Een bezoeker die anoniem wil blijven, mailde me de volgende ervaring:
Misschien voor sommige forum-gangers interessant, ik herinner mij dat er nogal wat mensen een broodbak-machinetje hanteren.
Sinds enige weken heb ik ook zo'n ding (Eur 40.- uit een NLD-Aldi-aanbieding) en alle volgens de gebruiksaanwijzing te kiezen programma's werken prima ... zolang als ik kant-en-klare mixen invoer, ook de 5 heel smakelijke en toch zéér voordelige uit de Duitse Aldi.
Probeer ik echter met "patentbloem" (Nederlandse aanduiding, zonder nummer-code ter vergelijking met de handleiding) en Droge-gist-Bruggeman/ suiker/ zout/ water zelf een witbrood samen te stellen (bij mij: programma 2) dan loopt dat hoe dan ook te barsten: rijs-fase 2 van 3 loopt perfect en mooi hoog, dan kort opnieuw automatisch kneden, heftige instorting en rijsfase-3 blijft zwaar achter, eindresultaat "eetbaar" maar te zwaar/massief, laag gekrompen broodje met rare harde korst.
Er zit dus kennelijk in al die mixen iets belangrijks wat niet in de "gewone" recepten staat, òf de patentbloem danwel de Bruggeman-gist is/zijn uniek.
Uiteindelijk: het in de gebruiks-aanwijzing bijna-afgeraden "snel-programma" (bij mij: programma 5), halve totaal-tijd vergeleken met "2" en totaal anders "schakelend" met 20 minuten lang/herhaald verwarmd mengen/kneden onderbroken door korte rust-momenten en dan 12 minuten rijzen-tot-halfhoog waarna tijdens eerste ca. 6-7 bak-minuten volle rijs-hoogte bereikt wordt: BINGO, prachtig witbrood tot bovenin het blik!
Ik gebruikte, in volgorde van blik-vullen:
=========
300 ml handwarm water
1 theelepel zout
(even met de vinger doorgeroerd/ opgelost)
500 gr patentbloem (Nederlandse aanduiding, geen nummer-code)
1 (ruime) eetlepel droge gist (Bruggeman)
1 theelepel suiker
flinke slok plantaardige olie (1-3 eetlepels)
=========
Misschien heeft iemand wat aan mijn ervarinkjes, als er vergelijkbare problemen zich voordoen.