Vegatopia Forum

Groente- en fruitpakketten

Schanulleke

Re:Groente- en fruitpakketten
« Reactie #320 Gepost op: 27 maart 2009, 19:49:26 »
Er bestaan inderdaad ook pakketten met alleen maar fruit (zie o.a.vitatas en odin, maar ook lokale aanbieders hebben vaak een fruitpakket in het assortiment).

Ik heb even op internet gekeken. De Vitatas (die schijnt van Udea te zijn) is geen optie, want zij hebben geen verkooppunt in Friesland. >:( Odin kan ik wel in de buurt krijgen, dus dat is zeker een optie. Waar ik alleen nog over twijfel, is de hoeveelheid fruit die erin zit. Op de site staat: voor 1 tot 2 personen, voor 4 tot 5 dagen. Hoeveel stuks fruit zitten er dan in zo'n tas? Gaan ze uit van 2 stuks fruit p.p.p.d.? Dan zouden het er maximaal 10 zijn. (Bessen, kersen enz. even buiten beschouwing gelaten.) Ik eet best veel fruit (aangezien ik niet zo'n groente-eter ben ;)), dus 10 stuks fruit heb ik binnen twee dagen op. Wie o wie heeft een Odin-fruitpakket en kan me verder helpen?

En Kiwi (wat een toepasselijke naam voor dit onderwerp!): is er een website met een overzicht van lokale aanbieders van fruittassen?

Kiwi

« Reactie #321 Gepost op: 27 maart 2009, 20:12:05 »
Misschien kun je op www.vaneigenerf.nl iets vinden?
En anders weet Monique misschien wel iets in Friesland? Volgens mij heeft ze nog niet zo lang geleden al een link van een webwinkel met biologische producten geplaatst, misschien zelfs wel in deze draad. Edit: dat was dus dezelfde site, waar Monique het over had. :bonk:
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2009, 20:14:52 door Kiwi »

Schanulleke

« Reactie #322 Gepost op: 27 maart 2009, 22:12:30 »
Misschien kun je op www.vaneigenerf.nl iets vinden?
En anders weet Monique misschien wel iets in Friesland? Volgens mij heeft ze nog niet zo lang geleden al een link van een webwinkel met biologische producten geplaatst, misschien zelfs wel in deze draad. Edit: dat was dus dezelfde site, waar Monique het over had. :bonk:

;D Liever dubbel genoemd, dan helemaal niet. Thanx, ik heb een bedrijf gevonden dat ook in mijn regio bezorgt.

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #323 Gepost op: 28 maart 2009, 00:49:04 »
Deze week ook weer een fijn pakket: vier of vijf wortelen, zes stronkjes witlof, een grote struik broccoli, een zakje winterpostelein, paksoi en 1 rode ui. O ja, en een velletje recepten.

Das voor 2 personen voor 1 werkweek?
Ik knaag dat alleen in 2 tot 3 dagen op. Zouden ze ook tassen voor grote eters met kleine portemonneetjes hebben? Een meerpersoonstas kost gelijk ook meer geld, terwijl ik er meestal toch echt alleen van zal eten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Kiwi

« Reactie #324 Gepost op: 28 maart 2009, 09:11:50 »
Het is voor ons ook te weinig hoor, maar ik koop er zelf natuurlijk ook nog groenten bij (en we eten ook wel eens een dag buitenshuis). Wij eten samen gemiddeld een dag of drie, soms vier van ons pakket, hangt er een beetje van af wat er in zit. Een vierpersoonspakket kost geloof ik maar 3 euro extra, dus dat is in verhouding wel stukken goedkoper, net zoals ons tweepersoonspakket maar een paar euro duurder is dan een eenpersoonspakket. Je moet het ook niet doen omdat je dan zo lekker goedkoop uit bent, want dat is niet zo. Biologische groenten zijn nu eenmaal duurder dan niet-biologische. Ik vind het alleen wel een fijn idee dat mijn groenten niet de hele wereld overgevlogen zijn, maar gewoon hier in de buurt bij een bioboer op het land gekweekt zijn. En wat ik zei, het verrassingseffect; dat er groenten in zitten die ik zelf misschien minder snel zou kopen.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #325 Gepost op: 28 maart 2009, 10:48:51 »
Zouden ze ook tassen voor grote eters met kleine portemonneetjes hebben? Een meerpersoonstas kost gelijk ook meer geld, terwijl ik er meestal toch echt alleen van zal eten.

