Wij maken ook wel eens aspergetaart. Als je wilt, dan wil ik wel eens gaan neuzen in de kookboeken.
Is dat van groene of witte asperges?
We hebben het met beide gemaakt. Echtvriendin heeft het van een vriendin overgenomen, maar ze kan het zo gauw niet vinden. Ik kan die vriendin nu even niet te pakken krijgen, maar ik ga achter het recept aan. Komt hoogstwaarschijnlijk uit de serie kookboekjes van Iris.
Komt inderdaad uit een boekje van Iris, nl.
Hartige & heerlijke vleesvervangers, dat we, naar nu blijkt, gewoon zelf hebben.
Groene aspergetaartIngrediënten
Voor de bodem: olie en meel, 200 g tarwemeel, mespunt zout, 80 g boter
Voor de vulling: 250 g groene asperges, 2 eieren, 250 g ricotta, 50 g geraspte kaas, zout, peper.Vet een taart- of sprinvorm (26 cm) in en bestrooi deze met meel.
Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.
Doe het meel en het zout in een kom en wrijf de boter erdoor totdat het deeg een kruimelige structuur heeft. Giet er zoveel water bij totdat een stevig deeg ontstaat.
Rol het deeg uit tot een ronde lap en bekleed de taart- of springvorm ermee. Prik gaatjes in de bodem en bak de taartbodem 10 minuten voor in de oven. Haal hem eruit.
Haal de uiteinden van de asperges en snijd ze in stukken van ongeveer 3 cm. Kook ze 5 minuten in ruim water en laat ze goed uitlekken.
Klop in een schaal de eieren los en roer de ricotta en de kaas erdoor. Breng het mensel op smaak met zout en peper.
Schep de aspergestukken erdoor en giet dit alles op de voorgebakken taartbodem.
Bak de taart in 20-30 minuten goudbruin.