Vegatopia Forum

Quinoa

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Quinoa
« Reactie #40 Gepost op: 21 september 2004, 00:12:30 »
 :-\

100 gram is me iets teveel. Ik vermoed dat die korreltjes over de hele keuken geraken. Ik koop wel quinoa-meel.

Offline firefox

• 105
  • Geslacht: Man
« Reactie #41 Gepost op: 03 maart 2005, 14:12:29 »
Heeft er iemand al (in Belgie) amaranth graan gevonden ergens?

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #42 Gepost op: 10 maart 2005, 13:07:10 »
Ik heb net een salade van quinoa, stukjes appel, gestoomde venkel, rozijnen, feta en een dressing van kerriemayo gemaakt.
Lekker voor vanavond op m'n werk!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

overanalizing

« Reactie #43 Gepost op: 11 maart 2005, 20:20:18 »

We verkopen het in de Bio-Planet verwerkt in allerlei koekjes en muesli maar helaas niet apart...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #44 Gepost op: 23 maart 2005, 15:00:00 »
Ik zag ergens dat als je amaranth in je tuin zaaide, dat je de zaden na het oogsten dan kon poffen.

Kan dit ook met het amaranth en de quinoa die je in de winkel koopt?

Er stond verder niet heel veel info bij, alleen dat het op 130 graden moet. Klopt dit en hoe lang dan ong.?

Offline firefox

• 105
  • Geslacht: Man
« Reactie #45 Gepost op: 23 maart 2005, 15:46:03 »

We verkopen het in de Bio-Planet verwerkt in allerlei koekjes en muesli maar helaas niet apart...

Ik heb het intussen gevonden in de bioshop(www.bioshop.be) in merksem voor 5€/kg, nog duurder dan quinoa dus.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #46 Gepost op: 06 april 2010, 00:18:22 »
Tabasco & Asparagus Quinoa

Tabasco & Asparagus QuinoaThe Tabasco taste here is actually quite subtle once the butter is incorporated into the quinoa - a bit spicy, a bit tangy. You can make your butter stronger if you like, or serve the quinoa with more Tabasco sauce on the side. The next day I did a "fried rice" style version of this by making a thin omelette, slicing it up and stirring it back into a heated skillet of the asparagus/quinoa. If you don't have pine nuts, sliced almonds might make a nice alternative.

1/2 cup / 4 oz / 113g unsalted butter, room temperature
2 teaspoons Dijon mustard
25 drops Tabasco sauce
2 teaspoons fresh lemon juice
1/4 teaspoon fine grain sea salt
1 pound / 16 oz / 453 g asparagus, cut into 1-inch segments
4 cups cooked quinoa*
1/3 cup / 2 oz / 60 g pine nuts, toasted
scant 1/4 cup creme fraiche - optional
more Tabasco sauce to taste

Start by making the Tabasco butter. In a food processor, or with a hand blender, whip the butter until it is light and airy. Add the mustard, Tabasco sauce, lemon juice and salt. As I mention above, you can make it stronger if you like, adding more hot sauce to taste.
Boil the asparagus in a large pot of well salted water, for just for a minute or so - depending on the thickness of your asparagus. Drain. If you are serving this immediately you can leave the asparagus hot, but if you are going to wait to serve this, or think you'll have leftovers I recommend you stop the cooking with cold water or a dunk in an ice bath, then drain well before using.
Take the 4 cups / 20 oz / 565 g of hot cooked quinoa and toss with 3 tablespoons of the tabasco butter. You'll have leftover butter - you can serve that on the side or use it for other purposes. Stir in the asparagus, pine nuts, and dollop with creme fraiche. Serve with more Tabasco sauce on the side.

Serves 4 - 6.

*To cook quinoa: Combine 2 cups of well-rinsed dried quinoa with 3 cups water and 1/2 teaspoon fine grain sea salt in a medium saucepan. Bring to a boil, cover, reduce heat and simmer for 25 - 30 minutes or until quinoa is tender and you can see the little quinoa curliques.
Inspired by Skye Gyngell's Asparagus with Tabasco Butter recipe in My Favorite Ingredients (Ten Speed Press, 2010).

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #47 Gepost op: 06 oktober 2011, 13:32:00 »
Ik zag gisteren bij de AH dat ze daar ook quinoa verkopen, van Lassie oid! Doen ze dat al lang?

