Vegatopia Forum

Tempeh

Offline firefox

• 105
  • Geslacht: Man
Re:Tempeh
« Reactie #40 Gepost op: 25 november 2005, 18:03:04 »
Leuk om mijn website (http://www.tempeh.info) hier vermeld te zien. Blijkbaar zijn er weinig mensen die de smaak van VERSE tempeh kennen. Verse tempeh ruikt en proeft heerlijk naar verse paddestoelen. Verse tempeh is zelfs lekker indien je het gewoon in olie bakt. Zelfs na 1 dag bewaring in de koelkast begint de smaak sterk achteruit te gaan.
Is die van Sun wah in A'pen verse?  Ik vind hem in ieder geval stukken beter dan die van de supermarkten en de natuurwinkels, en hij kost er maar een fractie van (1€/400g)
Uw website is vrij bekend hoor, Ellen's kitchen (de okara madam, http://www.ellenskitchen.com/clearlight/okara/okaratem.html) linkt er zelfs naar.

Heb jij trouwens als eens geprobeerd om van okara tempeh te maken?

Persoonlijk vind ik tempeh het 'beste' sojaproduct, helaas is het niet zo eenvoudig om te maken, en iets te duur om dikwijls te kopen (behalve bij Sun wah dan).  Bij mij is het zelfmaken via uw gratis starter niet gelukt (geen schimmel te zien na 2 dagen), waarschijnlijk door slechte incubator.  Enige tips voor incubators?  Ik ga eens proberen de oven te gebruiken.

« Laatst bewerkt op: 25 november 2005, 18:07:20 door firefox »

Offline Ona

• 271
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #41 Gepost op: 25 november 2005, 22:32:23 »
Een vriendin van me is half Indisch en heeft ooit een keer overheerlijke gemarineerde tempeh voor me gemaakt. Ze gebruikte hiervoor o.a. citroen en tamarinde. Toen ik het vervolgens zelf probeerde na te maken smaakte het ontzettend vies. Wat blijkt nou tamarinde heeft zo'n overheersende smaak dat je er niet teveel van mag gebruiken. Helaas zie ik die vriendin zelden of nooit meer en vroeg ik me af of 1 van jullie dit recept misschien kennen (en de precieze verhoudingen)?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #42 Gepost op: 26 november 2005, 13:12:48 »
Een vriendin van me is half Indisch en heeft ooit een keer overheerlijke gemarineerde tempeh voor me gemaakt. Ze gebruikte hiervoor o.a. citroen en tamarinde. Toen ik het vervolgens zelf probeerde na te maken smaakte het ontzettend vies. Wat blijkt nou tamarinde heeft zo'n overheersende smaak dat je er niet teveel van mag gebruiken. Helaas zie ik die vriendin zelden of nooit meer en vroeg ik me af of 1 van jullie dit recept misschien kennen (en de precieze verhoudingen)?

Ik heb geen verhoudingen, maar om te voorkomen dat ie te zuur wordt mik ik er ook basterdsuiker/gula jawa door. En ik zou er ook verse laos doorheen mikken, dat is ook zoetig.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2005, 13:13:28 door Selly »
,,,,فلافل

tempehman

« Reactie #43 Gepost op: 26 november 2005, 17:39:05 »
Is die van Sun wah in A'pen verse?  Ik vind hem in ieder geval stukken beter dan die van de supermarkten en de natuurwinkels, en hij kost er maar een fractie van (1€/400g).

Enige tips voor incubators?  Ik ga eens proberen de oven te gebruiken.

De tempeh in de Sun Wah is inderdaad vers (niet gepasteuriseerd) en heeft een houdbaarheid van enkele weken. Maar met “vers” bedoel ik eigenlijk direct uit de incubator.

Het is mij nog niet gelukt om tempeh van okara te maken. Het geheel is te compact en de schimmel heeft te weinig zuurstof.

Een incubator kan je gemakkelijk van een oude ijskast of andere geïsoleerde kast maken. Al wat je dan nog nodig hebt is een thermostaat (bv een Habistat dimmer thermostaat, 75 € bij www.ter.nl).

Offline firefox

• 105
« Reactie #44 Gepost op: 27 november 2005, 01:53:14 »

Met tamarinde heb ik nog niet geprobeerd, maar probeer eens met ketjap manis.  Dat geeft een goed resultaat vind ik.

