Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #460 Gepost op: 21 september 2006, 09:52:42 »

Adh is Adh hoor.
Ik slik niets bij, en ik wed dat ik de adh zelden of nooit bereik. Maar na 15 jaar vegetarisch is mijn B12 nog steeds goed op peil.
Ik snap absoluut niet waarom je méér dan de adh zou moeten innemen (ik kan me al niet aan de indruk onttrekken dat die aardig aan de hoge kant is gesteld). Tenzij natuurlijk de arts een verminderd opnamevermogen heeft geconstateerd.

Naar mensen die me graag dure pillen verkopen luister ik sowieso niet.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #461 Gepost op: 21 september 2006, 09:54:33 »
De ADH van B12 kan dan misschien een bepaald getal zijn, maar je neemt het heel slecht op. Helemaal als je tabletten niet in je mond op laat lossen. ADH zegt in het geval van B12 dus niet zo veel.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #462 Gepost op: 21 september 2006, 09:56:01 »
Ik ben allergisch voor zuivel, en ik vond het om die reden wel verstandig om wel bij te slikken. En omdat ik me kan herinneren dat er mensen hier op het forum waren die kruidvat-tabletten slikten en toch een tekort kregen, slik ik zelfs Solgar.

Maar ik raak helemaal in de war door de verhalen dat tabletten niet goed opgenomen zouden worden en vrouwen van vitaminenwinkels die zeggen dat ik veel meer zou moeten slikken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Harry

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #463 Gepost op: 21 september 2006, 09:58:34 »
Naar mensen die me graag dure pillen verkopen luister ik sowieso niet.
Hé, psst T@rz@ñ, van mijn pilletjes word je nog veel sterker. Kopen.....?

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #464 Gepost op: 21 september 2006, 10:02:41 »
Ik ben allergisch voor zuivel

Ik ben ook enigszins allergisch voor zuivel.
drink/eet dan ook niet veel zuivelproducten.
Vandaar ook dat ik verwacht dat ik zelden of nooit aan de adh toekom.

Maar als je een tekort krijgt als je bijslikt, dan lijkt me dat toch iets dat je in de eerste plaats met de huisarts moet bespreken.
Ik zou gewoon die Kruidvattabletten slikken, en eens in de paar jaar aan de huisarts vragen te meten of de hoeveelheid B12 in je systeem op peil is.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #465 Gepost op: 21 september 2006, 10:05:37 »
Naar mensen die me graag dure pillen verkopen luister ik sowieso niet.
Hé, psst T@rz@ñ, van mijn pilletjes word je nog veel sterker. Kopen.....?

Nee dank je. Ik heb er net een paar verkocht.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #466 Gepost op: 21 september 2006, 10:07:14 »
Maar ik wil niet gemeten worden.

Maargoed, ik moet toch eens overleggen hoe dat nou zit met die schikddklier, en als daar nog een keer voor geprikt moet worden, dan moet b12 misschien gewoon worden meegenomen. Maar ik ga niet zomaar extra prikken inroosteren.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #467 Gepost op: 21 september 2006, 10:10:16 »
De ADH van B12 kan dan misschien een bepaald getal zijn, maar je neemt het heel slecht op. Helemaal als je tabletten niet in je mond op laat lossen. ADH zegt in het geval van B12 dus niet zo veel.

Whatever. Ik ga er dus van uit dat er (om die reden) al een redelijke marge in de ADH is ingebouwd.
Hoe goed je B12 opneemt, (b)lijkt dus vrij sterk persoonsgebonden te zijn.
Des te meer reden om bijslikken met de huisarts af te stemmen, lijkt me, en niet lukraak hoog te doseren.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2006, 10:13:16 door Tarz@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #468 Gepost op: 21 september 2006, 14:05:37 »
Michiel Post schrijft dat de onderhoudsdosering voor veganisten 5 mcg per dag is:
http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/HOOFD19.HTM#19.3


Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #469 Gepost op: 22 september 2006, 13:38:44 »
Ik ben nu ruim 5,5 jaar veganist en ik ben erg goed in het vergeten van die pilletjes. Laten we zeggen dat ik gemiddeld eens in de twee weken een pil neem (soms wel vaker maar soms ook wel een maand of wat niet). Hoog tijd om eens mijn niveau te testen dus, vond ik, en het bleek prima in orde te zijn!


proud-veggie

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #470 Gepost op: 09 oktober 2006, 21:02:53 »
In alpro soja zit ook vitamine b-12

Jannijntje

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #471 Gepost op: 14 oktober 2006, 20:22:47 »
Heb nu ook een foliumzuurtekort (B11)..Schijnt vaker voor te komen wanneer je een B12 tekort hebt. Je mag alleen nog geen foliumzuur slikken wanneer het B12 tekort nog niet is aangepakt, in verband met neurologische problemen. Dus nu zit ik ook aan de foliumzuurtabletjes, na een maand even kijken hoe het zit. Dus voor de mensen met een B12 tekort, laat ook je B11 testen he? Want B11 tekort geeft dezelfde klachten als B12 tekort (weet ik ook pas sinds vorige week :))

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #472 Gepost op: 31 oktober 2006, 15:36:31 »
Nu moet je natuurlijk niet alles geloven wat er in The Sun staat ( :heehee:), maar dit soort verhalen over wat er mis kan gaan met een B12 tekort zijn toch wel verbijsterend. Het gaat hier trouwens niet om veganisten maar om mensen die van nature slecht B12 opnemen.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2006, 15:47:56 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #473 Gepost op: 31 oktober 2006, 16:10:49 »
Nu moet je natuurlijk niet alles geloven wat er in The Sun staat ( :heehee:), maar dit soort verhalen over wat er mis kan gaan met een B12 tekort zijn toch wel verbijsterend. Het gaat hier trouwens niet om veganisten maar om mensen die van nature slecht B12 opnemen.

Mijn neef (al jaren chronisch ziek) spuit ook B12 en zegt er veel baat bij te hebben.

Eefke

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #474 Gepost op: 16 november 2006, 10:31:43 »
ik gebruik een spray voor in mn mond, heet folacin. Is een sterke B12 en foliumzuur combi.
Ik bleek geen B12 meer in mijn lichaam te hebben. Leef als veganist, maar voor die tijd altijd een koemelk en ei allergie gehad, daardoor zijn mijn darmen aangetast, en die namen dus geen B12 meer op uit mn voedsel. Vandaar dat ik t nu in mn mond(slijmvliezen) spuit.. werkt goed!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #475 Gepost op: 16 november 2006, 21:23:24 »
Ik heb die spray ook een tijdje gebruikt. Helaas zijn de kosten nogal hoog en was er twijfel over of de B12 wel echt goed werd opgenomen via een mondspray.

Eefke

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #476 Gepost op: 17 november 2006, 12:48:03 »
Joh, echt? dat wist ik niet. Mijn waarden zijn wel gestegen.. ik heb nu een veel minder groot tekort. Bij mij wordt het vergoed. Dus van de prijs heb ik gelukkig geen last..


Jippia

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #477 Gepost op: 10 december 2006, 16:55:14 »
Ik heb een potje veganistische multivitaminen bij een online winkel besteld (Vega-life). Ik ben ook bij de Tuinen geweest en daar zitten 90 pillen in een potje waar vier keer zoveel in passen. Ik denk dat ik het bij die van Vega-life houd. Ik neem elke morgen eentje bij het ontbijt, samen met mijn vitamine C tabletje en voel me prima.

