Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #200 Gepost op: 26 november 2004, 14:40:03 »
Gefeliciteerd!

Ik ben nu wel benieuwd of je nog op een voorraad B-12 zit (weet niet hoelang je al vegetarisch eet) of dat je dus blijkbaar toch gewoon genoeg binnenkrijgt.
Ik ben ruim 2 jaar vegetariër, dus ik weet het ook niet. Ik heb geen details gehoord, alleen "helemaal prima in orde".
Eet gezond & eet taartjes

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #201 Gepost op: 26 november 2004, 14:56:33 »
Nog 1 keertje dan: vegetariers lopen geen verhoogd risico op B12 tekort en hoeven helemaal geen pilletjes bij te slikken!  ;)
« Laatst bewerkt op: 26 november 2004, 15:13:17 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #202 Gepost op: 26 november 2004, 15:01:21 »
Nog 1 keertje dan: vegetariers lopen geen verhoogd risico op B12 tekort en hoeven helemaal geen pilletjes bij te slikken!
maar ik ben zo goed als veganist..
Eet gezond & eet taartjes

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #203 Gepost op: 26 november 2004, 15:14:01 »
Ja, dan is het wat anders natuurlijk... Oeps! :-[
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #204 Gepost op: 26 november 2004, 15:15:11 »
Ja, dan is het wat anders natuurlijk... Oeps! :-[

maakt niet uit: ik zei ook vegetariër. Ik eet haast geen zuivel (behalve af en toe kaas), door lactose intolerantie.
Eet gezond & eet taartjes

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #205 Gepost op: 28 december 2004, 22:21:34 »
Citaat
maakt niet uit: ik zei ook vegetariër. Ik eet haast geen zuivel (behalve af en toe kaas), door lactose intolerantie.

Heb je wel eens geiten-melk of -kaas geprobeerd? Daar zit minder lactose in.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2004, 23:33:56 door Sande® »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #206 Gepost op: 31 december 2004, 13:28:05 »
Citaat
maakt niet uit: ik zei ook vegetariër. Ik eet haast geen zuivel (behalve af en toe kaas), door lactose intolerantie.

Heb je wel eens geiten-melk of -kaas geprobeerd? Daar zit minder lactose in.


Met kaas heb ik sowieso niet zo veel last. Alhoewel alles dat 'romig' van smaak is bij mij automatisch walging opwekt (dus ik houd niet van volvette kazen, romige sauzen etc).  Koeienmelk gebruik ik in magere variant (mijn lijf kan een bakje/glas magere yoghurt/magere melk 'aan' per dag). Misschien moet ik geitenkaas of melk eens proberen, alhoewel ik eigenlijk (nog steeds) ethische bezwaren heb tegen het gebruik van melk (en kaas)  :-[
Eet gezond & eet taartjes

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:dagelijxe dosis b-12
« Reactie #207 Gepost op: 31 december 2004, 16:41:59 »

B12 zit van nature in aloe vera, die kun je als drankje krijgen,
maar is niet altijd veganistisch, moet je dus op letten. Daarnaast
kun je ipv pillen ook Marmite gebruiken om genoeg B12 binnen
te krijgen. Je kunt het kopen in veel supermarkten, koop het zelf
bij AH of bij Super de Boer. Het staat bij het broodbeleg, denk bij
de jam, is een klein beetje bol potje met een geel dekseltje. Je
kunt het heel dun op een crackertje smeren, 1tje per dag is
voldoende, staat ook op de verpakking. Je kunt ook een beetje
in de soep of bouillon doen... is eenvoudig, geen pilletjes... gewoon
zoals je jam of iets eet, alleen dunner.


En nog maar een keertje: Nee, Marmite is GEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN betrouwbare bron van B12. Ze beweren zelf dat ze het erin stoppen, maar bij testen is het niet aangetroffen.


Aloe Vera: misschien dat het erin zit, maar ik vraag me af of het wel de goede vorm is en of er genoeg in zit. Ook hier geldt dat producenten een hoop beweren, maar ik zie liever eerst onafhankelijke bewijzen.


Voorlopig zijn de enigste betrouwbare bronnen van B12 zuivel, vlees en vis en B12-pillen.


Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:dagelijxe dosis b-12
« Reactie #208 Gepost op: 01 januari 2005, 12:15:47 »

En nog maar een keertje: Nee, Marmite is GEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN betrouwbare bron van B12. Ze beweren zelf dat ze het erin stoppen, maar bij testen is het niet aangetroffen.


Aloe Vera: misschien dat het erin zit, maar ik vraag me af of het wel de goede vorm is en of er genoeg in zit. Ook hier geldt dat producenten een hoop beweren, maar ik zie liever eerst onafhankelijke bewijzen.


Voorlopig zijn de enigste betrouwbare bronnen van B12 zuivel, vlees en vis en B12-pillen.



Goed dat je hier consequent op wijst. Plantaardige producten zijn door de aard en samenstelling niet B12 houdend. De vitamines A en D zijn vetoplosbaar en B en C wateroplosbaar. B12 heeft dan ook nog de vervelende eigenschap dat het zich moeilijk aan plantaardig vet bindt. Voor de chemische vorm hebben ze trucs moeten uithalen. Bij de Tivall producten is het ze aardig gelukt. Aloë niet dus, in ieder geval niet van nature, alleen als ze de samenstelling verdanderd hebben. Marmite helemaal niet omdat er ook geen vet in zit.
Daag geen tekorten van B12 uit. Ook niet door te denken dat je wel voldoende binnen krijgt. 3 consumpties per dag van zuivel of ei is echter al meer dan voldoende.

