Mijn ervaring met Zweden is dat het uitermate vriendelijk is tegenover vegetariërs. Met name het in Norrland gelegen stadje Umeå staat bekend als grootste vegetariër cq. veganistenstad van heel Zweden (en laat ik nou juist dáár 3 maanden gewoond hebben...). In iedere supermarkt in Zweden is sojamelk, havermelk en rijstmelk verkrijgbaar, sojabrokken, en wat dan ook niet meer (ik vind het vegetarisch/veganistisch assortiment in Zweden groter dan in Nederland!). Het merk Beneviva (soja) en Oatly (haver) hebben een groot veganistisch assortiment met toetjes, spread voor op broad, melkvarianten, ijs (), etc (Pas echter op voor de kant en klare pannekoekmix van Oatly, daar zit ei in). Ook Alpro is met alles wat in Nederland verkrijgbaar is aanwezig. Verder valt me op dat de zuivelafdeling ook een heel deel 'Mjölkfri' heeft: margarine en halvarine, vloeibare margarine, etc.
In Umeå schijnt gedurende het studieseizoen ook een veganistisch eetcafe te hebben. Wayne's serveert veganistische en veel vegetarische gerechten. In Stockholm kan ik Hermann's Restaurang aanbevelen, een vegetarisch buffet buffet (in Söder, met werkelijk een geweldig uitzicht) of het enige vegetarisch restaurant dat zich bevindt in Gamla Stan: Hermitage, met uitermate vriendelijke bediening, maar geen uitgebreiden kaart (keuze uit twee warme gerechten waarvan 1 veganistisch en een 6-tal salades, waarvan 1 veganistisch). Voor een snelle hap in het centrum van Stockholm raad ik Lava aan (in Kulturhuset), bij T-centralen, waar veganistisch belegde broodjes verkrijgbaar zijn en nog veel meer voor een schappelijke prijs. Verder is internetcafé Zenit (stap uit de metro op Hötorget) een goede optie, met een uitgebreide vegetarische kaart met ook veganistische gerechten.
Zweden kent geen natuurvoedingswinkels zoals wij die kennen, maar het biologisch assortiment in supermarkten is groot. Wees voorzichtig met het brood dat in supermarkten verkrijgbaar is, sommige varianten bevatten melkprodukten (maar het meeste brood is veganistisch).
Verder misschien nog een tip: wanneer je gaat hiken kan je sojamelkpoeder meenemen, waarschijnlijk ook wel in winkels te koop maar ook handig te bestellen op internet (bijvoorbeeld van het merk Better Than Milk).
Dus... veel plezier in Zweden!