Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #120 Gepost op: 26 juli 2003, 23:52:39 »

Ik was eerder!! Lekker puh   ;)
Dit stond overigens al eerder in deze thread.

Whoops! Ik zal mijn bericht verwijderen:).


willem1940

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #121 Gepost op: 27 juli 2003, 00:12:29 »
Toch (voor mij) 2 vragen over:

- is het een OPNEEMBARE VORM van B12
- is het een DIERLIJKE vorm van B12

NB: ALS het er al in zit want wel zeer GEHEIMZINNIG VERHAAL.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2003, 00:13:16 door willem1940 »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #122 Gepost op: 27 juli 2003, 11:51:48 »
Zolang ze bij Marmite niet zeggen wat de bron is of zolang er geen testen op worden uitgevoerd, weet je niet of het een opneembare vorm is.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #123 Gepost op: 27 juli 2003, 18:21:19 »
Toch voel ik mij al tijden niet goed (ik wist wel dat ik bloedarmoede had), maar ik kan niet meer 2 trappen oplopen zonder vreselijk pijn in mijn spieren, ik ben dodelijk vermoeid, waanzinnig chaotisch/vergeetachtig (bijna eng) en heb emotioneel vreselijke ups en downs.

Jee, dat is wel heftig, ik hop dat je je vlug wat beter voelt, en ik zou zeker voor een 2nd opinion gaan!
,,,,فلافل

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #124 Gepost op: 28 juli 2003, 09:20:44 »
Ik heb zo een afspraak met de doc. Ik denk dat ik maar om een verwijskaart vraag naar de internist. Zal ie wel blij mee zijn, zo'n tr.. die haar wijsheid van internet haalt, maar ja....

Ik heb trouwens ook nog op internet gevonden wat je minimaal moet verorberen om aan je B12-ADH te komen:

1 ei                          =  55% ADH
2 plakken kaas        = 70%
schaaltje kwark      = 105%
100 gram vis            = 0-1000%
100 gram vlees (..)  = 60-200%
2 glazen melk         = 160%

Volgens mij zit ik met mijn dagelijkse bakje kwark toch al in de veilige zone?

De ADH is overigens 1 mcg en de maximale veilige hoeveelheid is: Tenminste (??) 50x ADH. Dit alles volgens de info op www.vitamine-info.nl
Van leven ga je dood

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #125 Gepost op: 28 juli 2003, 11:58:51 »
Ik geloof dat je bij B12 wel meer mag innemen dan 50x de ADH, maar ze hebben maar tot 50x getest.

Ik ga zo trouwens het voedingscentrum bellen met wat vraagjes over B12 :).



Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #126 Gepost op: 28 juli 2003, 12:11:40 »
Oké, ik ben benieuwd wat ze te zeggen hebben. Ik heb trouwens een verwijskaart gekregen voor de internist. Woensdag heb ik een afspraak, dus dat is lekker snel. Ben benieuwd....
Van leven ga je dood

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #127 Gepost op: 28 juli 2003, 12:22:36 »
vast staat er wel wat over de vitaminepillen (geen zin om terug te lezen). Ik moest de solgar 1000 ug hebben toch voor zekerheid dat er genoeg opgenomen zou worden.(?)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #128 Gepost op: 28 juli 2003, 14:07:12 »
Info, vers van de infolijn van het Voedingscentrum:



Hier vind je uitgebreid informatie over B12.


De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid B12 voor volwassenen staat nu op 2,8 mcg !


Dit houdt in dat je 2,8 mcg per dag moet binnenkrijgen, zodat je lichaam dan de benodigde hoeveelheid er uit kan halen.
Er hoeft dus niet 2,8 mcg per dag opgenomen te worden, maar ingenomen.


Citaat
Vitamine B12 (cobalamine, gehalte in microgram/mcg)

1 glas halfvolle melk (150 ml)                  0,6
 
1 plak kaas (20 g)                                    0,3
 
1 stukje rundvlees (gaar, 75 gram)          2,5
 
1 stukje varkensvlees (gaar, 75 gram)      0,8
 
1 stukje kabeljauw (gaar, 100 gram)        2,0
 
1 ei (50 gram)                                            0,6


Uit bovenstaande tabel leid ik af dat je dan als vegetarier dagelijks zo'n 500 ml (halve liter) melk en 1 ei moet eten om aan die ADH te komen.



Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #129 Gepost op: 28 juli 2003, 14:12:00 »
De ADH is overigens 1 mcg en de maximale veilige hoeveelheid is: Tenminste (??) 50x ADH. Dit alles volgens de info op www.vitamine-info.nl


De ADH is dus niet 1 maar 2,8 mcg, volgens de mevrouw van het voedingscentrum.


De max. veilige hoeveelheid: http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=2209&init=menu282 :

Citaat
Gevolgen van een overschot

De kans op nadelige gevolgen van grote hoeveelheden vitamine B12 is waarschijnlijk heel klein. Er zijn geen ongewenste effecten bekend bij personen die langdurig preparaten met hoge doseringen gebruikten. Het lichaam zorgt ervoor dat er niet te veel vitamine B12 uit het maagdarmkanaal in het lichaam wordt opgenomen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #130 Gepost op: 28 juli 2003, 14:22:30 »
 En nog een aanvulling uit de B12 literatuurstudie uit 1997 van Michel Post:


B12 als dagelijkse aanvulling op veganistische voeding

In geval er geen B12-tekorten zijn, hebben volwassenen per dag 2 microgram B12 nodig, zogende vrouwen 2,5 microgram, zwangere vrouwen 3 microgram en kinderen tot 9 jaar 1,5 microgram.

Het werkt niet om slechts één keer per week een hoeveelheid van bijvoorbeeld 50 microgram in te nemen, omdat B12 per inname slechts in zeer kleine hoeveelheden wordt opgenomen. Je kunt het beste elke dag een pilletje van 5 microgram of een half pilletje van 50 microgram nemen, liefst direct na de maaltijd. Wanneer je slechts één keer per week een B12-pilletje wilt slikken, moet dit er een van minimaal 100 microgram zijn; veel beter nog is het er in dat geval een van 500 of 1000 microgram te nemen.

Bij het innemen van kleine hoeveelheden per dag, passeert de B12 via een meer geëigende weg de darmwand. Bij dagelijkse inname is bovendien de kans op vergeten kleiner (het wordt een gewoonte). Een nadeel van hooggedoseerde pillen is dat eventuele opnamestoornissen minder snel zullen worden opgemerkt (bijvoorbeeld als gevolg van ernstige maag- en/of darmkwalen). Zowel bij de hoog- als de laaggedoseerde pilletjes is goed kauwen belangrijk. Pas door goede vermenging van de B12 met het speeksel wordt een maximale opname bereikt.

Er zijn pillen van 5 microgram te koop; van zulke pillen wordt ongeveer 1,4 microgram opgenomen. Er zijn ook pillen van 50 microgram te koop; van zulke pillen wordt niet veel meer dan 1,5 microgram opgenomen. Bij pillen van 1000 microgram is de opname ongeveer 10 microgram. Let op: er zijn pillen op de markt die gelatine (dierlijk!) bevatten.

De huisarts kan ook B12-druppeltjes voorschrijven. Recept: hydroxycobalamine 1000 microgram; natriumbifosfaat 15 milligram; ethanol 6 cc; water ad 15 cc; dosering: 2 - 3 druppels per dag. (Ethanol is alcohol en wordt hier gebruikt als conserveringsmiddel.) Vraag om een gestandaardiseerd vitamine K druppelpipet; met een dergelijk pipet bevat iedere druppel ongeveer 2 microgram B12 (er gaan 32 druppels in een cm3). Neem voor de zekerheid 2 a 3 druppels per dag (deze vloeistof is overigens ook zonder recept te krijgen).


Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #131 Gepost op: 28 juli 2003, 15:57:03 »
Jeetje, die normen voor de ADH van B12 zijn ook behoorlijk bijgesteld! Hebben ze ook verteld waarom die nu zo hoog liggen?

