Vegatopia Forum

Omega-3 vetzuren

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #140 Gepost op: 09 maart 2005, 22:23:55 »
http://www.news.harvard.edu/gazette/2005/03.03/28-eathappy.html

Rx for depression: 'Mangia, mangia!'
Certain foods fight depression

By Alvin Powell
Harvard News Office

McLean Hospital researchers have added yet another item to the cornucopia of evidence that "we are what we eat," confirming that elements in our diet can affect not just our physical health, but our mental health as well.

Research led by Associate Professor of Psychiatry William A. Carlezon Jr. confirmed the antidepressant-like effects of omega-3 fatty acids, found in cold-water fish like sardines, tuna, and Atlantic salmon, and some plant sources such as canola oil and walnuts.

Carlezon and colleagues also found that uridine, a compound found in sugar beets and molasses, has similar effects. When both compounds were used together, they were found to be effective in lower doses. The research was reported in a recent issue of the journal Biological Psychiatry.

...

Ben

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #141 Gepost op: 30 maart 2005, 22:42:05 »
Maar niemand weet dus of zaadjes net zo goed zijn?

Vlaszaadjes bevat ongeveer 1/3 olie. Omdat ze klein en hard zijn zijn ze alszodanig moeilijk te eten (ik het het zopas geprobeerd, als je lang genoeg knabbelt wordt het een kleverige boel). Je kande vlaszaadjes malen in een koffiemolen. Vlaszaad bevat tevens 20% eiwit en veel mineralen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #142 Gepost op: 13 mei 2005, 16:51:41 »
Misschien is het al genoemd, maar bij www.mastercare.nl kun je vegan DHA-capsules kopen.
DHA is toch het echt goede spulletje, he?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Omega-3 diet may cut breast cancer
« Reactie #143 Gepost op: 14 mei 2005, 19:19:27 »
http://www.newscientist.com/channel/health/mg18624965.700

WOMEN may be able to protect their daughters against breast cancer by eating more omega-3 fatty acids during pregnancy and breastfeeding, animal studies suggest.

...

Tijmetje

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #144 Gepost op: 19 mei 2005, 12:12:56 »
Interessant.

Weet iemand of je echt elke dacht voor een bepaalde hoeveelheid omega 3 in je dieet moet zorgen?
Als ik op mijn kot in Rotterdam zit, neem ik braaf mijn dagelijks slokje lijnzaadolie, maar tijdens de weekenden ben ik regelmatig bij mijn ouders of mijn vriendje en dan neem ik het niet. Ik zou capsules kunnen kopen, maar als ik die zie liggen zijn het eigenlijk altijd visolie dingen (met mogelijk gelatine laagje) die ook een stuk duurder zijn.

Mijn oma begon laatst over visolie, en ik kon haar ervan overtuigen dat lijnzaadolie net zo goed (of beter) was.
Dus ik heb die voor haar mogen kopen. :cheer:

Marjan

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #145 Gepost op: 18 september 2005, 22:51:24 »
Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik heel veel gelezen over omega-3-vetzuren. Ik kom tot de conclusie dat je eigenlijk - bij een beetje een verantwoord voedingspatroon en een energieinname van ongeveer 2000 kcal - maar 1/3 eetlepel lijnzaadolie per dag nodig hebt. (Dit zou dan gelijk staan met 3 gram. )Dat is nog wel een keer ergens door  of over te doen... Ik vraag me af of er iemand is die andere overtuigingen heeft. Op dit forum las ik her en der dat er van uigegaan werd dat één of twee eetlepel lijnzaad nodig zouden zijn per dag.  Is er iemand die me kan vertellen waarom hij/ zij denkt dat er zoveel omega-3-vetzuren per dag nodig zijn?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #146 Gepost op: 19 september 2005, 12:11:54 »
Ik neem het nooit.

Is het echt noodzakelijk dan?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #147 Gepost op: 19 september 2005, 12:30:46 »
Schijnt van wel. Je krijgt het denk ook wel meestal genoeg binnen, maar niet echt in goede verhoudingen oid.
In lijnzaad zat het optimaler. Ik heb dat nu ook gekocht. Maar ik moet het ergens doorgooien. Vergeet dat steeds.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #148 Gepost op: 20 september 2005, 16:05:31 »
Gewoon braaf dagelijks een eetlepel lijnzaadolie doorslikken en meteen spoelen met water of iets anders. Anders zet je het in de koelkast naast je sojamelk of iets anders daaruit wat je dagelijks gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2005, 16:09:42 door Hizikigrrrl »

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #149 Gepost op: 20 september 2005, 19:13:37 »
Gewoon braaf

Mooi niet. Ik ga ervan kokhalzen. :ymca:
En, alsof ik ooit vis at toen ik nog geen veg was (laat staan rauwe).
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #150 Gepost op: 20 september 2005, 22:48:03 »
het is zo goor vet aan je lippen.
Er zijn toch ook pillen? Weet iemand uit zn hoofd welke vega zijn?
Het staat vast ergens in deze draad maar die is zo lang
,,,,فلافل

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #151 Gepost op: 21 september 2005, 10:06:24 »
het is zo goor vet aan je lippen.
Er zijn toch ook pillen? Weet iemand uit zn hoofd welke vega zijn?
Het staat vast ergens in deze draad maar die is zo lang

Ik heb capsules, die zijn vega(n). Het merk is Arkocaps, gekocht in de natuurwinkel.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #152 Gepost op: 21 september 2005, 10:20:32 »
het is zo goor vet aan je lippen.
Er zijn toch ook pillen? Weet iemand uit zn hoofd welke vega zijn?
Het staat vast ergens in deze draad maar die is zo lang

Ik heb capsules, die zijn vega(n). Het merk is Arkocaps, gekocht in de natuurwinkel.

Thanks

« Laatst bewerkt op: 21 september 2005, 10:20:44 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #153 Gepost op: 21 september 2005, 11:27:35 »
Inderdaad bedankt, die ga ik dan ook maar nemen. Moet dat éénmaal per dag?

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #154 Gepost op: 21 september 2005, 11:30:55 »
Inderdaad bedankt, die ga ik dan ook maar nemen. Moet dat éénmaal per dag?

Ik moet zeggen dat ik maar wat doe (net als b12).
Eet gezond & eet taartjes

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #155 Gepost op: 22 september 2005, 10:00:09 »
het is zo goor vet aan je lippen.

Ik hou altijd een glas vruchtensap bij de hand en slik de eetlepel olie nadat ik eerst flink heb ingeademd; meteen daarna een slok vruchtensap en ik adem pas weer uit als ik het sap heb ingeslikt. Zo proef ik de weeïge smaak niet. Ik heb trouwens omega 3, 6 en 9 van Kruiderij Van der Pigge. Een grote fles voor niet zo heel veel. 't Is wel beperkt houdbaar, staat er op. Aan de andere kant, er zit tarwekiemolie in en dat conserveert de andere oliën, waardoor het veel langer goed blijft dan erop staat.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #156 Gepost op: 23 september 2005, 13:11:29 »
In andere producten dan lijnzaadolie zit ook Omega 3. of Alfa-linoleenzuur. Dit is te vinden op de volgende site: http://www.omega3.be/consumenten/ned/03_tips.htm#man
Met de volgende tekst.

Gebruik regelmatig lijnzaad-, koolzaad-, of walnotenolie... of producten op basis van die oliën. Ze bezorgen je het Omega 3 stamvetzuur alfa-linoleenzuur. Concreet:

1 soeplepel koolzaadolie op slaatjes levert 920mg alfa-linoleenzuur.
1 portie walnoten van 10g levert 750mg alfa-linoleenzuur.
Om voldoende alfa-linoleenzuur op te nemen, kan je ook producten rijk aan Omega 3-vetzuren op het menu zetten: broodsmeerproducten, bak-en braadproducten, sauzen... Hiermee behaal je vlot een inname van 2,9g alfa-linoleenzuur.


Er staat nog meer achtergrond informatie op de site. Zoals hoeveel je nodig hebt en waar het allemaal in zit. Je kunt er zelfs een test mee doen of je wel genoeg binnenkrijgt.
Walnootolie is een prima tip. Heel lekker in salades.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #157 Gepost op: 24 september 2005, 18:00:58 »
het is zo goor vet aan je lippen.
Er zijn toch ook pillen? Weet iemand uit zn hoofd welke vega zijn?
Het staat vast ergens in deze draad maar die is zo lang

Ik heb capsules, die zijn vega(n). Het merk is Arkocaps, gekocht in de natuurwinkel.

Ik heb ze ook gekocht vandaag; bedankt voor de tip. :)
Vraag: is het de bedoeling dat je ze in één keer kunt doorslikken? Die dingen zijn echt huge; bij de Solgar B12-tabletten lukt het me al amper. :-X
« Laatst bewerkt op: 24 september 2005, 20:27:57 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #158 Gepost op: 24 september 2005, 20:29:21 »
Inmiddels heb ik een capsule geprobeerd door te slikken maar dat lukte dus niet (ik bleef maar slikken maar 't kreng wou m'n keel niet in)(of misschien durfde ik 'm niet de juiste kant op te sturen). Uiteindelijk was de capsule lek en heb ik 'm leeggezogen. Zo proef je de ranzige smaak wel een beetje, maar het is wel minder erg dan wanneer het spul je hele mond door moet. Maarja, toch jammer.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #159 Gepost op: 24 september 2005, 21:30:39 »
lukt het ook niet met veel sap, dus niet water, maar bv sinaasappelsap?
Ik heb gekeken op de Elandsgracht, maar ze zaten achter een desk denk ik en er was niemand om me te helpen, dus ik moet ze nog kopen
,,,,فلافل