Offline firefox

• 105
« Reactie #45 Gepost op: 30 januari 2006, 14:13:49 »
Is die van Sun wah in A'pen verse?  Ik vind hem in ieder geval stukken beter dan die van de supermarkten en de natuurwinkels, en hij kost er maar een fractie van (1€/400g).

Enige tips voor incubators?  Ik ga eens proberen de oven te gebruiken.

De tempeh in de Sun Wah is inderdaad vers (niet gepasteuriseerd) en heeft een houdbaarheid van enkele weken. Maar met “vers” bedoel ik eigenlijk direct uit de incubator.

Het is mij nog niet gelukt om tempeh van okara te maken. Het geheel is te compact en de schimmel heeft te weinig zuurstof.

Een incubator kan je gemakkelijk van een oude ijskast of andere geïsoleerde kast maken. Al wat je dan nog nodig hebt is een thermostaat (bv een Habistat dimmer thermostaat, 75 € bij www.ter.nl).

Ik ben nogal beperkt qua plaats in mijn appartement, (ijs)kast ed zijn voor mij niet doenbaar.  Zou het eventueel lukken met een wok met thermostat?

Offline Gabs

• 796
« Reactie #46 Gepost op: 31 januari 2006, 16:14:06 »
zonder marinade en dan dunne plakjes knapperig bakken vind ik ook al heel lekker

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #47 Gepost op: 16 maart 2006, 18:54:32 »
Smaken verschillen, maar hoe lekker je tempeh ook klaar maakt, als je overjarige tempeh gebruikt smaakt het op z'n best muf en op z'n slechts inderdaad naar zurige schimmelige tenenkaas.

Gebruik alleen stralend witte, donzig uitziende en frisruikende tempeh. Ook tempeh die de houdpaarheidsdatum nog niet gepaseerd is wil nogal eens grijs of geel uitslaan en gaat er dan wat glimmender uitzien. Tempeh bederft erg snel en supermarkten bewaren het vaak niet goed. Niet kopen, tenzij je een echte liefhebber bent!

Help! kan ik mijn week oude tempeh nog opeten? is wel een beetje donker geworden.... Ruikt wel net zo raar als altijd...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Ona

• 271
« Reactie #48 Gepost op: 16 maart 2006, 19:03:56 »
Smaken verschillen, maar hoe lekker je tempeh ook klaar maakt, als je overjarige tempeh gebruikt smaakt het op z'n best muf en op z'n slechts inderdaad naar zurige schimmelige tenenkaas.

Gebruik alleen stralend witte, donzig uitziende en frisruikende tempeh. Ook tempeh die de houdpaarheidsdatum nog niet gepaseerd is wil nogal eens grijs of geel uitslaan en gaat er dan wat glimmender uitzien. Tempeh bederft erg snel en supermarkten bewaren het vaak niet goed. Niet kopen, tenzij je een echte liefhebber bent!

Help! kan ik mijn week oude tempeh nog opeten? is wel een beetje donker geworden.... Ruikt wel net zo raar als altijd...

Hoe heb je het bewaard? En ruikt het raar als in vies en ammoniakachtig, want dan is het niet goed meer?
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2006, 19:04:52 door Ona »

Agnesje

tempeh
« Reactie #49 Gepost op: 18 maart 2006, 11:54:30 »
Op Vegatopia pagina staat ook een hoofdstukje Indonesisch koken met allerlei kooktips over Tempeh en Tahoe.
Maar zoals mijn pa ze maakt, zo lekker krijg ik ze dus zelf ook nooit !!

Marineren in.... volgens mij: Asem (tamarinde), knoflook, zout en citroensap.
Dan heeeel heet frituren.

SquareRoot

« Reactie #50 Gepost op: 15 januari 2008, 21:02:26 »
Mensen, tempeh is gewoon ronduit  :pukey: Heb allerlei varianten gehad, gewoon bah bah bah. Waarom zou ik keihard mijn best gaan doen om van iets vies iets lekkers te maken? Koop dan gewoon iets wat sowieso al lekker is  ;D

Sommige voedselproducten moeten eerst bereid worden voordat het lekker is. Ongebakken brooddeeg, rauwe eieren of rauw vlees is toch ook niet te eten?

Ik heb geprobeerd:

marinade: Soja Saus, Azijn, Oregano, mosterd, Rozemarijn, Ahornsiroop, Knoflook, Olijfolie, Zwarte peper, Kentjoer, Vijf Chinese Kruiden, Zout.

