Vegatopia Forum

Broodmachine

Aiko

Re:Broodmachine
« Reactie #320 Gepost op: 27 mei 2004, 20:14:45 »
Bij de Welkoop kun je ook terecht. Zelfs voor grote zakken, geloof ik.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #321 Gepost op: 27 mei 2004, 22:46:09 »
Jep, bij de welkoop hebben ze zakken van oa 2,5 kilo van Soezie. www.soezie.be

Offline animal lover

• 592
« Reactie #322 Gepost op: 29 mei 2004, 18:05:40 »
Nu ik ook een digitale weegschaal heb heb de mijne weer voor de dag gehaald en mijn eerste brood is helemaal gelukt. MIJN EERSTE GELUKTE BROOD! Het is een meergranenbrood, dus best zwaar maar super lekker. Morgen werken,maandag ga ik weer lekker een broodje bakken. Ik ga gewoon vanalles proberen.Ben happy nu het lukt en dat terwijl ik helemaa lniet zo'n kant en klare mix van koopmans heb gebruikt dit keer.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline animal lover

• 592
« Reactie #323 Gepost op: 30 mei 2004, 21:16:20 »
Vandaag gepest met mijn broodmachine. Een collega pest mij wel eens met mijn vegetarisme en ik vertelde dat ik een brood met de broodmachine had gebakken. Hij gelijk goh zeker met spelt en zo. :P

Morgen ga ik een lekker knapperig wit brood proberen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #324 Gepost op: 31 mei 2004, 14:03:08 »
Gister een brood gebakken met Koopmans' meergranenmix. Lekker!

Offline animal lover

• 592
« Reactie #325 Gepost op: 31 mei 2004, 14:35:00 »
Mijn witbroodje vandaag is ook gelukt ik heb nu alle vertrouwen in dat ding. Ik had lekker zelf een smeersel voor erop gemaakt.
Van Koopmans meergranen heb ik ook een keer geprobeerd,maar was toen mislukt. Ik ga binnenkort weer eens zo'n pak van koopmans proberen.

Ariaantje

« Reactie #326 Gepost op: 10 juni 2004, 11:04:05 »
Ik heb kort geleden een bbm van het merk AFK gekocht. Bij het tv-programma Kassa kwam dit merk als goedkoopste en beste! uit de bus. Online bij Schlecker besteld voor slechts 39,95 euro. De bbm doet het prima. Heerlijk die geur van vers gebakken brood. Er zit ook een timer op zodat je  je brood eventueel 's nachts kunt laten bakken (goedkope stroom). Niet goedkoop, maar wel erg lekker zijn de bakmixen van het merk Wright. Met name dan de mix met knoflook erin. Soms neem ik zo'n vers gebakken brood ook mee als aardigheidje als ik bij vrienden op bezoek ga. Je kunt het brood natuurlijk nog verder optuigen met zaden, noten, fijngehakte olijven etc.

Kiwi

« Reactie #327 Gepost op: 10 juni 2004, 11:14:53 »
Ik heb dezelfde, ook voor 39,95, maar dan bij Blokker. Het is soms wat moeilijker om dat kneedding eruit te halen, maar verder bevalt hij prima!

Ariaantje

« Reactie #328 Gepost op: 10 juni 2004, 11:16:17 »
Mee eens.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #329 Gepost op: 10 juni 2004, 11:42:10 »
Online bij Schlecker besteld voor slechts 39,95 euro.

Kan dat nog steeds?

Offline Dick

• 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
« Reactie #330 Gepost op: 10 juni 2004, 12:52:16 »
Nu ik ook een digitale weegschaal heb heb de mijne weer voor de dag gehaald en mijn eerste brood is helemaal gelukt. MIJN EERSTE GELUKTE BROOD! Het is een meergranenbrood, dus best zwaar maar super lekker. Morgen werken,maandag ga ik weer lekker een broodje bakken. Ik ga gewoon vanalles proberen.Ben happy nu het lukt en dat terwijl ik helemaa lniet zo'n kant en klare mix van koopmans heb gebruikt dit keer.
Als je nu eens een  kwart deel bloem gebruikt van de hoeveelheid meergranenmeel  wordt het een stuk lichter.
Doe ik ook tegenwoordig, niet vanwege het zware maar meer omdat het anders zo klein blijft en je er dus weinig boterhammen uit krijgt.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Ariaantje

« Reactie #331 Gepost op: 10 juni 2004, 13:55:03 »
Online bij Schlecker besteld voor slechts 39,95 euro.

Kan dat nog steeds?

Ja, kijk op Schlecker.com  en zoek onder het trefwoord brood.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #332 Gepost op: 10 juni 2004, 14:21:02 »
Niet goedkoop, maar wel erg lekker zijn de bakmixen van het merk Wright.

Wordt dat niet verkocht bij de Bijenkorf?

Ariaantje

« Reactie #333 Gepost op: 10 juni 2004, 14:24:14 »
Niet goedkoop, maar wel erg lekker zijn de bakmixen van het merk Wright.

Wordt dat niet verkocht bij de Bijenkorf?