« Laatst bewerkt op: 01 januari 2005, 22:46:09 door Hizikigrrrl »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #209 Gepost op: 01 januari 2005, 12:21:16 »


Heb je wel eens geiten-melk of -kaas geprobeerd? Daar zit minder lactose in.


Misschien moet ik geitenkaas of melk eens proberen, alhoewel ik eigenlijk (nog steeds) ethische bezwaren heb tegen het gebruik van melk (en kaas)  :-[
Mocht je problemen hebben met bewaren en inkopen in grotere hoeveelheden, geitenmelk is goed in te vriezen. Dag voordat je het nodig hebt vanuit de vriezer in de koelkast en je hebt dezelfde melk als uit de winkel. Soms heeft AH door de geringe verkoop dit veel in de 35% korting.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2005, 22:47:22 door Hizikigrrrl »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #210 Gepost op: 02 januari 2005, 19:08:10 »
Mocht je problemen hebben met bewaren en inkopen in grotere hoeveelheden, geitenmelk is goed in te vriezen.
Bedankt voor de tip, maar die is helaas niet aan mij besteed: ik heb geen vriezer  8)
Eet gezond & eet taartjes

Lliefie

B12 en/of vleesvervangers?
« Reactie #211 Gepost op: 03 januari 2005, 11:12:51 »
Heb besloten vanaf vandaag vegetarisch te eten. Wanneer ik in eerste instantie kies voor vleesvervangers, is het dan nog noodzakelijk om vitamine B12 te slikken?
Mag B12 ook aan kinderen worden gegeven?

Kiwi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #212 Gepost op: 03 januari 2005, 11:20:08 »
Als je vegatarisch eet, en dus nog wel zuivelproducten (melk, kaas) en eieren gebruikt, is het niet nodig om vitamine B12 bij te slikken.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:B12 en/of vleesvervangers?
« Reactie #213 Gepost op: 03 januari 2005, 11:23:30 »
Heb besloten vanaf vandaag vegetarisch te eten.

Goed voornemen? ;)

Lliefie

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #214 Gepost op: 03 januari 2005, 11:27:53 »
Bedankt!
Inderdaad, goed voornemen ;D.
Ben voor mijn zwangerschap ook altijd vegetarieër geweest, maar dan onverantwoord, om het maar zo te zeggen...

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #215 Gepost op: 03 januari 2005, 11:30:38 »
Wat is onverantwoord vegetarisme dan?

Lliefie

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #216 Gepost op: 03 januari 2005, 11:42:33 »
In mijn ogen:  gewoon het vlees uit een maaltijd weglaten en eten wat er overblijft. Een vriendin van mij heeft hierdoor ernorm last van haaruitval gekregen met echt kale plekken op haar hoofd zo groot als een €2 muntstuk.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:B12 en/of vleesvervangers?
« Reactie #217 Gepost op: 03 januari 2005, 13:41:58 »
Heb besloten vanaf vandaag vegetarisch te eten. Wanneer ik in eerste instantie kies voor vleesvervangers, is het dan nog noodzakelijk om vitamine B12 te slikken?
Mag B12 ook aan kinderen worden gegeven?

B12 mag wel aan kinderen worden bijgegeven, maar je moet eerst kijken of dat wel nodig is.
Hier vindt je meer info en een tabel met de hoeveelheden die nodig zijn pp/pd:
http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=2209&init=menu282

Je moet het niet tot een tekort laten komen, maar je lichaam slaat ook B12 op, tot wel 10 jaar. Het lijkt me dat je voorlopig dus niets tekort komt.

Als je deze draad doorleest, vindt je nog meer informatie.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #218 Gepost op: 03 januari 2005, 13:44:13 »
In mijn ogen:  gewoon het vlees uit een maaltijd weglaten en eten wat er overblijft. Een vriendin van mij heeft hierdoor ernorm last van haaruitval gekregen met echt kale plekken op haar hoofd zo groot als een €2 muntstuk.

Als je een typische aardappels-vlees-groente eter bent, kan deze methode idd problemen geven. Misschien moet je wat meer afwisselen door ook eens peulvruchten te eten (linzensoep, chili non carne etc.) en (volkoren) pasta's en rijst.


Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:B12 en/of vleesvervangers?
« Reactie #219 Gepost op: 03 januari 2005, 16:40:33 »
Je moet het niet tot een tekort laten komen, maar je lichaam slaat ook B12 op, tot wel 10 jaar. Het lijkt me dat je voorlopig dus niets tekort komt.
Op zichzelf is dit weer waar. Tien jaar opslag. Maar vergelijk het maar met een accu die één keer is opgeladen. Je neemt er steeds een beetje van als je een radio er op laat spelen. Die gaat het echter steeds slechter doen en de accu wordt zo oud dat het op het laatst steeds moeilijker wordt er nieuwe stroom in te krijgen. Een accu die blijvend op spanning is heeft ook minder last met verouderen. Zo ook met B12 in je lijf. Zorg voor een geleidelijke stroom van producten die B12 bevatten. Overigens hebben peulvruchten ondanks de hoge voedingswaarde geen B12.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken