Vegatopia Forum

Zelf sojamelk en tofu maken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #60 Gepost op: 27 februari 2006, 21:22:23 »
En amandelchocolademelk is ook flink lekker!
Handig zo'n machine. Nu kan ik lekker ongegeneerd chocosoja maken zonder mij te bekommeren om wéér een dure lege sojamelkpak.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2006, 21:22:52 door Aiko »

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #61 Gepost op: 27 februari 2006, 22:26:16 »
hoe duur is zo´n masjien?
Za Zemiata!

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #62 Gepost op: 27 februari 2006, 23:52:44 »
Nieuw toch wel gauw zo'n honderd euro (bij http://www.leuc.nl/), minimaal. Ik heb mijn SoyWonder via de kringloopwinkel voor vijf euro. Ook voor honderd euro neig ik er in dit vroege stadium naar dat het wel zijn geld waard is op de lange termijn. Iemand op het forum van het NVV bood er ook eentje te koop aan. Is verkocht, maar ik durf te wedden dat via Marktplaats je ook wel het een en ander tweedehands, en dus goedkoper, kan vinden.

Maar als je de prijs van zo'n machine afzet tegen de prijs van een literpak à 1,20 of iets meer, dan is het een fraaie investering.

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #63 Gepost op: 28 februari 2006, 00:18:44 »
En, kent gij deze prachtige link reeds?

Woensdag ga ik even een potje naar de biologische markt, en dan ga ik men bij de granenkraam daar eens even lastigvallen door mij een zakje te geven met elke rijstsoort die ze daar maar hebben. Dat wordt met volle handen weer naar huis lopen en daarna lekker testen welke rijst het meest geschiktsttstststst is. Misschien ook even langs te toko nog...? Hmmm, dat kan ik ook morgen al gelijk doen!

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #64 Gepost op: 28 februari 2006, 00:31:51 »
De amandelen een nachtje weken. En met vlies en al in je machien proppen. Ik had denk ik ongeveer een kleine honderd gram amandelen op twee liter water. Uitkomst is denk ik één driekwart liter amandelmelk. Die melk in een beker mengen met een schep cacao, eventueel nog suiker, en dan heb je overheerlijke gezonde chocomelk; hoera!
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2006, 00:45:03 door Aiko »

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #65 Gepost op: 28 februari 2006, 00:46:33 »
Gersemout of malt schijnt de bonensmaak goed te kunnen onderdrukken, maar dat heb ik nog niet zelf geprobeerd.

Wat gember toevoegen schijnt te helpen.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #66 Gepost op: 28 februari 2006, 11:23:57 »
hoe duur is zo´n masjien?

160-250 Euro.  Maar zeker met rijstmelk haal je dat er makkelijk uit, en je hebt ineens een portie gekookte rijstvezeldrab.  

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #67 Gepost op: 10 maart 2006, 19:40:21 »
Vandaag op de markt eenen kokosnoot gekocht om er kokosmelk van te brouwen met min mooie fraaie machine. Zet u gerust in of het mij lukken zal.

Mijn mooie fraaie machine deed van de week echter wel wat gek. Ik hoorde gekke 'electronische bijgeluiden' uit mijn apparaat komen en tegelijkertijd was het LED-lampje wat aan het knipperen, dan weer fel brandend zoals het hoort, dan weer langzaam uitdoven. Dacht dat hij de geest zou geven. Maar zolang ik nog geen steekvlammen en rook zag, en de stroom er niet uitknalde heb ik 'm maar laten gaan. Bij de tweede keer melk maken deed mijn machine weer normaal (als in: geen gekke electronische kraakgeluiden en geen LED-lampje dat qua felheid veranderd). Ik vermoed dat er iets is met een sensor in het apparaat dat wellicht vervuild was (tussen beide keren sojamelkmaken heb ik het apparaat ook goed afgespoeld) en zo gek deed. Komt het iemand bekend voor met de SoyWonder?

