Waarom wil jij elke keer weer zo graag bewijzen dat het christendom diervriendelijk is. Terwijl het merendeel van de Christenen waaronder vele theologen gewoon vlees eten en in hierin (de leer) geen belemmering zien?
(Wij hebben hier al eens eerder over gediscussieerd. Je gaf aan dat jij er eigenlijk niet meer in gelooft.) Ondanks dit blijft het je bezig houden, dus vandaar deze vraag!
Groetjes Vegalan.
Ik vraag me echt af of je het gelezen hebt Vegalan.
Ik bewijs n.l. niet dat het christendom diervriendelijk is, maar laat door middel van bijbelverwijzingen en bio-industrie feiten zien dat christenen juist diervriendelijker bezig zouden moeten zijn dan ze nu over het algemeen genomen zijn.
Ik ben gelovig opgevoed en ik heb verschillende kerken van binnen meegemaakt. Ik wilde dit graag schrijven, zie ook de inleiding waarom. De discussies met christenen lopen altijd uit op wat staat er in de bijbel en er wordt gesmeten met bijbelteksten.
Ik concludeer ook dat, volgens de bijbel, er wel vlees gegeten mag worden, alleen dat de dieren wel goed behandeld moeten zijn. Geen vlees eten mag ook, dat wordt bijbels niet uitgesloten. Dat kun je oncorrect vinden, maar dat is wat ik uit de bijbel haal. Als elke christen nu biologisch vlees zou gaan eten, zou al een groot deel van het dierenleed worden voorkomen. Vegetarisch worden kan natuurlijk ook, maar dat is je eigen keuze.
Ik verdedig het christendom niet. Er staat nou eenmaal niet in de bijbel dat christenen vegetarisch
moeten zijn, maar
mogen zijn. Dat zie je blijkbaar niet als voldoende.
Dat veel gelovigen niet bij dierenleed stil staan, komt vooral door het feit dat het christelijk geloof zelf de kern is en daaruit vloeit al snel dat ze zich kunnen verschuilen achter dat geloof en geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen voor andere zaken. Dit bestrijd ik, en komt volgens mij ook voldoende terug in de studie. Wellicht dat je hieruit haalt dat ik christenen verdedig, maar dat is zeker niet mijn intentie. De reden voor deze 2e versie wordt ook uitgelegd in de inleiding van de studie.