Vegatopia Forum

Omega-3 vetzuren

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Fabian

Omega-3 vetzuren
« Gepost op: 19 maart 2003, 20:16:19 »
Hoewel weinig, is er wel eens over omega 3 vetzuren geschreven op het forum. In tegenstelling tot B12, ijzer en eiwitten wordt hier nauwelijks over gesproken terwijl dit misschien wel de meeste beperkende voedingsstof is voor vega's. Vandaar toch maar even een aparte topic.

Brenda Davis, een veganistische canadese dietist, sprak daar ook o.a. over op de EVA beurs.

Hieronder een artikel:
http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Omega154.html
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2003, 23:05:40 door J@n »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:omega-3 vetzturen
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2003, 21:39:44 »
Nog meer links:


EVA
Mollie Katzen/Harvard Roundtable
VNDPG/ADA - B. Davis
VNDPG/ADA - V. Messina
New Century Nutrition
Voedsel.net
Messina
Nutrition Focus/Solgar
Boek Andrew L., Md. Stoll




Op deze site kun je de voedingswaarden van (o.a.) verschillende olieen vergelijken:
http://www.nal.usda.gov/fnic/cgi-bin/nut_search.pl






Goede olieen zijn bijvoorbeeld lijnzaadolie (flaxseed), teunisbloemolie (evening primrose), borage-olie en tarwekiem-olie.

« Laatst bewerkt op: 19 maart 2003, 21:53:07 door Machteld »

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2003, 09:56:30 »
Een tijd geleden hebben we op LP hier vragen over gekregen:

www.lekkerplantaardig.net/reacties.htm#omega3

.

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2003, 21:22:43 »
Vertaald in het Nederlands van de pcrm.org website: Essentiële vetzuren

Stukje eruit gequote: " Al zijn supplementen en toevoegingen van olie niet typisch nodig in het vegetarisch dieet, een goede bron van omega-3 vetten zou elke dag moeten ingenomen worden. Alfa-linoleic acid (ALA), een vaak voorkomend omega-3 vetzuur, wordt aangetroffen in veel soorten groenten, bonen en fruit. Meer geconcentreede bronnen kunnen gevonden worden in oliën als canola, lijnzaad, sojaboon, walnoot en tarwekiemen. Maïs, saffloer, zonnebloem en cottonseed olieën zijn over het algemeen laag in ALA.
Omega-6 vetzuren, zoals gamma-linolenic acid, kunnen gevonden worden in meer zeldezame oliën waaronder black currant [zwarte bessen], bernagie, evening pimrose [Teunisbloem] en hennep oliën.3

Visolie werd gepopularizeerd as een hulp tegen alles wat met hartprobelemen en arthritis te maken heeft. Het slechte nieuws over visolieën is dat omega-3's in visolie zeer onstabiele moleculen zijn die de neiging hebben te decomposeren gedurende dit proces gevaarlijke vrije radicalen loslaten. Onderzoek heeft aangetoond dat omega-3's in een meer stabiele vorm aangetroffen worden in groenten, fruit, en bonen.6,7 "

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2003, 12:14:46 »
ik heb maandag een flesje lijnzaadolie gekregen maar ik durf het eigenlijk niet te openen, omdat het snel op moet en het behoorlijk vies schijnt te zijn. heeft iemand suggesties om die twee eetlepels per dag die ze aanbevelen met zo min mogelijk ongemak naar binnen te krijgen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2003, 12:17:06 »
Ik vind het niet vies. Als ik geen slaatje of zo eet , neem ik gewoon een soeplepel puur. 'tIs te doen.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2003, 12:54:54 »
Waarom is het eigenlijk nodig om extra lijnzaadolie te nemen? De vetzuren zitten toch ook in je voedsel?

Volgens Maud kun je het beste zo een lepel olie nemen, want als je het over je eten doet smaakt het helemaal naar die olie.
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2003, 12:58:48 »
Waarom is het eigenlijk nodig om extra lijnzaadolie te nemen? De vetzuren zitten toch ook in je voedsel?
lijnzaadolie bestaat voor iets van 60% uit die vetzuren. en je hebt er twee van die je binnen zou moeten krijgen waarvan er één (ALA) kennelijk te weinig in andere producten voorkomt...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2003, 13:11:24 »
lijnzaadolie bestaat voor iets van 60% uit die vetzuren. en je hebt er twee van die je binnen zou moeten krijgen waarvan er één (ALA) kennelijk te weinig in andere producten voorkomt...
En als je nou altijd meergranenbrood eet (met zaden erop enzo) en vaak walnoten eet (mijn favo noot), dan heb je het toch niet nodig, of wel?
:koffie: 35, nog steeds veg@

femke

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2003, 14:35:15 »
ik heb maandag een flesje lijnzaadolie gekregen. Heeft iemand suggesties om die twee eetlepels per dag die ze aanbevelen met zo min mogelijk ongemak naar binnen te krijgen?
Ik heb zelf wel een manier gevonden om lijnzaadolie binnen te krijgen zonder dat je de smaak ervan proeft: d.m.v. een vruchtenshake als ontbijt.

Men neme: 2/ 3 uitgeperste sinaasappels, wat (soja)yoghurt of melk of een combinatie daarvan, 2 el. lijnzaadolie en 2 el lechitinegranulaat (gewonnen uit soja, te koop bij natuurvoedingswinkels/ drogisten, dit bindt zich aan de olie), 1 banaan, evt. ander fruit zoals appel/ aardbei/ peer.

Alles in blender/ keukenmachine en mixen maar. Je hebt dan 2 hele grote glazen vol.

Als je die yofu met een smaakje gebruikt hoeft er veel minder fruit in. Je kunt het nog lekkerder maken door er kaneel/ vanille/ scheutje diksap door te doen.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2003, 14:36:26 door femke »

femke

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2003, 14:38:51 »
Een andere tip is omega § more olie uit de natuurvoedingswinkel, dat een mix is van verschillende gezonde olien zoals lijnzaad-, tarwekiem- en teunisbloemolie (is dus eigenlijk beter dan lijnzaadolie). Dit smaakt neutraal, maar is wel erg
prijzig.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #11 Gepost op: 30 april 2003, 17:52:41 »
Ik heb juist ontdekt dat het vlaszaadolie is wat ik gebruik.
Is dat het zelfde?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #12 Gepost op: 30 april 2003, 18:05:26 »
Lijnolie wordt alleszins uit vlaszaad gewonnen.
En vlaszaadolie is héél gezond.
 :-\  ik googel nog even verder.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #13 Gepost op: 30 april 2003, 18:14:51 »
De ene keer staat er lijnzaadolie(vlaszaadolie) en de andere keer: lijnzaadolie en vlaszaadolie.   ???
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Suus

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #14 Gepost op: 30 april 2003, 18:24:48 »
ik heb maandag een flesje lijnzaadolie gekregen maar ik durf het eigenlijk niet te openen, omdat het snel op moet en het behoorlijk vies schijnt te zijn. heeft iemand suggesties om die twee eetlepels per dag die ze aanbevelen met zo min mogelijk ongemak naar binnen te krijgen?
Van een vriendin heb ik een slasausje van olijf- en lijnzaadolie afgekeken, volgens mij lijkt het dan een beetje op notenolie. Smaken kunnen verschillen, maar wie weet lust je het.

Voor de omega-6-vetzuren slik ik vegetarische () capsules Teunisbloemolie, te koop bij elke natuurvoedingswinkel. Het is erg prijzig, er is geen ander merk met vegetarische capsules. Ik doe met een potje a 9 euro 25 slechts 15 dagen.

 

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #15 Gepost op: 30 april 2003, 18:37:46 »
Waarom omega-6-vetzuren bijnemen?
In de westerse voeding is er een groot overgewicht aan  omega-6 vetzuren. Daardoor gebeurt de omzetting van omega-3-vetzuren onvoldoende.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #16 Gepost op: 01 mei 2003, 15:00:56 »
ik heb maandag een flesje lijnzaadolie gekregen maar ik durf het eigenlijk niet te openen, omdat het snel op moet en het behoorlijk vies schijnt te zijn. heeft iemand suggesties om die twee eetlepels per dag die ze aanbevelen met zo min mogelijk ongemak naar binnen te krijgen?

Aha! Ik eet het zonder iets, gewoon 1 a 2 eetlepels ervan doorslikken, net als een hoestdrankje!  :P
De ranzigheid valt best mee, zo zijn maar enkele seconden dat je last hebt van die vieze smaak.
Zorg dat je een glas water bij de hand hebt om het weg te spoelen!

Trouwens, ik las ergens dat het belangrijk was dat je omega-3 en omega-6 in een verhouding 1:1 binnenkreeg ofzoiets, maar waar haal ik die omega-6 dan vandaan? Zit die ook in lijnzaadolie?
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2003, 15:04:08 door Maud »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #17 Gepost op: 01 mei 2003, 17:04:43 »
volgens mij zat omega-6 juist zo ongeveer overal in en is het probleem dat je niet genoeg omega-3 binnenkrijgt (of omgekeerd)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

cake

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #18 Gepost op: 01 mei 2003, 18:43:18 »
heeft iemand suggesties om die twee eetlepels per dag die ze aanbevelen met zo min mogelijk ongemak naar binnen te krijgen?
In je (linzen)soep doen?  :)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #19 Gepost op: 01 mei 2003, 19:05:35 »
In je (linzen)soep doen?  :)
je mag het niet verhitten.

en da's dan hoogstens één dag in de week ;D
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.