Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #720 Gepost op: 03 november 2010, 09:34:18 »
Oja, en de rapporten van de Gezondheidsraad gebruik ik ook wel als bron. Dat gaat niet specifiek over veganisten of vegetariërs, maar gaat wel specifiek over Nederland (handig bij een stofje als vitamine D, die afhankelijk is van je locatie) en bevat de officiële richtlijnen, en uitleg waar die op gebaseerd zijn.

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #721 Gepost op: 08 december 2010, 13:30:03 »
Je moet per dag 2.8 microgram B12 binnenkrijgen, als je het uit voeding haalt.
Het zit in zuivel, ei, toegevoegd aan veel (maar niet alle) vleesvervangers en sojadranken, in veel multivitamines en in B12-supplementen.

1 glas melk (150 ml) = 0.6 microgram
1 schaaltje yoghurt (150 ml) = 0.6 microgram
1 gekookt ei = 0.6 microgram
1 plak kaas (20 gram) = verschilt per kaassoort, meestal van 0.3 microgram tot 0.6 microgram
verrijkte vleesvervangers = verschilt, meestal 0.15 of 0.38 microgram per 100 gram (en soms 0).
verrijkte sojamelk/sojayoghurt = verschilt, vaak 0.15 of 0.38 microgram per 100 ml (en soms 0).

Oeps, ik ga nu rekenen en volgens dit plaatje krijg ik toch bij lange na niet genoeg binnen, de helft of iets meer dan de helft denk ik. Ik ben namelijk bezig met afvallen en ik eet wel gezond op zich maar minder en door lactose intolerantie ben ik niet echt geneigd om extra zuivel te drinken. Toch maar weer die onder de tong pilletjes erbij pakken. Bij de Body & Beauty had ik hele fijne pilletjes ontdekt een tijd geleden (geschikt voor vegetariërs en misschien zelfs veganisten, dat weet ik niet meer).

(Om op mijn eerdere verhaal over de neuroloog terug te komen: hij wil mij niet zeggen wat ik heb want hij weet het niet en dus wil/kan hij me ook geen behandelplan geven en toen heb ik gezegd dat ik dan ook niet meer terug wil komen. Maar er is nu wel vooruitgang dus zolang het vooruit gaat heb ik hem ook niet nodig want hij doet toch niets).

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #722 Gepost op: 18 februari 2011, 13:20:29 »
Heeft er iemand nog toevallig kortingcodes voor Iherb? Mijn b12-potje is bijna leeg.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #723 Gepost op: 18 februari 2011, 14:25:14 »
Heeft er iemand nog toevallig kortingcodes voor Iherb? Mijn b12-potje is bijna leeg.

Misschien wil PasioIngredients wel zo lief zijn om je als Vegatopiaan korting te geven?


Skaya

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #724 Gepost op: 01 april 2011, 10:51:38 »
Hallo,

Ik heb ook even een vraag. Ik ben vanuit België en hier is B12 niet overal zo makkelijk verkrijgbaar als in Nederland.

Weet er iemand waar je Solgar kan bestellen, zonder dat je op voorhand online moet betalen of met een overschrijving? Ik vertrouw niet echt op online shops, maar aangezien je bij ons in de apotheker meer dan het dubbele betaald voor dezelfde pilletjes, zou ik het graag eens proberen. Nederlandse websites bieden vaak onder rembours aan, maar dat gaat helaas niet vanuit België.

Dus weet er iemand waar je kan betalen na ontvangst of onder rembours?

Eveneens zie ik ook dat je in Nederland heel veel keuze hebt in B12 van 1000mcg, zijn deze eveneens betrouwbaar of gebruikt niemand deze?

Alvast bedankt.

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #725 Gepost op: 01 april 2011, 11:02:14 »

Remboursservice kost geloof ik meer dan €15, en dat is dan binnen Nederland.
Ik heb zo het idee dat je dan beter wat meer bij de apotheek uitgeeft, of je moet wel erg veel in één keer willen bestellen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #726 Gepost op: 01 april 2011, 12:08:07 »
Eveneens zie ik ook dat je in Nederland heel veel keuze hebt in B12 van 1000mcg, zijn deze eveneens betrouwbaar of gebruikt niemand deze?
Geen idee hoe het zit met de betrouwbaarheid, het lijkt mij wel oké. Je moet alleen wel kijken naar welke vorm van B12 het is, veel supplementen met 1000 mcg zijn methylcobalamine, en omdat die vorm waarschijnlijk veel minder stabiel is, heb je daar (veel) grotere hoeveelheden van nodig dan van cyanocobalamine. 2 keer per week 1000 mcg cyano is genoeg voor een veganist, maar 1000 mcg methyl zou je veel vaker moeten nemen. Het is mij niet duidelijk hoe vaak, misschien dagelijks?
Maar dat is in ieder geval iets om bij stil te staan.