In ieder geval bedankt dat je geïnformeerd hebt! Dat worden dus 4 bakjes kwark per dag ( :pukey:). Of een injectie tussendoor natuurlijk  ;)
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2003, 15:57:50 door Helena »
Van leven ga je dood

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #132 Gepost op: 28 juli 2003, 16:58:56 »
Ik zou pilletjes gaan slikken:). En ik vraag me af of in kwark wel zoveel B12 zit. Het is toch aangezuurd? Van yoghurt is bekend dat juist door die bacterien or whatever de B12 verminderd. Er zit ook minder B12 in gekookte melk.


Uit het verslag van Post blijkt dat iig in 1997 de ADH voor een volwassene al op 2mcg lag, dus waar die 1mcg vandaan komt is me een raadsel. Volgens mij is het begin dit jaar van 2,5 naar 2,8 bijgesteld.


Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #133 Gepost op: 28 juli 2003, 18:14:55 »
Hoeveel B12 zit er in dat drankje? Ik vind het zo maf dat er altijd heel weinig B12 toegevoegd is aan producten... Veel te weinig om dagelijks genoeg binnen te krijgen (als je het alleen van dat drankje/burger af zou laten hangen).

Ik heb net cocacola gemaild en gevraagd of dat Nalu o.k. is en hoeveel B12 er in zit. Ik zag het vandaag in de super staan. Ik had eerst de consumentenservice van Coca Cola gebeld maar 'die mochten geen antwoord op inhoudelijke vragen geven'  ???
,,,,فلافل

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #134 Gepost op: 28 juli 2003, 19:10:35 »
Met pilletjes slikken wacht ik even tot na het bezoek bij de internist. Als blijkt dat ik oraal geen B12 kan opnemen, heeft dat nl. ook geen zin. In principe moet ik voldoende B12 via mijn eten binnenkrijgen, zeker gezien het feit dat ik voldoende eieren, kwark, kaas en en af en toe vis neem. Met melk en karnemelk ben ik pas 1 1/2 maand geleden gestopt, dus zo snel kan het tekort niet zijn ontstaan, lijkt mij?

Dat van die 1 mcg snap ik dan ook niet helemaal, lekker vern..keratief!
Van leven ga je dood

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #135 Gepost op: 08 augustus 2003, 09:00:05 »
Ik krijg woensdag de uitslag van het prikken op de IF. In ieder geval moet ik van de internist, ongeacht de uitslag van de test, B12 laten inspuiten. Balen dus.
Maar aan de andere kant hoop ik me zo snel mogelijk weer de oude te voelen. Toch was het een rare kerel, ik kreeg een beetje het idee dat hij dat hele B12-gebeuren en alle evt. klachten die er bij kunnen horen, maar lariekoek vond.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2003, 10:00:37 door Helena »
Van leven ga je dood

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #136 Gepost op: 08 augustus 2003, 09:57:31 »
Uit bovenstaande tabel leid ik af dat je dan als vegetarier dagelijks zo'n 500 ml (halve liter) melk en 1 ei moet eten om aan die ADH te komen.




Dat haal ik helemaal niet! Melk drink ik nooit, kaas eet ik slechts af en toe en ei? 1 keer in 2 weken? of nog niet.
Toen ik m'n bloed liet testen was alles ok.
Dat is inmiddels al weer meer dan een jaar geleden...
Zou ik dan toch niet dement worden??  ;)
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #137 Gepost op: 08 augustus 2003, 16:36:05 »
Net 1e prik gehad. Weet iemand hoe lang het duurt voor er verbetering optreedt? Ik krijg vanaf vandaag voorlopig elke week 2 ml toegediend.
Van leven ga je dood

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #138 Gepost op: 08 augustus 2003, 17:39:19 »
Net 1e prik gehad. Weet iemand hoe lang het duurt voor er verbetering optreedt? Ik krijg vanaf vandaag voorlopig elke week 2 ml toegediend.
Xou je vraag ook ff stellen op het forum van de NVV
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

willem1940

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #139 Gepost op: 08 augustus 2003, 17:58:59 »
Voorzover ik heb gelezen is het, bij een eenmaal bestaand B12-tekort, totaal onvoorspelbaar òf en hoe "bijspuiten" uitwerkt.