Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #220 Gepost op: 03 januari 2005, 17:08:03 »
aan sommige (AH?)burgers is ook B12 toegevoegd, daar kun je ook op letten. Een bakje yoghurt met fruit toe kan ook vaak geen kwaad.
,,,,فلافل

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #221 Gepost op: 03 januari 2005, 17:19:10 »
aan sommige (AH?)burgers is ook B12 toegevoegd, daar kun je ook op letten.

Zou dat een betrouwbare bron zijn? Ik weet niet of dat ooit onderzocht is. Ik zeg maar net als Hiziki: de enige betrouwbare bronnen van B12 zijn zuivel, vlees en vis en B12-pillen. En voreg daar op advies van Willem nog eieren aan toe.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2005, 21:49:42 door J@n »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #222 Gepost op: 03 januari 2005, 17:23:57 »
aan sommige (AH?)burgers is ook B12 toegevoegd, daar kun je ook op letten.

Zou dat een betrouwbare bron zijn? Ik weet niet of dat ooit onderzocht is. Ik zeg maar net als Hiziki: de enige betrouwbare bronnen van B12 zijn zuivel, vlees en vis en B12-pillen.


Die toegevoegde b12 aan burgers zijn volgens mij het zelfde spul als die pillen. Van die burgers met toegevoegd B12 als enige bron van B12 lijkt me niet verstandig nee, maar als je toch al veel burgers eet, dan is het handig ff te letten op welke met extra b12 zijn, scheelt weer.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:B12 en/of vleesvervangers?
« Reactie #223 Gepost op: 03 januari 2005, 18:51:33 »
Overigens hebben peulvruchten ondanks de hoge voedingswaarde geen B12.

Ja, maar ik bedoelde dat peulvruchten eten zeker geen kwaad kan als gezonde voeding. Met alleen aardappels en groente (ligt er natuurlijk aan wat je de rest vd dag eet) kom je er niet.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #224 Gepost op: 03 januari 2005, 20:49:10 »
Dat weet ik ook wel gezien je antwoorden die ik van je gelezen heb. In een vraag over B12 stond het echter een beetje raar. Net alsof daar ook B12 in zat. In de bijdrage van J@n was geen ei genoemd, dus doe ik dat nu maar even.  :)
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

bienne

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #225 Gepost op: 13 januari 2005, 17:31:30 »
Vanwege bep reden is mijn bloed de laatste jaren een paar keer onderzocht.
Daar kwam uit dat vit b 12 bij mij voldoende in mijn lijf zat.
Gewoon gezond eten en vleesvervangers gebruiken.

Hiace

Vitaminen pagina
« Reactie #226 Gepost op: 07 februari 2005, 11:45:58 »
Daar er hier toch wel veel vita vragen op het forum staan lijkt me de volgende link wel een handige meepakker.

http://www.natuurlijkerwijs.com/vitaminen.htm

Zoals de site zelf zegt alles over vitaminen zoals:

Klachten bij een tekort
Waarvoor zijn ze
wat ze doen
De mogelijke gevaren
In welke producten
etc etc.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #227 Gepost op: 13 februari 2005, 18:37:26 »
'k Heb heel de B12 discussie met veel interesse gelezen, maar ik blijf toch met één vraag zitten.

Blijkbaar beschikken veel mensen over een grote reserve aan B12 waardoor een tekort aan inname van B12 niet onmiddellijk tot een echt tekort aan B12 leidt.  Als een bloedonderzoek geen te kort aan B12 aantoont kan het toch zijn dat men zijn reserves aan het opgebruiken is en dus op een reëel te kort afstevent.  En een vitamine B12 te kort wil men echt wel vermijden.

Ik vraag me dus af of het door middel van een onderzoek mogelijk is om na te gaan of de B12 die bij een bloedonderzoek wordt aangetroffen afkomstig is van inname van B12 of van je reserves?

Ook heb ik wel wat gelezen over de onbetrouwbaarheid van B12 en dat men op verschillende manieren de aanwezigheid van B12 kan onderzoeken met soms erg verschillende resultaten tot gevolg.

