Vegatopia Forum

Omega-3 vetzuren

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #160 Gepost op: 24 september 2005, 23:09:14 »
Ik vroeg gister ergens om een potje capsules. En dat was bijna 20 euro voor 90 tabletten (waar je er driemaal daags 2 moest nemen!).

Vond ik toch wat veel.

viv

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #161 Gepost op: 25 september 2005, 22:09:51 »
De vegetarische vitaminen van de tuinen zijn helaas ook zo groot en vrij vies, ben iemand die moeilik medicijnen kan doorslikken soms helaas :-X

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #162 Gepost op: 25 september 2005, 23:55:54 »
De vegetarische vitaminen van de tuinen zijn helaas ook zo groot en vrij vies, ben iemand die moeilik medicijnen kan doorslikken soms helaas :-X

Ja, ik ook denk ik.
Ik heb even een capsule opgemeten. ;D Hij heeft een doorsnee van 7 mm en is 2,2 cm lang. Ik vind dat echt enorm! :eh:
Ik ga morgen wel even aan de slag met sojachoco, appelmoes, toetjes of ander wegduwmateriaal.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Aiko

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #163 Gepost op: 26 september 2005, 01:08:06 »
Zo, dat is wel een knots. Maar moet wel weg te krijgen zijn met een flinke slok water, terwijl je je hoofd wat naar beneden houdt. Dat laatste maakt makkelijker slikken namelijk ook mogelijk. Slikken kun je ook afdwingen, trouwens. Vraag vriendelijk of iemand je in een wurggreep houdt, je neus dichtknijpt en je de mond snoert zodat je op de automatische piloot begint met slikken op het moment dat je de daadwerkelijke stikneigingen krijgt. Handig, hè!?
« Laatst bewerkt op: 26 september 2005, 01:35:32 door Aiko »

Tijmetje

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #164 Gepost op: 26 september 2005, 15:39:47 »
Errug handig. Alleen jammer dat je er een tweede persoon voor nodig hebt.

Capsule is misschien wel handig als ik niet thuis ben. Ik neem meestal niet de moeite flesjes olie overal naar toe te slepen. Vroeger vertikte ik het ook pillen te slikken, maar tegenwoordig lukt het wel. Oefenen met snoepjes helpt.

Aiko

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #165 Gepost op: 26 september 2005, 15:58:28 »
Errug handig. Alleen jammer dat je er een tweede persoon voor nodig hebt.

Als je handig bent kun je jezelf misschien ook insnoeren met riemen enzo. Weet wel je op tijd weer te ontdoen, natuurlijk. Anders vindt de politie of je familie je in een genante situatie terug. Dat is ook weer zoiets...

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #166 Gepost op: 26 september 2005, 16:00:41 »
(waar je er driemaal daags 2 moest nemen!).


Niet alles geloven wat men zegt. Ik heb trouwens niet uitgerekend in hoeverre die capsule zich verhoudt tot de ADH.
Maar ik ben zo willekeurig in het innemen van dit soort pillen, ik doe echt maar wat. Dus eigenlijk kan het me ook niet heel veel schelen  :P
« Laatst bewerkt op: 26 september 2005, 16:04:19 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #167 Gepost op: 01 oktober 2005, 04:39:19 »
Ik heb even een capsule opgemeten. ;D Hij heeft een doorsnee van 7 mm en is 2,2 cm lang. Ik vind dat echt enorm! :eh:
Ik ga morgen wel even aan de slag met sojachoco, appelmoes, toetjes of ander wegduwmateriaal.

Werkte niet.
Maar ik heb net ontdekt dat een combi van 4:40 en (teveel?) alcohol wel degelijk kan leiden tot succesvol wegwerken van een omega-3-capsule. :wortel:

Nu moet ik dus iedere avond aan de zuip. :eh:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #168 Gepost op: 07 oktober 2005, 19:31:58 »
Horizon van de BBC ging gisteravond over omega3-vetzuren. De conclusie was dat er nog veel onzekerheden waren en dat je je niet schuldig hoeft te voelen als je geen visolie gebruikt of andere bronnen.

Hoewel er uit vele onderzoeken positieve resultaten komen, is het heel moelijk om te testen of dat echt ligt aan de omega3. Daarvoor zijn meer en betere onderzoeken nodig.

Ook werd door een arts, Tom Sanders, gewaarschuwd voor het teveel belang hechten aan maar een component; een gezond dieet bestaat uit meerdere dingen.

Er werd ruimschoots ingegaan op het feit dat vegetariers geen vis eten. Lopen zijn nu een tekort? In het prg legde Tom Sanders uit aan een bezorgde vader (en vis-restauranteigenaar) dat hij al jarenlang vegetariers en veganisten onderzocht en dat ze ondanks alles opgroeien tot gewone mensen. O.a. in walnoten, postelein en tofu zit ook omega3. Over lijnzaadolie zei hij juist dat dat alleen maar goed was om je tafeltennisbatje mee in te vetten... ofzoiets.

Nog een belangrijk iets is het overschot aan omega6 dat we binnen krijgen door alle junkfood. Dat lijkt nog veel schadelijker dan het 'tekort' aan omega3.

De hersenen bestaan trouwens voor 80% uit vet en een groot percentage daarvan is omega3. Ze zijn er al wel zeker van dat omega3 essentieel is voor de foetus, maar je hoeft als zwangere vrouw niet perse visoliecapsules te gaan nemen; waarschijnlijk heb je als volwassene een voldoende voorraad opgebouwd waarop de foetus kan teren.

Het programma:
http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/programmes/horizon/fish.shtml
Tom Sanders:
http://www.kcl.ac.uk/kis/schools/life_sciences/health/nutrition/academics_staff/tabs/tabs.html

Marizzie

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #169 Gepost op: 23 oktober 2005, 22:36:59 »
Was ik net overtuigd dat het goed voor me was...  ;) al die tegenstrijdige verhalen over voedsel ook altijd  :-\

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #170 Gepost op: 30 oktober 2005, 11:01:59 »
Ik heb lijnzaadolie gekocht. In begrijp niet waar iedereen zo moeilijk over doet.

Je doet 2 lepels olie in een beker, giet er dan water bij en drinkt het op. Geen vette bek en die smaak valt ook best mee.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #171 Gepost op: 31 oktober 2005, 19:06:35 »
Ik heb lijnzaadolie gekocht. In begrijp niet waar iedereen zo moeilijk over doet.

Je doet 2 lepels olie in een beker, giet er dan water bij en drinkt het op. Geen vette bek en die smaak valt ook best mee.
Als basis voor een dressing is het heel lekker. samen met zachte azijn en knoflook, zout en peper, prima.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

smikkeltje

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #172 Gepost op: 01 november 2005, 13:33:20 »
en avocado?
ik  dacht dat daar nl ook de soort olie/vet in zit die in vis zo gezond is (dat was in elk geval mijn smoes om veel avocado's te eten :))

Troy

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #173 Gepost op: 18 december 2005, 11:01:54 »
Ik heb lijnzaadcapsules gekocht (1000 mg olie per capsule). Hoeveel moet ik er hier per dag van innemen? Hierbij er vanuit gaande dat ik niet of nauwelijks op een andere manier omega-3 binnenkrijg.

Op de verpakking staat 3 per dag, maar ik las net dat de ADH zo'n 4 gram is? ???

kabir

Lijnzaadolie
« Reactie #174 Gepost op: 14 januari 2006, 16:01:39 »
Zijn er nog meer mensen die lijnzaadolie gebruiken. Ik ga het vandaag voor het eerst uitproberen. Hopen dat ik het door m'n strot krijg.  ;D
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2006, 16:01:56 door kabir »

Dee

Re:Lijnzaadolie
« Reactie #175 Gepost op: 14 januari 2006, 16:18:00 »
ik gebruik het eigenlijk alleen om een tofusausje van te maken. Ik vind het nogal onprettig ruiken, maar in zo'n sausje proef je het niet zo.

kabir

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #176 Gepost op: 14 januari 2006, 22:02:23 »
http://www.fonteine.com/lijnzaadolie.html

Door de biologische kwark heen. Proeft er niets van.
Dee, wat is het recept van je tofu salade?


kabir

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #177 Gepost op: 14 januari 2006, 22:06:34 »
Maar jongens, zoals ik het nu lees is het een ware straf om die shit naar binnen te krijgen. Elke ochtend een lepel, en dan maar de smaak wegspoelen. Je kan dan wel vegetariër zijn, maar op deze manier wordt het een straf.
Op die Harvard-site waar Hizikigrrrl naar linkte staat dat omega-3 vetzuren voorkomen in Walnoten, soyaolie en koolzaadolie. Sla-olie, dat heel goedkope spul in de supermarkt, is een mengsel van de laatste twee. Dan kan je ta-daa: -over je sla flikkeren, door je hummus roeren, op je broodje druppelen, weet ik veel wat. Walnoten zijn zelfs gewoon lekker. Waarom zo moeilijk doen?

Misschien is het niet waar, ik heb gehoord dat sla-olie niet vegetarisch is? ???

Dee

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #178 Gepost op: 15 januari 2006, 12:30:53 »
Dee, wat is het recept van je tofu salade?
Het is een tofu-sausje:
Een blok tofu (250 gr denk ik), 50 ml goede olijfolie, 25 ml lijnzaadolie, enkele eetlepels citroensap, twee teenjes geperste look, peper, zout, een eetlepel soyasaus, en een goede scheut tabasco. Alles in de keukenmachine en klaar :). Als je het wat lopender wil kan je er meer olie bijdoen.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #179 Gepost op: 16 januari 2006, 12:05:26 »
Dee, wat is het recept van je tofu salade?
Het is een tofu-sausje:
Een blok tofu (250 gr denk ik), 50 ml goede olijfolie, 25 ml lijnzaadolie, enkele eetlepels citroensap, twee teenjes geperste look, peper, zout, een eetlepel soyasaus, en een goede scheut tabasco. Alles in de keukenmachine en klaar :). Als je het wat lopender wil kan je er meer olie bijdoen.
gebruik je het koud of warm
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken