Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #340 Gepost op: 20 juli 2005, 22:08:43 »
De opname door het lichaam bij 0,4 mcg B12 is ongeveer 75%.
Per 100 ml 0,75 x 0,4 = 0,3 mcg B12 wat door je lichaam wordt opgenomen.

Je mag er bij die ADH toch zeker wel vanuit gaan dat dat de hoeveelheid is die je in moet nemen? Anders zou je van elke voedingsstof moeten weten welk percentage door je lichaam wordt opgenomen. Niet zo handig lijkt me. :-\ En dan hebben die percentages (x-% van de ADH) op verpakkingen ook totaal geen zin.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #341 Gepost op: 20 juli 2005, 22:09:37 »

nou ja, je moet dagelijks wel flink wat kaas, ei, boter en melk eten om aan je dagelijkse hoeveelheid B12 te komen hoor
Nee hoor, 3 consumpties van zuivel en/of ei is genoeg.
Citaat

Ik vind dat dus heel erg veel.
Eet 2x in de week een ei gemiddeld. Eet wel elke dag boterhammen met kaas, maar met echt weinig kaas (denk 1,5 plak op 4 boterhammen, ik maak 's middags 2 tosti's en dan doe ik er dus niet veel kaas op. En s ochtends eet ik brood, maar niet met zuivel).
En dan s avonds soms nog wat kaas in het eten, maar dat is ook niet erg veel.
1x in de week eet ik yoghurt.
En 2x in de week een vegaburger, daar zit wel extra B12 in, maar niet megaveel.
Ik vind altijd dat je al je voedingsstoffen uit je gewone eten moet halen, maar zo idioot veel zuivel eten, dat voelt helemaal niet prettig, dus ik slik B12 en calcium bij, terwijl ik echt het idee heb dat ik heel gezond eet. Ik moet nog es goed uitzoeken hoeveel calcium nu precies in groenten zit, want van calcium mag je ook weer niet te veel bijslikken.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2005, 22:09:58 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #342 Gepost op: 20 juli 2005, 22:21:41 »
Nog een voorbeeld wat ik eerder op het NVV forum gezet heb.
Solgar tabletten 100 mcg,
Op het potje staat dat er 10.000% t.o.v. de aanbevolen hoeveelheid in zit. dat wil zeggen dat er t.o.v. de aanbevolen hoeveelheid er (10.000/100) er 100 keer zoveel B12 inzit als aanbevolen. (Solgar gaat uit dat de aanbevolen hoeveelheid 1 mcg is). Doch dit gaat om wat er in een tablet zit en niet wat er door het lichaam wordt opgenomen. Gaat men uit van wat er wordt opgenomen dan is het al een heel stuk minder.
Stel er wordt 2,4 mcg door het lichaam opgenomen van een tablet van 100 mcg (M. Post) en je gaat uit van de aanbevolen hoeveelheid van 1 mcg dan is de factor slechts 2,4 (240%).
2,4 mcg is ook een opgegeven aanbevolen hoeveelheid die ik zelf aanhou. Daarvan uitgaande is de factor precies 1.

Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #343 Gepost op: 20 juli 2005, 22:25:52 »
De opname door het lichaam bij 0,4 mcg B12 is ongeveer 75%.
Per 100 ml 0,75 x 0,4 = 0,3 mcg B12 wat door je lichaam wordt opgenomen.

Je mag er bij die ADH toch zeker wel vanuit gaan dat dat de hoeveelheid is die je in moet nemen? Anders zou je van elke voedingsstof moeten weten welk percentage door je lichaam wordt opgenomen. Niet zo handig lijkt me. :-\ En dan hebben die percentages (x-% van de ADH) op verpakkingen ook totaal geen zin.

De ADH houdt idd in wat je opeet, niet wat je lichaam opneemt.



Voor 2,8 microgram B12 per dag moet je eten (bv):
1 ei = 1,10
2 plak kaas 30+ = 1,86 (2x0,93)


of

0,8 liter halfvolle yoghurt (8x0,35)


« Laatst bewerkt op: 20 juli 2005, 22:27:05 door Hizikigrrrl »

Kiwi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #344 Gepost op: 20 juli 2005, 22:28:09 »
Citaat
Doch dit gaat om wat er in een tablet zit en niet wat er door het lichaam wordt opgenomen.