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #68 Gepost op: 14 maart 2006, 07:47:32 »
Vandaag op de markt eenen kokosnoot gekocht om er kokosmelk van te brouwen met min mooie fraaie machine. Zet u gerust in of het mij lukken zal.

En? Ik ben eigenlijk wel benieuwd!

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #69 Gepost op: 14 maart 2006, 12:57:35 »
Ik ook.

Dee

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #70 Gepost op: 14 maart 2006, 13:08:09 »
Ga je er dan exotisch mee koken?

Ben

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #71 Gepost op: 14 maart 2006, 22:01:50 »
Dat duurt... Of heb je er de hele cocosnoot ingedaan?

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #72 Gepost op: 14 maart 2006, 22:18:19 »
Ik ga denk ik morgen wel even proberen.
Of in ieder geval de kokosnoot openslopen. Dan wordt het overmorgen, met een nachtje weken erbij.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #73 Gepost op: 14 maart 2006, 23:02:41 »
Ik ga denk ik morgen wel even proberen.
Of in ieder geval de kokosnoot openslopen. Dan wordt het overmorgen, met een nachtje weken erbij.
Zou je dan ook kokoskaas kunnen maken?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #74 Gepost op: 15 maart 2006, 00:53:18 »
Ik niet, maar een fatsoenlijke kok vast wel.

mikexp

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #75 Gepost op: 26 maart 2006, 01:25:41 »
nu op ebay.nl tekoop

soja melk maker voor 55 euro

samplonia

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #76 Gepost op: 29 maart 2006, 11:23:48 »
Huh? Is mijn bericht echt verwijderd?
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2006, 22:44:40 door Sander »

langnek

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #77 Gepost op: 29 maart 2006, 14:28:11 »
Vandaag op de markt eenen kokosnoot gekocht om er kokosmelk van te brouwen met min mooie fraaie machine. Zet u gerust in of het mij lukken zal.

Mijn mooie fraaie machine deed van de week echter wel wat gek. Ik hoorde gekke 'electronische bijgeluiden' uit mijn apparaat komen en tegelijkertijd was het LED-lampje wat aan het knipperen, dan weer fel brandend zoals het hoort, dan weer langzaam uitdoven. Dacht dat hij de geest zou geven. Maar zolang ik nog geen steekvlammen en rook zag, en de stroom er niet uitknalde heb ik 'm maar laten gaan. Bij de tweede keer melk maken deed mijn machine weer normaal (als in: geen gekke electronische kraakgeluiden en geen LED-lampje dat qua felheid veranderd). Ik vermoed dat er iets is met een sensor in het apparaat dat wellicht vervuild was (tussen beide keren sojamelkmaken heb ik het apparaat ook goed afgespoeld) en zo gek deed. Komt het iemand bekend voor met de SoyWonder?
Hoogstwaarschijnelijk een vochtprobleem, probeer het electronische gedeelte aan de onderkant met een vochtige doek schoon te maken of voorzichtig afspoelen en dan niet op zijn kop houden!
Het bericht is al wat ouder zie ik, hoe gaat het met je machine? Nog steeds 'disco' effecten?
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2006, 14:30:56 door langnek »

langnek

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #78 Gepost op: 29 maart 2006, 14:36:22 »
Ik heb ook zo'n apperaat sinds kort, al ben ik nog bezig met de smaak, want die is nog niet optimaal bij mij. Ik heb gehoord dat er ook iets met de overgebleven prut iets te doen is, weet iemand recepten of ideeën?

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #79 Gepost op: 29 maart 2006, 16:04:56 »
Apparaat gaat sinds die tijd goed. Was een enkelvoudig moment van ongemak, denk ik. Van die overgebleven prut ('okara') kun je burgers maken. Zie http://ellenskitchen.com/clearlight/okara/okara.html. Hiero staat ook wel wat.

De smaak van sojamelk verbetert sterk als je er een theelepel zout bijvoegt. Suiker erbij naast de zout zorgt voor wat extra smaak, maar het is vooral de zout die het verschil maakt.