Vegatopia Forum

Broodmachine

Offline Selly

• 30.783
Re:Broodmachine
« Reactie #200 Gepost op: 13 mei 2003, 22:51:11 »
ik doe met 600 gram best lang, want het brood is misschien kleiner, maar ook machtiger dan normaal brood.
,,,,فلافل

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #201 Gepost op: 13 mei 2003, 23:31:43 »
Vriendin is op dieet en weegt alles af, zo mag ze 's middags 60g brood, das een afbakbroodje of 2 boterhammen. Dat is dan het opgeblazen gewone brood. In een brood gaan ong. 24 boterhammen.
Je eigengebakken brood is wel kleiner(compacter), en een stuk machtiger dan supermarktbrood.
Ik heb een tijd op een e-maillijst gezeten, de gulden gulden, een vrekkenlijst. Een groot gedeelte van de mensen daar bakte hun eigen brood. Met bloem van de AH (is goedkoper dan Aldi) of van de molen en met grotere machines, want sommigen hadden een groot gezin. Als je dat zo doet krijg je hem er wel uit. Ook als je vaak speciaal brood koopt, zoals J@n voor Julian moet doen.
:witch2:

Offline Nick

• 578
« Reactie #202 Gepost op: 14 mei 2003, 12:02:50 »
En zeker als je graag speciaal brood eet. Met olijven,ed. of zoete met gedroogde vruchten.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Helena

• 159
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #203 Gepost op: 14 mei 2003, 13:14:48 »
Maar als ik het zo lees, heeft Julian last van een allergie? Want dan wordt het ineens een stuk minder goedkoop. Ik heb vorige week een pond speltmeel gekocht en dat kost toch al gauw €2,25. Een pond is genoeg voor een brood van 900 gr. Ik doe daar in m'n eentje ongeveer een week mee. Ook kamutmeel kost ongeveer €2,50 per pond. Voor "gewoon" volkorenmeel betaal ik € 6,30 per baal van 5 kg (dat zijn dan 10 broden, dus  €0,63 per brood). Dat vind ik nogal een prijsverschil.
Van leven ga je dood

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #204 Gepost op: 17 mei 2003, 16:31:08 »
Hij is stuk, zo van de een op de andere dag komt er geen brood meer uit maar rare korrels gebakken meel   ??? Wat een wonder dat ik alle bonnen nog had, dus nu heeft de winkel em opgestuurd naar de fabrikant en moet ik 4 weken wachten. Weeeh. Wel vlug heel lekker maanzaadbrood gekocht op boerenmarkt.
,,,,فلافل

willem1940

« Reactie #205 Gepost op: 17 mei 2003, 18:49:56 »
Omstreeks 1945 bestond er een setje van 2 als deksel-helften op elkaar te klemmen ronde bakvormen met gebobbelde bodems, onder de naam "wonderpan".  
Leek net een dubbele koekepan (waarvoor je ook elke helft los kon gebruiken, wel erg dun metaal).
Daarmee kon je op ieder fornuis of vuurtje of kachel makkelijk broden, cakes etc., bakken (af en toe omkeren).

Misschien bestaat zo-iets nog wel, ik ga er toch nog eens naar omzien. Lijkt mij in vergelijking met ovens en zo bovendien leuk kleinschalig en energie-besparend.

Offline Helena

• 159
« Reactie #206 Gepost op: 17 mei 2003, 19:21:51 »
Omstreeks 1945 bestond er een setje van 2 als deksel-helften op elkaar te klemmen ronde bakvormen met gebobbelde bodems, onder de naam "wonderpan".  
Leek net een dubbele koekepan (waarvoor je ook elke helft los kon gebruiken, wel erg dun metaal).
Daarmee kon je op ieder fornuis of vuurtje of kachel makkelijk broden, cakes etc., bakken (af en toe omkeren).

Helaas niet voor mij bestemd, ik heb geen gas (jawel, ik betaal mijn rekeningen nog steeds) en alleen c.v.-verwarming  (de gemakken van de moderne tijd), dus voor mij geen nostalgie, maar alleen een volautomatische broodmachine!

Jammer Selly, dat je nu zo lang moet wachten op vers brood. Ik weet hoe verslavend zo'n apparaat is, en hoe snel je gewend bent aan echt LEKKER brood! Als je echt afkickverschijnselen krijgt, wil ik wel een brood voor je bakken, je roept maar!
Van leven ga je dood

willem1940

« Reactie #207 Gepost op: 17 mei 2003, 19:40:33 »
Ik vergat te zeggen, dat mijn ouders die "wonderpan" ook op het electrisch fornuis gebruikten!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #208 Gepost op: 17 mei 2003, 20:49:04 »
Jammer Selly, dat je nu zo lang moet wachten op vers brood. Ik weet hoe verslavend zo'n apparaat is, en hoe snel je gewend bent aan echt LEKKER brood! Als je echt afkickverschijnselen krijgt, wil ik wel een brood voor je bakken, je roept maar!

