Wij hebben 3 kinderen, 2 uit mijn pré-vegetarier tijd en 1 net nieuw. Omdat mijn man vlees eet, eten de kinderen ook vlees. Mijn man is een echte carnivoor, maar is in de afgelopen jaren wel gaan minderen en eet tegenwoordig af en toe een avond vegetarisch (met moeite). Toch een voordeel als mama kookt
Ook de derde zal niet geheel vegetarisch worden opgevoed. Ik vind het een principekwestie en die leg ik uit principe ook niet op aan mijn kinderen. Ik hoop dat ze het oppikken, maar ik kan het niet afdwingen. Wel horen ze dat mama geen vlees/vis/etc. eet omdat ze geen dode dieren willen eten. Helemaal snappen doen ze het nog niet. Sowieso zijn ze net 2 en 4, dus qua leeftijd wellicht nog niet helemaal rijp, maar toch.
Ik let er wel op dat de bijproducten allemaal bio of vegetarisch zijn. Dus zuivel is altijd bio. Snoepjes en koekjes zelfs zoveel mogelijk vega. Ook probeer ik schoenen zonder leer te kopen etc. zodat, mochten ze vega worden
ze makkelijker over kunnen stappen.
Overigens off-topic over snoep en fris. Bij mij thuis krijgen de kids alleen aanmaaklimonade en sapjes (overigens ook niet geheeel suikervrij
) als ik buiten de deur bijvoorbeeld cola neem mogen ze wel een slokje. Die van 2 vindt het niet lekker, die van 4 wel. Ik let trouwens wel behoorlijk op suiker, maar van mij mogen ze best snoepen. Alleen met mate
Laten we niet vergeten dat snoep ook lekker is. Het gaat ons met name om de hoeveelheid. Dat houdt in dat een lolly op zijn tijd best kan. Hetzelfde geld voor chocola etc. Overigens krijgen wij de meeste snoep. Bij mij vinden ze fruit en bijv. rozijntjes ook erg lekker, dus er wordt van alles afgewisseld. Geen snoep etc. vind ik zo flauw. Ik vind ijs lekker, waarom mijn kinderen dan niet
Iedereen moet dat trouwens voor zich weten, ik ga er niet over oordelen.
Conclusie: ik probeer mijn kinderen zoveel mogelijk verschillende dingen te eten te geven. Tot nu toe eten ze alles (stelletje vuilnisvatten) en dat vind ik goed. Af en toe wat slechts is ook gezond.