Vegatopia Forum

Groente- en fruitpakketten

Offline renske

• 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Groente- en fruitpakketten
« Reactie #300 Gepost op: 02 februari 2009, 20:20:04 »
Is er iemand met zo'n abonnement die mij kan vertellen wat er deze en vorige week zoal in zat?

Op de sites van de verschillende tassen (in ieder geval die van Odin en Vitatas weet ik) kun je zien wat er deze en volgende week in zit.

Ah, wat duf dat ik dat niet gezien heb. Dank voor de tip Kiwi!

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #301 Gepost op: 03 februari 2009, 17:34:13 »
Is er geen lokale boer die ook aan pakketten doet? Dat hebben wij in Leiden e.o. wel en daar kun je zelfs ook van alles bijbestellen per week online.
Wij hebben elke week ook perssinaasappels en om de week eieren. Als we het nodig hebben bestellen we boerenkaas van de bio boerderij hier in de buurt erbij. De laatste tijd neem ik ook appels erbij, omdat die goedkoper zijn dan in de supermarkt.

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #302 Gepost op: 03 februari 2009, 18:06:45 »
Is er geen lokale boer die ook aan pakketten doet? Dat hebben wij in Leiden e.o. wel en daar kun je zelfs ook van alles bijbestellen per week online.
Wij hebben elke week ook perssinaasappels en om de week eieren. Als we het nodig hebben bestellen we boerenkaas van de bio boerderij hier in de buurt erbij. De laatste tijd neem ik ook appels erbij, omdat die goedkoper zijn dan in de supermarkt.

Ja, dat zou helemaal leuk zijn, ik ga eens zoeken. Ik woon in Amsterdam, dus als iemand tips heeft? Ik werk vrijwel fulltime en heb geen auto, dus zelf naar een fijne boerderij gaan om de groentjes op te halen is lastig voor mij.

Ik heb gelijk even gezocht. Op de biologische markt in zeeburg op woensdag staat De Kwikstaart (uit omgeving Utrecht). Ik las dat zij ook aan pakketten doen. Morgen maar eens een kijkje nemen, want dat is tussen mij en mijn werk in! Heeft iemand ervaring met deze kleine biomarkt en/of de Kwikstaart?

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #303 Gepost op: 03 februari 2009, 20:44:49 »
Nee, ik ken het niet, maar ik kom ook niet zo vaak in zeeburg.

Ik heb sinds een paar maanden de Vitatas en die valt me meer tegen dan mee. Ik weet dat het ook gewoon de winter is, en dat het nou eenmaal de consequentie is van lokale(re) groenten kopen, maar de kolen komen echt mijn neus uit. Volgens mij heb ik echt nog geen één tas zonder kool gehad. Ik hoop dus dat je wel van kool houdt Renske ;)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #304 Gepost op: 04 februari 2009, 20:53:29 »
Ik was een keer aan t einde van de dag op die biomarkt en dat was zeer troosteloos. Maar goed, het pakket daar ken ik niet en als dat goed is, is dat niet verkeerd natuurlijk  :)
Estafette in winkelcentrum Brazilie heeft ook groentepakketten.
,,,,فلافل

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #305 Gepost op: 04 februari 2009, 21:25:22 »
Ik was een keer aan t einde van de dag op die biomarkt en dat was zeer troosteloos. Maar goed, het pakket daar ken ik niet en als dat goed is, is dat niet verkeerd natuurlijk  :)
Estafette in winkelcentrum Brazilie heeft ook groentepakketten.

Ik wilde er vandaag heen, maar toen eindigden we na het werk leuk bij de KHL voor een lekker bord eten. Dus het kwam er niet van. Ik  was inderdaad van plan om bij Estafette mijn abonnement te gaan nemen.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #306 Gepost op: 05 februari 2009, 09:26:21 »
Nee, ik ken het niet, maar ik kom ook niet zo vaak in zeeburg.

Ik heb sinds een paar maanden de Vitatas en die valt me meer tegen dan mee. Ik weet dat het ook gewoon de winter is, en dat het nou eenmaal de consequentie is van lokale(re) groenten kopen, maar de kolen komen echt mijn neus uit. Volgens mij heb ik echt nog geen één tas zonder kool gehad. Ik hoop dus dat je wel van kool houdt Renske ;)

Bij mijn pakket mag je 3 producten kiezen die je niet wilt ontvangen. Maar dat is wel erg decadent. Ik heb dus de postelein, rode kool en witte kool op de zwarte lijst staan.  :heehee:

jennyd

« Reactie #307 Gepost op: 14 februari 2009, 12:00:53 »
Ik heb zowel de vitatas als zo'n andere (naam vergeten :S) gehad, maar ik vond het bij beiden te veel gedoe. Sommige groenten vond ik echt niet lekker, andere groenten kende ik niet en daarvan moest ik dus helemaal uitzoeken hoe ik het moest bereiden en de recepten vielen ook tegen, zeker aangezien die vaak algemeen zijn en dus niet alle groenten "dekken" die in mijn combitas zitten bijvoorbeeld. Ook vind het vervelend dat ik niet zelf kan kiezen wanneer ik welke groenten eet, dus misschien wat eenzijdig, maar ik laat de pastinaak en schorseneer liggen en ik ga weer lekker voor de brocolli, bloemkool en wortels. Beetje standaard, maar wel succes gegarandeerd.