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #727 Gepost op: 01 april 2011, 12:30:33 »

Ik concludeer uit het verleden van deze draad juist dat de methylvorm de voorkeur moet hebben en niet de cyanocobalamine.  ???

Ook blijf ik het nut niet inzien van zo'n dramatische overdosering - ik weet wel plezantere manieren om mijn geld kwijt te raken. Als je nou een aangetoond slechte B12-opname hebt is het natuurlijk een ander verhaal, maar zeg maar zo'n 1 x 10 mcg per dag moet meer dan voldoende zijn voor de gemiddelde mens. Een waarde die ik zelf trouwens bij lange na niet haal.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #728 Gepost op: 01 april 2011, 12:52:49 »
Ik concludeer uit het verleden van deze draad juist dat de methylvorm de voorkeur moet hebben en niet de cyanocobalamine.  ???
Ik zeg ook niet dat je beter cyano kan nemen dan methyl hoor, alleen dat voor methyl veel hogere hoeveelheden gelden.
Er zijn wel aanwijzingen dat methyl in je lichaam beter behouden blijft, en dat die vorm daarom de voorkeur heeft; maar je moet daarbij gewoon wel rekening houden met de hogere hoeveelheden.

Ook blijf ik het nut niet inzien van zo'n dramatische overdosering - ik weet wel plezantere manieren om mijn geld kwijt te raken. Als je nou een aangetoond slechte B12-opname hebt is het natuurlijk een ander verhaal, maar zeg maar zo'n 1 x 10 mcg per dag moet meer dan voldoende zijn voor de gemiddelde mens.
Voor veganisten raden sommige organisaties inderdaad aan om als je één keer per dag B12 neemt, dan 10 mcg te nemen, maar VeganHealth raadt aan om dan 25-100mcg te nemen, volgens mij omdat je anders wel beschermd bent tegen een zwaar B12-tekort, maar niet tegen een mild tekort dat zorgt voor een verhoogde homocysteïne (wat weer voor allerlei gezondheidsnadelen zorgt).
Maar in plaats van dure, hooggedoseerde supplementen te nemen, kan je ook je gewone supplement door midden breken of snijden, want bij 2 porties per dag, heb je maar 2 tot 3.5 microgram nodig. Als je dus een supplement van 10 mcg in tweeën deelt, en die inneemt met een tussenpoos van meer dan een paar uur ertussen, neemt je lichaam er dus zelfs meer van op dan van een supplement van 100 mcg dat je in één keer neemt.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:dagelijxe dosis b-12
« Reactie #729 Gepost op: 17 april 2011, 02:10:08 »
toevallig hebben pip en ik het daar gisteren in de chat ook nog even over gehad. de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 1 microgram (ug/mcg).  ik meen ooit ergens het advies gezien te hebben dat je dagelijks 100 ug of wekelijks 1000 ug moet slikken.

<A HREF="http://www.ivu.org/faq/vitaminb12.html" TARGET="_blank">dit </A>is wat de FAQ van de international vegetarian union er over te zeggen heeft

Ja, en ze zeggen dit.

Citaat
However, vitamin B12 deficiency is actually quite rare even among long-term vegans.


Ik heb het niettemin wel gehad.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #730 Gepost op: 17 april 2011, 02:13:27 »
Al die pillenslikkerij, jongens toch, een mimimale noodzakelijke  opname van natuurlijk  B12 zou niet als een overtreding moeten beschouwd worden tegen het vegetarisme.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #731 Gepost op: 17 april 2011, 08:26:28 »
Al die pillenslikkerij, jongens toch, een mimimale noodzakelijke  opname van natuurlijk  B12 zou niet als een overtreding moeten beschouwd worden tegen het vegetarisme.
Ligt het aan mij dat ik dit welles-nietes spelletje een beetje vervelend vind worden? Vegetariërs eten geen dode beesten. Volgens mij. En hoe je aan je B12 komt moet je zelf weten. Volgens mij. Maar alsjeblieft, ga niet op een vegetariërsforum lopen roepen dat je dode beesten eet. Daar zijn vast andere kanalen voor. De meeste mensen hier vinden het waarschijnlijk helemaal jouw zaak als je vlees/vis/scampi eet, maar val ze er alsjeblieft niet mee lastig, en vooral, dram er niet zo over door. Dat soort dingen voor jezelf houden is toch niet zo moeilijk?
Ik denk dat de meeste mensen hier vinden dat parttime vegetarisme beter is dan elke maaltijd dode beesten, ik in ieder geval wel. Maar om nou op eigen houtje de algemeen aanvaarde definitie van vegetarisme te wijzigen, zodat mensen die liever helemaal geen dode beesten in hun lijf stoppen steeds weer uit moeten leggen dat zij dat toch echt niet willen, dat gaat mij persoonlijk wel erg ver.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.233
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #732 Gepost op: 17 april 2011, 10:33:01 »
Al die pillenslikkerij, jongens toch, een mimimale noodzakelijke  opname van natuurlijk  B12 zou niet als een overtreding moeten beschouwd worden tegen het vegetarisme.
Klopt, zolang je je B12 uit zuivel of eieren haalt doe je dat nog steeds op een vegetarische manier. Als je dieren eet is dat helemaal jouw eigen zaak maar niet meer vegetarisch te noemen.

Hier komt nog een bijdrage van mij aan de discussie. Ik hoop de laatste, want ik vind het ook behoorlijk vervelend worden eigenlijk, maar ik heb het idee dat een paar dingen niet helemaal duidelijk zijn.

Let op het volgende onderscheid in levensvormen dat je bij biologie hebt kunnen leren:
- dieren
- planten
- microscopische organismen
- virussen

Vegetariërs eten geen dieren (of die nou pootjes hebben of niet, een wervelkolom hebben of niet, ogen hebben of niet, etc.). Natuurlijk bestaan er ook mensen die de meeste dieren niet eten maar sommige wel. Dit zijn geen vegetariërs, ook al lijken ze er wel een beetje op. We zouden ze bijna-vegetariërs kunnen noemen, of part-time vegetariërs, of afhankelijk van het eetpatroon pescovegetariërs bijvoorbeeld (die eten behalve vissen, schelp- en/of schaaldieren geen andere dieren).
 
Microscopische organismen (waaronder schimmels en bacteriën vallen) hebben niets met de definitie van vegetarisme te maken, dat gaat alleen over het eten van dieren of onderdelen daarvan. In het geval van veganisme gaat het over dieren, onderdelen en producten van dieren, maar ook dat staat los van het wel of niet nuttigen van microscopische organismen.
Deze organismen worden ingezet bij de productie van B12-pillen. Die zijn daarmee dus (mits vrij van dierlijke onderdelen/producten) vegan.
Of mensen pillen willen slikken zou net zo goed hun eigen keus moeten zijn als of ze dieren willen eten en welke. Het enige verschil wat deze definitiekwestie betreft is dat het al dan niet slikken van (vegan-proof) pillen je niet meer of minder vegan of vegetariër maakt, en het al dan niet bewust eten van dieren (ook die zonder wervelkolom) je wel vegetariër-af maakt.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #733 Gepost op: 17 april 2011, 11:14:41 »

In ieder geval zijn de valkuilen van het 'anti-sektarisme' geïllustreerd. dat eenieder daar zijn voordeel mee moge doen (inclusief die zichzelf naar een enzym wensen te noemen).
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #734 Gepost op: 17 april 2011, 11:20:31 »
Al die pillenslikkerij, jongens toch, een mimimale noodzakelijke  opname van natuurlijk  B12 zou niet als een overtreding moeten beschouwd worden tegen het vegetarisme.
Zeg jij hier nou dat vlees eten voor het binnen krijgen van vitamine B12 én je dieet vegetarisch noemen samen kunnen gaan?

Sorry hoor, maar dat is gewoon echt wel definities naar je wensen aanpassen zonder rekening te houden met enige vorm van consistentie.

En hou eens op het vegetarisch eten als vegetarisme aan te duiden. Het is lang niet voor iedereen (hier) een ideologie maar meer een praktijk. Ik ben echt niet dagelijks bezig met het niet-vlees eten voor mezelf en anderen te beredeneren (steeds beredeneerd bezig moeten zijn zou ook impliceren dat ik het idee heb dat het steeds verantwoord moet worden), ik doe het gewoon niet. Dat is ook de reden waarom ik de vraag "waarom ben je dan vegetarier" soms zo moeilijk te beantwoorden vind. Ik kan wel de overwegingen geven (dierenleed, milieu, etc etc) maar ondertussen is vegetarisch eten geen beslissing meer die nog genomen moet worden maar iets alledaags, en daar denk je eigenlijk nooit over na.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:dagelijxe dosis b-12
« Reactie #735 Gepost op: 17 april 2011, 12:00:32 »
Citaat
However, vitamin B12 deficiency is actually quite rare even among long-term vegans.

