Vegatopia Forum

Vruchtensappen niet vegetarisch?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

femke

Re:Roosvicee producten
« Reactie #60 Gepost op: 07 mei 2003, 12:19:38 »
Ik heb even gezocht via google. het enige wat ik kon vinden is dit stukje over multivitamines (lijkt me een betere vergelijking dan de sinaasappel van Sander  ;):

"Er zijn tegenwoordig vele soorten vitamine- en mineralensupplementen verkrijgbaar. Maar wat maakt het ene product nu beter dan de andere? Om te beginnen mogen vitaminen en mineralen NIET GEMENGD WORDEN in dezelfde verpakking, tenzij de vitamine ingepakt wordt in in minuscule capsule. Normaal zouden de mineralen de vitamine oplossen. Bij XXXX wordt het INKAPSELEN toegepast. "

Die vitamines worden dus ingekapseld om vermenging met andere stoffen te voorkomen. Hiermee zijn we er nog niet, want bijvoorbeeld de multi´s en capsules van Solgar zijn geschikt voor vega´s. Het is dus niet nodig om voor dat inkapselen vis te gebruiken. Maar waarschijnlijk wel goedkoper...... :(

De viscomponent valt dus denk ik niet onder de verzamelnaam "aroma" zoals sommigen hier schreven. Het heeft echt te maken met de vitamines, en had gewoon als ingredient op de verpakking moeten staan.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roosvicee producten
« Reactie #61 Gepost op: 07 mei 2003, 16:30:37 »
Dan vraag ik me af, of die A-C-E drankjes, waar ook zoveel vitamines wortd toegevoegd, ook visderrie bevatten, zal van de week eens een mailtje sturen... als ik ff tijd heb.

Heb je het over die ACE-sap vd biowinkel? Daar zijn volgens mij geen vitamines aan toegevoegd, het zijn gewoon de natuurlijke vitamines uit sinaasappels (C), wortels (Beta-caroteen) en tarwekiemolie (E).



Re:Roosvicee producten
« Reactie #62 Gepost op: 07 mei 2003, 16:38:07 »

En dan mogen dezelfde vitamientjes wel oningekapseld door elkander gemengd worden?
Lastige tak van wetenschap hoor, beoordelen wat nou wel en niet goed voor je is.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

femke

Re:Roosvicee producten
« Reactie #63 Gepost op: 07 mei 2003, 18:36:09 »

En dan mogen dezelfde vitamientjes wel oningekapseld door elkander gemengd worden?
Lastige tak van wetenschap hoor, beoordelen wat nou wel en niet goed voor je is.


Je haalt de dingen een beetje doorelkaar. In dat ACE drankje zitten allerlei vruchten die natuurlijke vitamines bevatten, die zitten dus in die vrucht. In je lichaam worden deze vruchten verwerkt en de vitamines eruit gehaald (beetje onwetenschappelijke omschijving, maar je snapt wat ik bedoel). Betacaroteen is zelfs nog geen vitamine maar wordt pas in je lichaam omgezet als vitamine A.  In de multivit worden (synthetische) vitamines apart toegevoegd, blijkbaar kunnen die soms gaan reageren met andere stoffen.

En trouwens, vitamines doorelkaar mengen is niet zo erg: Vitamine E beschermt bijvoorbeeld vitamine A tegen oxidatie en vitamine C reduceert geoxideerd vitamine E. Het gaat denk ik bij multivit om de reacties van vitamines met andere stoffen.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2003, 18:42:15 door femke »

Pieter B

Re:Roosvicee producten
« Reactie #64 Gepost op: 10 mei 2003, 13:57:05 »
Lees maar eens het artikel op http://www.edev.nl/ over vissenblaas in bier, dierlijk bloed in wijn, en kevers in de priklimonade, dan word je pas echt paranoide.
De enige echte oplossing is geen industrieel geproduceerde voedingsmiddelen meer eten, alleen nog biologisch spul uit de reformwinkel.

Re:Roosvicee producten
« Reactie #65 Gepost op: 11 mei 2003, 11:24:46 »

Gegarandeerd dat je dan weer vaker een insect of zo binnen krijgt die in de sla of andijvie is achtergebleven.....
Maar dat zal wel weer 'natuurlijker' zijn en dus beter verantwoord.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Roosvicee producten
« Reactie #66 Gepost op: 11 mei 2003, 11:41:15 »
Moet dat insect maar niet zo stom zijn om in mijn biologische andijvie te gaan zitten hoor! ;D (yummie extra eiwitten :laugh: )
:witch2:

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Roosvicee producten
« Reactie #67 Gepost op: 14 mei 2003, 12:19:36 »
Roosvicee is niet de enige die het doet. Dit mailtje kreeg ik net van Albert Heijn:

Citaat

In antwoord op uw vraag delen wij u mede, dat ah multifruit vitaminesap
niet geschikt is voor vegetariërs. Wij vertrouwen u met deze informatie van
dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice,

Cilia Gravemaker
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2003, 14:37:29 door J@n »

