Vegatopia Forum

Asperges, wit en groen

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Re:Asperges
« Reactie #140 Gepost op: 11 april 2011, 09:55:44 »
Wat mij betreft mag er wel pasta bij, ik hou er erg van om asperges in stukjes gesneden op hoog vuur te roerbakken en ze dan te eten met of door pasta met ei en kaas (dan wordt het een soort carbonara).

Of geroosterde asperges uit de oven, ook erg lekker: asperges schillen, naast elkaar in een ovenschaaltje, beetje olie en zout erbij, afdekken en een half uur op  graden in de oven.

Of inderdaad met gepocheerd ei.

Men, ik baalde zaterdag dat ik ze alleen nog maar idioot duur vond...
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #141 Gepost op: 11 april 2011, 10:11:21 »
Men, ik baalde zaterdag dat ik ze alleen nog maar idioot duur vond...

Waren ze nog steeds 19,50 de kilo?
Ik heb ze (derhalve) ook nog steeds niet gehad. Was wel op t boerenland van t weekend, maar die verwachtten pas de 1e oogst na koninginnedag.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #142 Gepost op: 11 april 2011, 10:40:22 »
Nee, ze waren inmiddels naar 16 euro gezakt. Hoera ;)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #143 Gepost op: 11 april 2011, 18:55:43 »
Hallo, met die prijzen en mijn eetlust is dat niet grappig meer, die piepers!

Ik bedoel gewoon er naast he, de pasta. Niet er door geroerbakt of whateva, jelui weet toch dat ik niet zo hip ben?

Ik las ergens ook iets over beurre blanc, gereduceerde wijnazijn met boter. Denk dat ik dat doe.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline myrsky

• 137
  • Geslacht: Man
« Reactie #144 Gepost op: 12 april 2011, 10:09:42 »
Voor mij gewoon witte asperges mit Sauce Hollandaise (ook in Duitsland ;) ) en Aardappels. Deze hoefen niet 'nieuwe' te zijn, 'oude', maar met smaak doen het prima erbij.

Is er hier in NL een "Asperges-hoofdgebied", war hij meestal vandaan komt ?

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #145 Gepost op: 12 april 2011, 17:20:24 »
Is er hier in NL een "Asperges-hoofdgebied", war hij meestal vandaan komt ?
Veel Nederlandse asperges komen uit Limburg. Maar zelfs hier in Friesland worden op zeer plaatselijke schaal wel asperges geteeld.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #146 Gepost op: 12 april 2011, 17:36:31 »
En Twente! Wijlen mijn opa zwoer bij Twentse asperges.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #147 Gepost op: 13 april 2011, 06:18:41 »
Ik zweer bij Brabantse.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #148 Gepost op: 13 april 2011, 09:10:39 »
In Drente heb je er ook veel en ook lekkere.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #149 Gepost op: 13 april 2011, 12:47:27 »
Ik zweer bij Brabantse.
Dus van jou kan alleen maar een verklaring onder ede verkregen worden van begin april tot Sint Jan? ???
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #150 Gepost op: 13 april 2011, 13:05:18 »
Ik zweer bij Brabantse.
Dus van jou kan alleen maar een verklaring onder ede verkregen worden van begin april tot Sint Jan? ???
Ja. Eventueel, in noodgevallen, ook daarbuiten. Dan met hulp van de diepvries. Maar dat is toch minder.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #151 Gepost op: 13 april 2011, 15:23:27 »
Ik zweer bij Brabantse.

Eind april is het vaak eerder hoor dan begin april.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #152 Gepost op: 13 april 2011, 20:42:18 »
Ik zweer bij Brabantse.

Het was iets met april. Omdat die van mijn ouders misschien morgen al meekomen en het me maandag geloof ik al voorzegd is, ging ik maar uit van begin april. Dat het met de trekschuit en de diligence zo lang duurt voordat ze uit de provincie in Amsterdam zijn, ja daar doe ik niks aan ;)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #153 Gepost op: 13 april 2011, 21:03:19 »
Ik zweer bij Brabantse.

Het was iets met april. Omdat die van mijn ouders misschien morgen al meekomen en het me maandag geloof ik al voorzegd is, ging ik maar uit van begin april. Dat het met de trekschuit en de diligence zo lang duurt voordat ze uit de provincie in Amsterdam zijn, ja daar doe ik niks aan ;)

Er komt nog niet zoveel van het land nu, en de meeste komen uit de kas of van verwarmde tunnels, vinnik zelf niet zo milieuvriendelijk (hoewel er ook al van de volle grond zijn, maar die zijn er mondjesmaat). En de meeste kosten momenteel nog 19 euro de kilo.
Juist op het platteland zijn ze er veelal nog niet, bv in Drente nog niks.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #154 Gepost op: 13 april 2011, 21:12:31 »
Ik zweer bij Brabantse.

Er komt nog niet zoveel van het land nu, en de meeste komen uit de kas of van verwarmde tunnels, vinnik zelf niet zo milieuvriendelijk (hoewel er ook al van de volle grond zijn, maar die zijn er mondjesmaat). En de meeste kosten momenteel nog 19 euro de kilo.
Juist op het platteland zijn ze er veelal nog niet, bv in Drente nog niks.
Dat is omdat het regime ze allemaal direct naar de hoofdstad laat verschepen :P

Mijn vader kennende zal hij ze ook wel niet in kas of onder plastic hebben gekweekt, dus lekker puh!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #155 Gepost op: 13 april 2011, 21:57:58 »

Hm volgens die boer niet, maar die zal ook wel hergeprogrammeerd zijn  ;)

Citaat
Mijn vader kennende zal hij ze ook wel niet in kas of onder plastic hebben gekweekt

Vandaar dat ik schreef dat er wel al van de volle grond waren, maar nog niet zo veel. En niet iedereen heeft een vader met een aspergehobby. Maar ik begrijp: laat wat jou betreft die oorlog maar komen.
,,,,فلافل

Offline greet

• 2.671
« Reactie #156 Gepost op: 13 april 2011, 23:19:13 »
Ik heb vorige week al (groene, weliswaar) asperges uit eigen tuin gegeten. Zijn witte later dan groene soms?

Offline lieve lijn

• 4.047
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #157 Gepost op: 14 april 2011, 06:44:50 »

Hm volgens die boer niet, maar die zal ook wel hergeprogrammeerd zijn  ;)

Citaat
Mijn vader kennende zal hij ze ook wel niet in kas of onder plastic hebben gekweekt

Vandaar dat ik schreef dat er wel al van de volle grond waren, maar nog niet zo veel. En niet iedereen heeft een vader met een aspergehobby. Maar ik begrijp: laat wat jou betreft die oorlog maar komen.

3 weken geleden lagen de 1e asperges uit koude grond er. 2 weken eerder al de nederlandse met warmtebuizen. Zo uit de brabantse grond ;) (het enige wat ik leuk vind aan boz)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #158 Gepost op: 14 april 2011, 19:34:32 »
Maar ik begrijp: laat wat jou betreft die oorlog maar komen.
Die hebben we toch al? ;)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #159 Gepost op: 14 april 2011, 22:58:46 »
Maar ik begrijp: laat wat jou betreft die oorlog maar komen.
Die hebben we toch al? ;)

Hier op de grachtengordel ontkennen we dat eerlijk gezegd nog.
,,,,فلافل