Vegatopia Forum

Omega-3 vetzuren

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat eet je per dag?
« Reactie #40 Gepost op: 19 mei 2003, 23:42:05 »
En waarom eet jij het dan, Christiaan?
voor de omega-3 vetzuren.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

Re:Wat eet je per dag?
« Reactie #41 Gepost op: 20 mei 2003, 00:13:14 »
Alles wat ik, vooral op Net, vind over lijnolie vergroot alleen maar BIJNA mijn vragen (want normaal denk ik niet na over die PAAR dingen die ik alleen al vanwege de geur niet lust). Wij zijn een veelproevers-familie, maar NIEMAND hapt hier zulk spul, gewoon nooit zin an gehad.

Als je via Metaseek de zoekwoorden opsplitst

lijnzaad olie

krijg je verschrikkelijk veel links. Middel voor Paarden valt erg op.

Verder veel pseudo-wetenschappelijk geleuter, homeopaten en zo.

Ik zag nog niets van de hand van een betrouwbaar lijkende wetenschapper (ook dan wel even natrekken of de naam niet vervalst is).

Ik DENK dat dit in het gunstigste geval ONSCHADELIJKE nep is, als je geen geldschade meerekent.

Toch zou ik het gemeen vinden als medeMENSEN getild worden.

Ja, ik ben een ONgelovige.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat eet je per dag?
« Reactie #42 Gepost op: 20 mei 2003, 07:56:31 »
Alles wat ik, vooral op Net, vind over lijnolie vergroot alleen maar BIJNA mijn vragen
wat zijn je vragen eigenlijk?

Citaat
Als je via Metaseek de zoekwoorden opsplitst

lijnzaad olie

krijg je verschrikkelijk veel links. Middel voor Paarden valt erg op.

Verder veel pseudo-wetenschappelijk geleuter, homeopaten en zo.
een zoekmachine geeft niet zonder meer de meest gedegen websites terug. wil je meer wetenschappelijke sites dan zou ik in het Engels zoeken. Nederlandse websites zijn nogal pover.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #43 Gepost op: 20 mei 2003, 11:54:40 »
Ik denk dat lijnolie in het gunstigste geval geringe waarde heeft voor inwendig gebruik.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #44 Gepost op: 20 mei 2003, 13:26:13 »
Lijnzaad(olie) voor paarden: ik heb wel eens pap van gekookte lijnzaadzaadjes gemaakt, maar mijn pony blieft het niet... Het is idd erg goed voor de vacht.


Verdere info:

http://www.voedsel.net/themas/omega.htm

En als je deze hele thread even doorspit, vind je vast nog wel meer.


willem1940

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #45 Gepost op: 20 mei 2003, 14:17:47 »
Ik wil geeneens een vacht (hoewel toch energie-besparend).

willem1940

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #46 Gepost op: 20 mei 2003, 14:24:06 »
Ik denk dat die lijnolie hier net zo'n commerciele vondst is als de Ginseng wortel waarom behalve de handelaren ook de Koreanen zich hevig amuseren omdat ze al eeuwenlang weten dat het een gewoon vervelend worteltje is dat niemand lust.

femke

Re:Wat eet je per dag?
« Reactie #47 Gepost op: 20 mei 2003, 15:25:39 »
Citaat
[quote author=willem1940 link=b
Ik DENK dat dit in het gunstigste geval ONSCHADELIJKE nep is, als je geen geldschade meerekent.
Toch zou ik het gemeen vinden als medeMENSEN getild worden.
Ja, ik ben een ONgelovige.

Waarschijnlijk heeft antwoorden toch geen zin, want je verandert toch niet van gedachten en lijkt het leuk te vinden om een beetje te provoceren en overal tegenin te gaan.. -Correct me if i´m wrong-

Maar goed, hier komt íe dan:    
       
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met dat lijnzaadolie nep is, niet werkt, mensen bedrogen worden etc. Het is gewoon bekend dat in lijnzaad(olie) een erg hoog percentage (70 procent om precies te zijn) omega-3 vetzuren bevat. Omega-3 vetzuren worden geacht goed voor je te zijn (het zijn meervoudig onverzadigde vetzuren, zgn. goede/ slechte vettenverhaal, , zie bijv.  campagnes van hartstichting e.d.). Het zit bijvoorbeeld in vette vis, dat daarom door veel artsen en voedingsdeskundigen algemeen wordt aanbevolen.

Vega´s eten geen vis, en daarom kan het goed zijn om lijnzaadolie te gebruiken om toch aan de benodigde meervoudig onverzadigde vetzuren te komen.

En flesje lijnzaadolie is een paar euro´s en dus echt niet duur.

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #48 Gepost op: 20 mei 2003, 15:28:47 »
Ik moest als zwangere lijnzaad happen. Idd, ik wenste geen vette vis en het is goed voor je stoelgang, daar heb je als zwangere toch al gauw last van (iets wat jullie niet wilde weten :devil: ) Wat ik wilde zeggen was, het wordt dus ook voorgeschreven door artsen enzo.
:witch2:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #49 Gepost op: 20 mei 2003, 15:29:10 »
Willem, lijnzaadolie is een goede bron van Omega-3 vetzuren en dat zijn weer essentiele vetzuren.
Je slikt/eet het niet voor de smaak.
Je krijgt er ook geen vacht van, maar het is wel goed voor je huid en haren.

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #50 Gepost op: 07 juni 2003, 09:41:47 »
En ik ben sinds vandaag door mijn homepaat/natuurarts op het Budwig-dieet gezet, wat niet meer en minder wil zeggen datik de dag moet beginnen met het BUDWIG-PAPJE.
De samenstelling is inderdaad zoals vermeld in de nieuwsbrief. Ook ik ben begonnen met 1 eetlepel lijnzaadolie in 100 gr. magere kwark, daarbij 1 tl honing, 1 el lijnzaad, 1 el sesamzaad, wat pompoen- en zonnepitten.
Ik zag er erg tegenop, maar alles bij elkaar is het toch een smakelijke hap geworden.
Alleen het advies dat ik dit alles met een theelepel moest eten omdat ik er 20 minuten over moest doen, vond ik een beetje raar. Maar omdat het zo langzaam moet, ga je automatisch vreselijk goed doorkauwen, en dat zal de bedoeling wel zijn, denk ik.

Morgen gooi ik wat gedroogde mangoschijven erdoor, denk ik.
Van leven ga je dood

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #51 Gepost op: 08 juni 2003, 11:22:04 »
En voor wat voor reden schrijft je arts dit voor?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #52 Gepost op: 10 juni 2003, 13:39:40 »
Het is een onderdeel van een totaalbehandeling.
Ik heb een aantal klachten/kwaaltjes, en krijg van hem daar druppeltjes en voedingsadviezen voor. Eén kwaal is mijn toch wel zeer gevoelige darmstelsel, een andere een genetisch bepaalde huidziekte. De behandelingen binnen de "reguliere" geneeskunde konden mij niet verder helpen. Nu hoop ik, na succesbehandelingen bij mijn kinderen, ook te kunnen worden geholpen door deze arts.
Mijn arts gaat er vanuit dat voeding je kan "genezen" (en ik denk dat ook).
Van leven ga je dood

willem1940

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #53 Gepost op: 10 juni 2003, 19:08:50 »
Waar komt die naam Omega-3 vetzuren vandaan? Ik vind daar niets over in mijn encyclopedie. Uitdrukking van homoeopathen of zo? (Ja, ik tik een iets oudere spelling).

Ook kan ik er niets over vinden qua eetbaarheid of (reguliere) geneeskracht.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #54 Gepost op: 10 juni 2003, 19:13:47 »
Waar komt die naam Omega-3 vetzuren vandaan? Ik vind daar niets over in mijn encyclopedie. Uitdrukking van homoeopathen of zo? (Ja, ik tik een iets oudere spelling).
nee, het "omega-3" komt uit de chemische nomenclatuur en slaat op de locatie van de onverzadigde bindingen in de vetzuurketen. "3" betekent dat de eerste begint bij het derde koolstofatoom in de keten gerekend vanaf de kant van de carbonzuurgroep, en "omega" (de laatste letter uit het griekse alfabet) dat de tweede tussen de laatste twee koolstofatomen in de keten zit.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2003, 19:15:28 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #55 Gepost op: 10 juni 2003, 20:16:09 »
Dank, Christiaan. Blij dat het geen amateurs-term is, waar ik vaak op bedacht moet zijn op een aantal terreinen.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #56 Gepost op: 10 juni 2003, 23:02:26 »
Waar kopen jullie die zooi eigenlijk? Hebben ze het bij AH?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #57 Gepost op: 10 juni 2003, 23:42:02 »
Ik koop mijn lijnzaadolie bij de biowinkel, lekker onbespoten:).

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #58 Gepost op: 11 juni 2003, 08:38:12 »
Ik ook, ik heb een flesje van 250 ml. van De Nieuwe Band.
Van leven ga je dood

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #59 Gepost op: 11 juni 2003, 11:53:08 »
En dan elke dag een hapje ofzo? Wanneer heb ik ongeveer genoeg/voldoende als vegan?

*te lui om rest weer door te leven*
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!