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #48 Gepost op: 06 oktober 2011, 13:43:38 »
Ik zag gisteren bij de AH dat ze daar ook quinoa verkopen, van Lassie oid! Doen ze dat al lang?

Ik heb het hier sinds een paar weken gezien.
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd en heb gevoelsmatig nog steeds een voorkeur voor die van de natuurwinkel. Couscous van Lassie vind ik ook niet te eten, terwijl ik gewone (AH bio, natuurwinkel of groenteturk) wel lekker vind.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #49 Gepost op: 06 oktober 2011, 13:58:51 »
Ik vind dat de AH bio couscous een gek bijsmaakje heeft.

Offline Monica

• 231
« Reactie #50 Gepost op: 06 oktober 2011, 14:35:54 »

Al zeker een maandje of 3 volgens mij tegelijk met Lassie bulgur. De bulgur vind ik erg smakelijk en makkelijk klaar te maken. De quinoa van Lassie heb ik ook geprobeerd (enkele maandjes terug), maar ik weet nu niet meer zeker of ik 'm net zo lekker vond als de andere merken die ik gehad heb.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #51 Gepost op: 06 oktober 2011, 16:36:29 »
Ik zag het een paar weken geleden ook. Ik heb alleen het idee dat het duurder is dan de quinoa van de biowinkel (ik kan me vergissen hoor).
Maar voor de rest is het wel geweldig dat je het in de supermarkt kan krijgen! Ik was echt heel verbaasd toen ik het zag.
Lassie heeft ook nog van die leuke gemengde graan van rijst met gerst en wilde rijst enzo. En rijst met noten/zaden. Erg leuk allemaal, dat je daarvoor niet per se meer naar de biowinkel hoeft. 

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #52 Gepost op: 06 oktober 2011, 20:03:03 »
Ik vind dat de AH bio couscous een gek bijsmaakje heeft.

Hm hier is dat niet. Sterker: het is een van de weinige producten die ik nog bij AH haal. Wat voor smaakje is het?
,,,,فلافل

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #53 Gepost op: 07 oktober 2011, 01:29:36 »
Ik heb ook niet de ervaring dat de Ah bio couscous een bijsmaakje heeft. Staat het in jouw AH naast sterk ruikende producten?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #54 Gepost op: 07 oktober 2011, 08:32:27 »
Of is het misschien omdat je hem met koud water welt? Ik doe dat met warm water (en krijg trouwens geen klonten hoor).
,,,,فلافل

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #55 Gepost op: 07 oktober 2011, 08:34:13 »
Het zit in een afgesloten blik en ik vind het wat naar karton smaken.

Ik krijg vieze plak couscous met gekookt water. Of doe jij warm, niet gekookt?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #56 Gepost op: 07 oktober 2011, 08:56:40 »

Gekookt water er over heen, scheutje olie, ff met vork doorroeren en even later nog eens + beetje warm water. Geen enkel probleem.
,,,,فلافل

Offline greet

• 2.671
« Reactie #57 Gepost op: 07 oktober 2011, 10:03:23 »

Gekookt water er over heen, scheutje olie, ff met vork doorroeren en even later nog eens + beetje warm water. Geen enkel probleem.
Ik ook, geen enkel probleem mee. Gek.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #58 Gepost op: 07 oktober 2011, 21:02:04 »
Ik vind dat koud echt prachtig, luchtige korrels geeft. Maar zal nogmaals volgend jouw (en mijn oude) manier doen.

Vegatopia

[Koken] Vegatopia test: Lola Quinoa
« Reactie #59 Gepost op: 09 mei 2016, 13:01:06 »
Vegatopia test: Lola Quinoa

Quinoa is een belangrijke voedingsbron voor de inwoners van Zuid-Amerika. Door de plotse populariteit in en daardoor hoge afname uit het westen stegen de prijzen de laatste jaren zo, dat quinoa in haar gebied van oorsprong schaars en te duur voor de eigen bevolking werd. Hierom, en omdat voedsel importeren uit een ver buitenland voor veel milieubelasting zorgt, is er nu een quinoasoort ontwikkeld die in ons eigen land kan groeien. Deze quinoa wordt sinds kort verkocht als Lola Quinoa.

Source: Vegatopia test: Lola Quinoa