Vegatopia Forum

Moord en brand

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Moord en brand
« Reactie #40 Gepost op: 05 juli 2004, 14:19:37 »
Mensen i.h.a. hebben de neiging dingen naar zich toe te redeneren. En mensen i.h.a. willen daarom ook vaak "niet beter weten", struisvogelpolitiek doet het nog altijd goed. Ik laat steeds vaker mensen maar "aanlullen". Het is eigenlijk niet aardig en wat arrogant, maar mensen kunnen zo vermoeiend zijn. Vooral degenen die een onwrikbaar standpunt hebben ingenomen.
Mijn buurman debeteert bijv. voortdurend halve waarheden en hele onwaarheden; aardige man hoor, maar zo wat alles wat hij zegt gaat direct in mijn mentale prullenbak.
de tuin: dat ben ik

suussie

Re:Moord en brand
« Reactie #41 Gepost op: 05 juli 2004, 16:39:18 »
Wel met de mond dicht fietsen dan, natuurlijk.

 :O :O

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Moord en brand
« Reactie #42 Gepost op: 05 juli 2004, 19:54:04 »
Mijn fanatisme gaat in golfbewegingen. Ik heb dagen dat ik de neiging heb om - als het onderwerp door iemand aangesneden wordt - met mooie stijlfiguren en vlijmscherpe retoriek mijn ding te doen. De neiging, want wat ik vervolgens predik klinkt dan niet half zo mooi en overtuigend als ik het bedoeld had.

Maar vaak bevind ik me in de mentale-prullenbak-modus die Lovelocker aanstipt, zeker als mijn gesprekspartner stellingen eruit gooit zonder daarover in open discussie te willen gaan.

Offline Wup

  • ***
  • 138
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moord en brand
« Reactie #43 Gepost op: 05 juli 2004, 23:20:58 »
Wel met de mond dicht fietsen dan, natuurlijk.
en met de mond dicht slapen! Waar had ik ook alweer gelezen dat we in onze slaap zoveel vliegen en spinnen verorberen? (Iew!  :sleepey: )
Wup
Dit jaar wil ik helderheid!

Aiko

Re:Moord en brand
« Reactie #44 Gepost op: 05 juli 2004, 23:27:11 »
Dat was alweer ontkracht, door - ik geloof - Poek?
Het waren er 'maar' vijf in een leven, als ik het goed onthouden had.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Moord en brand
« Reactie #45 Gepost op: 05 juli 2004, 23:52:01 »
Dat was alweer ontkracht, door - ik geloof - Poek?
Het waren er 'maar' vijf in een leven, als ik het goed onthouden had.

Niet door mij, maar er is hier wel een kleine discussie over geweest. Het is waarschijnlijk een broodje aap verhaal.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Moord en brand
« Reactie #46 Gepost op: 06 juli 2004, 00:02:09 »
Wel met de mond dicht fietsen dan, natuurlijk.
en met de mond dicht slapen! Waar had ik ook alweer gelezen dat we in onze slaap zoveel vliegen en spinnen verorberen? (Iew!  :sleepey: )
Wup

Anders doe je toch gewoon zo'n soort van hordeur in je mond? (Wel op mini-formaat dan hè! ;))
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Re:Moord en brand
« Reactie #47 Gepost op: 06 juli 2004, 00:03:44 »

Of je mengt wat Autan door je ademverfrisser.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Moord en brand
« Reactie #48 Gepost op: 06 juli 2004, 00:06:31 »

Een Vapona kleefstrip is ook wel een praktische oplossing.

Of wat dacht je ervan om een Electrocutor tussen je tanden in te bouwen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Moord en brand
« Reactie #49 Gepost op: 06 juli 2004, 00:18:59 »
Dat lijkt me niet echt een diervriendelijke oplossing, Lieve @ñ. We zitten hier op een veggieforum hoor, mind you!

Misschien als je geen goed passend hordeurtje hebt, bedacht ik me net, kun je het eens proberen met zo'n bolletje-voor-de-wasverzachter. Dan dus wel even ervoor zorgen dat je niet zo'n ronde van plastic hebt hè, maar zo'n indeukbare van zacht spul.
Hmm, is misschien nog steeds een beetje aan de royale kant.
Een waszakje anders! :D
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2004, 00:41:19 door calimero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Moord en brand
« Reactie #50 Gepost op: 06 juli 2004, 10:26:32 »
Carlson van het dak kreeg nooit beestjes in zijn mond  :)
de tuin: dat ben ik

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moord en brand
« Reactie #51 Gepost op: 06 juli 2004, 10:28:09 »
Karlsson....  :thumbsup:
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Moord en brand
« Reactie #52 Gepost op: 06 juli 2004, 12:15:27 »
Karlsson is een verzinsel. Een verzinseltje dat gewoon een beetje in de kast ligt te kraaien :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moord en brand
« Reactie #53 Gepost op: 10 juli 2004, 19:36:25 »
Heb een tijd geleden nog een pediater gesproken die in een centrum voor metabole stoornissen werkt. Volgens hem zijn mensen die geen vlees eten zuchtiger en agressiever...  