Nee, dat lijkt me onzin! Waarom zouden ze die percentages dan op die potjes zetten (op ook op allerlei voedingsmiddelen)? Je mag er toch van uit gaan dat als er op het etiket staat dat het 100% van de ADH is dat je dan aan 1 tablet per dag precies genoeg hebt? Even los van het feit of ze met 1 mcg of met 2,4 mcg rekenen. Anders zou je dus, zoals ik net ook al zei, van elke stof moeten weten welk percentage wordt opgenomen, en je inname daarop aan moeten passen. Terwijl mij lijkt dat de fabrikanten die percentages er juist opzetten zodat je weet dat je aan 1 tablet genoeg hebt als er 100% van de ADH in zit.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #345 Gepost op: 20 juli 2005, 22:36:25 »
Misleidend he!!
Moet niet mogen vind ik.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Kiwi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #346 Gepost op: 20 juli 2005, 22:37:21 »
Van de site van het voedingscentrum:

De Gezondheidsraad, een adviescollege van de regering, geeft in Nederland per voedingsstof aanbevelingen voor de hoeveelheid die dagelijks nodig is. Deze voedingsnormen geven de hoeveelheid van een bepaalde voedingsstof aan die gemiddeld in de dagelijkse voeding aanwezig moet zijn om ervoor te zorgen dat vrijwel iedereen, ook degene die veel nodig heeft, er voldoende van binnenkrijgt. Deze voedingsnormen worden gegeven als Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden (ADH) of als Adequaat niveau van inneming (AI).
Om de ADH vast te stellen, is gekeken naar de hoeveelheid die nodig is om ziekte door tekorten te voorkomen en de stofwisseling optimaal te laten verlopen. Ook is rekening gehouden met de benutting van de aangeboden voedingsstoffen door het lichaam, de aanleg van reserves en verliezen via urine, ontlasting en transpiratievocht. Deze getallen zijn vertaald naar de behoefte van verschillende groepen: kinderen, mannen en vrouwen. Om ervoor te zorgen dat vrijwel alle mensen uit zo'n groep voldoende binnenkrijgen, is een ruime marge ingebouwd. De ADH's gelden voor alle gezonde personen in Nederland. Wie zich houdt aan de ADH's krijgt zeker voldoende binnen.


Als er dus op een etiket staat dat er 100% van de ADH in zit mag je er volgens mij dus van uitgaan dat je dan genoeg van die stof binnenkrijgt en opneemt.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2005, 22:40:27 door Kiwi »

Ayla

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #347 Gepost op: 20 juli 2005, 22:37:51 »
0,8 liter halfvolle yoghurt (8x0,35)

Zit er in magere yoghurt evenveel B12?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #348 Gepost op: 20 juli 2005, 22:45:20 »
0,8 liter halfvolle yoghurt (8x0,35)

Zit er in magere yoghurt evenveel B12?

Ja, voor kaas geldt wel dat in 45+ kaas meer B12 zit.

Ayla

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #349 Gepost op: 20 juli 2005, 22:59:51 »
Ok, dankje :). (Kaas eet ik toch niet)

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #350 Gepost op: 20 juli 2005, 23:13:05 »
Van de site van het voedingscentrum:

De Gezondheidsraad, een adviescollege van de regering, geeft in Nederland per voedingsstof aanbevelingen voor de hoeveelheid die dagelijks nodig is. Deze voedingsnormen geven de hoeveelheid van een bepaalde voedingsstof aan die gemiddeld in de dagelijkse voeding aanwezig moet zijn om ervoor te zorgen dat vrijwel iedereen, ook degene die veel nodig heeft, er voldoende van binnenkrijgt. Deze voedingsnormen worden gegeven als Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden (ADH) of als Adequaat niveau van inneming (AI).
Om de ADH vast te stellen, is gekeken naar de hoeveelheid die nodig is om ziekte door tekorten te voorkomen en de stofwisseling optimaal te laten verlopen. Ook is rekening gehouden met de benutting van de aangeboden voedingsstoffen door het lichaam, de aanleg van reserves en verliezen via urine, ontlasting en transpiratievocht. Deze getallen zijn vertaald naar de behoefte van verschillende groepen: kinderen, mannen en vrouwen. Om ervoor te zorgen dat vrijwel alle mensen uit zo'n groep voldoende binnenkrijgen, is een ruime marge ingebouwd. De ADH's gelden voor alle gezonde personen in Nederland. Wie zich houdt aan de ADH's krijgt zeker voldoende binnen.


Als er dus op een etiket staat dat er 100% van de ADH in zit mag je er volgens mij dus van uitgaan dat je dan genoeg van die stof binnenkrijgt en opneemt.

Uit onderzoeken is gewoon gebleken dat van een  100 mcg tablet er slechts 2,4 mcg door het lichaam wordt opgenomen.
 