Zoals dat bij de Albert Heijn ook altijd werkt bedoel je, 'ja maar ik ga deze enorme bloemkool in mijn eentje opeten'. 'O, nou dan kost hij een euro, mevrouwtje'?

Ik vind het alleen wel een fijn idee dat mijn groenten niet de hele wereld overgevlogen zijn, maar gewoon hier in de buurt bij een bioboer op het land gekweekt zijn.

Hoed je in dat geval voor de Vitatas, daar zitten ook regelmatig van-ver-komende dingen in.
This is between me and the vegetable!

Kiwi

« Reactie #326 Gepost op: 28 maart 2009, 11:00:21 »
Hoed je in dat geval voor de Vitatas, daar zitten ook regelmatig van-ver-komende dingen in.

Weet ik. Ik had vroeger ook een Vitatas, maar heb nu een regionaal groentepakket, wat dus echt van een boer hier uit de buurt komt. Er zitten soms wel dingen in die hij niet zelf verbouwt (taugé of zo), maar die komen dan bij de Peuleschil vandaan. Hoe ze dat trouwens doen met de bananen die wel eens in het fruitpakket zitten weet ik niet (ik heb alleen een groentepakket). Er is zelfs over een aantal maanden een open dag op de boerderij, kan ik zelf gaan kijken waar m'n groenten groeien.

Ik snap trouwens wel wat koekje bedoelt. Als je een 1-persoonspakket neemt bij 'mijn' boer betaal je 6,25 per week. Voor twee personen 8 en voor vier personen 11 euro. Omgerekend naar de prijs per persoon is dat voor een eenpersoonspakket veel duurder dan voor een vierpersoonspakket.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #327 Gepost op: 28 maart 2009, 11:05:35 »
Ja, ik snap ook wel wat Koekje bedoelt, het klinkt alleen zo raar, ik eet meer dus het zou goedkoper moeten zijn. Alhoewel, ik had ooit een vriendje van twee-bij-één die fanatiek sportte en die vond altijd dat hij recht had op meer studiefinanciering omdat hij veel meer at dan ik.
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #328 Gepost op: 28 maart 2009, 15:49:10 »
Ja, ik heb het een beetje raar omschreven. Maar ik bedoelde dus eigenlijk dat met een meerpersoonstas waar meerdere mensen van eten, je minder betaalt per persoon per maaltijd als wanneer je er alleen van eet. Ik zou dan ook best ipv 1 of 2 uien een heel pond in mn tas willen ontvangen.
Minder eten is dan voor de portemonnee een optie, maar dan word ik zo dun en ik hou van eten.
Ik ben niet zo'n broodeter, dus eet meer soep en salade. En vaak ook soep vooraf en salade bij mn avondeten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Schanulleke

« Reactie #329 Gepost op: 29 maart 2009, 16:16:16 »
Ik heb me opgegeven voor een proefabonnement op de fruittas van Odin. :D Op 8 april kan ik mijn eerste tasje ophalen. 1 april lukte helaas niet meer. Ik ben zo benieuwd... Het winterseizoen is voorbij, dus grote kans dat er al weer wat meer variatie in komt. :yummie: :yummie: :yummie:

Kiwi

« Reactie #330 Gepost op: 04 april 2009, 11:48:12 »
Deze week 1 dikke prei, 3 rode bieten, een zakje winterpostelein, een doosje kastanjechampignons, 1 koolrabi en 2 kleine witte kooltjes.
Volgende week zitten er zelfs 7 soorten in de krat: slamix, raapstelen, uien, krulandijvie, bloemkool, knolselderij en tuinkers. Ik word steeds blijer met mijn abonnement! :D

Schanulleke

« Reactie #331 Gepost op: 08 april 2009, 14:25:21 »
Ik heb vandaag mijn eerste Odin-fruittas opgehaald. :wave:

