Quote:
|
Op 2002-10-02 23:32, schreef ck666:
Quote:
| Als hij consequent is kiest hij voor het leven van de chimp. |
|
En hij is consequent...
Overigens: Singer ziet ook in dat deze mensenbaby de *potentie* heeft om uit te groeien tot een redelijk denkende volwassene met allerlei soorten relaties (die dieren volgens hem wel hebben maar in mindere mate)en redelijke vermogens en dus zal Singer in dit geval, lijkt me, er toch voor kiezen het leven van de mensenbaby te sparen.
|
|
Je hebt het mis. De mensenbaby is in de ogen van Singer een wezen zonder rede, zonder zelfbewustzijn, zonder het vermogen vooruit te denken, zonder toekomstbesef. De volwassen chimpansee kan op sommige van die vermogens wel aanspraak doen gelden en daarom is het leven van de chimp volgens Singer waardevoller dan dat van het ouderloze mensenkindje.
Dat onze mensenbaby de potentie in zich draagt een volwassen mens te worden en daardoor complexer en waardevoller dan de chimpansee, -dat nu telt niet mee. Volgens mij wel hoor, maar niet volgens Peter Singer. Je hebt
Een Ethisch Leven in je boekenkast staan hè? Lees bladzijde 206 (daar begint een hoofdstukje getiteld
De Foetus als potentieel leven ) tot en met bladzijde 210 er nog maar eens op na.
Klein citaat (blz 207 onderaan)
“Natuurlijk is het waar dat het potentiële vermogen tot rationaliteit, het van zichzelf bewust zijn, enzovoort, van een foetale Homo sapiens groter is dan bij een koe of varken; maar daaruit volgt niet dat de foetus meer recht heeft om te leven.”
Het gaat hier weliswaar om een foetus, maar Singer vindt het onderscheid tussen een foetus en een pas geboren baby erg willekeurig en zeker niet van doorslaggevend belang. Lees het hoofdstuk Abortus en Infanticide (blz 210t/m215) waarin Singer abortus tegen infanticide afzet (en een impliciet pleidooi houdt voor het moreel gelijkstellen van abortus en infanticide.)