(Correctie: dat moet dus zijn: over de onbetrouwbaarheid van bloedtesten)

Weet iemand hier meer over te vertellen?
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2005, 18:58:14 door Ligfietsertje »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #228 Gepost op: 13 februari 2005, 18:51:39 »
Citaat
Ik vraag me dus af of het door middel van een onderzoek mogelijk is om na te gaan of de B12 die bij een bloedonderzoek wordt aangetroffen afkomstig is van inname van B12 of van je reserves?

Dit lijkt me niet aan te tonen, maar dat weet ik niet zeker. Maar waarom zou dat er toe doen?

Citaat
Ook heb ik wel wat gelezen over de onbetrouwbaarheid van B12 en dat men op verschillende manieren de aanwezigheid van B12 kan onderzoeken met soms erg verschillende resultaten tot gevolg.


Heb je de scriptie gelezen over B12 die hier wordt aangehaald? Daar staat er wel meer over in.

Bronnen van B12: betrouwbare bronnen vind je alleen in dierlijke producten (vlees, vis, zuivel, eieren).

Er zijn verschillende testen om B12 te meten. Ik mag aannemen dat de testen die door een reguliere arts worden gedaan betrouwbaar zijn.

Soms kan er onduidelijkheid zijn over de hoeveelheid B12 doordat het met andere maatstaven wordt aangegeven. Bij de ene test in picomoll en bij de andere test met iets anders.

Als je de uitslag krijgt, kun je vragen wat het minimum en het maximum zijn, dus waartussen jouw uitslag moet liggen. Artsen hebben m.i. nog wel eens de neiging om te zeggen dat het goed zit, omdat de uitslag binnen de waarden ligt, terwijl je eigenlijk toch wel aan de lage of hoge kant zit.



Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #229 Gepost op: 20 februari 2005, 12:29:07 »
Dit lijkt me niet aan te tonen, maar dat weet ik niet zeker. Maar waarom zou dat er toe doen?

Omdat je dan weet of je je reserves aan het uitputten bent of nog steeds voldoende vitamine B12 binnen krijgt.

Er zijn verschillende testen om B12 te meten. Ik mag aannemen dat de testen die door een reguliere arts worden gedaan betrouwbaar zijn.

Ik neem even een stukje over van de website van eva: http://www.vegetarisme.be/php/vitamineb12.html?menu=new&s=1&ss=2&sss=1

Daar staat te lezen:

Het vaststellen van B12-concentraties
Het B12-peil in het bloed meten is een erg onbetrouwbare manier van onderzoek bij veganisten, meerbepaald voor veganisten die zeewier(en) eten. Zeewier en ook ander plantaardig voedsel bevatten B12-analogen (valse B12) die echte B12 kan nabootsen in bloedtesten terwijl ze in feite interfereren met het B12-metabolisme. Ook bloedonderzoek is onbetrouwbaar: sterk gedoseerde innamen van folaat onderdrukken immers de symptomen van bloedarmoede door een B12-tekort die kunnen opgespoord worden door bloedonderzoek. De homocysteïne-concentratie in het bloed controleren is betrouwbaarder, met 10 mmol/liter als gewenste concentratie. De meest specifieke test om de B12-concentratie te meten, is de methylmalonyl-test. Als deze binnen het normale peil in het bloed (370 nmol/liter) of urine (minder dan 4mg/mg creatine) valt, dan heeft het lichaam voldoende B12. Veel geneesheren baseren zich nog op het B12-peil in het bloed of op bloedonderzoek. Toch blijken deze tests niet geschikt, zeker niet voor veganisten.


Weet iemand hier meer over?

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #230 Gepost op: 28 februari 2005, 17:40:03 »
Chlorella

http://home2.scarlet.be/brus01/Wegwijs_chlorella.htm

Hoog B12-gehalte : chlorella en enkele andere algen zijn de enige plantaardige bronnen die een beduidende hoeveelheid B12 bevatten. Voor veganisten is aanvulling van deze vitamine noodzakelijk. Een gebrek aan B12 is een frequent voorkomend probleem in veganistische voedingssystemen. Gebrek aan B12 kan leiden tot een moeilijk te behandelen vorm van anemie en hersen- en zenuwbeschadiging, met soms neurologische beschadiging tot gevolg. Een belangrijk probleem is dat B12-gebrek niet gemakkelijk herkend wordt, vooraleer het zijn geestelijke beschadiging heeft voltrokken.

Uw mening, geachte forummers?  Bullshit of niet ???


