Vegatopia Forum

Snoep of zoetigheid zonder gelatine

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Gelatine in Australian sorbetijs!
« Reactie #300 Gepost op: 18 februari 2008, 21:42:15 »
Bleg, stelletje viezerds, waarom doen ze zoiets vies nou in zoiets lekkers??

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gelatine in Australian sorbetijs!
« Reactie #301 Gepost op: 20 februari 2008, 07:34:26 »
Huh ik dacht dat dat hier ook wel bekend was?

Het zit alleen in de bakken, niet in het verse schepijs!

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gelatine in Australian sorbetijs!
« Reactie #302 Gepost op: 20 februari 2008, 22:53:38 »
Ja?? Want ik heb op de site gezocht naar de ingrediënten maar kon niks vinden. Had geen zin om te mailen....doe ik nog wel een keertje.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Gelatine in Australian sorbetijs!
« Reactie #303 Gepost op: 21 februari 2008, 13:07:44 »
Huh ik dacht dat dat hier ook wel bekend was?

Het zit alleen in de bakken, niet in het verse schepijs!

Owwww, dat is mooi. Er staat me wel iets van bij ja, dat dat eerder is gemeld.
,,,,فلافل

Gelatine in gebak
« Reactie #304 Gepost op: 20 september 2008, 17:21:06 »
Ik houd enorm van zoetigheid. Zoete dingen eet je niet om je honger te stillen, maar om het genot van het eten zelf. Ik ben geen snob of kenner van de wereld van banket en gebak, maar van troep geniet ik niet, laat staan dat ik ervan wil aankomen. Maar wat  zever ik. Wat ik zeggen wil is dit: in veel gebak zit gelatine. Bavaroisgebak bijvoorbeeld moet stijf worden gehouden en dat gebeurt meestal met behulp van gelatine. Bij de banketbakker in Tiel hebben ze een truffelpunt die bij mij nogal in de smaak viel – met de nadruk op viel – maar ik ben er kortelings achtergekomen dat ook bij de bereiding van dat gebakje gelatine gebruikt wordt. Hoe lekker ik het ook vond, ik hoef het niet meer, niet zozeer vanwege recht in de leer, maar ik vind het idee van gemalen botten eten nogal smeer (-ig). (Bij de banketbakker in Tiel wordt alleen bij de bereiding van het slagroomgebak geen gelatine gebruikt, bij alle andere gebakjes wel. Ook de opgespoten amandelsloffen zijn met gelatine besmet doordat er een laagje Zwitserse room in wordt verwerkt. Die sloffen kun je op verzoek wel gelatinevrij laten maken.)

Bij een andere bakker in Tiel, een ouderwetse, ambachtelijke heb ik vanmiddag ook eens navraag gedaan en daar werd veel minder gebruik gemaakt van gelatine (ook niet van broodverbeteraar trouwens) omdat het toch vooral een lapmiddel is. (Klopt volgens mij ook wel: in duur ijs, zeg Haagen Dasz, zit het ook nooit, wel in die Hertog troep). De bakkersvrouw vond het wel een rare vraag en zei dat ik dan ook geen slagroom moest eten, waarop ik zei, nou ja, je begrijpt wel wat ik zei, en zei begreep het nadat ik het gezegd had ook, dus dat was ook weer opgelost, fijn toch.

Maar wat ik hiermee maar gezegd wil hebben, als je geen gelatinetolerante vegetariër wil zijn, zul je eerst moeten vragen of er geen gelatine in het gebakje zit dat je op wil eten.
Eating an apple or two is good against the flu.

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #305 Gepost op: 22 september 2008, 16:09:51 »
Ik vind het ook een erg naar idee dat er zoveel zoetigheid met gelatine wordt aangemaakt. Het lijkt voornamelijk om de luchtige producten te gaan die van oorsprong iets als opgeklopt eiwit bevatten (zoals chocolademousse... mmmmmm lekker). Da's makkelijker voor de versheid, klaarblijkelijk. Maar ik wist niet dat het ook in ijs zat! Niet in het ijs van B&J's hoop ik. Hertog ijs vind ik toch niet zo lekker. Maar waarschijnlijk heb ik dus gelatine gegeten in het restaurant waar ik zaterdag zat :(  De volgende keer neem ik maar thee, daar kunnen ze niet veel aan verpesten, toch?

Slagroom lust ik niet (en helemaal niet dat spuitbus spul) en ik ben ook niet echt dol op gebak, maar ik neem het wel eens als iemand jarig is: geen kwark, geen vruchten vanwege de gelatine, maar in al het andere zit het dus waarschijnlijk ook... Gelukkig heb ik niet zo'n moeite met vriendelijk afslaan.
Appeltaart neem ik aan zit het niet in?

Bij de Jamin moet je overigens wel oppassen, want soms is ineens de blauwe sticker van de bak af waar je altijd uit schepte. En soms noemen ze het ingredient geen "gelatine" maar "colloïdaal eiwit". Grote kans dat dat hetzelfde is.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.567
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Gelatine in gebak
« Reactie #306 Gepost op: 22 september 2008, 16:26:54 »
... in duur ijs, zeg Haagen Dasz, zit het [gelatine] ook nooit, wel in die Hertog troep). De bakkersvrouw vond het wel een rare vraag en zei dat ik dan ook geen slagroom moest eten...
Nou breekt mijn houten schoen. Gelatine in normaal, niet-light, ijs? Dat is toch nergens voor nodig. Het wil er bij mij wel in dat halvarine niet stevig kan zijn zonder gelatine (wat dan weer een reden is om geen halvarine te eten), maar lekker zondig, volvet ijs en slagroom is toch sowieso stevig genoeg (ook industrieel gefabrismurft)?

Volgens mij wordt het hoog tijd voor een gelatinepolitie  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #307 Gepost op: 23 september 2008, 07:18:16 »
geen vruchten vanwege de gelatine
Ik weet niet of het voor alle bakkers geldt maar normaal gesproken is de gelei die over vruchten wordt gegoten op basis van pectine, niet gelatine, en dus vega.  :)

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #308 Gepost op: 23 september 2008, 19:22:06 »
Ja, volgens mij wordtt daar inderdaad meestal pectine vvoor gebruikt.

Neemt niet weg dat in heel veel gebakjes wel degelijk gelatine verwerkt wordt voor de stevigheid. Letten jullie daarop?
Eating an apple or two is good against the flu.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #309 Gepost op: 23 september 2008, 19:23:59 »
Ik niet, maar wel lange tijd gedaan. Er niet meer opletten heet mijn gewicht geen goed gedaan trouwens;).

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #310 Gepost op: 23 september 2008, 21:12:07 »
Ik niet, maar wel lange tijd gedaan. Er niet meer opletten heet mijn gewicht geen goed gedaan trouwens;).
Dat is met al dingen: hoewel ik niet strikt in de leer ben qua vega, ben ik dat wel met mijn dieet, wat vandaag op hetzelfde neerkwam: scheelt toch mooi een kop sop, slaatje, kroket, bitterballen en een later weer bitterballen ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Aiko

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #311 Gepost op: 23 september 2008, 21:16:42 »
scheelt toch mooi een kop sop, slaatje

Ga je daar niet oncharmant van schuimen?

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #312 Gepost op: 24 september 2008, 14:42:02 »
ROFL

suzangel

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #313 Gepost op: 20 december 2008, 17:34:26 »
Wisten jullie dat:..

Geachte mevrouw ....,

Onlangs ontvingen we uw vraag betreffende de ingrediënten van onze producten. Wij stellen het op prijs wanneer consumenten contact met ons opnemen en we geven u dan ook graag een reactie.

Bij de productie van Mentos en Mentos Suikervrij wordt gebruik gemaakt van een aantal grondstoffen van dierlijke origine:

De Mentos Suikervrij (alle smaken) bevat gelatine afkomstig van varkenshuiden.

In sommige Mentos smaken wordt gebruik gemaakt van de kleurstof cochenille/karmijn E120, Het is een natuurlijke rode kleurstof, gewonnen uit de schildluis Coccus cacti. Deze kleurstof is onder andere terug te vinden in Mentos Red Orange, Mentos Pink Grapefruit, Mentos Strawberry-Yoghurt en Mini Mentos SOUR. De kleurstof is terug te vinden in de lijst van ingrediënten als E120, cochenille of karmijn.