Dus door een tekort aan vlees zitten ze hier allemaal dadelijk op hun paard. ;D


GEVAARLIJK
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Altruism

Re:Moord en brand
« Reactie #54 Gepost op: 10 juli 2004, 21:17:36 »
Waarom lijken veel vegetariërs en veganisten de neiging te hebben om aan de hand van vaak summiere info moord en brand te gaan roepen, in plaats van eerst eens uit te zoeken of die info wel klopt? (Zie o.a. de Singer-thread) Vego's zijn vaak zo kritisch op anderen dat ze zelf-kritiek uit het oog lijken te verliezen.

Veel te eenzijdige berichtgeving. Alsof er "veel vleeseters" zijn die wèl nadenken over hun argumenten... laat staan dat ze zelfkritiek hebben... :hypocrite:

Op dit forum worden wel vaker van dit soort "jammertopics" geopend waar steeds dit punt naar voren komt, ongetwijfeld met de intentie om te proberen het imago van vegetariërs/veganisten wat op te poetsen. Voor sommigen is het kennelijk allemaal wat makkelijker om alleen kritisch te zijn naar zichzelf maar niet naar anderen...

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Moord en brand
« Reactie #55 Gepost op: 10 juli 2004, 21:19:21 »
Voor sommigen is het kennelijk allemaal wat makkelijker om alleen kritisch te zijn naar zichzelf maar niet naar anderen...

Beter dan andersom lijkt me?

Altruism

Re:Moord en brand
« Reactie #56 Gepost op: 10 juli 2004, 21:26:43 »
Voor sommigen is het kennelijk allemaal wat makkelijker om alleen kritisch te zijn naar zichzelf maar niet naar anderen...

Beter dan andersom lijkt me?

Waarom zou dit beter zijn? Omdat je jezelf er daarmee makkelijk vanaf maakt? Omdat je daarmee stelt dat niets belangrijker is dan het vermijden van conflicten? Het is in ieder geval geen oplossing, mocht je dat denken.

En overigens, "andersom" is wat mij betreft helemaal niet aan de orde wanneer ik vegetariërs/veganisten vergelijk met vleeseters, iig met betrekking tot onderwerpen als "vlees eten", "dierenrechten", etc..
Vandaar ook dat ik reageer. Er wordt hier een zèèr gekleurd beeld geschetst.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2004, 21:29:56 door Altruism »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Moord en brand
« Reactie #57 Gepost op: 10 juli 2004, 21:30:47 »
Bij kritiek van een ander is het maar de vraag of er iets met de kritiek wordt gedaan. In veel gevallen gaan mensen dan in de verdediging of tegenaanval. Bij zelfkritiek speelt dat niet.

Kritiek hebben op anderen, maar niet op jezelf is vaak ook hypocriet.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2004, 21:36:19 door Poek »

Altruism

Re:Moord en brand
« Reactie #58 Gepost op: 10 juli 2004, 21:44:53 »
Bij kritiek van een ander is het maar de vraag of er iets met de kritiek wordt gedaan. In veel gevallen gaan mensen dan in de verdediging of tegenaanval. Bij zelfkritiek speelt dat niet.

Ja, en wat is nu de waarde hiervan? Wanneer je niet kritisch tegenover anderen staat, daar waar je dit wel bent tegenover jezelf, draagt dit totaal niet bij aan het doel dat een principe/overtuiging heeft. Tenzij het natuurlijk enkel een persoonlijk doel betreft, het behouden van de eigen gemoedsrust bijvoorbeeld.

Wellicht ben jij, net als de topicstarter, een type dat er vanuit gaat dat wanneer je "het goede voorbeeld" geeft dat mensen vanzelf wel volgen. Dat getuigd van bijzonder weinig realiteitszin denk ik dan. Immers, wanneer je de dialoog uit de weg gaat (en dat doe je in zo'n geval, want zelfs als je je beperkt tot het presenteren van feiten, bv over de bio-industrie, neem je automatisch een kritisch houding aan tegenover met gedrag van een vleeseter, daar deze zal weten wat het waardeoordeel hieromtrent is van de vegetariër/veganist) zal er nooit iets structureel veranderen. Je moet wel de ruimte hebben om te overtuigen, kritiek, ook naar de ander toe, hoort daarbij.

Altruism

Re:Moord en brand
« Reactie #59 Gepost op: 10 juli 2004, 21:50:02 »
Kritiek hebben op anderen, maar niet op jezelf is vaak ook hypocriet.

Eens. Maar nogmaals, wat mij betreft is dat helemaal niet aan de orde. Dit is de gekleurde mening van Sander, die voor het gemak even voorbij gaat aan het gebrek aan reflectie die "veel vleeseters" juist zo vaak kenmerkt in discussies die gaan over dierenrechten/dierenwelzijn. Ik probeer hier bovenal wat tegenwicht te bieden.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2004, 21:50:33 door Altruism »