Dan olijfolie en gesneden tomaat in de pan. Tomaat laten smelten en een papje van maken. Tempeh erdoorheen en laten koken. Serveren met nasi gemaakt van quinoa zaden.

Overigens zit er behoorlijk veel eiwit in tempeh. Met 250 gram krijg je 55 gram eiwitten binnen.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2008, 21:11:15 door SquareRoot »

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #51 Gepost op: 21 januari 2008, 15:40:11 »
Vandaag was ik in de C1000, want ik moest toch om brood en rattenvoer (en de Jumper zit ongeveer naast de C1000 hier). Nieuwsgierig keek ik bij de vegetariche producten van de C1000. Ik zag dus Tempeh (een rechthoekig blok wit spul) en na even navragen wat het zou gaan kosten (EUR 1,29) besloot ik om het mee te nemen. Het is weer eens wat anders.

In deze topic hoopte ik een recept te vinden met tempeh, maar ik zie alleen veel marinade ideetjes. Hmm. Iemand vermeld dat het met bami en pindasaus goed kan. Dat lijkt mij ideaal, want bami eet ik tegenwoordig vaak met Quorn vega bami-blokjes en afwisseling daarin is welkom.

Heeft iemand voor mij een recept voor Tempeh door de bami (bijvoorbeeld welke marinade lekker zou kunnen zijn? Suggesties zijn ook welkom.
Groetjes, Antje

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #52 Gepost op: 21 januari 2008, 21:47:38 »
Tempeh door de bami? Tempeh is meer iets wat je naast bami serveert.
Dit recept http://www.vegatopia.com/indonesisch/tahoe_terik.html maar dan tempeh ipv tofu is wellicht lekker bij bami.
,,,,فلافل

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #53 Gepost op: 21 januari 2008, 21:51:21 »
Dank je wel, Selly! Sorry, uit dit topic had ik begrepen dat je het er door kon doen, :)
Groetjes, Antje

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #54 Gepost op: 21 januari 2008, 21:53:25 »
Nou ja, je kunt er natuurlijk mee doen wat je wilt  :) maar tempeh snij je meestal niet in mini-blokjes om door nasi of bami te doen (wat met bv tofu of sojabrokken wel kan) ietsje grotere dobbelstenen zijn lekkerder vind ik zelf, maar misschien komt er nog wel iemand met een recept voor tempeh door bami.

Tempeh en tomaat combineert trouwens ook wel aardig, helemaal lekker met petehbonen, maar daar moet je van houden.
,,,,فلافل

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #55 Gepost op: 21 januari 2008, 22:01:40 »
Ik vind tempeh trouwens alleen lekker als het gekookt of gestoomd is.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #56 Gepost op: 21 januari 2008, 22:05:30 »
Ik vind tempeh trouwens alleen lekker als het gekookt of gestoomd is.

nee, juist alleen krokant gebakken! :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #57 Gepost op: 21 januari 2008, 22:14:19 »
Ja, na het stomen en koken!
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #58 Gepost op: 16 februari 2011, 00:41:13 »
Schop. Normaalgesproken marineer ik tempeh in een mengsel van sojasaus, sambal en wat kruiden naar smaak (zie ook hier). Inderdaad krijg je dan lekker gemarineerde tempeh, maar je moet ontzettend oppassen dat de marinade niet aanbrandt. Vanavond heb ik dus ongemarineerde tempeh gebakken (in aardig wat olie, dus half gefrituurd). De textuur is dan echt veel beter, lekker krokant, maar het smaakt naar... tempeh (met een beetje fantasie een beetje visachtig). Wel een prima excuus om met pindasaus te eten. En toch ben ik nog steeds op zoek naar de ultieme bereidingswijze.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #59 Gepost op: 16 februari 2011, 08:35:38 »
Als je de tempeh gebakken hebt, overtollige olie afgieten, pan even van het vuur halen, dan een sausje van ketjap, sambal en andere kruiden er overheen gieten (je kunt het dus vast proberen met je eigen marinade mengsel?), pan terug op het vuur en net nog even doorbakken tot de marinade bijna helemaal verdampt is en er een pittig plakkerig laagje om de tempeh heen zit. Het brandt niet aan en het blijft stevig hoewel de echte knapperigheid er wel wat van af is.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light