Vegatopia Forum

Het geheim van een goede oliebol

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het geheim van een goede oliebol
« Reactie #20 Gepost op: 21 december 2003, 20:02:35 »
Aangezien ik geen frituurpan heb zal oliebollen bakken niet kunnen :( Weet iemand hier iets veganistisch wat ik wel dan zou kunnen maken?

kan je niet een pannetje met olie vullen? en daarin bakken?

Ik weet niet of de olie dan genoeg heet word ofzo, maar zo is er bij ons ook eens gewoon friet gebakt...
« Laatst bewerkt op: 21 december 2003, 20:03:03 door Dragonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Cheryl

« Reactie #21 Gepost op: 21 december 2003, 20:27:02 »
Citaat

kan je niet een pannetje met olie vullen? en daarin bakken?

Ik weet niet of de olie dan genoeg heet word ofzo, maar zo is er bij ons ook eens gewoon friet gebakt...
Citaat

Zou ik kunnen proberen ja, bedankt!! Kan ik toch nog oliebollen eten, als de olie heet genoeg wordt.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #22 Gepost op: 21 december 2003, 20:30:17 »
Frituren op het fornuis kan. Als je op gas kookt zou ik zeker een deksel bij de hand houden om op de pan te gooien mocht er onverhoopt de vlam in slaan. Wat voor 'n pan je het beste zou kunnen gebruiken weet ik eigenlijk niet. Je hebt wel van die speciale frituurpannen ervoor.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Elsbeth

« Reactie #23 Gepost op: 21 december 2003, 22:04:20 »
Met (gewone) pan op fornuis kan heel gevaarlijk zijn hoor, dus ik zou me eerst goed laten informeren. Volgens mij zijn er speciale pannen voor, maar misschien kan je dan net zo goed een frituese kopen. In een wok frituren kan ook: ik veel oosterse kookboeken staat hoe dat moet.

Ik vind appelflappen altijd ZO lekker. Hoop dat mijn ouders dit jaar weer bakken, dan biets ik er 'n paar mee voor in A'dam  ;D waar ik dit jaar oud&nieuw vier

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #24 Gepost op: 21 december 2003, 22:34:04 »
frituren in een pan gaat goed in een (ouderwetse gietijzeren) pan met dikke bodem. In de wok gaat het inderdaad ook erg goed. Gewoon erbij blijven, etc. Je kan ook eens in een kringloopwinkel kijken, vaak vind je daar wel oude frituurpannen voor gewoon op het fornuis.

,,,,فلافل

Cheryl

« Reactie #25 Gepost op: 22 december 2003, 00:18:04 »
We hebben zo'n frituurpan voor op het fornuis gehad maar volgens mij heeft me moeder die weggedaan omdat ze die te gevaarlijk vond, we hebben wel een grote pan maar dat is een soeppan eigenlijk, zou dat wat uitmaken? Het is wel een stevige pan, maar is niet van gietijzer denk ik, ik ben wel van plan om een keer een frituurpan te kopen maar dat duurt nog wel ff.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #26 Gepost op: 22 december 2003, 00:30:07 »
kun je niet van iemand die dag een friteuse lenen? Er zijn zat mensen die geen oliebollen zelf maken.
,,,,فلافل

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #27 Gepost op: 22 december 2003, 10:44:54 »
Of er eentje kopen, bij mij in de keuken staat een budget-versie die destijds bij de Blokker in de aanbieding was. Na een dik half jaar is die nog steeds niet van ellende uit elkaar gevallen, dus met de kwaliteit is het niet eens zo droevig gesteld.

Cheryl

« Reactie #28 Gepost op: 22 december 2003, 14:11:40 »
Misschien dat ik die van me zusje mag lenen maar dan kan ik die eerst schoon gaan schrobben en dan er schoon frituurvet ofzo in doen en haar kennende mag ik die nadat ik klaar ben weer schoonmaken en weer nieuw frituurvet in doen, wel nog altijd goedkoper dan een frituur kopen, want daar heb ik geen geld voor nu.

Offline Carmen San Diego

• 266
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #29 Gepost op: 22 december 2003, 14:31:50 »
Wij maken gewoon thuis oliebollen, en oudhollandse appelflappen. Allebei prima, maar de appelflappen vind ik toch wel heeeeeel erg lekker =)

alexis

« Reactie #30 Gepost op: 23 december 2003, 21:41:02 »
Hebben jullie in Vlaanderen trouwens ook eettradities rond oud en nieuw?
Nee de meesten eten hier uitgebreid die avond. Op kerstmarkten zijn er steeds wel oliebollen te verkrijgen maar ik ken niemand in Belgiƫ die dat zelf maakt met oudejaar. Eten jullie dan nix anders die avond?
En appelflappen ... heerlijke combinatie zeg! Appelflappen met oliebollen, ik denk dat ik 's naar daar ga komen met oudejaar  ;D

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #31 Gepost op: 23 december 2003, 21:44:45 »
En appelflappen ... heerlijke combinatie zeg! Appelflappen met oliebollen, ik denk dat ik 's naar daar ga komen met oudejaar  ;D

het is wel grappig, boven de rivieren in NL wordt met appelflappen in combinatie met oudjaar gefrituurde appel in een gesuikerd deegjasje bedoeld (eigenlijk een soort appelbeignets dus) en niet van die bladerdeegdriehoekjes gevuld met appel uit de oven.
,,,,فلافل

alexis

« Reactie #32 Gepost op: 23 december 2003, 21:53:08 »
het is wel grappig, boven de rivieren in NL wordt met appelflappen in combinatie met oudjaar gefrituurde appel in een gesuikerd deegjasje bedoeld (eigenlijk een soort appelbeignets dus) en niet van die bladerdeegdriehoekjes gevuld met appel uit de oven.
Ah dan moet ik onder de rivieren zijn want ik eet liever de driehoekjes : )

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #33 Gepost op: 25 december 2003, 23:14:55 »
ja ik bedoel in dit geval dus ook appelringen besprenkeld met rum, dan in de kaneel en suiker en dan door een laag deeg =)

ellen

« Reactie #34 Gepost op: 28 december 2003, 12:58:24 »
Een vriend van me vertelde gister dat hij er vorig jaar papaja, hazelnoten en pecannoten in had gedaan en dat het heel lekker was. Misschien ga ik dat ook doen.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #35 Gepost op: 29 december 2003, 22:40:09 »
Horen oliebollen met bier?

Ik wil dit jaar bananenbollen maken, al weet ik nog niet precies hoe.

Of bananenbroodjes ofzo...

Offline Viz

• 395
« Reactie #36 Gepost op: 30 december 2003, 10:44:06 »
De kraam op het Museumplein heeft trouwens lekkere oliebollen. Vers knapperig en in verhouding niet zo vet :)
'fish are friends, not food!'

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #37 Gepost op: 30 december 2003, 12:02:26 »
Horen oliebollen met bier?

nee, met gist. maar bij gebrek aan gist kan je evt bier gebruiken maar dat lijkt me niet echt aanraadbaar
,,,,فلافل

ellen

« Reactie #38 Gepost op: 30 december 2003, 14:21:55 »
Ja maar, ja maar... Bart zei dat je er bier in moest doen in plaats van water of melk. Maar dat is dan natuurlijk voor de smaak en niet voor het rijzen.

Charlotte

« Reactie #39 Gepost op: 30 december 2003, 16:00:43 »
Oliebollen lukken prima in een gewone soeppan, neem gewoon de grootste die je hebt.
Bananebollen maak ik door gewoon een stuk banaan in het deeg te mikken, doe ik ook met appel en ananas..... De bollen zijn dan wat zwaarder, als er nog een stukje fruit "bloot" is dan spat dat wel wat....
Ik gebruik gewoon zonnebloemolie uit de supermarkt.

Dit jaar gaat mijn man de bollen bakken, ik vrees het ergste, hele keuken onder het vet en beslag en hij bedenkt nou nooit eens dat het hele zootje ook weer schoon en afgewassen moet worden, bakken is bij hem bakken...