Vegatopia Forum

Broodmachine

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Broodmachine
« Reactie #680 Gepost op: 29 juni 2010, 22:22:13 »
wij slaan er een handdoek om heen, maar geen idee of dat het beste is
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #681 Gepost op: 29 juni 2010, 22:27:44 »
Ik laat een brood echt helemaal afkoelen en dan bewaar ik het in een diepvrieszak, meestal met een knijper erop, maar soms ook gewoon dichtgevouwen. Het is wel het lekkerst om het uiterlijk de volgende dag op te eten, restjes gooi ik in de broodrooster of ik maak er een tosti van. Invriezen heb ik met zelfgebakken brood nog nooit gedaan, er blijft nooit zoveel over. We zijn hier met zijn 2-en en de broodbakker bakt om de dag klein broodje van 350-400 gram meel. Hoe lichter en minder knapperig je de korst instelt, hoe langer het brood vers blijft, zo lijkt het. Maar donker en knapperig vind ik de eerste dag wel verweg het lekkerst  :)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #682 Gepost op: 30 juni 2010, 16:17:29 »
Goed uit laten dampen en dan in de broodtrommel. Dat doe ik althans.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #683 Gepost op: 08 juli 2010, 10:18:52 »
Misschien is A. het zout vergeten, of boekweit in je brood is echt heel vies. Bah.

Hebben jullie er wel eens havervlokken doorheen gedaan? Garen die dan wel?

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #684 Gepost op: 08 juli 2010, 11:21:57 »
Boekweit geeft wel een aparte smaak. Moet je van houden. Ik doe als ik boekweit door het brood doe er altijd maar een heel klein beetje door heen, anders vind ik het te overheersend. En als je wilt weten of het aan het zout ligt: gewoon een klein beetje zout op je bammetje strooien, als het dan wel smaakt weet je waar het aan ligt. Ik doe wel eens havervlokken door het brood, en heb dan geen problemen. Maar ik heb geen broodbakmachine, dus ik weet niet of dat uitmaakt.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #685 Gepost op: 08 juli 2010, 14:00:28 »
Ik ken de boekweitsmaak van galettes in Bretagne, maar in mijn brood vind ik het vies. Sowiezo vind ik mijn broden altijd lekkerder dan die van meneer Bambi. Daarom heb ik net een nieuw brood gedraaid: in de ene maatcup 1/3 spelt, 1/3 rogge en 1/3 volkorenmeel, de ander gewoon tarwemeel, en veel dadels. Veel lekkerder!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #686 Gepost op: 27 september 2010, 09:57:19 »
Gisteren hebben we er een beetje stroopwafelkruimels door het brood gegooid. Geeft een grappig subtiel zoet smaakje.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #687 Gepost op: 27 september 2010, 14:54:29 »
Grappig, daar zou ik nou nooit opkomen. Vind je dat niet een beetje zonde van de stroopwafels?

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #688 Gepost op: 27 september 2010, 14:55:03 »
Grappig, daar zou ik nou nooit opkomen. Vind je dat niet een beetje zonde van de stroopwafels?

Nee, het waren van die kruimels die je op de markt kunt kopen, 60 cent voor een zakje.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2010, 14:58:02 door LL de Ling »

Offline wenche

• **
  • 27
« Reactie #689 Gepost op: 01 oktober 2010, 11:08:28 »
Ik heb ook een broodbakmachine staan, maar wordt eigenlijk veel te weinig gebruikt, mijn ideeen voor lekker brood zijn een beetje op...
Zal dit topic (en de rest van het forum) eens doorspitten op lekkere ideetjes, misschien dat mevrouw broodbakmachine dan weer wat werk krijgt

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #690 Gepost op: 01 oktober 2010, 11:59:11 »
Nu at ik brood met een beetje honing en walnoten, maar vond ze niet zo goed terug. Wel weer lekker hoor!

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #691 Gepost op: 06 oktober 2010, 07:15:31 »
Dat zou ik er op doen in plaats van er in. Lekker, honing met geroosterde walnoten. Maar het klinkt wel lekker.

Offline wenche

• **
  • 27
« Reactie #692 Gepost op: 06 oktober 2010, 09:17:04 »
Ik heb nu uit de bieb een receptenboek voor brood uit de bakmachine meegenomen... Maar eens even kijken of er een nuttig recept in staat (en die dan in mijn receptenklapper doen)

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #693 Gepost op: 27 februari 2011, 10:21:24 »
Zojuist heeft mijn nieuw aangeschafte Panasonic zijn eerst brood afgeleverd. Daar heeft ie maar liefst vier uur over gedaan, maar het resultaat mag er wezen  :yummie:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #694 Gepost op: 27 februari 2011, 10:40:12 »
Fijn!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #695 Gepost op: 02 maart 2011, 13:38:07 »
Ja, ik ben tevreden over mijn Rolls Royce onder de broodbakkers: hij levert mooi gelijkmatig gerezen brood met een knapperige, maar niet harde korst af. Het resultaat is ook iets luchtiger dan bij het oude beestje. Het fijnste is nog dat bij de eerste keer schudden het brood er al uit floept en dat de kneedhaak er niet in blijft zitten  :cheer:

Aiko

« Reactie #696 Gepost op: 02 maart 2011, 14:23:01 »
Dat laatste verandert vanzelf wel eens. Mijn kneedhaak komt na zeven jaar zware productie maar met moeite weer los. De bak zelfs knerst een beetje als ik die in en uit probeer te halen...

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #697 Gepost op: 02 maart 2011, 14:40:54 »
Verpest m'n plezier nou niet, Aiko.

Aiko

« Reactie #698 Gepost op: 02 maart 2011, 14:47:06 »
Verpest m'n plezier nou niet, Aiko.

Het is een aanmoediging te weten dat je er in ieder geval zeven zeer leuke jaren mee zal hebben!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #699 Gepost op: 02 maart 2011, 14:52:22 »
 ;) Oké dan, wat voor één heb jij?