Vegatopia Forum

Vruchtensappen niet vegetarisch?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #140 Gepost op: 18 juli 2003, 16:49:02 »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #141 Gepost op: 18 juli 2003, 17:19:35 »
,,,,فلافل

willem1940

Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #142 Gepost op: 18 juli 2003, 19:30:40 »
Heel goed. Staat ook die koe-met-kluif nog steeds op melk-pakken?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #143 Gepost op: 24 juli 2003, 17:58:32 »
Ik heb antwoord wat betreft de sappen van AH!
Een maand geleden vroeg ik Albert Heijn:

Citaat

Ik wil graag weten of Albert Heijn huismerk vruchtensap in de kartonnen literpakken AH sinaasappelsap, AH grapefuitsap, AH appelsap, AH ananassap, AH Druivensap Wit en Rood, AH Tomatensap en AH vruchtendrank Abrikoos/Sinas  en  Perzik/Sinaasappel en Tropische vruchten geschikt zijn voor vegetariers.

Ook wil ik graag weten of het Albert Heijn huismerk pak Appelsap met vitamine C en AH Mulitfruit toegevoegde vitamines geschikt zijn voor vegetariers, aangezien sommige producten bijvoorbeeld vis gebruiken om de toegevoegde vitamines in te kapselen. Zijn uw appelsap en mulitfruit met toegevoegde vitamines wel geschikt voor vegetariers?

Zijn de 0,75 liter flessen AH Biologisch Sinaasappelsap en Appelsap geschikt voor vegetariers?

Tevens vraag ik mij inmiddels af of de AH verse vruchtensappen in de glazen flessen van 500 ml geschikt zijn voor vegetariers en of de koelverse AH Multivitaminevruchtensap van 1 liter, de koelverse AH Rode Grapefruitsap van 1 liter en de koelverse AH Sinaasappelsap geschikt zijn voor vegetariers? En wellicht kunt u dit ook zeggen van de Biologische AH Koelverse sappen?

Antwoord:

Citaat
Geachte mevrouw, meneer,

Wij hebben naar aanleiding van uw e- mail navraag gedaan en kunnen u het
volgende informeren:

AH multifruit vitaminesap bevat vitamine B12.
Deze vitamine wordt door bacteriën geproduceerd die op een voedingsbodem
groeien welke dierlijke bestanddelen bevat.
De vers gekoelde vruchtensappen zijn geschikt voor vegetariërs, de houdbare
vruchtensappen niet.

Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice

Maria Rijs

Lekker is dat  :(
,,,,فلافل

ellen

Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #144 Gepost op: 24 juli 2003, 18:14:23 »
Ben benieuwd of de AH eens een lijst gaat drukken in hun Allerhandes met wat we wel of niet mogen hebben.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #145 Gepost op: 25 juli 2003, 10:12:35 »
De vers gekoelde vruchtensappen zijn geschikt voor vegetariërs, de houdbare vruchtensappen niet.

What the fuck?!?  :o   :o
“it's strange how life makes sense in time...”

Elsbeth

Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #146 Gepost op: 25 juli 2003, 18:32:46 »
Joo ik drink dus al eeuwig de jus uit een pak van de Appie. Jammer dan. :angry4:

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #147 Gepost op: 28 juli 2003, 18:05:05 »
Pickwick ijsthee is ook o.k.

Citaat
Geachte mevrouw,

Naar aanleiding van uw vraag over onze IJsthee sturen wij u dit bericht.

Wij hebben deze uw vraag voorgelegd aan onze voedingsdeskundige. Zij heeft ons
het volgende meegedeeld: de zoetstof aspartaam bestaat uit twee aminozuren fenylalanine en aspariginezuur. Deze aminozuren komen van nature in allerlei plantaardige en dierlijke producten voor. De zoetstof aspartaam wordt echter synthetisch verkregen en is dus niet van dieren afkomstig. Ook de aroma's zijn vrij van dierlijke componenten. Dit geldt ook voor de overige IJsthee smaken. Allen zijn geschikt voor vegetariërs.

Met vriendelijke groet,

Banu Koca
Consumentenservice

« Laatst bewerkt op: 28 juli 2003, 18:05:17 door Selly »
,,,,فلافل

willem1940

Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #148 Gepost op: 28 juli 2003, 21:19:28 »
Selly: tik toch maar eens het woord "aspartaam" in een zoekmachine.

Is inderdaad puur chemisch.

Er is hier al minstens 1 thread over geweest.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #149 Gepost op: 28 juli 2003, 21:31:51 »
Selly: tik toch maar eens het woord "aspartaam" in een zoekmachine.

Is inderdaad puur chemisch.

De vraag is nog steeds wat de bron is van de gebruikte aminozuren. Aspartaam mag dan wel synthetisch daaruit verkregen zijn, het betekent nog niet dat het dan gegarandeerd niet uit dierlijke bron komt.

Volgens Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry wordt fenylalanine industrieel geproduceerd aan de hand van een fermentatieproces met "potent mutants of bacteria" op een voedingsbodem van suikers.

Asparaginezuur wordt industrieel verkregen in

Citaat
... an enzymatic process in which aspartase [...] catalyzes the addition of ammonia to fumaric acid.

