Vegatopia Forum

Omega-3 vetzuren

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #60 Gepost op: 11 juni 2003, 12:10:31 »
Ik moet 1-3 eetlepels per dag innemen. Ik doe zelf maar 1 eetlepel, omdat de smaak door de kwark heen erg overheersend is. Maar het "recept" dat ik van de arts heb gekregen schrijft 3 eetlepels per dag voor.
Van leven ga je dood

Suus

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #61 Gepost op: 11 juni 2003, 20:01:51 »


Welk merk verkoopt teunisbloemolie in vega capsules?



Reclame hou ik niet van, wel van voordeeltjes. Voor zover ik weet alleen het merk Arkopharma, in de biowinkels te krijgen. Nu het voordeeltje, bij drogisterij Erica op Amsterdam CS krijg je vier potjes voor de prijs van drie. Maar de prijs blijft slikken...

willem1940

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #62 Gepost op: 11 juni 2003, 22:54:24 »
Ik vertrouw die lijnolie-toestand niet, hooguit voor uitwendige behandelingen.
Iemand die je zoiets voorschrijft wil je de volgende keer misschien wel gras laten eten.
Eender geloofde ik ook al nooit aan het nut van strafwerk.
O wacht, het kan natuurlijk (weer) een geloof zijn.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #63 Gepost op: 11 juni 2003, 23:00:21 »
Nou Willem, dan eet jij het lekker niet :)

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #64 Gepost op: 11 juni 2003, 23:56:56 »
Ik vertrouw die lijnolie-toestand niet, hooguit voor uitwendige behandelingen.

En aan wat voor soort uitwendige behandelingen had u dan gedacht?
Of bedoel je dat je er bijvoorbeeld de roestplekken mee kunt insmeren op je auto (wat overigens perfect werkt tegen verder doorroesten, maar dat terzijde)?
In ieder geval voel ik me nog niet slechter als gevolg van de inname van de olie, wat heet, mijn stoelgang gaat in ieder geval een stuk "gesmeerder" en daar ging het o.a. ook om. De rest is een kwestie van tijd.

Citaat
Iemand die je zoiets voorschrijft wil je de volgende keer misschien wel gras laten eten.

Ach, als je knolselderij kan eten, zal er met gras toch ook wel niets mis zijn?  ;)
Van leven ga je dood

willem1940

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #65 Gepost op: 12 juni 2003, 19:48:31 »
Ik heb wel eens brandwonden-zalf gezien (en geroken) op een lijnolie-basis; weet niet of zulke nog wordt toegepast.

Gras is bij mijn weten niet eet-geschikt te maken.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #66 Gepost op: 12 juni 2003, 20:12:34 »
...ook te kunnen worden geholpen door deze arts.
Mijn arts gaat er vanuit dat voeding je kan "genezen" (en ik denk dat ook).

Succes!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #67 Gepost op: 13 juni 2003, 18:31:09 »
Tnx!  ;D
Van leven ga je dood

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #68 Gepost op: 18 juli 2003, 23:03:14 »
ik heb een vraagje, ik ben al vijf jaar vegetarier, maar nu blijkt dat ik veels te weinig vetten binnen krijg (maar een tiende van wat wordt aanbevolen, en dan zit het probleem vooral in onverzadigde vetten, want daar is een minimumhoeveelheid per dag van, van verzadigd een maximum), kan die lijnzaadolie dan een manier zijn om daar wat aan te doen?
ik kreeg namelijk het advies (het was wel op internet) om meer vlees en vooral vis te gaan eten, maar dat is nu net niet de bedoeling
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2003, 19:03:51 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #69 Gepost op: 18 juli 2003, 23:27:13 »
Is dat mogelijk???

Ik geloof dat de ADH vet tussen de 10 en de 30 gram ligt (wereldwijd gesproken, verschilt per dieet), dat is dus 1 tot 3 eetlepels vet: olie, boter.

De juiste vetten, meervoudig onverzadigde vetzuren, zitten niet in vlees, maar wel in vis en plantaardige olieen. Vooral lijnzaadolie is hier geschikt voor. Neem wel de biologische variant.

Maar weet je zeker dat je te weinig vet binnenkrijgt? Als je in olie bakt, boter op brood doet en zuivel drinkt krijg je denk ik wel genoeg binnen hoor.

