
Citaat
en andere ''lollige'' opmerkingen of je hun vlees of vis gaan tonen/onder je neus houden ('kijk')...
In je neus of oor peuteren en dan "kijk" terugdoen ;)
:O
Ik kan niet wachten tot ik nog eens zoiets aan de hand heb!

Aiko

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #131 Gepost op: 08 november 2004, 20:29:41 »
Citaat
en andere ''lollige'' opmerkingen of je hun vlees of vis gaan tonen/onder je neus houden ('kijk')...

In je neus of oor peuteren en dan "kijk" terugdoen ;)

Of er overheen niezen danwel hoesten. Mits je bereid bent tot ruzie, uiteraard.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #132 Gepost op: 14 november 2004, 14:28:44 »
Gisteren had ik een etentje, toen zei iemand dat ik nog wel zou 'genezen' van het vegetarisme. Ik: oooo, is het een ziekte dan  ;)

Ik ben die discussies tijdens etentjes helemaal ZAT. Ik heb gisteren dan ook op een gegeven moment gezegd: "Is het niet raar, ik ben aan het eten en we hebben het alleen maar over wel/geen vlees. Ik wil niet aan vlees denken als ik eet! M.a.w. Respect! En: laten we er over ophouden en er een andere keer over verder praten."

Ik ben het zo zat. Ik wil alleen nog maar vegvriendjes  :-[
Eet gezond & eet taartjes

bienne

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #133 Gepost op: 14 november 2004, 14:39:53 »
Mensen denken dat je zo veel mist.
"O ik heb alleen niks voor jou", als je op een verjaardag bent. "Maar hoe barbeque je dan", als je er met iemand over praat. "Mosselen zijn zo lekker, wat sneu voor je vriend", terwijl hij gewoon eet wat hij wil. Mensen doen zo moeilijk en maken over al een probleem van >:(.
Daar wordt ik zo moe van.
Ik ben gek op mijn beestjes thuis, ik eet geen dieren, ben nooit ziek en ik doe niet moelijk, er zij zoveel mogelijkheden en ik voel me er gewoon goed bij! :P

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #134 Gepost op: 14 november 2004, 14:44:18 »
Laatste familiefeestje: ribbetjes!
Mmm, lekker knagen en af en toe naar mij lonken...
Ik kan er tegen.  8)
(Maar soms verveelt het me zoooo.)
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Joanie

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #135 Gepost op: 14 november 2004, 15:15:27 »
Jaah.. mijn familie leert het eindelijk een BEETje af een jaar of 5 a 6.
Het hielp toen ik op een verjaardag een keer (lees: kwaad kijkend door de kamer riep) zei:
LATEN WE VAST ALLEMAAL EVEN EEN OPMERKING MAKEN!!
 HEB IK DAT OOK WEER GEHAD VOOR DE REST VAN DE AVOND!  >:(

 Daarna is het beter geworden! grijnzz.

Fabian

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #136 Gepost op: 17 november 2004, 20:49:01 »
Vandaag had ik naar mijn opper-loopbaantrajectbegeidster gemaild voor stagekansen. Ik had er expres bij gezegd dat ik graag iets wil doen aan vermindering van vleesconsumptie en waarom. In haar reactie zei ze dat zij ook vega is.  :D Ik ken echt veel vega's.

Maar goed, of ik nou een praatje houd met veehouders of met bodybuilders (die denken vaak dat je vlees nodig hebt als je sterk wilt worden), ik zeg altijd heel bewust dat ik veganist ben om vragen uit te lokken. Al in geen tijden meer heftige discussies gehad over mijn voedingspatroon.

Zoals ik volgens mij al ooit eerder heb gezegd hier heeft het ook heel erg te maken hoe je je opstelt. Je moet zien te vermijden dat je op aanvallende toon een opmerking maakt of je juist aangevallen voelt door een opmerking. Het helpt ook om goed geinformeerd te zijn als je er over praat. Begin niet alleen over dierenwelzijn, maar ook over de milieuproblematiek enzo. En eigen gezondheid werkt ook!

zie ook: http://www.nu.nl/news.jsp?n=441639&c=10
;)

Wijs ook niet op het naar jouw mening foutieve gedrag van anderen, maar zeg gewoon hoe je denkt en als je vervolgens gaat zeggen dat dat gewoon jouw mening is reageren mensen vaak wel dat je gelijk hebt en bladiebla.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2004, 20:53:00 door The Omega3-Fabiman »

Kiwi

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #137 Gepost op: 18 november 2004, 07:14:26 »
zie ook: http://www.nu.nl/news.jsp?n=441639&c=10
;)

Wat wil je hier mee zeggen? Dat je dit niet kan krijgen als je vegetariër bent?
Toevallig kwam er een paar weken tijdens mijn duikkeuring aan het licht dat ik dus ook eiwit in m'n urine heb. Terwijl ik totaal geen last ergens van heb! Mijn huisarts is nu even op vakantie, maar als hij terug is gaat hij 'het beleid bepalen', over hoe hij mij wil gaan behandelen dus. :(

Fabian

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #138 Gepost op: 18 november 2004, 08:32:25 »
Nee, natuurlijk kun je de raarste ziekten ook als vegetariër krijgen, maar de risico's hiervan zijn wel veel groter met een voeding die rijk is aan eiwit en cholesterol.

Eiwit kun je ook in je urine hebben als je lichaam herstelt van een griep of verkoudheid of wanneer je zware spierinspanningen geleverd hebt en je spieren daarbij worden afgebroken. Hopelijk was er bij jou ook van iets dergelijks sprake?
« Laatst bewerkt op: 18 november 2004, 08:48:47 door Fabiman »

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #139 Gepost op: 18 november 2004, 15:31:53 »
En dan uiteindelijk de hamvraag ....

 :O
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley