Vegatopia Forum

Moord en brand

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Moord en brand
« Reactie #60 Gepost op: 10 juli 2004, 21:51:20 »
Je moet wel de ruimte hebben om te overtuigen, kritiek, ook naar de ander toe, hoort daarbij.
Ja, maar niet te pas en te onpas.

En schilder het kritiek (durven) hebben op anderen alsjeblieft ook niet te mooi af: voor hetzelfde geld is dat omdat je niet kritisch naar jezelf wil kijken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Altruism

Re:Moord en brand
« Reactie #61 Gepost op: 10 juli 2004, 22:27:52 »
Je moet wel de ruimte hebben om te overtuigen, kritiek, ook naar de ander toe, hoort daarbij.
Ja, maar niet te pas en te onpas.

Alsof er een aanwijzing zou zijn dat dit voor vegetariërs/veganisten in hogere mate geldt dan voor vleeseters, zoals hier wordt afgebeeld. ::)

En schilder het kritiek (durven) hebben op anderen alsjeblieft ook niet te mooi af: voor hetzelfde geld is dat omdat je niet kritisch naar jezelf wil kijken.

Je lijkt niet te willen begrijpen dat het er helemaal niet om gaat of het "mooi" is of niet. Ik denk dat het nodig is om kritisch te blijven, ook naar anderen toe. Anders raakt men niet meer in gesprek en is het einde zoek.

En wat je laatste opmerking betreft; misschien kun je deze ook aan jezelf richten?  ::)

Maar dan juist omdat je argeloos mee lijkt te waaien met het geopperde standpunt dat lijkt te suggeren dat een gebrek aan zelfkritiek en het beroep of valse argumenten een verschijnsel is dat vaker zijn doorgang kent bij vegetariërs en veganisten dan bij vleeseters. En dan nog wel met betrekking tot onderwerpen die gaan over dierenrechten/dierenwelzijn (daar werden immers voorbeelden van aangehaald)! Hieruit zou ik namelijk kunnen opmaken dat je jezelf liever in een positie/standpunt manoeuvreert die het contact met andersdenkenden gemakkelijker maakt. Die keuze voor de weg van de minste weerstand zou je jezelf ook kunnen aanrekenen, omdat het vooral je eigen belang dient. Beschouw het als een vorm van zelfkritiek Christiaan, mocht je hierover beschikken.  ;)
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2004, 22:31:26 door Altruism »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Moord en brand
« Reactie #62 Gepost op: 10 juli 2004, 23:17:37 »
die voor het gemak even voorbij gaat aan het gebrek aan reflectie die "veel vleeseters" juist zo vaak kenmerkt in discussies die gaan over dierenrechten/dierenwelzijn.

Je maakt nogal veel aannames hoor, en dit is er één van.

“it's strange how life makes sense in time...”

Altruism

Re:Moord en brand
« Reactie #63 Gepost op: 10 juli 2004, 23:49:41 »
die voor het gemak even voorbij gaat aan het gebrek aan reflectie die "veel vleeseters" juist zo vaak kenmerkt in discussies die gaan over dierenrechten/dierenwelzijn.

Je maakt nogal veel aannames hoor, en dit is er één van.


Ik reageer op jouw aannames en zinspelingen, zoals ik al zei, om vooral ook wat tegenwicht te bieden. De vragen staan nog altijd open, Sander. Maar ik neem aan dat je daar liever niet op in gaat?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Moord en brand
« Reactie #64 Gepost op: 10 juli 2004, 23:52:17 »
De vragen staan nog altijd open, Sander. Maar ik neem aan dat je daar liever niet op in gaat?
Wat een menslievende houding :P
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Altruism

Re:Moord en brand
« Reactie #65 Gepost op: 11 juli 2004, 00:04:01 »
De vragen staan nog altijd open, Sander. Maar ik neem aan dat je daar liever niet op in gaat?
Wat een menslievende houding :P

Ach, slechts een herinnering aan Sander's eerste reactie op mijn post.

Wel opmerkelijk overigens dat zo'n opmerking moet komen van iemand die zelf geregeld neerbuigende berichten post zoals deze hieronder:

Ach, [vul naam in van forumgebruiker die zich kennelijk niet op het hoge niveau van Christiaan bevindt aldus Christiaan zelf] post wel meer dingen zonder even over de  formulering na te denken...

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2004, 00:06:00 door Altruism »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Moord en brand
« Reactie #66 Gepost op: 11 juli 2004, 00:07:27 »
Eerst zeg je dat kritiek op anderen heel goed is, en nu beweer je dat Christiaan geen (m.i. terechte) kritiek op de manier van posten van Dragonfly mag hebben  ???

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Moord en brand
« Reactie #67 Gepost op: 11 juli 2004, 00:08:23 »
Wel opmerkelijk overigens dat zo'n opmerking moet komen van iemand die zelf geregeld neerbuigende berichten post zoals deze hieronder
O, maar ik noem mezelf ook geen altruist.

En ik maak van één voorval niet direct "geregeld"... ::)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Altruism

Re:Moord en brand
« Reactie #68 Gepost op: 11 juli 2004, 00:14:00 »
Eerst zeg je dat kritiek op anderen heel goed is, en nu beweer je dat Christiaan geen (m.i. terechte) kritiek op de manier van posten van Dragonfly mag hebben  ???

Je zegt het zelf al --> "mijn insziens terechte" kritiek. Mijns insziens is de desbetreffende opmerking van Christiaan overdreven neerbuigend en daar sta ik juist kritisch tegenover. En overigens is dit slechts één van de vele berichten van zijn hand met een dergelijke strekking, en dat voor iemand die meent dat kritiek niet te pas en te onpas gebruikt dient te worden. Tja...  ::) Daarbij zie ik nergens staan dat iets "niet zou mogen". Ik acht het in het licht van de betreffende opmerking alleen nogal vreemd dat mijn opmerking dan "gekscherend" "menslievend" wordt genoemd.

Als je kritiek hebt op de manier waarop iemand doorgaans post (zoals dat op je overkomt) kun je dat volgens mij ook wel op een meer subtiele manier laten merken.
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2004, 00:24:58 door Altruism »

Altruism

Re:Moord en brand
« Reactie #69 Gepost op: 11 juli 2004, 00:18:54 »
Wel opmerkelijk overigens dat zo'n opmerking moet komen van iemand die zelf geregeld neerbuigende berichten post zoals deze hieronder
O, maar ik noem mezelf ook geen altruist.

Ik ook niet. Laat ik mijn schermnaam voor je vertalen:

Altruism = Altruïsme

En daarbij vraag ik me af wat voor conclusies jij daaraan verbindt...

En ik maak van één voorval niet direct "geregeld"... ::)

Zoals ik hiervoor al zei, het is slechts een greep. Ik wil je best met dezelfde frequentie quoten (als ik je kan bijbenen  :P) als waarmee je de berichten plaatst. Geen probleem. :)
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2004, 00:20:31 door Altruism »

Altruism

Re:Moord en brand
« Reactie #70 Gepost op: 11 juli 2004, 00:27:40 »
Maar goed, laten we het nog eens hebben over de beweegredenen achter het starten van dit topic...

Ik ben benieuwd.  :)

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Moord en brand
« Reactie #71 Gepost op: 11 juli 2004, 09:24:28 »
Maar ik neem aan dat je daar liever niet op in gaat?

En één van de redenen is, dat de toon van je berichten me totaal niet aanstaat.

“it's strange how life makes sense in time...”

Altruism

Re:Moord en brand
« Reactie #72 Gepost op: 11 juli 2004, 09:25:42 »
Maar ik neem aan dat je daar liever niet op in gaat?

En één van de redenen is, dat de toon van je berichten me totaal niet aanstaat.

Ah, en staat de toon van je eigen berichten je wel aan?  ::)
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2004, 09:28:01 door Altruism »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Moord en brand
« Reactie #73 Gepost op: 11 juli 2004, 10:03:33 »
Is je voornaamste doel in discussies om te irritatie bij anderen te bereiken Altruism? Want daarin slaag je goed.

Altruism

Re:Moord en brand
« Reactie #74 Gepost op: 11 juli 2004, 10:34:41 »
Is je voornaamste doel in discussies om te irritatie bij anderen te bereiken Altruism? Want daarin slaag je goed.

Wat een makkelijke uitweg weer. Natuurlijk voel jij je er goed bij om voor andere "populaire" leden op te komen, vandaar dat je met zo'n post aan komt zetten.

Mijn doel is om commentaar te geven op dit soort gekleurde topics, kritiek waar men vervolgens niets van wil weten. Want dan is opeens "de toon" niet meer acceptabel. Vrij hopeloos en bijzonder hypocriet wat mij betreft...

Wat irritatie betreft, misschien zou je je eens wat vaker moeten ergeren aan dat eeuwige gejammer over vegetariërs/veganisten die wel een bovengemiddeld gebrek aan zelfkritiek zouden hebben, iets waar je zelf ook aan bijdraagt. Met andere woorden; kijk ook eens naar jezelf.

Ik zal het nog één keer herhalen. De reden van mijn inmenging in dit topic is (of in ieder geval was aanvankelijk) niets meer of minder dan het bieden van tegenwicht in zeer eenzijdige berichtgeving.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Moord en brand
« Reactie #75 Gepost op: 11 juli 2004, 10:44:24 »
En dat je irritant overkomt maakt je niet uit? Je ziet dat niet als een reden om iets te veranderen?

Altruism

Re:Moord en brand
« Reactie #76 Gepost op: 11 juli 2004, 10:56:29 »
En dat je irritant overkomt maakt je niet uit? Je ziet dat niet als een reden om iets te veranderen?

Ik kom niet irritant over (in algemene zin), dat is slechts jouw mening (welke enkel gedeeld zal worden door degenen op wie nu juist mijn kritiek gericht is). En dan nog blijft de vraag, waarom kijk je niet ook eens naar jezelf? Denk je werkelijk dat er niemand is die zich aan jouw postings (en die van je gelijkgestemden) irriteert? Ik heb genoeg leden mogen spreken via PB en andere kanalen waaruit ik de indruk kan opmaken dat ik niet de enige ben...

En daarbij, het is wel een simpele dooddoener niet? Om iemand "irritant" te noemen zodat je niet op de aangehaalde punten hoeft in te gaan...
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2004, 10:58:48 door Altruism »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Moord en brand
« Reactie #77 Gepost op: 11 juli 2004, 11:14:57 »
Ik kom niet irritant over (in algemene zin), dat is slechts jouw mening (welke enkel gedeeld zal worden door degenen op wie nu juist mijn kritiek gericht is). En dan nog blijft de vraag, waarom kijk je niet ook eens naar jezelf?

Het punt is dat je dat zelf niet lijkt te doen.  Zoals ik al eerder postte, vind ik zelfkritiek beter dan kritiek op anderen zonder zelfkritiek. Dat jij het daar niet mee eens bent blijkt, maar het is voor mij juist een bevestiging dat ik gelijk heb.

Citaat
Denk je werkelijk dat er niemand is die zich aan jouw postings (en die van je gelijkgestemden) irriteert? Ik heb genoeg leden mogen spreken via PB en andere kanalen waaruit ik de indruk kan opmaken dat ik niet de enige ben...

Dit is dus een van de manieren waarop je irritant bent. Eerstzou ik  aan het slijmen zijn bij populaire leden, nu ben ik volgens jou volgens genoeg leden irritant. Mensen die dat niet op het forum laten blijken, maar wel zogenaamd aan jou. Ondertussen verwijt je anderen dat ze niet op je punten ingaan, maar op het punt dat je irritatie veroorzaakt bij je discussiegenoten hier ga je niet in.

Citaat
En daarbij, het is wel een simpele dooddoener niet? Om iemand "irritant" te noemen zodat je niet op de aangehaalde punten hoeft in te gaan...

Het is juist het hele punt! Het voornaamste wat je bereikt door op een slechte manier kritiek te leveren is irritatie. Je bereikt er geen gedragsverandering bij de ander mee. En mocht je denken dat het aan ons ligt: krijgen andere mensen die kritiek leveren van ons vergelijkbare verwijten?
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2004, 11:16:22 door Poek »

Altruism

Re:Moord en brand
« Reactie #78 Gepost op: 11 juli 2004, 11:52:28 »
Ik kom niet irritant over (in algemene zin), dat is slechts jouw mening (welke enkel gedeeld zal worden door degenen op wie nu juist mijn kritiek gericht is). En dan nog blijft de vraag, waarom kijk je niet ook eens naar jezelf?

Het punt is dat je dat zelf niet lijkt te doen.  Zoals ik al eerder postte, vind ik zelfkritiek beter dan kritiek op anderen zonder zelfkritiek. Dat jij het daar niet mee eens bent blijkt, maar het is voor mij juist een bevestiging dat ik gelijk heb.

Het is wel makkelijk om steeds alles terug te kaatsen niet? Je zegt dat je zelfkritiek belangrijk vindt maar vervolgens laat je er niets maar dan ook niets van blijken. En laat het duidelijk zijn dat hier sprake is van het zogenaamde "actie is reactie" mechanisme. Namelijk mijn reactie op jullie actie. Ik ben het niet die hier steeds maar weer dit soort gekleurde postings maakt. Ik haak er van tijd tot tijd op in, dat vind ik persoonlijk een heel verschil.

Denk je werkelijk dat er niemand is die zich aan jouw postings (en die van je gelijkgestemden) irriteert? Ik heb genoeg leden mogen spreken via PB en andere kanalen waaruit ik de indruk kan opmaken dat ik niet de enige ben...

Dit is dus een van de manieren waarop je irritant bent.

Nee, ik ben dus niet irritant, dat is slechts jouw mening. Hoe moeilijk kan dat nu zijn?

Eerstzou ik aan het slijmen zijn bij populaire leden

Die indruk krijg ik inderdaad en zeker niet alleen op basis van dit incident. Sterker nog, bij sommige leden is het "de vaste stijl" zo lijkt het. Daarnaast weet je geen enkele andere verklaring te kunnen geven voor je gedrag, dus ja...

nu ben ik volgens jou volgens genoeg leden irritant. Mensen die dat niet op het forum laten blijken, maar wel zogenaamd aan jou.

Het hoeft niet specifiek te gaan over jou als persoon (ik vraag me af waar je dat overigens vandaan haalt want het staat nergens) maar over de manier van posten van sommige op dit forum. En bovendien zijn er wel degelijk leden geweest die dat ook op dit forum hebben laten blijken. Denk nog maar eens goed na...

En dat "zogenaamd" kun je gerust weglaten. Ik heb enkele van deze PM's nog niet weggegooid. Sander als admin zou dit zelfs voor je kunnen verifiëren.

Ondertussen verwijt je anderen dat ze niet op je punten ingaan, maar op het punt dat je irritatie veroorzaakt bij je discussiegenoten hier ga je niet in.

Nee, nu wordt het mooi.  ::) Dat is de omgekeerde wereld. Ik stel eerst een aantal zaken ter discussie; daar wordt niet op ingegaan, en dan zou ik in moeten gaan op de vermeende irritatie die ik zou veroorzaken omdat jullie mijn punten maar lastig/vervelend vinden?!

En daarbij, het is wel een simpele dooddoener niet? Om iemand "irritant" te noemen zodat je niet op de aangehaalde punten hoeft in te gaan...

Het is juist het hele punt! Het voornaamste wat je bereikt door op een slechte manier kritiek te leveren is irritatie. Je bereikt er geen gedragsverandering bij de ander mee. En mocht je denken dat het aan ons ligt: krijgen andere mensen die kritiek leveren van ons vergelijkbare verwijten?

Ach, laat ik het zo zeggen; ik weet dat vele anderen dezelfde verwijten krijgen (alleen voelen die er kennelijk weinig voor om de discussie aan te gaan, ik snap steeds beter waarom) en niet alleen via PM en dergelijke, het forum staat vol met quotes die dit bewijzen. Moet ik ze nu echt gaan verzamelen of kun je zelf misschien eens met een wat kritischer oog kijken naar wat jij en sommige andere leden geregeld posten?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Moord en brand
« Reactie #79 Gepost op: 11 juli 2004, 12:03:38 »
En daarbij, het is wel een simpele dooddoener niet? Om iemand "irritant" te noemen zodat je niet op de aangehaalde punten hoeft in te gaan...
Het is wel heel erg simpel om irritatie terzijde te schuiven zodat jij jouw kwesties (die eigenlijk ook gewoon irritaties zijn, maar het is natuurlijk makkelijker argumenteren als je het over een zogenaamd objectief feit hebt in plaats van een subjectieve belevenis) naar voren kan schuiven?

Strontvervelend hoe jij je achter retoriek verschuilt en zelf alle kritiek van de hand wijst, en ook nog eens zonder bewijs aanspraak doet op de claim dat je niet de enige bent die zich ergert.

Ik krijg de indruk dat niet mijn manier van posten (waarvan jij een heleboel voorbeelden aan zou kunnen halen) neerbuigend is, maar dat juist je eigen manier van posten dat is.

En of het nou altruisme of altruist is (over neerbuigend gesproken, die uitleg!), ik denk nog steeds dat iemand die zich zo noemt een claim er op doet dat hij is ofwel heeft, ofwel is, en daarmee beter is dan ieder ander hier.

Sowieso snap ik al niks van die Engelse nicknames. Gebruik je moerstaal. Maar, en dat besef ik, dan lijkt het natuurlijk lang niet zo stoer, maar eerder sullig.

Wat het ook is.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.