Als je deze thread helemaal doorleest en ook de gegeven links doorneemt, weet je er (bijna) alles van.



« Laatst bewerkt op: 18 juli 2003, 23:27:37 door Hizikigrrrl »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #70 Gepost op: 18 juli 2003, 23:37:09 »
nee kan me niet voorstellen dat ik drie lepels haal

ik denk de meeste dagen niet eens een (kan er ook niets aan doen, lust geen boter, en met een lepel olijfolie kun je zeer veel bakken)

ik eet nu wel zeer veel pindakaas, en andere notenpasta's, dat leek me ook wel ok
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #71 Gepost op: 18 juli 2003, 23:48:30 »
3 is ook het absolute maximum. 1 a 2 zijn al genoeg. In notenpasta's zit ook heel veel vet idd. Op de verpakking staat vast wel hoeveel?


Let op vet! Van het Voedingscentrum. Hier staan ook links naar 'vet-tests'.


Artikel van het voedingscentrum n.a.v. HP/De Tijd artikel, waarin werd geschreven  over vet, overgewicht en het Atkins-dieet.


willem1940

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #72 Gepost op: 18 juli 2003, 23:48:31 »
Toen heel lang geleden we eens aan het ontbijt bleken zonder boter/margarine te zitten heb ik ontdekt dat maïsolie (mij) best smaakt op brood, eventueel zelfs dippen.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #73 Gepost op: 19 juli 2003, 00:04:40 »
ooh cool!

ik zit net te denken, de uitslag was in percentages, misschien werd het enigszins vertekend doordat ik wel heel veel koolhydraten eet (want ik sport regelmatig, en ben 19, dan puber je toch nog?), maar toch, mijn moeder zat al een jaar te twijfelen of ik wel genoeg vetten had

die biologische lijnzaadolie hebben ze zeker niet bij ah he? (moet morgen toch werken)
maar ik neem aan dat je bij iedere natuurwinkel terechtkan?
Supercalifragilisticexpialidocious!

femke

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #74 Gepost op: 19 juli 2003, 10:50:06 »
Nee, die lijnzaadolie hebben ze nie bij de AH. Wel bij iedere natuurwinkel. Het smaakt wel een beetje vies. Het gaat het beste als je het mengt met vruchtenkwark of yoghurt ofzo, en dan eventueel nog iets van tarwekiemen of lecithine om het een beetje te binden. Je kunt ook omega 3 pillen bijslikken, maar dat is wel wat duurder. Die olie is namelijk maar een paar euro.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #75 Gepost op: 19 juli 2003, 18:48:52 »
ik heb vandaag toch maar in mijn supergrote ah even gezocht, maar het stond niet bij de olie en niet bij de reform (en eigenlijk heb ik t ook nog nooit gezien), dus volgende moet ik even naar de natuurwinkel

maarreh, als je het niet met yoghurt of kwark wil eten., kan het dan ook met limonade ofzo? of dan toch maar puur?
ik denk niet dat ik over de sla kan gooien, worden mijn ouders en broer vast niet blij van
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #76 Gepost op: 19 juli 2003, 18:50:59 »
Gewoon op een eetlepel gieten en slikken, net als levertraan. En daarna een snoepje :)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #77 Gepost op: 19 juli 2003, 19:04:12 »
Laatst bloed laten tjekke. LDL en HDL zijn beide perfect, aldus mijn dokter. Moet ik hieruit opmaken dat ik geen oliesjit hoef te lepelen totdat blijkt dat bij een volgende bloedtest het minder is geworden??
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2003, 23:24:07 door Apraxia »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #78 Gepost op: 19 juli 2003, 19:16:23 »
Volgens mij hebben omega-3-vetzuren niet (alleen?) te maken met de cholesterolhuishouding maar zijn het ook essentiele bouwstenen (voor het zenuwstelsel?).
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #79 Gepost op: 19 juli 2003, 22:53:08 »
Ik pakte altijd alleen al oliën die òf neutraal òf (liever) lekker smaken.
Ik ga mezelf niet pesten en ik hoef ook geen verf te leren pissen.
Een béétje instinct mag de Mens toch ook wel instandhouden?
Ruiken en proeven vind ik belangrijk.
En inderdaad maken sommige mensen het Beest in mij wakker.