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Kiwi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #351 Gepost op: 20 juli 2005, 23:17:53 »
Maar als dat wat er opgenomen wordt 100% is van wat je dagelijks nodig hebt is zo'n 100 mcg dus goed voor een ADH van 100%. En dan zal dat ook op het etiket staan.
Niet zo eigenwijs doen joh! :P

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #352 Gepost op: 20 juli 2005, 23:20:01 »
Maar als dat wat er opgenomen wordt 100% is van wat je dagelijks nodig hebt is zo'n 100 mcg dus goed voor een ADH van 100%. En dan zal dat ook op het etiket staan.
Niet zo eigenwijs doen joh! :P
Op het potje staat 10.000%. En dat vind ik nu misleidend.
Ik eigenwijs.  :'(
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Kiwi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #353 Gepost op: 20 juli 2005, 23:21:34 »
Op het potje staat 10.000%. En dat vind ik nu misleidend.

Die 100% die ik noemde was maar een voorbeeld. Je moet volgens mij gewoon uit kunnen gaan van het etiket, zonder dat je daar zelf een of andere formule op los moet laten.

Citaat
Ik eigenwijs.  :'(

Niet dan? ;)

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #354 Gepost op: 20 juli 2005, 23:24:40 »
Op het potje staat 10.000%. En dat vind ik nu misleidend.

Die 100% die ik noemde was maar een voorbeeld. Je moet volgens mij gewoon uit kunnen gaan van het etiket, zonder dat je daar zelf een of andere formule op los moet laten.

Citaat
Ik eigenwijs.  :'(

Niet dan? ;)
NEE  :)
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Kiwi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #355 Gepost op: 20 juli 2005, 23:29:01 »
Citaat
Citaat
Ik eigenwijs.  :'(

Niet dan? ;)
NEE  :)

 :shutup: ;D

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #356 Gepost op: 20 juli 2005, 23:37:38 »
Er zit 0,4 mcg B12 per 100 ml melk. Op de verpakking staat 40% ADH.
ja ja als je uit gaat van aanbevolen hoeveelheid van 1 mcg.
Tegenwoordig wordt ook 2,8% mcg aangehouden.
De opname door het lichaam bij 0,4 mcg B12 is ongeveer 75%.
Per 100 ml 0,75 x 0,4 = 0,3 mcg B12 wat door je lichaam wordt opgenomen.
Nodig 2,8 mcg. Dus 2,8/0,3 = dus 9,333 porties van 100 ml melk.
 
Dat klopt wel aardig,  maar heb je wel eens 100ml melk afgemeten? Dat is zoiets als de schuimlaag van een glas bier. Een beker melk heeft 250 ml en vaak neemt men ook nog wat meer. En vlak kaas ook niet uit. Zo tussen de 0,7 en 1,5 per 100gram.
En bovendien zit er in de vegetarische producten ook B12 toegevoegd. Denk ook aan Marmite, per mespunt heb je al 20% van de ADH binnen. Kortom 3 zuivel consumpties als basis per dag is helemaal niet zo gek.
Edit: over de andere discussie met de percentages. Het is niet voor niets dat de ADH is toegenomen van 1 naar 2,8. Dat is omdat men geconstateerd heeft dat het lichaam niet alles opneemt.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2005, 23:42:13 door willem »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #357 Gepost op: 20 juli 2005, 23:40:28 »
Onderstaande heb ik eerder geplaatst op het NVV forum:
In Marmite (potje van 125 gram) zit per 100 gram 15 mcg B12, 1.500% van de aanbevolen hoeveelheid. (opgenomen door het lichaam is bij 15 mcg ongeveer 1,5 mcg B12)
Ook hier wordt uitgegaan van de aanbevolen hoeveelheid van 1 mcg.
Uitgaande van de 1 mcg aanbevolen moet je toch al snel meer dan ¾ potje per dag nemen.
Bij een aanbevolen hoeveelheid van 2,4 mcg moet je dus 2 potjes nemen om aan hieraan te komen.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #358 Gepost op: 20 juli 2005, 23:41:42 »
en wat Kiwi dan zal antwoorden:  :) Ik ben haar nu voor.
Ondanks wat de fabrikant van Marmite beweert is TNO er nog nooit in geslaagd om aan te tonen dat er ook daardwerkelijk vitamine B12 in zit. Ik zou dus ook zeker niet (alleen) op Marmite vertrouwen als B12-bron!!
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Kiwi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #359 Gepost op: 20 juli 2005, 23:44:21 »
en wat Kiwi dan zal antwoorden:  :) Ik ben haar nu voor.

 :-* Makkelijk hoor!
Maar ik weet zeker dat willem hier weer tegenin zal gaan, die discussie hebben we hier al eerder gevoerd namelijk. ;D