Vegatopia Forum

Puur Vegetarisch - Peter Berley

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Puur Vegetarisch - Peter Berley
« Reactie #40 Gepost op: 17 februari 2007, 18:55:44 »
Wel grappig als je weet dat zo goed als alle gerechten die op zo'n foto's te zien zijn absoluut oneetbaar zijn.
Zou het? Ik vraag me dat echt af eigenlijk.

'k Hoorde laatst op radio 1 (Vlaamse zender) een interview met iemand die beroepshalve kookboekfoto's maakt en dat eerlijkheidshalve bekende.  Zaken die gekookt moesten worden werden vaak ongekookt gepresenteerd, om iets te doen glimmen werd er (haar-)lak gebruikt, sommige zaken werden kunstmatig bijgekleurd of om iets mooi te presenteren werd er een een basis gemaakt van piepschuim (of iets dergelijks) en daaromheen het eten 'geboetseerd', enz. ...  
Ook met zaken als ijs en dergelijk werd geknoeid omdat dat niet lang genoeg mooi bleef onder de lampen van de fotostudio.

Het kwam er in ieder geval op neer dat hetgeen op de foto stond altijd oneetbaar was.

Ze zei er trouwens ook bij dat dat de normale zaak was in 'dat wereldje' en de enige manier om echt goede foto's te krijgen.

Niet dat ik het daarvoor al niet vermoedde (probeer maar eens iets zo mooi te krijgen als op de foto en er dan nog zo'n mooie foto van te maken), maar sindsdien kijk ik toch met andere ogen naar die foto's.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #41 Gepost op: 17 februari 2007, 19:06:41 »
Nou, ik ging er vroeger ook altijd vanuit dat het allemaal nep was, maar sinds ik op een paar blogs altijd zulke verschrikkelijk mooie foto's zie... Kookboekwaardig, en ik denk niet dat die mensen met haarlak hun eten gaan verpesten...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #42 Gepost op: 17 februari 2007, 19:14:09 »
Nou, ik ging er vroeger ook altijd vanuit dat het allemaal nep was, maar sinds ik op een paar blogs altijd zulke verschrikkelijk mooie foto's zie... Kookboekwaardig, en ik denk niet dat die mensen met haarlak hun eten gaan verpesten...

Misschien kan het ook wel anders/'echt', maar dat is in ieder geval niet de praktijk in de commerciële kookboekenfotografie.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #43 Gepost op: 17 februari 2007, 22:44:40 »
Ja psies het is ook wel geweldig moeilijk goede eetfoto's te maken, sommige bloggers kunnen het idd heel goed, maar in boeken is het altijd nep. Volgens ik dacht J@n gebruiken ze zelfs spul dat ook in luiers gaat. En heel veel gelatine.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2007, 22:44:51 door Selly »
,,,,فلافل

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #44 Gepost op: 18 februari 2007, 00:53:44 »
Er is wel een trend gaande naar wat 'natuurlijker' kookfotografie, minder gestyled en zo, maar dat is beslist geen garantie dat wat je te zien krijgt ook altijd eetbaar is.

Is ook bijna onhaalbaar. Probeer maar eens ijs mooi uit te lichten: het verandert onder de lampen in een drab voor je hebt scherp gesteld. En groenten die mooi drijven in/op de soep, krijg je ook alleen maar voor elkaar door ze met een pincet te stylen op een dikke gelatine-soep.

Komt nog bij dat wat er in het echt fantastisch uit lijkt te zien, er vooral in je hoofd goed uitziet omdat het lekker ruikt, je het gezellig hebt met de mensen aan tafel, je vooraf iets bijzonders hebt gegeten etc. Op een foto moet het zuiver en alleen van het beeld komen, dus je moet flink je best doen om het er lekker uit te laten zien. Kookboek- en tijdschriftfotografen proberen vaak wat met de omgeving te spelen om sfeer op te roepen. Glazen erbij, mooi bestek, de suggestie van een mens die serveert etc.

Maar het is natuurlijk niet zo dat wat je in kookboeken of tijdschriften ziet per definitie oneetbaar is. Als het er zonder kunstgrepen goed uit kan zien, dan ga je je niet in allerlei bochten wringen.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2007, 00:56:17 door J@n »

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #45 Gepost op: 18 februari 2007, 13:40:37 »
Hoe heet dit boek in het engels, is dat "the Modern vegetarian kitchen"?

mjets

« Reactie #46 Gepost op: 18 februari 2007, 13:54:50 »
yip:

Puur vegetarisch – Peter Berley en Melissa Clark.
Oorspronkelijke titel: The Modern Vegetarian Kitchen – Harper Collins Publishers, New York, 2000.
Nederlandse vertaling: Lieve De Meijer – Schuyt & Co Uitgevers bv, Haarlem, 2002. Prijs: € 34,50.

leuke herr zimmerman heb jij! de coolste vegetarische :kitty:!
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2007, 13:57:10 door mjets »

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #47 Gepost op: 18 februari 2007, 14:08:49 »

leuke herr zimmerman heb jij! de coolste vegetarische :kitty:!

Huh? Heb je het tegen mij?

mjets

« Reactie #48 Gepost op: 18 februari 2007, 14:22:32 »
jaaa, je avatar... of hoe heet zo'n pictogrammetje bij je naam...
http://www.herrzimmerman.eu
toch...  ???of is dat die psychobillycat?? hmmm nu ben in ernstig in de war.... ??? ???
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2007, 14:25:41 door mjets »

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #49 Gepost op: 18 februari 2007, 15:15:28 »
Geen van beiden, hij is van Emily the Strange.
Wel cool, die herrzimmerman, ik kende die nog helemaal niet!

On-topic: Heeft iemand die engelse uitvoering van het kookboek? Is het een beetje goed te doen qua engels? Mijn meeste kookboeken zijn wel amerikaans dus ik ben wel wat gewend maar soms word ik er wel een beetje moe van om telkens uit te zoeken wat voor ingredient er nou weer bedoelt wordt enzo, vandaar mijn vraag.

Mme Zsazsa

« Reactie #50 Gepost op: 09 augustus 2007, 23:47:11 »
Ik heb het boek ook en toen ik er in las werd  :)  :-\ en  :o zo moeilijk seg.
Ik ben blij dat het niet mijn eeerste vegetarische kookboek is want dan was ik er niet mee begonnen vrees ik.

Ik heb het al drie keer opgepakt om nog eens te lezen hoe je nu weer zuurdesem maakt maar ik heb de moed niet.

Ik moet het dan toch nog eens oppakken om toch iets te maken want de Vegetarisch genieten is bijna uitgekookt.

Welke dingen zijn aanraders?

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #51 Gepost op: 10 augustus 2007, 10:03:06 »
In ieder geval het aubergineprutje met kappertjes (p. 107); dat is zooooo lekker! Het kost even tijd om de aubergines in de oven te garen, maar alles bij elkaar is het heel weinig werk voor iets heel lekkers.  :)

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #52 Gepost op: 16 juli 2008, 09:23:05 »
Ik heb hem besteld, de engelse variant dan.