Hihi dat is heel erg lief  :D maar gelukkig heb ik hier een paar bakkers zitten die ook heeel lekker brood maken dus ik hou het wel uit!
,,,,فلافل

Offline Helena

• 159
« Reactie #209 Gepost op: 17 mei 2003, 21:01:02 »
Ik vergat te zeggen, dat mijn ouders die "wonderpan" ook op het electrisch fornuis gebruikten!

Ook te gebruiken op een glaskeramische kookplaat met halogeen? Dat is nl. het grote probleem.
Van leven ga je dood

willem1940

« Reactie #210 Gepost op: 17 mei 2003, 21:42:47 »
Kweenie, die halogeen-dingen ken ik niet van nabij. Maar als een gewone koekepan erop functioneert, dan ook die bijna-antieke en semi-primitieve "wonderpan".

Offline Helena

• 159
« Reactie #211 Gepost op: 17 mei 2003, 21:50:09 »
De bodem van een pan die geschikt is voor halogeen moet wel dik zijn, en jij hebt het bij de wonderpan over ....wel erg dun metaal. Dus ik denk toch niet dat het iets voor halogeen koken is.
Van leven ga je dood

Offline Dick

• 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
« Reactie #212 Gepost op: 06 juli 2003, 23:22:17 »
EKO bloem en meel kost bij de molen € 6,30 per zak van 5 kilo. Niet EKO bloem en meel kost € 5,30 per zak van 5 kilo.
Gedroogde gist kost per 0,5 kilo € 7,20
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

willem1940

« Reactie #213 Gepost op: 06 juli 2003, 23:49:19 »
Bijna iedere Marokkaanse of Turkse winkel levert zowel verse als gedroogde gist; is alweer een tijdje geleden dat ik dat kocht maar het was zeker niet zo duur als wat ik hierboven zo-even las want dat zou mij zijn opgevallen.

Hun klanten bakken meestal dagelijks zelf brood; ik denk niet dat er andere winkels zijn die zo veel gist omzetten.

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #214 Gepost op: 08 juli 2003, 22:34:55 »
Is dit echt duur??
Uit een pak van 500 gram droge gist kan je 83,33 broden bakken van 900 gram (6 gram gist) en 125 broden van 600 gram (4 gram gist)
De kosten voor gist zijn dan per brood respectievelijk  8,64 eurocent en 5,76 eurocent.
Ik denk dat dit nog wel op te brengen is.

« Laatst bewerkt op: 08 juli 2003, 22:35:19 door Dick »
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Helena

• 159
« Reactie #215 Gepost op: 09 augustus 2003, 00:40:51 »
Wie o wie heeft ze al geproefd.... de broodmixen van Wright's (G.R. Wright & Sons Ltd, www.wrightsflour.co.uk? Geschikt om met de hand te bakken of in de broodmachine. Er zijn 3 soorten, t.w.

-Ciabatta broodmix
-Knoflook en Rozemarijn Focaccia en
-Parmezaan en Zongedroogde Tomaten broodmix.

De laatste is werkelijk mijn favoriet. Heerlijk om te dippen in goede olijfolie (desnoods gekruid).
Ze zijn in de broodmachine op de snelle stand te bakken in minder dan een uur. De broden zijn geschikt voor vegetariërs  (volgens de verpakking dan). Ik heb ze gekocht bij de Appie, maar ik weet dat niet alle filialen ze in het assortiment hebben. Misschien op verzoek?
Van leven ga je dood

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #216 Gepost op: 09 augustus 2003, 17:48:16 »
bij Bijenkorf hebben ze de wrights mixen ook.
,,,,فلافل

Johanna88

« Reactie #217 Gepost op: 09 augustus 2003, 21:18:49 »
Vandaag deeg voor stokbrood gemaakt in de broodmachine van m'n moeder (inventum) en voor de laatste keer rijzen er uit gehaald in de vorm van een stokbrood gekneed, laten rijzen, mooi maken en dan in de gewone oven. Het is echt een heerlijk stokbrood  :kwijl: Zit ook nog een deel polenta in.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #218 Gepost op: 09 augustus 2003, 21:20:02 »
is een aparte broodmachine eigenlijk beter om brood te bakken? (ipv gewone oven?)
Stem op de Partij voor de Dieren

Johanna88

« Reactie #219 Gepost op: 09 augustus 2003, 21:29:51 »
is een aparte broodmachine eigenlijk beter om brood te bakken? (ipv gewone oven?)

Wel makkelijker & sneller