Mirjam

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #478 Gepost op: 22 maart 2007, 10:47:59 »
Wat betreft B12 voor de vegetariers onder ons; als je elke dag een glas biomild van mona drinkt (wat nog erg lekker is ook) heb je al 50% van je B12 behoefte binnen. De rest haal je dan makkelijk met je gewone eten erbij.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

duitse_veganiste

Re:dagelijxe dosis b-12
« Reactie #479 Gepost op: 24 maart 2007, 23:31:27 »
<TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font size=-1>Quote:</font><HR></TD></TR><TR><TD><FONT SIZE=-1><BLOCKQUOTE>
<BR>Op 2002-09-25 16:55, schreef Danielle:

<BR>Weet iemand trouwens of B12 ook synthetisch kan worden vervaardigd, of zal het ten allen tijden uit dierlijke produkten moeten komen? <BR><BR><font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: iammars op 2002-09-25 17:00 ]</font>

B12 is nooit uit dierlijke produkten, hoe kom je erop? De tijd dat het uit lever is extraheert is al lang geleden. Ook is cobalamin niet "chemisch-synthetisch" want het wordt door bacteriën gefermenteerd op een manier dat lijkt op de herstelling van bakkers-gist. De productie van B12 is alleen een keer gedaan om chemisch manier om te bewijzen dat dat mogelijk is, maar dat is veel te duur, bijzonder aangezien er met bacteriologisch fermentatie een goedkoop en makkelijk methode al is. Dus B12 is vegan en zelf "natuurlijk" voor die mensen die daar een waarde op leggen. Wat soms niet vegan is zijn de bijstoffen van producten van verschillende hersteller, zoals lactose of gelatine. Maar Solgar b.v. is "productaanvraagveganistisch".

Wat betreft de opname is 10µg als supplement of via aangereikt voeding 1µgx3 per dag al genoeg, of 2000µg per week. Er zijn hier ook 100 per dag of 1000 per week genoemd, maar dat is volgens de informatie die ik heb ( http://www.veganhealth.org/b12/ , http://www.vegansociety.com/html/food/nutrition/b12/ en Plant Based Nutrition And Health, Stephen Walsh PhD, ISBN 0-907337-26-0 ) niet juist.

Ik persoonlijk integreer 2000µg B12 van Solgar (de droge roza nuggets) per week al veel jaren en mijn waarden betreffend B12 zijn perfect: B12 595 pg/ml, Homocystein 7,47 µmol/l en Creatinine 0,67 mg/dl zijn mijn actuele waarden. Het meten van allen B12 serumwaarde wordt intussen gezien als veroudert, het geeft geen juist beeld omdat er B12 analoga een fout-positief waarde kunnen opleveren. Dus Homocystein en Creatinine moet altijd samen met het B12 serumwaarde gemeten worden om vooral voor veganisten en vegetariërs met een goede foliumzuur opname een juist beeld weer te geven. Er is ook een heel nieuwe, nog exactere methode om bioactief B12 te meten, en dat is Holotranscobalamin II. Dus als er met de eerste combinatie iets niet klopt, dan wordt er om zeker te gaan nog eens de HoloTC II gemeten, dan heerst geen twijfel.

Huisartsen zijn over deze samenhangen algemeen niet ingelicht en moeten informeert worden, anders laten zij alleen het B12 serumwaarde meten tenzij Homocystein en Creatinine is automatisch met bij. Nogmaal: Zelfs een mens met B12 tekort kan onder omstandigheden een positief B12 serumwaarde hebben, dus altijd samen met Homocystein en Creatinine en dat met nadruk ook vragen. Sommige artsen reageren psychologisch als hun klanten betere informatie hebben, maar het is dus zinloos om zich hier te laten "ompraten".

De integratie van 2000µg B12 per week is ook het goedkoopst. Het kost met verzending maar &#8364;37-39,-  en dat is bij wekelijks integratie genoeg voor meer dan twee jaar! Voordeel in Nederland is het feit dat Solgar eigenlijk in iedere goede "natuurvoedingswinkel" verkrijgbaar is, en de verzendkosten daarmee wegvallen. Of is dat intussen anders?