Ja, maar daar rekenen ze meer dan 2 euro per pakje van iongeveer een pond (ik dacht 2,19 euro). Bij Albert Heijn kosten ze 1,59 euro. Scheelt toch behoorlijk!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #334 Gepost op: 12 juni 2004, 00:09:13 »
Vandaag de meergranen-mix van Atlanta gebruikt. Het deeg smaakte heel zout, maar het uiteindelijke brood is prima geworden.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #335 Gepost op: 12 juni 2004, 09:12:44 »
Pip en ik hebben een broodbakmachine van AFK (bm2) gekocht. Die is deze week bij de Marskramer in de aanbieding voor 39,95.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #336 Gepost op: 12 juni 2004, 10:00:32 »
Ik ben begonnen aan de 18 pag. over bbm, maar er staat zoveel vervuiling tussen, dat ik mijn vragen maar gewoon even stel.

1. Kan ik gewoon bloem gebruiken, of meel? Of moet het nog iets speciaals zijn?

2. Gist. Ik kan voor 30 cent een blok van 42 gram verse gist gebruiken. Of kan je met de bbm beter droge gist gebruiken? Ik vind droge gist erg duur... is dat nog ergens in grotere verpakking goedkoper?

3. In bijna alle recepten staat boter. Wat doen jullie er in ipv boter? Olie, margarine, water?

Kiwi

« Reactie #337 Gepost op: 12 juni 2004, 14:10:47 »
Ik kan niet overal op antwoorden, maar ik zal vertellen wat ik weet. Ik gebrik meestal van die kant- en klare broodmixen, dan hoeft er geen gist door. Ik kijk dan in de gebruiksaanwijzing van de bbm welk programma ik nodig denk te hebben, en volg verder de gebruiksaanwijzing van de mix.
Je kunt echter wel gewoon bloem of meel begruiken denk ik, met gist. Of het dan ook droge gist kan zijn weet ik niet zeker, ik denk het wel. Alleen zal je dan niet even veel nodig hebben als van verse gist.
Door die mixen hoeft ook geen boter, alleen maar water. Alleen heb ik een keer ciabatta gemaakt, en daar heb ik olijfolie bijgedaan.
Verder gooi ik er alles door waar ik trek ik heb. Soms zijn de ingrediënten te zwaar, dan rijst het niet goed. En ik had een keer zongedroogde tomaatjes door de ciabatta gedaan die erg zout waren. Dan werkt de gist niet goed, en rijst het niet echt lekker.
Verder zou ik zeggen; gewoon proberen, je merkt vanzelf wat het beste resultaat oplevert!
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2004, 14:11:40 door Kiwi »

Offline Indira

• 520
« Reactie #338 Gepost op: 12 juni 2004, 19:16:20 »
Ik ben begonnen aan de 18 pag. over bbm, maar er staat zoveel vervuiling tussen, dat ik mijn vragen maar gewoon even stel.

2. Gist. Ik kan voor 30 cent een blok van 42 gram verse gist gebruiken. Of kan je met de bbm beter droge gist gebruiken? Ik vind droge gist erg duur... is dat nog ergens in grotere verpakking goedkoper?

3. In bijna alle recepten staat boter. Wat doen jullie er in ipv boter? Olie, margarine, water?

ik bak altijd brood zonder BBM en met zuurdesem, je hebt tegenwoordig ook zuurdesem in 'aanlengvorm' verkrijgbaar bij sommige natuurvoedingswinkels (Duits merk) maar droge gist heb je bij de natuurvoeding ook in hele grote verpakking te koop ipv die kleine zakjes. Ik vraag me alleen af hoelang dat goed blijft, je moet het iig eigenlijk wel vaccuum afsluiten denk ik.
Za Zemiata!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #339 Gepost op: 12 juni 2004, 21:31:32 »

Leuk dat je een bbm hebt. Bloem voor wit brood, meel voor bruin (of een combi van beide voor bruin). Er is wel smaakverschil: ik zelf vind het Albert Heijn bloem en vooral meel niet zo lekker, behalve de bio albert heijn bloem die is oke. Van het Natuurwinkel huismerk is het meel lekker, evenals die van de Nieuwe Band. Demeter meel is nogal duur en niet bijzonder (maar ook niet vies). 80% gebuild meel vind ik weer niet zo lekker, maar andere mensen juist wel, wat is het verschil, tja, dat laat zich moeilijk omschrijven, ik vind dat 80% gebuild meel naar papier smaakt en dus niet lekker. Anderen zijn weer tegen natuurwinkel meel en kopen het bij de molen wat luchtiger meel schijnt te zijn. Je moet vooral veel uitproberen.

Citaat

Droge gist duur? Die kleine zakjes van 3 stuks van 7 gram van Oetker ofzo (groene zakjes) wel, maar in de natuurwinkel heb je Bruggeman gist en dat is toch niet zo duur, weet niet hoe duur, zakje van tien van elk 11 gram, met elk zakje kun je ongeveer 2 broden doen..
Verse gist vind ik onhandig. Van verse gist heb je meer nodig dan van droge.

Citaat

Bah, ik heb er nog nooit boter in gedaan. Doe er altijd 2 eetlepels olijfolie in, zonnebloemolie gaat ook prima (maar proef je vind ik iets meer).

Succes!
,,,,فلافل