Vegatopia Forum

Falafel

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Emmy

  • **
  • 54
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel
« Reactie #380 Gepost op: 10 oktober 2007, 18:34:59 »
Mhhh ik denk dat ik het zaterdag ga uitproberen.

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel
« Reactie #381 Gepost op: 17 oktober 2007, 13:05:53 »
ik vind de beste falafel, ondanks dat ik die van falafun ook wel lekker vind, toch die van de deen (merza geloof ik?).

jookes

Re:Falafel
« Reactie #382 Gepost op: 21 oktober 2007, 17:02:20 »
De falafel van Falafun ken ik niet. De falafel van Deen (de gewone variant, niet de mediterrane) vond ik ook echt heerlijk. En je hebt denk ik gelijk, dat het merk Merza is. Ik kocht er bij Deen een potje spaanse knoflooksaus Aioli van Cucina Rosa bij  voor 80 eurocent  (ook erg lekker en niet duur).
 

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #383 Gepost op: 21 oktober 2007, 17:46:13 »
De falafel van Falafun ken ik niet. De falafel van Deen (de gewone variant, niet de mediterrane) vond ik ook echt heerlijk. En je hebt denk ik gelijk, dat het merk Merza is. Ik kocht er bij Deen een potje spaanse knoflooksaus Aioli van Cucina Rosa bij  voor 80 eurocent  (ook erg lekker en niet duur).
 

Het eten van falafel beschouw ik ook wel als een alibi voor het dippen in lekkere sausjes. De knoflook-yoghurt-  en currysaus zijn mijn favorieten en een theelepeltje heel pikante pimentpasta levendigt het geheel ook altijd op.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2007, 17:55:38 door karl »

Offline leonoor

  • **
  • 24
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel
« Reactie #384 Gepost op: 05 november 2007, 23:45:34 »
wat vinden jullie van de falafels van Tivall (AH) ?
  :O :O :O ???

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Falafel
« Reactie #385 Gepost op: 06 november 2007, 09:33:35 »
Veels te glad.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #386 Gepost op: 06 november 2007, 14:30:12 »
Ik vond ze niet verkeerd.
,,,,فلافل

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #387 Gepost op: 09 november 2007, 09:25:10 »
Qua smaak erg goed. De balletjes hadden op zich wel wat steviger gemogen, maar verder kan ik er eigenlijk alleen maar positief over zijn.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #388 Gepost op: 10 november 2007, 17:46:31 »
Recept van Maoz (goed voor tien porties)

Ingrediënten:
500 gram kikkererwten (8 uur laten weken), 150 gram uien, 80 gram peterselie, 15 gram knoflook geperst, 15 gram komijn, 10 gram verse korianderblaadjes, 50 gram zelfrijzend bakmeel, 10 gram zwarte peper, 20 gram zout

Bereiding: alle ingrediënten pureren in de keukenmachine. Met de hand balletjes rollen van ongeveer 2,5 centimeter. Frituur op 175 graden, 4-5 minuten frituren. Lekker in geroosterd pita broodje met salade en knoflooksaus.
Yesss! Ik had altijd al gelijk. Niet koken die kikkererwten!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Robert

Re:Falafel
« Reactie #389 Gepost op: 13 december 2007, 23:17:52 »
als je falafel zo lekker vind zou je is moeten expirimenteren met seitan en mockduck enz!

aanrader!

@nnette

Re:Falafel
« Reactie #390 Gepost op: 16 december 2007, 19:59:36 »
lekkerrrrrrrrrrr ik maak dat zelf! je kan ook kant en klare mixen kopen bij de natuurwinkel!

Lama

Falafel bakken??
« Reactie #391 Gepost op: 23 augustus 2008, 20:20:21 »
Als je zelf falafel maakt (geprakte kikkererwten met een hele hoop kruiden en specerijen erdoor) kun je dat dan ook bakken ipv frituren??
Ieder recept heeft het over frituren, maar is het ook mogelijk om het te bakken in een koekepan?? Als ik het probeer wordt het niet gaar, de binnenkant blijft een melige, zachte, papperige massa, terwijl het buitenste korstje zeer snel zwart wordt??
Kun je de zelfgemaakte falafel (maar ook geprakte burgers van kidneybonen) bakken in een koekenpan, zonder dat het veranderd in een gore, vieze, melige, papperige en drabberige massa......

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel bakken??
« Reactie #392 Gepost op: 23 augustus 2008, 20:40:06 »
Als je zelf falafel maakt (geprakte kikkererwten
Daar gaat het fout. Als je kikkererwten kan prakken dan zijn ze gaargekookt. Ofwel uit blik, ofwel zelf gedaan.

Falafel maak je van geweekte, ongekookte kikkererwten. Dus je koopt een zak, die zet je een nachtje onder water en dan spoel je ze goed af. Daar gooi je ui en kruiden bij en dan maak je het fijn (keukenmachine, vijzel mag ook maar veel succes daarmee) en van die rauwe massa maak je balletjes die je gaarfrituurt. Het blijft allemaal vrij kritiek, helaas, maar beginnen met drabberige puree, ja, dat gaat je nooit lukken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Falafel bakken??
« Reactie #393 Gepost op: 24 augustus 2008, 00:52:46 »
En dan is Christiaan dus te lui om even te linken naar het artikel waarin zijn basic-recept voor falafel staat, plus negen gulden regels (credits ook aan Jan en Tertia).

Die pagina ligt uitgeprint bij mij in de keuken. En inderdaad: met kikkererwten uit blik wordt het een soppige aangelegenheid.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel bakken??
« Reactie #394 Gepost op: 24 augustus 2008, 21:51:20 »
Die uit de winkel kun je wel bakken en garen in de oven.
,,,,فلافل

Lama

Re:Falafel bakken??
« Reactie #395 Gepost op: 25 augustus 2008, 21:15:21 »
Dus als je géén blikspul gebruikt, maar zelf die dingen een nachtje onder water zet en vervolgens niet kookt. Wordt het beter???

Maar kan je het dan nog wel in een pan bakken ipv frituren?? En kan je het ook prakken zónder keukenmachine??
Ik heb géén keukenmachine en frituurapperatuur (mooi woord  ;D), en ik vind het een beetje zonde om voor die ene keer falafel die apperaten aan te schaffen. Dan zie ik straks door de apperaten de apperaten niet meer...


En waar koop je in godsnaam droge kikkererwten?? Bij de AH in ieder geval niet, wel ''groene erwten''.....

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel bakken??
« Reactie #396 Gepost op: 25 augustus 2008, 21:19:06 »
De biowinkel, toko, ander supermarkten.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Falafel bakken??
« Reactie #397 Gepost op: 25 augustus 2008, 21:43:46 »
En kan je het ook prakken zónder keukenmachine??
en dan maak je het fijn (keukenmachine, vijzel mag ook maar veel succes daarmee)

Staafmixer kan ook.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel bakken??
« Reactie #398 Gepost op: 26 augustus 2008, 12:24:58 »
je kunt ook in een wok of zwarte pan frituren
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel bakken??
« Reactie #399 Gepost op: 08 september 2008, 20:50:12 »
En dan is Christiaan dus te lui om even te linken naar het artikel waarin zijn basic-recept voor falafel staat,
Dat is omdat er in de negen "gulden regels" wordt gesuggereerd dat je er broodkruim of bloem aan kan toevoegen. De horror! Begin dan direct over eieren en ketchup.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.