Vegatopia Forum

Vegetarisch katten- en hondenvoer!

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.231
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #80 Gepost op: 29 maart 2004, 20:25:37 »
Ik heb (en wil) ook geen (binnen-)huisdieren om die reden.
Stel dat iemand mij gevangen zou nemen, en goed zou voederen, speeltjes geven etc. en proberen te zorgen dat het me verder aan niets ontbreekt... Nou, dat lijkt me persoonlijk dus niks. :P
En ik heb vroeger vogeltjes gehad... in een kooitje... en inmiddels vind ik dat best heel erg! Al was de eerste wel aan komen vliegen en had die wsl. de winter niet overleefd buiten.
Daarom neem ik maar genoegen met de mereltjes en de meesjes te bekijken die hier in de buurt rondvliegen. Die zijn óók lief. :heart:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #81 Gepost op: 29 maart 2004, 21:47:51 »
Zeker als ze een beetje vergelijkbaar zijn met mensen, dan kunnen ze het ook niet laten zien dat ze ongelukkig zijn en zich neerleggen bij het feit dat het niet zo is.

Als je een kat op zijn staart trapt, schreeuwt ie dan niet omdat ie het niet aan je wil laten merken?

Depressie is bij dieren goed op te sporen adh van hun gedrag: teruggetrokken, down, niet willen spelen, slecht eten en de redenen die Nicky al aan gaf. Dat ze het voor je verbergen lijkt me onzin.


Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #82 Gepost op: 29 maart 2004, 22:31:07 »
Depressie is bij dieren goed op te sporen adh van hun gedrag: teruggetrokken, down, niet willen spelen, slecht eten en de redenen die Nicky al aan gaf. Dat ze het voor je verbergen lijkt me onzin.
Tuurlijk, maar zou het niet kunnen? Wellicht voor het grote gedeelte niet, maar enkele? Misschien is het duidelijker bij katten enzo te zien, maar elk dier is weer anders. En wellicht is gedrag wat men ziet bij een dier voor de mens dan iets positiefs, maar kan het bij een dier misschien juist iets negatiefs zijn.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #83 Gepost op: 30 maart 2004, 20:21:04 »
Sorry, maar ik zie zelden zoveel onzin(m.i.) bij elkaar verkondigd worden in een draad...als ik daar allemaal op inga....is geen beginnen aan, dus dat doe ik dan ook maar niet. Het is wel heel duidelijk wie er nooit een kat heeft gehad.

zeker nooit gehoord van respect voor andremans mening? ;)

Maar ehm, heb overigens wel een kat gehad... Vriendje heette ie... (ik was 6 en niet al te fantasierijk kennelijk)

Maar ik meen wat ik zeg...

En daar hoef je mijns inziens niet ZO op te reageren... Het ermee eens zijn hoeft natuurlijk ook niet...

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #84 Gepost op: 30 maart 2004, 20:25:43 »
Ik zie geen probleem om een kat veganistisch te houden. Als deze gewoon de voedingsstoffen binnen krijgt en het ook lekker vind, dan zie ik geen probleem. En dan komen mensen met dat het onnatuurlijk is enzo. Maar dat is ander kattenvoer ook. Misschien is het vegetarische/veganistische voer nog zelfs gezonder en beter.

Nee, dat is niet zo. Onderzoek heeft uitgewezen dat honden wel vegetarisch gevoed kunnen worden, maar katten niet. Katten die alleen vegetarisch eten, hebben een kortere levensduur. Zolang dat onderzoek niet overtuigend is weerlegd, blijf ik mijn kat vis en vlees geven. Ik vind het nl. ook niet verantwoord om hem de voeding te onthouden die hij nodig heeft. En ik geef te veel om hem om hem zomaar buiten te sturen; hier in de stad is er te veel verkeer, en waar mijn ouders wonen ("op de buiten") lopen er te veel gekken met geweren en rattenvallen rond.

Ik vind het trouwens ook wat kort door de bocht als mensen stellen dat we katten zomaar vrij moeten laten. In een perfecte wereld zouden dieren vrij kunnen leven in hun eigen habitat, maar in de realiteit ís er helemaal geen natuurlijke habitat meer voor katten, en de meeste huiskatten kunnen trouwens niet meer in het wild overleven. En m.i. is een kat toch veel gelukkiger bij een liefhebbende persoon of gezin dan in het asiel.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #85 Gepost op: 30 maart 2004, 21:23:31 »
Nee, dat is niet zo. Onderzoek heeft uitgewezen dat honden wel vegetarisch gevoed kunnen worden, maar katten niet. Katten die alleen vegetarisch eten, hebben een kortere levensduur. Zolang dat onderzoek niet overtuigend is weerlegd, blijf ik mijn kat vis en vlees geven. Ik vind het nl. ook niet verantwoord om hem de voeding te onthouden die hij nodig heeft.
Ik had dan ook 'als' staan. Ik heb geloof eens snel iets gelezen over de katten en vegavoer. Iets met een stof die ze nodig hebben.
Misschien dat het met de techniek straks beter te vervangen is.

Citaat
Ik vind het trouwens ook wat kort door de bocht als mensen stellen dat we katten zomaar vrij moeten laten. In een perfecte wereld zouden dieren vrij kunnen leven in hun eigen habitat, maar in de realiteit ís er helemaal geen natuurlijke habitat meer voor katten, en de meeste huiskatten kunnen trouwens niet meer in het wild overleven. En m.i. is een kat toch veel gelukkiger bij een liefhebbende persoon of gezin dan in het asiel.
Katten zijn dan ook niet 'natuurlijk'. Ze zijn gefokte dieren, dus zowieso al slecht als deze vrij in de natuur terecht komen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #86 Gepost op: 30 maart 2004, 22:40:33 »
Nou oké Sersero, intussen zie ik al reacties staan die ik onderschrijf.
Wat is het verband tussen het uitsterven van katachtigen en het houden van huiskatten. Een raadsel voor mij wat je daar in gotsnaam mee bedoelt.
Van de kat wordt gezegd dat het als enig huisdier zelf bij de mensen is gaan wonen. Ik ben geneigd te denken dat er waarheid in zit. En iedereen die goed voor een kat zorgt weet hoe gelukkig katten over het algemeen zijn. Moet ik op zoiets nu ingaan... De verwilderde katten...dat is vaak erg: moeilijkheden om aan voedsel te komen, niet op een lekker warm plekje kunnen liggen en onder de ziektes en parasieten.
Naast me zit Casper volop te spinnen van geluk, omdat het baasje er weer is.
Overigens: als Casper er niet meer is, dan probeer ik te leven zonder kat. O.a. vind ik het vervelend als mijn kat in tuinen van anderen zit te klooien en ik vind het inderdaad niet prettig: dat ik blikvoer moet geven.  Casper is op 16-jarige leeftijd bij me gekomen en was anders in het asiel  terecht gekomen. Het is nog maar de vraag wat ze met een kat van die leeftijd doen.
de tuin: dat ben ik

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #87 Gepost op: 31 maart 2004, 00:25:28 »
Ik heb (en wil) ook geen (binnen-)huisdieren om die reden.
Stel dat iemand mij gevangen zou nemen, en goed zou voederen, speeltjes geven etc. en proberen te zorgen dat het me verder aan niets ontbreekt... Nou, dat lijkt me persoonlijk dus niks. :P

O was ik maar een gijzelaar
dan stond altijd mijn eten klaar

Overigens, de meeste katten en vrijwel alle honden zijn helemaal niet gevangen en kunnen gewoon weglopen als ze zouden willen. Ze doen het alleen niet.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.231
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #88 Gepost op: 31 maart 2004, 00:34:24 »
Klopt, zeker katten zijn over het algemeen relatief vrij denk ik. Ik ken ook wel genoeg katten die regelmatig spinnen en van hun baasje houden hoor. :) Maar dieren in kooitjes... zeker vogeltjes, die dan alleen nog maar kunnen hippen i.p.v. echt vliegen... (behalve als ze los in de kamer mogen natuurlijk), dat vind ik toch wel een beetje sneu hoor. En wandelende takken die worden geplet ook wel eigenlijk. :(

Maar dan nog, ik vind het gewoon niet een fijn idee om een dier tot eigendom te claimen. Simpelweg omdat ik het zelf ook gruwelijk zou vinden als iemand mij als zijn bezit zou zien. En daarom wil ik dus zelf geen huisdieren.

P.S. Ik onderschrijf de mening van Henk Westbroek/ Temming niet. :P
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2004, 00:36:47 door calimero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #89 Gepost op: 31 maart 2004, 09:32:38 »
Tja, als je menselijke maatstaven op dieren gaat leggen dan leef je in Disneyworld...gij, wereldvreemde ;)

Overigens zie ik mijn kat niet als bezit, maar als mijn maatje. Het is zó "erg" dat ik mij zonder een kat in huis niet compleet voel...dat zal wat worden als ik geen kat meer heb...
Ouders "nemen" ook kinderen. Is dat dan ook bezit?
de tuin: dat ben ik

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.231
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #90 Gepost op: 31 maart 2004, 10:21:15 »
Hihi, Lovelocker noemt me wereldvreemd... :heart:

En neen, ik leef echt niet in Disneyworld, gelukkig! (Ik vind Disneyfiguren echt vet stom! ::))

Als ik mensen hoor zeggen dat ze een kind willen 'nemen' vind ik dat best eng (zelfs als ze niet bedoelen dat ze er eentje bij een vijandige stam gaan wegroven). (Voor de duidelijkheid Lovelocker, een kind neem je niet, dat krijg je!)
En ja, er zijn vast ook zat ouders die hun kind als bezit zien. Zolang ze minderjarig zijn is dat niet eens zo'n heel rare vergelijking denk ik, want de ouders bepalen dan (in de meeste gevallen terecht) alles wat er met het kind gebeurt. Na hun achttiende zou dat toch echter wel moeten minderen hoor... ;)
Kom jij nu zelf met deze mens-dier-vergelijking aan zetten? ???

Ik denk dat veel mensen hun huisdier wel als bezit zien. Als ik bij persoon x langsga en zou vragen of hun dier y niet eens een paar weken bij mij zou kunnen wonen (gesteld dat ik dat zou willen dan hè! en ik het beest goed kan verzorgen! en het dier dat zelf ook wil, dus erg waarschijnlijk is het niet, maargoed, even voor het hypothetische geval), dan denk ik dat persoon x tegen is, zelfs als beestje y zou staan te trappelen. En ik denk dat de voornaamste reden daarvoor is, dat mensen het zien als hùn dier.
Hiermee wil ik niet zeggen dat dat raar is hoor. Eerder dat dat gebruikelijk is.

En ja, wat dat voer betreft *ontopic!*, ik denk dat katten welvaren bij vlees/vis. Als ik dus een kat zou 'nemen' ( ;)), moet ik zeker ook weer dooie dieren gaan kopen... :nooo:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #91 Gepost op: 31 maart 2004, 13:11:30 »
 :) Kijk ik begrijp dat je het niet met me eens bent... No problem...

Maar dat was en is nu eenmaal mijn mening... Katten zijn van nature geen wezens die graag binnen zitten... Dat je een kat neemt/hebt/wilt, geen probleem...

Maar bovengenoemde is dus mijn reden om het niet te doen...

En btw... I love cats...

Over ouders die kids nemen: ehm, ze moeten wel bij die ouders wonen, de andere keuze is de dood... Dat gaat voor katten niet op...