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roosvicee producten
« Reactie #68 Gepost op: 14 mei 2003, 12:45:27 »
Dat soort shit uit voorzorg dan maar niet meer kopen.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roosvicee producten
« Reactie #69 Gepost op: 14 mei 2003, 13:15:23 »
Nou moe, en ik kreeg vanochtend dit meeltje:



Geachte mevrouw Machteld,

Wij hebben het antwoord op uw vraag ontvangen.
AH Sinaasappelsap en AH Vruchtensappen met toegevoegde vitaminen zijn geschikt voor vegetariërs.
Wij vertrouwen u hiermee van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice

Cilia Gravemaker




Ze zei mevrouw tegen me  ;D

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Roosvicee producten
« Reactie #70 Gepost op: 14 mei 2003, 14:07:51 »
Nou mevrouw Cilia, dus AH Multifruit Vitaminesap valt niet onder de categorie "AH Vruchtensappen met toegevoegde vitaminen"?  ???

Lekker duidelijk!  ::)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roosvicee producten
« Reactie #71 Gepost op: 14 mei 2003, 14:30:31 »
Nou mevrouw Cilia, dus AH Multifruit Vitaminesap valt niet onder de categorie "AH Vruchtensappen met toegevoegde vitaminen"?  ???

Lekker duidelijk!  ::)

Ik heb Cilia inmiddels weer teruggemeeld :D

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Roosvicee producten
« Reactie #72 Gepost op: 14 mei 2003, 14:43:11 »
Ik heb de consumentenbond hierover geinformeerd en ze gevraagd actie te ondernemen. Ik ben benieuwd.

edit: ook op de site gezet van de consumentenbond: Consumentenbond alarm

Trouwens nogmaals de waarschuwing voor de drankjes van Yagua: zit ook allemaal dierlijke zooi in. Staat wel op het etiket maar is niet voor iedereen herkenbaar: gehydrolyseerd collageen.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2003, 15:03:00 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Roosvicee producten
« Reactie #73 Gepost op: 14 mei 2003, 15:37:17 »
Iemand een idee hoe het zit met de laguna multivitamine van de Aldi?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Roosvicee producten
« Reactie #74 Gepost op: 14 mei 2003, 18:55:19 »
Iemand een idee hoe het zit met de laguna multivitamine van de Aldi?

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat alle multivitamine-dranken-producenten er vis in knikkeren. Maar we mossen 't maar eens effe tjekke. :)

Re:Roosvicee Multivit en andere vitamine-drankjes niet vegetarisch?
« Reactie #75 Gepost op: 14 mei 2003, 18:58:04 »

En mij bekruipt het gevoel dat de multivitamine-producenten dat al doen...
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Roosvicee producten
« Reactie #76 Gepost op: 14 mei 2003, 19:05:38 »
Iemand een idee hoe het zit met de laguna multivitamine van de Aldi?

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat alle multivitamine-dranken-producenten er vis in knikkeren. Maar we mossen 't maar eens effe tjekke. :)

Ik ga morgen maar een brief schrijven naar dat bedrijf toe (aangezien ze geen email hebben). Misschien dat ik volgende week zekerheid heb. Dan maar voorlopig genoeg fruit eten. :)
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2003, 19:06:08 door Drekonvlei »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roosvicee Multivit en andere vitamine-drankjes niet vegetarisch?
« Reactie #77 Gepost op: 16 mei 2003, 13:08:35 »
Dit kreeg ik vandaag terug van Riedel, ik heb het nml. voor de zekerheid nog maar eens gevraagd:



Geachte mevrouw,
 
Friesche Vlag-producten vallen inderdaad niet onder RiedelDrinks.
Taksi is wel van RiedelDrinks en is inderdaad op basis van zuivel. Wel staat dat duidelijk op de verpakking vermeld.
Alle producten van RiedelDrinks zijn te vinden op de site www.riedel.nl.
Er worden geen viscomponenten gebruikt om aan onze producten toegevoegde vitamines in te kapselen.
Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,
ConsumentenService Frico / RiedelDrinks / Friesche Vlag

Nanny van Haasen



Miranda

Re:Roosvicee Multivit en andere vitamine-drankjes niet vegetarisch?
« Reactie #78 Gepost op: 19 mei 2003, 21:27:47 »
Ik ben zeer teleurgesteld. Een visextract in een vruchtensapje. En het staat niet eens op de verpakking. Lekker handig voor vegetariers met een voedselallergie zoals ik.
Gelukkig heb ik het niet vaak gedronken, maar door dit bericht wel weer wijzer geworden. Onverklaarbare hoofd- en keelpijnen zijn nu weer verklaarbaar geworden.
Hopelijk besluit Roosivicee alle ingredienten op de verpakking te zetten, mensen met een voedselallergie zouden daar erg blij mee zijn.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2003, 21:31:17 door Hizikigrrrl »

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roosvicee Multivit en andere vitamine-drankjes niet vegetarisch?
« Reactie #79 Gepost op: 19 mei 2003, 21:41:55 »
Stond er nu wel of niet "aroma" op de verpakking? Want dat zou het verklaren.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!