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #231 Gepost op: 28 februari 2005, 18:52:19 »
Zolang het nog niet over en weer bewezen is in onafhankelijk dubbel-blind onderzoek: geen betrouwbare bron van B12!


Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #232 Gepost op: 28 februari 2005, 20:40:54 »
Zolang het nog niet over en weer bewezen is in onafhankelijk dubbel-blind onderzoek: geen betrouwbare bron van B12!


Chemische toevoegingen kan wel degelijk ook werken. Pillen en injecties doen het ook. Maar of dit toegevoegde aan etenswaren hetzelfde effect geeft? Ik zal het proberen uit te zoeken. Hizikigrrrl wijst terecht op betrouwbaarheid. In een vegetarisch voedingsleerboek een zinnetje: daag nóóit een B12 deficiëntie uit.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:dagelijxe dosis b-12
« Reactie #233 Gepost op: 02 maart 2005, 00:29:51 »

 


En nog maar een keertje: Nee, Marmite is GEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN betrouwbare bron van B12. Ze beweren zelf dat ze het erin stoppen, maar bij testen is het niet aangetroffen.




Voorlopig zijn de enigste betrouwbare bronnen van B12 zuivel, vlees en vis en B12-pillen.


Ik heb de vraag over marmite voorgelegd aan de producent. Ik kreeg een bericht terug in het Engels van Unilever GB. Zo zie je maar: echt een multinational. Het bericht staat vertaald hieronder.
Nu nog kijken of het onafhankelijk bevestigd kan worden.

De volgende vitaminen kunnen worden aangetroffen in het onbewerkte gistextract: Thiamin (B1), Riboflavin (B2), Niacin, Folic Acid, Cyanocobalamin (B12), Pyroxidine (B6), Biotin and Pantothenic Acid.

Omdat gist een levend organisme is, is het onvermijdelijk dat de vitaminen die in het gistextract worden gevonden onderhevig zijn aan natuurlijke variatie. In het kader van het zekerstellen van de voedingsclaims betreffende de aanwezige vitaminen die worden gedaan voor MARMITE zorgen we daarvoor door het toedienen van gezuiverde synthetische identieke vitaminen.
Ik kan bevestigen dat alle vitamines zijn geworven van bronnen die geschikt zijn voor veganisten, inclusief de B12 die is geproduceerd door fermentatie van molassen (wat dat maar mag zijn, WK49). Regelmatig worden monsters van onze producten voor analyses opgestuurd zodat we de voedingsclaims die we doen werkelijk kunnen waarmaken. Bij de vitamine claims van MARMITE gist extract, worden externe laboratoriums die betrouwbare analysemethoden gebruiken ingezet.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #234 Gepost op: 02 maart 2005, 14:08:59 »
TNO heeft er eens onderzoek naar gedaan en die trof geen B12 aan.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #235 Gepost op: 02 maart 2005, 14:19:57 »
TNO heeft er eens onderzoek naar gedaan en die trof geen B12 aan.

Zijn daar ook onafhankelijke onderzoeken naar gedaan?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #236 Gepost op: 02 maart 2005, 14:23:05 »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #237 Gepost op: 02 maart 2005, 18:54:27 »
http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/AANHANG.HTM
Zoals gezegd: voedsel mag in Nederland niet verrijkt worden met vitamines. In Engeland is dat anders, daar zijn vele voedingsmiddelen te koop waaraan vitamine B12 is toegevoegd. Begrijp ik dit nu goed? In Engeland doen ze het er chemisch bij en is het dan bij onderzoek niet aangetroffen?
Wat is het verschil met toegevoegd B12 bij de Tivall-producten?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #238 Gepost op: 02 maart 2005, 21:09:03 »
Inmiddels mag het wel toegevoegd worden (deze scriptie dateert uit eind jaren '90). Foliumzuur alleen nog niet, omdat een teveel van deze vitamine een B12-tekort kan maskeren, ofzoiets.


Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #239 Gepost op: 02 maart 2005, 21:14:03 »
Inmiddels mag het wel toegevoegd worden (deze scriptie dateert uit eind jaren '90). Foliumzuur alleen nog niet, omdat een teveel van deze vitamine een B12-tekort kan maskeren, ofzoiets.


En als ze het dan verrijken dan zit het er toch ook in? Of denk ik nu te simpel. :)
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken