Vegatopia Forum

Omega-3 vetzuren

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #100 Gepost op: 25 september 2003, 21:43:23 »
Je moet het eerste berichtje van deze topic maar eens lezen. Daar staat een linkje en in dat linkje hebben ze het o.a. over "invloed op intelligentie en gedrag". Niet echt super uitgebreid hoor.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Eltru

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #101 Gepost op: 26 september 2003, 09:10:48 »
@shopaholic, ik weet er niet zoveel van hoor, hoe/ of Omega-3 het gedrag beinvloed. Het is meer iets wat ik heb gehoord, dat de resultaten veelbelovend zijn, maar nog niet definitief.

In de link die Apraxia geeft staat inderdaad meer, of je zou even kunnen googlen op omega-3 en gedrag of behaviour. In dit forum staat ook een onderwerp Vis houdt kinderen zoet http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=32;action=display;threadid=6226
Daar zou je ook eens kunnen kijken.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #102 Gepost op: 26 september 2003, 12:01:03 »
Nou lees ik net op het flesje dat het maar drie weken houdbaar is. Dat is wel klote eigenijk. Wat is jullie ervaring? Is het niet toevallig vijf weken houdbaar?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

femke

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #103 Gepost op: 26 september 2003, 12:02:30 »
Nou lees ik net op het flesje dat het maar drie weken houdbaar is. Dat is wel klote eigenijk. Wat is jullie ervaring? Is het niet toevallig vijf weken houdbaar?

Bij mij was het wel langer houdbaar dan 3 weken. Het helpt om het flesje in de koelkast te bewaren.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #104 Gepost op: 26 september 2003, 12:05:48 »
Nou lees ik net op het flesje dat het maar drie weken houdbaar is. Dat is wel klote eigenijk. Wat is jullie ervaring? Is het niet toevallig vijf weken houdbaar?
Het ontploft in ieder geval niet als je het een paar maanden in je koelkast laat staan.

Maar misschien kan ik het nu maar beter weggooien dan.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Fabian

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #105 Gepost op: 16 oktober 2003, 17:34:23 »
kzag opmerkingen over koken en te lang bewaren (ranzig worden) van lijnzaadolie. Beide hebben tot gevolg dat de vetzuren worden omgezet in juist schadelijke vetzuren.  

Overigens, wat ik eerst niet wist, wordt de omega-variant eicosapantaeenzuur (EPA) die in vissen (en niet in lijnzaadolie & co) aanwezig is niet door hen zelf gemaakt maar door *roffel-de-roffel*..... algen. Visjes eten algen en die krijgen zo omega-3 vetzuren binnen (zij blij). Nou, dus ik verwacht wel dat de algenpreparatenmarkt hier binnen een jaar ook wel grootsere vormen gaat aannemen. Het lichaam kan zelf ook wel EPA maken, maar de omzetting uit de docosahexaeenzuur (DHA) vetzuur, die wel in lijnzaadolie zit, is beperkt.

EPA is vooral goed voor de bloedvaten, maar dat is vast al eerder gezegd.. nou en misschien de rest ook wel... :-*

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #106 Gepost op: 13 november 2003, 10:24:33 »
Bleeh ik heb net een lepel pure lijnzaadolie naar binnen gewerkt, daarna snel water gedronken en ik merkte er niks van, maar nu laat ik allemaal boeren met een heeeeeeeele vieze smaak :(


Eltru

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #107 Gepost op: 13 november 2003, 11:10:23 »
Oh maar puur eten kan je het beste doen als je nog niet wakker bent   ;D ,
Anders door de yoghurt of kwark roeren. Dan verdwijnt het een beetje  :)

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #108 Gepost op: 13 november 2003, 11:42:55 »
Ik neem een lepel lijnzaadolie met mijn neus dichtgeknepen en neem dan snel een drankje met smaak, geen water dus. Jus d'orange leent zich hier uitstekend voor maar ik neem zelf meestal Roosvice ferro.
(de smaak van dat laatste spoel ik dan weer weg met water ;))
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #109 Gepost op: 10 december 2003, 01:07:36 »
Nou lees ik net op het flesje dat het maar drie weken houdbaar is. Dat is wel klote eigenijk. Wat is jullie ervaring? Is het niet toevallig vijf weken houdbaar?
Het ontploft in ieder geval niet als je het een paar maanden in je koelkast laat staan.

Maar misschien kan ik het nu maar beter weggooien dan.

Is het dan nog als bakolie te gebruiken? (ja, dan heb je niks aan het speciale van deze olie, ik weet het, ik wil alleen maar weten of het kan of dat je dan iets heel giftigs in die pan krijgt)
:witch2:

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #110 Gepost op: 10 december 2003, 10:54:24 »
Dat weet ik niet maar het is onwijs vies en bitter.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #111 Gepost op: 10 december 2003, 14:54:09 »
Ik denk ook niet dat het gevaarlijk is, maar ik betwijfel of het eten dan nog smaakt... :-\

Edit: maar als je een flesje over hebt dat niet meer eetbaar is, zou je het kunnen gebruiken voor je handen! Heb ik wel eens gedaan en je handen worden er heerlijk zacht van en je nagels mooi schoon en glanzend.

« Laatst bewerkt op: 10 december 2003, 14:55:35 door Hizikigrrrl »

femke

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #112 Gepost op: 10 december 2003, 16:49:16 »
Nou lees ik net op het flesje dat het maar drie weken houdbaar is. Dat is wel klote eigenijk. Wat is jullie ervaring? Is het niet toevallig vijf weken houdbaar?
Het ontploft in ieder geval niet als je het een paar maanden in je koelkast laat staan.

Maar misschien kan ik het nu maar beter weggooien dan.

Is het dan nog als bakolie te gebruiken? (ja, dan heb je niks aan het speciale van deze olie, ik weet het, ik wil alleen maar weten of het kan of dat je dan iets heel giftigs in die pan krijgt)

Ik denk eigenlijk dat je het beter niet meer kan gebruiken. De olie is gewoon beperkt houdbaar, en wordt dus snel "ranzig".

Je kunt ook gebroken lijnzaadjes (bijv. zonnatura) door je muesli doen. Er zijn natuurlijk ook lijnzaadcapsules te koop, of je kunt Omega & More of Udo's Choice olie (natuurwinkel, beter vetzurenmengsel en neutraal van smaak maar wel duur) kopen.


Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #113 Gepost op: 04 januari 2004, 20:37:01 »
Maar jongens, zoals ik het nu lees is het een ware straf om die shit naar binnen te krijgen. Elke ochtend een lepel, en dan maar de smaak wegspoelen. Je kan dan wel vegetariër zijn, maar op deze manier wordt het een straf.
Op die Harvard-site waar Hizikigrrrl naar linkte staat dat omega-3 vetzuren voorkomen in Walnoten, soyaolie en koolzaadolie. Sla-olie, dat heel goedkope spul in de supermarkt, is een mengsel van de laatste twee. Dan kan je ta-daa: -over je sla flikkeren, door je hummus roeren, op je broodje druppelen, weet ik veel wat. Walnoten zijn zelfs gewoon lekker. Waarom zo moeilijk doen?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #114 Gepost op: 04 januari 2004, 21:06:36 »
ik vind lijnzaadolie best lekker eigenlijk  :-[
Supercalifragilisticexpialidocious!

Fabian

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #115 Gepost op: 25 februari 2004, 20:37:02 »
ik vind lijnzaadolie best lekker eigenlijk  :-[

schaam je!

anyways, ik heb gisteren maar xtra balans gekocht van natufood. Dat is een oliemengsel van omega 3 : omega 6 : omega 9 = 1 : 3 : 3

Dat is een gunstige verhouding... en weet je wat? HET IS NIET VIES!  


Wel duur trouwens, bijna 7 euro. En misschien is het ook nog wel minder goed dan lijnzaadolie, omdat door vetten in het andere eten de verhouding weer minder gunstig wordt. Maarja, ik kan het tenminste naar binnen werken.

Het smaakt tamelijk neutraal, lichtelijk naar walnoten.

Fabian

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #116 Gepost op: 24 mei 2004, 17:06:08 »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #117 Gepost op: 24 mei 2004, 17:09:50 »
Stem op de Partij voor de Dieren

Fabian

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #118 Gepost op: 24 mei 2004, 17:35:49 »

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #119 Gepost op: 24 mei 2004, 19:42:09 »
In het blad VEGA! van de NVV hierover binnenkort  meer aandacht.
Na de Algemene ledenvergadering van de NVV heeft een professor over dit onderwerp een lezing gehouden. Deze professor zal een wetenschappelijk stuk schrijven over dit onderwerp wat ook voor ons leesbaar is.
Dit komt dus in VEGA! te staan.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.