De inhoud:
3 bananen
3 peren
5 appels
8 mandarijnen

Daar kan ik wel wat lekkere smoothies van maken. ;D Alleen jammer dat er zoveel geimporteerd fruit bij zit. De bananen komen uit Peru, de peren uit Argentinie en de mandarijnen uit Italie. Alleen de appels zijn van Nederlandse bodem. Hopelijk verandert dat naarmate we dichter bij de zomer komen.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #332 Gepost op: 15 april 2009, 17:48:37 »
Ik wil eigenlijk ook een groentetas, maar zowel de vitatas als het odingroentenabo hebben voor éénpersoonshuishoudens alleen een gecombineerde tas. Over de groenten maak ik me niet zoveel zorgen, ik mag alleen geen zuurkool en geen komkommer, maar mijn ouders mogen wel zuurkool, en ik kan de komkommer vast ook wel weggeven, en die zal ik niet iedere week krijgen. Maar qua fruit mag ik geen appels, geen perziken en geen nectarines en ik vermoed dat aardbeien ook niet helemaal goed zijn, maar die kan ik nog wel eens proberen.

Maar als het nou zo is dat je de hele winter appels krijgt en de hele zomer perziken en nectarines, dan is het natuurlijk een beetje zonde.

Heeft er hier al iemand langer dan een jaar zo'n tas, en weet die hoe dat zit met de appels en de perziken?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #333 Gepost op: 15 april 2009, 18:17:15 »
Kan je anders niet iets met meer groenten nemen? Persoonlijk eet ik meer dan wat ik in de odin-tas had.
Waar valt een komkommer-allergie eigenlijk onder?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Schanulleke

« Reactie #334 Gepost op: 15 april 2009, 18:27:44 »
Fem Fatale, je zou ook een grotere groentetas kunnen nemen. Ik heb uit deze draad begrepen dat die tassen niet per definitie bedoeld zijn om de hele week door te komen. Misschien dat je met een grotere tas genoeg hebt voor een hele week en dan zit je ook niet aan dat fruit vast, want volgens mij zei iemand in deze draad ook dat er eigenlijk iedere week appels in de tas zitten. En dat zou weer zonde van je geld zijn. Of misschien kun je samen met iemand (je ouders?) een groter groente-abonnement nemen?

In de Odin fruittas had ik vandaag:
- 1 mango
- 2 grote sinaasappels
- 6 appels
- 10 kleine kiwi's

Vooral de mango spreekt me erg aan, die zou ik zelf niet zo snel hebben gekocht.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #335 Gepost op: 15 april 2009, 18:28:44 »
Geen idee, het is er één van mijn vader, dus misschien is het wel wasmiddel-gerelateerd? (Ik ben zo'n geluksvogel hè, ik heb de allergiën van mijn vader, van mijn moeder en een paar van mijzelf, op die manier weet ik tenminste zeker dat eventuele biologische kinderen van mij ook allergisch zullen zijn).

Tja, ik kan natuurlijk een 2 persoonstas nemen met alleen maar groenten, maar vraag me af of ik dan niet veel overhoud? Ik eet wel redelijk veel groente hoor, maar nou ook weer geen pond per dag.

Schanulleke

« Reactie #336 Gepost op: 15 april 2009, 18:42:58 »
Tja, ik kan natuurlijk een 2 persoonstas nemen met alleen maar groenten, maar vraag me af of ik dan niet veel overhoud? Ik eet wel redelijk veel groente hoor, maar nou ook weer geen pond per dag.

Bij Odin kun je 4 weken een tas op proef nemen. Is dat geen idee? Dan kun je kijken welke groente- en eventueel fruitsoorten erin zitten en in welke hoeveelheden.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #337 Gepost op: 15 april 2009, 19:01:03 »
Ik heb liever een vitatas, geloof ik. Die kun je hierachter ophalen (dus ook met rolstoel als ik niet kan lopen) voor de odintas moet ik een stuk verder. Maar die hoeveelheden, die moet ik wel even uitproberen.

Ik fiets morgen een langs de vitatas-winkel.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #338 Gepost op: 15 april 2009, 19:55:30 »
Ik kan appels wel verwarmd eten, en jij? Toetjes, moes, etc.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Kiwi

« Reactie #339 Gepost op: 15 april 2009, 20:00:32 »
Zo'n tas kun je toch gewoon per week bestellen (betalen en dan de week erna ophalen)? Je kunt sowieso op de sites kijken wat er de volgende keer in zit, dus dan kun je per keer beslissen of je 'm de volgende week neemt of niet.