De enzymen zouden op hun beurt echter wel eens uit genetisch gemanipuleerde organismen kunnen worden gewonnen. Fumaarzuur terugvoeren naar haar bron is me te veel werk.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2003, 21:41:57 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #150 Gepost op: 28 juli 2003, 21:51:58 »

De vraag is nog steeds wat de bron is van de gebruikte aminozuren. Aspartaam mag dan wel synthetisch daaruit verkregen zijn, het betekent nog niet dat het dan gegarandeerd niet uit dierlijke bron komt.

Ik snap het niet, als ze zeggen dat de aspartaam syntetisch verkregen is, betekent dat toch gemaakt uit syntetische onderdelen, die dus per definitie niet-dierlijk zijn?
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #151 Gepost op: 28 juli 2003, 22:02:00 »
Ik snap het niet, als ze zeggen dat de aspartaam syntetisch verkregen is, betekent dat toch gemaakt uit syntetische onderdelen, die dus per definitie niet-dierlijk zijn?
Het betekent in ieder geval niet dat de synthese terug te voeren is op aardolie. In dit geval hebben we het als ik het goed begrepen heb over een plantaardige bron van de uitgangsstoffen van de syntheses (bij asparaginezuur is dat een paar stappen terug), maar dat hoeft niet zo te zijn.

Het voorbeeld van E635 staat me nog bij, dat wordt volgens www.voedsel.net synthetisch verkregen uit een E627 en E631. De laatste wordt weer synthetisch verkregen uit E630, dat uit spierweefsel kan worden gewonnen of gesynthetiseerd. Dus dan denk je misschien bij E635 dat het wel snor zit, maar nee...
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2003, 22:04:56 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #152 Gepost op: 28 juli 2003, 22:05:30 »
Het betekent in ieder geval niet dat de synthese terug te voeren is op aardolie. In dit geval hebben we het als ik het goed begrepen heb over een plantaardige bron van de uitgangsstoffen van de syntheses (bij asparaginezuur is dat een paar stappen terug), maar dat hoeft niet zo te zijn.

Ik snap niet dat dat dan niet zo hoeft te zijn. Want dan is het toch niet syntetisch meer? Dat voorbeeld met die enummers vind ik ook vreemd (niet dat ik je niet geloof ofzo) iets is syntetisch of het is het niet zou ik zeggen.

Ik bedoel niet om te zeuren hoor, maar van allerlei scheikundige dingen weet ik echt geen zak af.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2003, 22:22:48 door Selly »
,,,,فلافل

willem1940

Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #153 Gepost op: 28 juli 2003, 23:14:32 »
Bij mijn beste weten wordt Aspartaam uitsluitend chemisch momenteel geproduceerd en de hoeveelheden liegen er niet om.
Er zijn groepen bezig om te proberen dit spul verboden te krijgen, o.a reeds een petitie of zoiets recent ingediend bij de Europa-raad.

Tik eens het woord "aspartaam" in je zoekmachine.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #154 Gepost op: 28 juli 2003, 23:18:12 »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #155 Gepost op: 28 juli 2003, 23:22:18 »
Bij mijn beste weten wordt Aspartaam uitsluitend chemisch momenteel geproduceerd en de hoeveelheden liegen er niet om.

[...]

Tik eens het woord "aspartaam" in je zoekmachine.
Ik heb iets beters dan een zoekmachine: ik heb Ullmann's. Waar aspartaam synthetisch uit asparaginezuur en phenylalanine wordt verkregen wil dat nog niet zeggen dat het synthetisch is, dat hangt af van de bronnen van asparaginezuur en phenylalanine. En volgens mij zijn die uiteindelijk plantaardig. Synthetisch houdt voor mij in dat het op minerale bronnen terug te voeren is.

Maar er zijn vast ook stoffen die op dierlijke grondstoffen terug te voeren zijn. Alleen het feit dat er synthese aan te pas komt wil nog niet zeggen dat je dat kan uitsluiten.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2003, 23:38:22 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #156 Gepost op: 29 juli 2003, 16:40:25 »
Maar wat zouden jullie dan doen als je zo'n mailtje van Pickwick krijgt waar toch wel duidelijk in staat dat het vegetarisch is, gebruik je het dan wel of niet? Ik denk dat ik het nu wel gewoon ga drinken.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #157 Gepost op: 29 juli 2003, 17:33:01 »
Na al dat graafwerk van mij denk ik dat aspartaam niet op dierlijke produkten is gebaseerd. Willem heeft "alleen" als bezwaar tegen aspartaam dat het rare dingen met je lijf kan doen.

Bovendien denk ik dat als je genoeg heb doorgevraagd je er op een gegeven moment op moet vertrouwen dat wat ze zeggen waar is. Gewoon drinken dus.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #158 Gepost op: 29 juli 2003, 17:45:30 »
Bovendien denk ik dat als je genoeg heb doorgevraagd je er op een gegeven moment op moet vertrouwen dat wat ze zeggen waar is. Gewoon drinken dus.

 :yes:
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2003, 17:45:42 door Selly »
,,,,فلافل

willem1940

Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #159 Gepost op: 29 juli 2003, 18:12:25 »
Zijn er dan zo veel mensen die geen suiker verdragen?

Een gezond mens kan flink wat suiker domweg verteren.

Ik zou als ik geen suiker mocht niet naar
"ander zoet" gaan zoeken, zo veel geef ik er niet om.

Bovendien bestaat er Xylitol, waarover ik nooit een fout bericht vernam.

Dat Aspartaam lijkt mij onnodig en wellicht oneerlijk & schadelijk te zijn doorgedrukt, wegens handels-belangen.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2003, 18:17:02 door willem1940 »