Vegatopia Forum

Zelf sojamelk en tofu maken

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #40 Gepost op: 10 januari 2006, 01:50:27 »
En hoe zijn die bevallen?

Ik zie mijzelf ook wel in een wat verdere toekomst zo'n melkmaker kopen.
De pulp van de sojabonen, wordt daar bij industrieel vervaardigde sojamelk normaliter sojabrokken van gemaakt (wat ik hoop dan zelf te kunnen maken)?

De havermelk zeer goed, stukken beter dan die dure 'Oatly' uit de natuurwinkels vind ik.  De maismelk sloeg tegen, misschien moest die langer dan een nacht weken.

Sojabrokken zijn ontvet sojameel, geen idee hoe je dat zelf kan maken.  Da's eigenlijk een restprodukt van de sojaolie winning denk ik.  Tofu kan je er wel gemakkelijk mee maken, je kan nigari of gips als stremmingsmiddel gebruiken.

Voor je zo'n apparaat koopt, moet je er wel rekening mee houden dat sojamelk op zich (voor ons, westerlingen) zeer vies smaakt.  Je zal moeten experimenteren met zoet, zout, vanille om er iets drinkbaar van te maken.  Ik doe de moeite daar niet meer voor, maar maak er sojamelk kefir van.  Sojaprodukten zijn naar 't schijnt gezonder in gefermenteerde vorm (sojasaus, miso, tempeh, natto,...).

Waw, promotie naar 'Bekende op het forum! ! 2 sterren!
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2006, 00:01:26 door firefox »

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #41 Gepost op: 10 januari 2006, 11:44:05 »
Gefelicidingesd!

Ja, sojamelk in naturelle vorm is inderdaad nogal... Tja... Tenminste, ik neem aan dat de ongezoete sojamelk uit pak een enigszins vergelijkende smaak heeft als zelfgebrouwen naturelle sojamelk? Ik verwerk de ongezoet sojamelk hoofdzakelijk in de thee, dus dan maakt het mij toch niet (veel) uit of het wel of niet smaakt.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #42 Gepost op: 10 januari 2006, 23:16:49 »
Gefelicidingesd!

Ja, sojamelk in naturelle vorm is inderdaad nogal... Tja... Tenminste, ik neem aan dat de ongezoete sojamelk uit pak een enigszins vergelijkende smaak heeft als zelfgebrouwen naturelle sojamelk? Ik verwerk de ongezoet sojamelk hoofdzakelijk in de thee, dus dan maakt het mij toch niet (veel) uit of het wel of niet smaakt.

Erm, zelfs de meest basic sojamelk smaakt beter dan de zelfgemaakte hoor.  Probeer misschien eerst de manuele methode met de blender ( http://www.soya.be/how-to-make-soy-milk.php )  eens, om een idee van de smaak te krijgen.  Schift die sojamelk trouwens niet in de thee?

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #43 Gepost op: 10 januari 2006, 23:24:09 »
Neu. Dat gaat allemaal goed.

Morgen is er de biologische markt, ik ga daar de sojabonen halen en zelf eens aankloten om er melk van te maken. Ik heb alleen niet zo'n blenderding...

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #44 Gepost op: 11 januari 2006, 21:45:48 »
Ai, ze hadden helemaal geen sojabonen. Per april / mei heeft men mij verteld. De verkoopmijnheer vertelde dat ze wachten op de sojabonen uit Brazilië die van veel betere kwaliteit zouden zijn dan de (nu in roulatie zijnde) Chinese sojabonen. Iemand daar wat meer specifieke kennis over / van?

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #45 Gepost op: 11 januari 2006, 23:56:55 »
Ai, ze hadden helemaal geen sojabonen. Per april / mei heeft men mij verteld. De verkoopmijnheer vertelde dat ze wachten op de sojabonen uit Brazilië die van veel betere kwaliteit zouden zijn dan de (nu in roulatie zijnde) Chinese sojabonen. Iemand daar wat meer specifieke kennis over / van?

Euh, ik dacht dat vooral de gmo veevoeder soja van Brazilie kwam?  
Goedkope chinese sb haal ik bij sun wah in Antwerpen  (1E/kg), maar nu kan ik per bestelling biologische krijgen via Vajra (ik besten die dan via bioshop) voor 2E/kg.  En er zijn nog altijd de 500g zakjes van ekoland bij de natuurwinkels.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #46 Gepost op: 11 januari 2006, 23:59:34 »
Neu. Dat gaat allemaal goed.

Morgen is er de biologische markt, ik ga daar de sojabonen halen en zelf eens aankloten om er melk van te maken. Ik heb alleen niet zo'n blenderding...

Misschien dat het met een staafmixer ook wel gaat, of met een keukenrobot.  Of doe ze in een stevige zak en rijd er met de auto over :-)

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #47 Gepost op: 12 januari 2006, 00:19:08 »
In hoeverre spreken de onderstaande opmerkingen elkaar tegen, eigenlijk?

De havermelk zeer goed, stukken beter dan die dure 'Oatly' uit de natuurwinkels vind ik.  De maismelk sloeg tegen, misschien moest die langer dan een nacht weken.

Erm, zelfs de meest basic sojamelk smaakt beter dan de zelfgemaakte hoor.

De eerste is zo positief, de twee ietwat negatief.

Goedkope chinese sb haal ik bij sun wah in Antwerpen  (1E/kg), maar nu kan ik per bestelling biologische krijgen via Vajra (ik besten die dan via bioshop) voor 2E/kg.  En er zijn nog altijd de 500g zakjes van ekoland bij de natuurwinkels.

Op naar de toko en natuurwinkel morgen, dus dan maar.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #48 Gepost op: 12 januari 2006, 22:55:18 »
In hoeverre spreken de onderstaande opmerkingen elkaar tegen, eigenlijk?

Euh, de eerste gaat over havermelk, de tweede over sojamelk.  ???

De havermelk zeer goed, stukken beter dan die dure 'Oatly' uit de natuurwinkels vind ik.  De maismelk sloeg tegen, misschien moest die langer dan een nacht weken.

Erm, zelfs de meest basic sojamelk smaakt beter dan de zelfgemaakte hoor.


De eerste is zo positief, de twee ietwat negatief.



Da's dus omdat de eerste over havermelk gaat, en de tweede over sojamelk.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2006, 22:55:57 door firefox »

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #49 Gepost op: 12 januari 2006, 23:24:32 »
Oh.
En ah.
Vandaag sojabonen gekocht bij de vega toko hiero in Den Haag. Spoedig als ik moed heb ga ik eens kijken of ik er sojamelk van kan knutselen.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #50 Gepost op: 16 januari 2006, 21:48:24 »
Gierst & boekweitmelk gaan ook goed trouwens, boekweit was lekker.  Volgende testen : Quinoa, Spelt, Amaranth, Kamut & gerst.

-- Update :

Quinoamelk goed.
Amaranthmelk te doen, maar ook weer niets speciaal, ik heb er maar kefir van gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2006, 01:26:23 door firefox »

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #51 Gepost op: 11 februari 2006, 21:33:28 »
Mijn vader en moeder hebben bij de kringloopwinkel te Zutphen een sojamelkmaker voor mij aangeschaft. En vanmiddag voor het eerst aan het werk gezet. Op zich ging het goed, zeker niet iets waterigs verkregen. De melk van sojabonen is qua smaak echter maar zozo. Ik heb al even rondgespeurd wat er te doen is aan de smaak. Zout toevoegen bijvoorbeeld, of vanille. Suiker toevoegen hielp slechts ten dele. Andere adviezen, tips en verwijzingen het drinkbaarder te maken zijn erg, erg welkom.

Binnenkort maar eens rijstmelk maken. Nog een speciale rijstsoort daarvoor gebruiken, of kan ik af met de huis, tuin en keukenrijst uit de gemiddelde supermarkt?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #52 Gepost op: 11 februari 2006, 21:45:31 »
Ik heb al even rondgespeurd wat er te doen is aan de smaak. Zout toevoegen bijvoorbeeld, of vanille.
O jee! ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #53 Gepost op: 12 februari 2006, 00:25:31 »
Zout en suiker mag nog volgens mijn boek.

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #54 Gepost op: 12 februari 2006, 01:17:31 »
Dat eerste wist ik al wel. Romiger is het probleem niet (het is (bij mij) ook totaal niet waterig). Het is meer de smaak van de sojaboon die nogal aanwezig is en best wat onderdrukt mag worden...

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #55 Gepost op: 12 februari 2006, 01:43:26 »
Grappig, kwam net mijn melkmaker tegen op een website. Als iemand de naam van het apparaat weet, toevalligerwijs, vertel gerust (het staat niet op het apparaat zelf).

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #56 Gepost op: 12 februari 2006, 11:36:16 »
Ah, dank, had die plaatjes niet zo snel zelf met mijn machientje geassocieerd. Nu weet ik dat ik moet beginnen met warmer water. Had koud water geprobeerd, gisteren.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #57 Gepost op: 14 februari 2006, 02:37:34 »
Mijn vader en moeder hebben bij de kringloopwinkel te Zutphen een sojamelkmaker voor mij aangeschaft. En vanmiddag voor het eerst aan het werk gezet. Op zich ging het goed, zeker niet iets waterigs verkregen. De melk van sojabonen is qua smaak echter maar zozo. Ik heb al even rondgespeurd wat er te doen is aan de smaak. Zout toevoegen bijvoorbeeld, of vanille. Suiker toevoegen hielp slechts ten dele. Andere adviezen, tips en verwijzingen het drinkbaarder te maken zijn erg, erg welkom.

Binnenkort maar eens rijstmelk maken. Nog een speciale rijstsoort daarvoor gebruiken, of kan ik af met de huis, tuin en keukenrijst uit de gemiddelde supermarkt?

Ik vind de rode rijst de beste voor melk.  
Voor smaak wordt het experimenteren.  Zoals al eerder gezegd maak ik er kefir van, dan blijft ze ook langer goed.  Gersemout of malt schijnt de bonensmaak goed te kunnen onderdrukken, maar dat heb ik nog niet zelf geprobeerd.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2006, 02:41:17 door firefox »

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #58 Gepost op: 23 februari 2006, 16:22:32 »
Ik heb net vandaag sesammelk gemaakt, en na een poging met sojabonen en (gewone) rijst is dit de eerste keer dat ik het een succes mag noemen. Het is drinkbaar (gezoet wat lekkerder) en zeker niet erg waterig. Ik zal er eens pap van proberen te maken.

En van de sesampulp dat ik eraanoverhield heb ik net falafelachtige dingen gemaakt, door de pulp te kneden met wat kikkererwtenmeel. De deeg die ik ermee kreeg was goed kneedbaar en brokkelde zeker niet uitelkaar, noch was het te klef. Tien bolletjes liggen nu in de koelkast op te stijven, twee heb ik net gebakken om te proberen. Zonder kruiden, maar ik vind ze erg lekker. Ik zal ook eens proberen er wat groenten doorheen te kneden de volgende keer, zoals bij de 'echte' vegaburgers.

Morgen ga ik naar de Haagse Markt, daar eens amandelnoten en cashewnoten kopen om te kijken of een extract daarvan ook lekker zal zijn als melk.

Aiko

Re:Zelf sojamelk en tofu maken
« Reactie #59 Gepost op: 27 februari 2006, 15:49:48 »
Vandaag amandelmelk gemaakt. Net als gisteren bij mijn sojabonenmelk, is ook dit een succes. Ik merk alleen niet heel erg veel verschil in smaak tussen de beide. Ik krijg de handigheid te pakken, geloof ik.

Eens zien of vegaburgers van amandel- en sojaboondrap lekker is.