Kiwi

« Reactie #308 Gepost op: 08 maart 2009, 12:40:20 »
Ooit haalde ik ook elke week zo'n tas (Vita geloof ik) bij de natuurvoedingswinkel. Na een winter vol rode en witte kolen (die ik ook nog eens allemaal in mijn eentje moest opeten) ben ik daar echter mee gestopt.
Maar... ik heb me zojuist ook maar weer eens opgegeven voor een groentenabonnement, nu van biologische boeren uit de buurt. Het is nu echt een abonnement (i.t.t. zo'n tas die je slechts 1 week vooruit betaalt); je krijgt tot wederopzegging elke week een aantal groenten en het bedrag wordt achteraf van je rekening afgeschreven. Ik heb me nog maar net via de site aangemeld, dus ik hoop dat ik a.s. donderdag al mijn eerste krat kan gaan ophalen (en anders wordt het volgende week donderdag).
Ik vind het, i.t.t. wat jennyd hierboven schrijft, juist erg leuk dat er groenten in zo'n pakket zitten die ik zelf misschien minder snel zou kopen. Zo leer je meer dingen kennen en eet je tenminste niet om de paar weken hetzelfde.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #309 Gepost op: 08 maart 2009, 12:47:49 »
Ik ben nog steeds groot fan van Van Eigen Erf: (deels) lokaal, bio maar toch zelf kunnen kiezen. En het wordt hier op vrijdagmiddag voor een habbekrats de keuken binnen geschoven (dus het bespaart me ook nog eens 1 uur ergeren in de suup).

Kiwi

« Reactie #310 Gepost op: 13 maart 2009, 09:51:46 »
Gisteren mijn eerste groentepakket opgehaald en het viel me eerlijk gezegd een beetje tegen: een zakje zuurkool, twee zoete bataten, een zak gemengde sla (wel erg lekkere!), drie uien, drie preien, een doosje taugé en een A4-tje met recepten. Ik kijk het een paar weken aan, misschien wordt het beter.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #311 Gepost op: 13 maart 2009, 19:27:56 »
Wat viel er tegen?

Kiwi

« Reactie #312 Gepost op: 13 maart 2009, 20:51:32 »
De hoeveelheid. We kunnen er zo'n dag of drie van eten denk ik, terwijl ik had verwacht dat het wel een dag of vier zou zijn (van zes soorten groenten). En tsja, drie uien èn drie preien, terwijl ik nog volop uien in huis heb, had van mij ook niet gehoeven.
Maar als ik kijk naar wat er vorige week in het pakket zat (broccoli, wortelen, paksoy, schorseneren, slamix en puntpaprika) heb ik wel hoop dat het volgende week weer meevalt.

Kiwi

« Reactie #313 Gepost op: 19 maart 2009, 19:51:01 »
Vandaag mijn groentepakket weer opgehaald en gelukkig werd ik er deze keer wel blij van: rode kool, bloemkool, vijf goudreinetten, twee pastinaken, een bakje tuinkers en een zak winterpostelein.

Offline Eefje1976

• 225
« Reactie #314 Gepost op: 19 maart 2009, 21:39:30 »
Ik heb de rode kool nu wel gezien eigenlijk, maar gelukkig ook weer veldsla!!

bo83

« Reactie #315 Gepost op: 20 maart 2009, 22:20:54 »
Twee weken de vitatas geprobeerd,maar nu via een boer uit de buurt een proefabonnement ( kost 6 of 7 euro per keer, afhankelijk van het seizoen ). Er zat in: paksoi, bleekselderij, broccoli, bakje kiemgroenten, avocado en een komkommer.

Kiwi

« Reactie #316 Gepost op: 27 maart 2009, 18:28:02 »
Deze week ook weer een fijn pakket: vier of vijf wortelen, zes stronkjes witlof, een grote struik broccoli, een zakje winterpostelein, paksoi en 1 rode ui. O ja, en een velletje recepten. Volgende week wordt 't prei, rode bieten, winterpostelein (voor de derde achtereenvolgende week!), kastanjechampignons, koolrabi en witte kool.
Gelukkig vind ik winterpostelein erg lekker. ;)

Schanulleke

« Reactie #317 Gepost op: 27 maart 2009, 18:37:00 »
Ik vind het principe van een bio-groentepakket helemaal geweldig, maar ik zit een beetje met het feit dat ik niet zo'n groente-eter ben. Ik zou het erg jammer vinden om de helft van het pakket weg te moeten gooien omdat ik het niet lust. Dat gaat ook tegen mijn principes in. Maar opeten is ook geen optie: dan zou ik echt met tegenzin eten. Verder kom ik in deze draad ook groentes tegen waarvan ik nog nooit gehoord heb, laat staan dat ik weet hoe ik zoiets lekker zou moeten klaarmaken. :-[ Voor mij geen bio-groentepakket dus. Bestaan er trouwens ook pakketten met alleen maar fruit? Misschien is dat een idee voor mij...

Kiwi

« Reactie #318 Gepost op: 27 maart 2009, 19:12:55 »
Er bestaan inderdaad ook pakketten met alleen maar fruit (zie o.a.vitatas en odin, maar ook lokale aanbieders hebben vaak een fruitpakket in het assortiment).
Ik vind dat juist het leuke aan zo'n groentenpakket, dat je soms onbekendere groenten krijgt of groenten die je zelf niet zo snel zou kopen. Zo word ik 'gedwongen' toch iets leuks met die groente te verzinnen, zodat ik niet elke week zo'n standaardrijtje van dezelfde dingen eet. Maar goed, er zijn geloof ik geen groenten die ik niet lust, dat scheelt.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #319 Gepost op: 27 maart 2009, 19:15:12 »
Verder kom ik in deze draad ook groentes tegen waarvan ik nog nooit gehoord heb, laat staan dat ik weet hoe ik zoiets lekker zou moeten klaarmaken. :-[

Daar heb je google voor hè. Of de site van Odin of Udea ofzo, daar kun je recepten zoeken per groente.
Ik wil vega bananenschuimpjes.