Vegatopia Forum

Broodmachine

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Re:Broodmachine
« Reactie #720 Gepost op: 09 maart 2011, 08:55:12 »
Heb gisteren een erg lekker brood gemaakt. Of het door de roomboter komt weet ik niet, maar mmm.

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #721 Gepost op: 09 maart 2011, 12:45:17 »
Wat had je gemaakt, LL?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #722 Gepost op: 11 maart 2011, 13:31:07 »
Een bijzonder smakelijk broodje (met recht een broodje model baksteen  ;)) van 200 gram roggemeel en 200 gram bloem en wat minder karwij dan volgens het recept zou moeten. Ik had er een dikke theelepel in gedaan, meestal is de karwij nl. iets te overheersend naar mijn zin. Het resultaat was alles behalve een baksteen, een luchtig brood met een knapperige korst en een licht kruidige smaak. Lekker!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #723 Gepost op: 12 maart 2011, 09:17:47 »
Wat had je gemaakt, LL?

Niks bijzonders, een gewoon volkorenbrood. Maar perfect, lekker stevig enzo. Had een recept dat ik ooit van de moeder van een vriendin had gekregen.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #724 Gepost op: 17 april 2011, 12:59:03 »
Hoe kan ik ervoor zorgen dat al die lekkere pitten en zaadjes wat beter aan het brood geplakt blijven?

Offline RvO

• 286
« Reactie #725 Gepost op: 26 mei 2011, 15:35:15 »
Hier staat nog een AFK te verstoffen. Het was voor mij een experiment, maar ik bak toch liever in een echte oven.
Wie hem hebben kan hem komen halen. Als ik toevallig in de buurt ben wil ik het zelfs wel komen brengen. Doe maar een pb.
Ongeveer een jaar geleden gekocht. Ca. 5 keer gebruikt. Volgens mij nog bijna compleet, doos en kassabon ontbreken.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #726 Gepost op: 26 mei 2011, 16:02:37 »
Hoe kan ik ervoor zorgen dat al die lekkere pitten en zaadjes wat beter aan het brood geplakt blijven?

Voor het bakken insmeren met water of melk en de pitjes een beetje aandrukken.

@RvO:
Je kan je BBM ook als alleen kneedmachine gebruiken. Voor gistdeeg (niet te zwaar, dus geen zuurdesem of roggemeel) werkt dat best goed. Ik maak in mn AFK mn pizzadeeg.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #727 Gepost op: 26 mei 2011, 17:40:06 »
Voor het bakken insmeren met water of melk en de pitjes een beetje aandrukken.
Dat is idd. de strategie die ik tot nu toe toepas. Bij het snijden laten er dan alleen wel erg veel pitten/zaden los. Misschien ben ik wel gewoon te gulzig  ;D

Offline RvO

• 286
« Reactie #728 Gepost op: 27 mei 2011, 01:38:23 »
@RvO:
Je kan je BBM ook als alleen kneedmachine gebruiken. Voor gistdeeg (niet te zwaar, dus geen zuurdesem of roggemeel) werkt dat best goed. Ik maak in mn AFK mn pizzadeeg.

Meestal ga ik voor een 'no knead' strategie. Dus ook geen deegkneder nodig.  :)

Offline Basje

• **
  • 60
« Reactie #729 Gepost op: 10 juni 2011, 15:46:19 »
Laatst heb ik twee lepels gemalen lijnzaad door het deeg gedaan en het werd een super zacht en luchtig broodje, echt heel lekker! Met een handje zonnebloempitten erdoor voor een bite, zeker een aanrader :)

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #730 Gepost op: 17 november 2011, 20:53:47 »
Onze afk is dood: De haak onderin is versleten, te veel speling en nu lekt de bak.

Wie heeft tips voor een supermachine, voor dagelijks gebruik?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

« Reactie #731 Gepost op: 17 november 2011, 21:30:40 »
Is dat geen kwestie van een versleten afdichtring vervangen of zo?
Anders lijkt me de afschrijving op zo'n machine tamelijk hoog, als je dat per gebakken brood uitrekent.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #732 Gepost op: 17 november 2011, 22:20:03 »
Is dat geen kwestie van een versleten afdichtring vervangen of zo?
Anders lijkt me de afschrijving op zo'n machine tamelijk hoog, als je dat per gebakken brood uitrekent.
Maar waar krijg je die? En de tefallaag gaat los. Anderhalf jaar ruim, dus zo'n 550 broden, voor 50 euro.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #733 Gepost op: 17 november 2011, 22:34:48 »
Je hebt toch meestal 2 jaar garantie? Lijkt mij een fabrieksfoutje namelijk. Die van mij is al 10 ofzo.

Aiko

« Reactie #734 Gepost op: 17 november 2011, 22:45:56 »
Mijn machine is ook al zeven jaar oud, en bakt gemiddeld een brood of drie per week. Dat zijn er dus al duizend.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #735 Gepost op: 18 november 2011, 07:55:26 »
Je hebt toch meestal 2 jaar garantie? Lijkt mij een fabrieksfoutje namelijk. Die van mij is al 10 ofzo.
We zijn de bon kwijt, dus dat wordt lastig denk ik.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #736 Gepost op: 18 november 2011, 13:10:14 »
Je zou contact kunnen zoeken met de fabrikant. Wellicht is aan het serienummer te zien dat hij nog niet zo oud is.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #737 Gepost op: 18 november 2011, 14:59:40 »
Je zou contact kunnen zoeken met de fabrikant. Wellicht is aan het serienummer te zien dat hij nog niet zo oud is.
Dat is waar. Maar manlief wil geen dag zonder eigen brood, dus rijdt uit zijn werk straks langs een enorme electronicazaak voor een robuuste panasonic. Voor de zekerheid ga ik wel de bon bewaren.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #738 Gepost op: 18 november 2011, 15:06:36 »
En een kopie van de bon maken en die erbij bewaren. Bonnen hebben wel eens de neiging enorm te vervagen.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #739 Gepost op: 18 november 2011, 16:00:58 »
En een kopie van de bon maken en die erbij bewaren. Bonnen hebben wel eens de neiging enorm te vervagen.
Oh ja, ik kan daar maar niet aan wennen. Wil er niet aan wennen, ik vind het belachelijk dat zo'n bewijsmateriaal vergankelijk geleverd wordt, en je zelf aan de slag moet.

Maar wel bedankt voor de tip.