Ik heb het niettemin wel gehad.
Quite rare betekent niet dat het niet voorkomt. Dat jij het hebt gehad betekent niet dat het niet quite rare is. Toch?

Dat jij je als persoon als maat stelt voor wat iets als de waarheid is is precies waar je juist de sektariers van beschuldigt. Toeval? Denk het niet.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #736 Gepost op: 17 april 2011, 12:05:42 »
Ik kan wel de overwegingen geven (dierenleed, milieu, etc etc) maar ondertussen is vegetarisch eten geen beslissing meer die nog genomen moet worden maar iets alledaags, en daar denk je eigenlijk nooit over na.
Dat heb je mooi verwoord, Christiaan. In de praktijk is het een automatisme, een vanzelfsprekendheid en zodra ik ergens buiten de deur eet, springt het vegetarisme "aan" en denk ik erover na, let ik op etc.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:dagelijxe dosis b-12
« Reactie #737 Gepost op: 17 april 2011, 12:18:34 »
Citaat
However, vitamin B12 deficiency is actually quite rare even among long-term vegans.

Ik heb het niettemin wel gehad.
Quite rare betekent niet dat het niet voorkomt. Dat jij het hebt gehad betekent niet dat het niet quite rare is. Toch?


Het is ook niet 'quite rare'. Misschien dat juist long term vegans wel allemaal braaf B12-pilletjes slikken, maar uit de meeste onderzoeken blijkt dat onder vegans en vegetariers een B12-deficiëntie nog altijd vele malen vaker voorkomt dan bij vleeseters.

Offline Robjee

  • **
  • 22
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #738 Gepost op: 18 april 2011, 00:23:39 »
Wat is er bekent over vitamine B12 status en niet-vegetariërs, vegetariërs en veganisten.
Results from previous studies have shown that vegans have lower average serum concentrations of vitamin B12 in comparison to omnivores and vegetarians, with evidence from some, but not all studies suggesting that serum vitamin B12 concentrations are also lower in vegetarians compared to omnivores. Several reports also indicate that a considerable proportion vegans and vegetarians have circulating concentrations of vitamin B12 indicative of depleted stores (serum vitamin B12 < 150 pmol/l). Previous research in populations consuming a mixed diet suggests that, on average, serum vitamin B12 concentrations are lower in older individuals; however, few studies have assessed this in older vegetarians and vegans.

Recent Engels onderzoek (EPIC-Oxford cohort study (n=689)
The mean serum vitamin B12 in vegans was 33% lower than in vegetarians and 57% lower than in omnivores, and was 35% lower in vegetarians compared to omnivores (Table 3):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2933506/table/T3/
Fifty-two percent of vegans and 7% of vegetarians had vitamin B12 concentrations below the cut-point for biochemical deficiency (< 118 pmol/l). A further 21%, 17% and 1% of vegans, vegetarians and omnivores, respectively, had a serum vitamin B12 indicative of depletion (118 to 150 pmol/l). There was no significant difference in mean serum concentration of vitamin B12 between men who reported taking a vitamin B12 supplement compared to non-users of supplements in any of the diet groups


The mean concentration of serum folate in vegans was 34% higher than in vegetarians and 88% higher than in omnivores

Supplementen
Only 3% of the vegan men not taking a vitamin B12 supplement reported a dietary intake of vitamin B12 above the UK RNI of 1.5 μg/day compared to 31% of the vegetarians and all omnivores. Among vitamin B12 supplement users, 89% of vegetarians and 63% of vegans met the RNI for vitamin B12 intake
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2933506/table/T2/

The results from this study do not support the idea that vegetarians, because they consume some animal products, are not at risk of developing a vitamin B12 deficiency

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2933506/pdf/ukmss-30923.pdf


Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #739 Gepost op: 18 april 2011, 10:52:58 »
Een B12 supplement hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Ik gebruik nu die van de Hema, daar zit ook Foliumzuur in. Ik geloof dat zo'n potje iets van 3 euro kost. Ik probeer die dagelijks te nemen, maar daarnaast heb ik ook nog een Vegan multi, en slik ik 1 a 2 keer per week een b12 pil van Jarrows. Misschien een beetje overdreven maar ik wil nu echt niet riskeren dat ik een tekort krijg.