Althans in de wereld die de mens gecreeerd heeft, (in het algemene, niet alleen ten aanzien van de kat) is het voor ieder dier een stuk gevraalijker geworden... In dat opzicht is het misschien maar beter katten binnen te houden...

Maar dat ondersteunt dus mijn punt dat wij de huiskat gecreeerd hebben, en daar ben ik dus tegen...
(weet niet of de kat zelf bij de mens is gaan wonen, kan ik ook niet bewijzen)

En ehm... het is een hypothese, mijn gedachte gang... misschien is het ook wel onzin...  :P
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2004, 13:15:54 door sersero »

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #92 Gepost op: 31 maart 2004, 13:12:35 »

En ja, wat dat voer betreft *ontopic!*, ik denk dat katten welvaren bij vlees/vis. Als ik dus een kat zou 'nemen' ( ;)), moet ik zeker ook weer dooie dieren gaan kopen... :nooo:

En dat is de andere reden...

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #93 Gepost op: 31 maart 2004, 14:05:12 »


Maar dat was en is nu eenmaal mijn mening... Katten zijn van nature geen wezens die graag binnen zitten...

Mijn kat zit net als de grote meerderheid van katten  in het najaar en in de winter het liefst binnen. Je denkt toch niet dat een kat van koude en neerslag houdt? En dan bij voorkeur boven de C.V. een en al welbehagen uitstralend.
's Zomers is er onderling meer verschil. In het zonnetje liggen willen ze allemaal, maar mijn kat hoeft meestal niet meer naar buiten als het gaat schemeren. Anderen gaan dan juist graag op pad.,
de tuin: dat ben ik

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #94 Gepost op: 31 maart 2004, 15:58:22 »
Dat geloof ik ook wel... Maar kun jij bewijzen dat dat niet een gevolg is van vertroeteling en dat dat dier nu niet meer beter weet?

Ik zou ook blij zijn als er iemand thuis komt wanneer ik de hele dag alleen ben geweest...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #95 Gepost op: 31 maart 2004, 16:46:29 »
Dat geloof ik ook wel... Maar kun jij bewijzen dat dat niet een gevolg is van vertroeteling en dat dat dier nu niet meer beter weet?

Maar is dat erg?



Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #96 Gepost op: 31 maart 2004, 17:06:46 »
Voor mij wel... Maar dat betekent idd niet dat iemand anders dat ook zo voelt...

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #97 Gepost op: 31 maart 2004, 17:55:57 »
Ik heb wisseldiensten....dus met binnen willen zijn als het donker wordt heeft het in ons geval niets te maken. En veel katten zijn behoorlijke solisten, al verschilt de behoefte aan aandacht van mensen enorm per individuele kat. Mijn kat wordt door Jan en alleman aangehaald, buiten...
de tuin: dat ben ik

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #98 Gepost op: 31 maart 2004, 22:26:56 »
Toevallig een leuke discussie erover op een andere forum.
Ze zien daar honden vegetarisch/veganistisch voer geven meteen als dierenmishandeling. De reden is omdat ze niet vinden kunnen dat men de wil kan opleggen op dieren. (veg*'s ook met hun principes he!).
Echter schieten ze wel gelijk in de verdediging als ik ze vertel dat alle twee soorten voer gewoon de wil opleggen is, allebei onnatuurlijk en allebei zorgen ze dat gedrag van de dieren niet hoort zoals het moet zijn. De andere die mee discussieert is het er wel overeens dat we dieren onze wil opleggen, maar blijft het niet goed vinden omdat ze vegetarisch/veganistisch voer krijgen. Nou ok, een konijn moet je natuurlijk geen carnivoor maken, maar zolang het een dier niet schaad maakt het denk niet uit.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #99 Gepost op: 25 juli 2004, 19:52:58 »
Ik kwam er net achter dat mijn kat dol is op seitan.... maar is het slecht voor haar? of kan ik haar nu op Vega dieet gooien? ;)
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2004, 09:37:28 door Sande® »