Vegatopia Forum

Risotto

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Risotto
« Reactie #40 Gepost op: 24 augustus 2006, 23:06:32 »
Tja, en nu was ik laatst in het Jamie Oliver restaurant in Amsterdam en toen kreeg ik dat! Nou ja, niet met cantharellen en port, maar wel een pompoenmoes door de risotto met... cantucci. Die zoete harde koekjes ja! Die waren in plakjes gehakt en over de risotto gestrooid. Lekker!

En het is dus een hartig gerecht maar de koekies zijn wel zoet.
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Risotto
« Reactie #41 Gepost op: 27 augustus 2006, 12:07:07 »
Hebben jullie misschien ervaring met het maken van Risotto balletjes? Ik heb nog wat over van gisteren en wil er graag Risotto'kroketjes' van maken.
Vorm ik gewoon balletjes van koude risotto met kaas en rol ik ze dan door ei en paneermeel?
En moet ik ze in een enorme laag olie leggen, of zou het ook lukken in een klein laagje? Ik ben nooit zo dol op enorme hoeveelheden olie..


Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Risotto
« Reactie #42 Gepost op: 27 augustus 2006, 21:10:35 »
hmm je hebt waarsch al gegeten maar het is handig ze ff op te laten stijven in de koelkast en als je niet wil frituren kun je het handigste platte koekjes maken die je in een klein laagje olie aan beide kanten bakt.
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Risotto
« Reactie #43 Gepost op: 27 augustus 2006, 21:41:33 »
Heej, bedankt voor de tips! We gaan ze morgen maken (vandaag geen puf meer) dus dat komt helemaal goed!

StefanH

Risotto
« Reactie #44 Gepost op: 19 april 2007, 10:00:17 »
Ik heb een vraag
Bij mij wordt de risotto altijd veel te plakkerig
Er blijft bijna niets van over
Wat doe ik fout??
 ???
Gr. Steef
« Laatst bewerkt op: 19 april 2007, 10:52:37 door Annemieke »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Risotto
« Reactie #45 Gepost op: 19 april 2007, 10:17:03 »
Welkom bij Vegatopia, Steef.

Risotto moet op zich lekker plakkerig zijn, maar te plakkerig lijkt me ook niet fijn. Kook je de risotto misschien (veel) te lang? Wat doe je eigenlijk met de risotto (dan kunnen we wat beter raden wat je fout doet ;) ). Als je stukje bij beetje de bouillon toevoegt, en daarbij de risotto wat omschept, zou je in principe moeten kunnen merken wanneer de risotto gaar is.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #46 Gepost op: 19 april 2007, 10:30:33 »
Steef of evt een mod kan beter snel zijn mail adres weghalen, spambotjes schijnen dat te zoeken
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

StefanH

Re:Risotto
« Reactie #47 Gepost op: 20 april 2007, 17:17:34 »
Hm, ik meet 1 liter water af op 2 pakken risotto en voeg daar later nog 0,25 liter aan toe. Ondertussen sluit ik de pan af.
Dan lijkt het elke keer alsof ie goed is, maar wanneer ik m op wil scheppen, heb ik 1 klodder aan de lepel  ;D
Dus ik weet 't niet zo goed

i.i.g. Bedankt voor de reacties!!

Groetjes Steef

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Risotto
« Reactie #48 Gepost op: 20 april 2007, 21:24:01 »
Risotto maak je het handigst door hem eerst 2 minuten in olie te bakken en dan scheutje voor scheutje water/bouillon toe te voegen en te roeren gedurenden een minuut of 25. Dat is wel wat werk, maar geeft een beter resultaat dan de rijst in een pan vol met water water. Kijk anders ook even hier voor duidelijker tips:
« Laatst bewerkt op: 20 april 2007, 21:25:49 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #49 Gepost op: 23 april 2007, 22:25:46 »
ja, gewoon gedurende een minuut of twintig steeds wat bouillon toevoegen zodra het droog is. en dan gewoon even proeven of het gaar is, zoniet dan nog wat water erbij...

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Risotto
« Reactie #50 Gepost op: 26 april 2007, 20:06:18 »
Ikzelf vind dat gedurende twintig minuten telkens wat bouillon bijgieten wel vermoeiend, ik vraag me af of restaurantkoks daar  tijd voor hebben.
Ik bereik ook goede resultaten met
1. geschikte rijst zoals arborio en nog beter carnaroli
2. eerst enkele minuten in olie aanbakken
3. dan 3/4 van de bouillon er bij, een twintigtal minuten rustig laten koken, tegen einde nog het procédé van bijgieten.
Kan je intussen nog een glas soave drinken op het terras.
Wat kleverig, romig en smeuig moet de risotto juist
 zijn. Ik kan wel begrijpen dat iemand risotto wat zwaar en saai vindt, en  in tegenstelling met de
wat trendy klank dat ie heeft.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Risotto
« Reactie #51 Gepost op: 26 april 2007, 23:13:51 »
Ikzelf vind dat gedurende twintig minuten telkens wat bouillon bijgieten wel vermoeiend, ik vraag me af of restaurantkoks daar  tijd voor hebben.

bij een goed restaurant staat er bij risotto ook achter dat er een wachttijd voor is.
 
,,,,فلافل

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #52 Gepost op: 26 april 2007, 23:33:53 »
Op koken met karin staat een risotto uit de oven waarbij je niet hoeft bij te gieten. Die heb ik wel eens gemaakt en was goed gelukt.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #53 Gepost op: 28 mei 2007, 22:17:25 »
iemand ervaring met bier in risotto? is dat lekker? en welk bier kun je dan het betse gebruiken?

(ik maak wel vaker risotto met wiite wijn of pastis; beide erg lekker, maar ook een stuk voor de hand liggender dan bier...)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Risotto
« Reactie #54 Gepost op: 29 mei 2007, 13:49:53 »
Hm lijkt me niet heel geweldig. Evt. witbier wellicht.
Met wodka is wel lekker.
Met pastis is trouwens een leuk idee  :D! Ga ik ook een keer doen voor in de venkelrisotto.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Risotto
« Reactie #55 Gepost op: 29 mei 2007, 14:14:36 »
Dat de gedachte in je opkomt vind ik wel cool, maar of het lekker is... denk een kwestie van eens met een kleine portie proberen en goed nadenken over welke groenten er dan door moeten.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Risotto
« Reactie #56 Gepost op: 29 mei 2007, 15:55:00 »
Ik kan me een soort winterse stoofrisotto met bier voorstellen. Ui, wortel, knoflook aanbakken, rijst erbij, bier, peper, paprikapoeder, misschien nog wat stevige groenten. Maar dan vinden Italianen het denk ik geen risotto meer...
This is between me and the vegetable!

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #57 Gepost op: 29 mei 2007, 15:59:10 »
Ik heb nog nooit risotto met bier gegeten, maar vind zojuist dit recept. Even de kippen- of kalfsbouillon vervangen en dan denk ik dat het best smakelijk zal zijn.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2007, 15:59:36 door Dot »
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #58 Gepost op: 09 juni 2007, 16:08:28 »
ja, ik dacht ook meer aan een donker biertje...

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #59 Gepost op: 10 juni 2007, 15:39:27 »
Vraagje: ik heb een paar risotto recepten maar daarin hebben ze het steeds over 150/175 gram rijst voor 4 personen, is dat niet wat weinig? Of zouden ze het als bijgerecht ofzo bedoelen?