Tevens wordt er momenteel ook gebruik gemaakt van bijenwas E901 bij een deel van het assortiment. Bijenwas is een uitscheidings- of secretieproduct van bijen. Honingbijen halen nectar uit bloemen en via hun wasklier, die zich in het achterlijf van de honingbij bevindt, scheiden, zeg maar zweten de bijen bijenwas uit.

Bijenwas wordt gebruikt in onder andere alle Mentos Suikervrij varianten, Mini Mentos Sour, Mentos Red Orange, Mentos Pink Grapefruit en Mentos Strawberry-Yoghurt. Let wel dat het de bedoeling is dat medio begin volgend jaar alle Mentos smaken geglanst zullen zijn met bijenwas en carnaubawas, dus dan zullen alle Mentos smaken bijenwas bevatten


We bedanken u voor de moeite die u heeft genomen om contact met ons op te nemen en hopen u met deze informatie voldoende te hebben geïnformeerd.


Met vriendelijke groet,


Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #314 Gepost op: 20 december 2008, 18:10:13 »
Zooooooo, wat een goede mail. Netjes van Mentos. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #315 Gepost op: 30 december 2008, 11:42:37 »
Voor wie een fan is van winegums: bij de gamma hebben ze bij de kassa nu winegums in de vorm van gereedschap, zonder gelatine! Het zijn verder echte wijngums dus ze staan bol van de kleur- geur- en smaakstoffen en suiker, maar zo hoort het ook, bij winegums. :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #316 Gepost op: 30 december 2008, 13:12:47 »
In the Bic Sity of Tiel zittun ambachtelijke bakker die heef me toch oorverdovend lekkere sachertorte gemak! Ick ben een alleszins gematigd mens qua snoepen maar ick kon het tog nie laten nog een stukkie te pakke na mun eerste stukkie gisteravond. Man wat een genot voor de smaakpapillen!
« Laatst bewerkt op: 30 december 2008, 13:16:47 door Call 'em Boer »
Eating an apple or two is good against the flu.

Esther

Re:Drop
« Reactie #317 Gepost op: 03 januari 2009, 10:20:23 »
Oud topic, maar hiervoor mss up waard:

De gebruikte gelatine in Haribo produkten wordt gemaakt uit varkensbotten.
De Maoam artikelen die we verkopen bevatten echter gevogelte gelatine.
De onderstaande Haribo produkten zijn produkten die geen dierlijke stoffen
bevatten:
Jojo's, Droppasta, Salmiakstangen, Laurierdropschijven, Priem ,Bico's ,Dropstangen,
Zwart geld, Zoute Bommen, Katten, Dropparade, Salino's, Sprotten, FG Manen, Drop Munten,
Drop Medailles, Drop Manen, Drop Western, Drop Openers, Viola, Smurfen, FG Aardbeien, Dinosaurus,
Zure Bommen, FG Openers, FG Colaspenen en FG Kers Cola.
FG=fruit gum

Punjabi

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #318 Gepost op: 24 januari 2009, 14:35:37 »

Bij multivlaai verkopen ze een aantal vlaaisoorten geschikt voor vegetariers, zit ook geen ei in
De volgende zijn geschikt:
zwitserse roomvlaai
appelkruimel
christoffelvlaai
roomvlaai
roomkruimelvlaai

Madonna_HardCandy

Re:Gelatine in Australian sorbetijs!
« Reactie #319 Gepost op: 10 februari 2009, 13:18:24 »
Van de week had ik een bakje mago ijs van Australian in de bios gekocht. Zit lekker te smikkelen, kijk op de ingrediëntenlijst: zit er gelatine in! Getver, dat is een ingrediënt wat ik zo'n vies idee vind!
Wisten jullie dit?

 :o dat is dan nieuw volgens mij. he jammer, die is juist zo lekker.
Wel veggie (niet gecheckt) Australian kokosijs.


Eww! ik had het dus net ook..ik denk lekker bakje ijs,, zit ik te eten en de verpakking te  bekjiken zit er dus ook gelatine in.. gatver!