Vegatopia Forum

Falafel

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #260 Gepost op: 05 december 2004, 15:47:20 »
Het moet koriander zijn, peterselie in de falafel is FOUT!
Ik heb anders een recept waarin om koriander, peterselie én munt wordt gevraagd. Werkt heel goed.

Bovendien vervang ik koriander regelmatig door peterselie in andere recepten. Andersom is minder...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #261 Gepost op: 05 december 2004, 15:49:19 »
Tja, recept van WFC zegt ook peterselie. Ik heb het boek nu niet hier, anders kon ik nalezen wat de oorsprong van hun recept was.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #262 Gepost op: 05 december 2004, 15:51:08 »
Ik heb ergens van een kok gelezen die het met cannelini-bonen heeft geprobeerd, maar dat werd toch een beetje spectaculair voor de spijsvertering...

Edit: op aanwijzing van de Signorina mijn foute Italiaans verbeterd :-X

Tss, dat heeft niet met taal te maken, maar met de naam van het beestje.
Canneloni zijn die pastabuizen die je kan vullen.
Cannelini zijn de bonen.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel
« Reactie #263 Gepost op: 05 december 2004, 16:00:42 »
Kan je ook falafal maken zonder blender of staafmixer?
Of wordt dat niet ergens verkocht kant en klaar? En dan het liefst helemaal kant en klaar zodat ik het alleen nog maar hoef te frituren ofzo.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #264 Gepost op: 05 december 2004, 16:21:02 »
Kan je ook falafal maken zonder blender of staafmixer?
Ik denk het wel, falafel is ouder dan Edison. Ik denk dat het dan wel heel veel werk met een vijzel gaat vereisen.

In Amsterdam schijnen ze wel falafeldeeg (of hoe noem je dat spul?) te verkopen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel
« Reactie #265 Gepost op: 05 december 2004, 16:31:06 »
Een vijzel hebben we ook niet, en met een vork prakken werkt niet, dat heb ik es geprobeerd.

Amsterdam is me ietsjes te ver, hahaha.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #266 Gepost op: 05 december 2004, 16:43:05 »
stamppotstamper?
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #267 Gepost op: 05 december 2004, 16:45:05 »
Ik wil niet eigenwijs zijn, maar als ik falafel met de stamper zou maken, zou ik zeker kiezen voor kikkererwten uit blik.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel
« Reactie #268 Gepost op: 05 december 2004, 17:14:32 »
stamppotstamper?

Ja, dat ga ik es een keer proberen!
En dan houd ik me ook es aan het recept, en hopelijk valt die dan niet uit elkaar want de vorige keren heb ik die koud gegeten maar was dan ook gewoon kikkererwten uit blik met kruiden en dat geprakt, best lekker in een pitabroodjes.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #269 Gepost op: 05 december 2004, 20:02:12 »
Of wordt dat niet ergens verkocht kant en klaar? En dan het liefst helemaal kant en klaar zodat ik het alleen nog maar hoef te frituren ofzo.

Je hebt (verschillende soorten) falafel-mix waar je water bij moet gooien en dan kneden en vormpjes draaien, maar je hebt ook kant-en-klare falafelballetjes, zelfs een setje met daarin 1 broodje, een zakje saus en balletjes die je in de oven op moet warmen. Niet heel bijzonder, maar wel kant-en-klaar.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #270 Gepost op: 05 december 2004, 22:33:18 »
die echte kant en klaar dingen kunnen overigens ook in de oven, te koop bij Natuurwinkels (van Florintin) en Turkse winkels (Maaza geloof ik). Florintin heeft overigens ook nog een zuidvruchtenfalafel, die is minder.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2004, 22:34:11 door Selly »
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Falafel
« Reactie #271 Gepost op: 06 december 2004, 07:46:43 »
Of wordt dat niet ergens verkocht kant en klaar? En dan het liefst helemaal kant en klaar zodat ik het alleen nog maar hoef te frituren ofzo.
bij albert heijn
of althans, de ah waar ik werk, verkoopt ze voorgebakken en die hoef je alleen nogmaar even af te bakken
maar bij ons liggen ze op de koshere afdeling, dus als jij geen ah hebt met koshere afdeling, dan zul je ook wel geen falafel hebben
maar t is van Maaza, die maakt heel veel koshere dingen, dus ik denk dat je het wel in iedere koshere winkel kunt kopen
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #272 Gepost op: 06 december 2004, 10:57:24 »
De Super de Boer bij mij om de hoek heeft ze ook. Meen ze ook wel eens in het minuscule Sparretje om de andere hoek gezien te hebben. In het koelvak, smerig uitziend plastic bakje, bij de humus en de geroosterde aubergines enzo.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #273 Gepost op: 31 juli 2005, 15:37:59 »
ik heb laatst echt prachtige falafel gemaakt.
Ik snap alleen nog steeds niet hoe Sam het voor elkaar krijgt om falafel te maken zonder toevoeging van (kikkererwten)meel. Ik heb het echt lang gestaafmixerd, maar dan nog was er extra bindend spul nodig. Jammer, want ik heb het idee dat ze van besanmeel net iets droger worden dan zonder besanmeel.
In Amsterdam zuid heb je een bakker die geweldig lekker falafeldeeg verkoopt, dat heb ik 10 jaar geleden gehad en dat was zoooo lekker. Ga ik maar eens weer kopen (als ie er nog zit en als ik em nog kan vinden).
Heeft iemand nu al eens uitgeprobeerd om falafel van tuinbonen te maken? Dat schijnt veel lekkerder te zijn.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #274 Gepost op: 31 juli 2005, 15:39:58 »
Huh?

Mijn falafeldeeg is ook altijd nogal kledderig, maar het wordt goed zodra er een korstje omheen komt. Overigens staafmixxer ik ze niet, maar doe ik ze in het bakje met mesjes van de staafmixer. Wellicht dat dat net anders hakt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #275 Gepost op: 31 juli 2005, 15:47:22 »
nee ik heb ze niet gestaafmixert maar gekeukenmachinet, maar da's in principe het zelfde.
Maar jij mikt er helemaal geen extra bloem, meel of wat dan ook bij? En hoe krijg je ze dan fatsoenlijk in de olie?
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #276 Gepost op: 31 juli 2005, 15:48:52 »
Balletjes draaien en ze er dan gewoon direct in laten glijden uit de hand.

Overigens bak ik ze doorgaans in een dun laagje olie, en frituur ik ze niet.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #277 Gepost op: 31 juli 2005, 15:53:54 »
hmm dan vind ik ze toch echt te weinig consistent. weinig olie. Hmm ga ik nog es proberen.
Maar die tuinbonen heb jij dus ook nog niet uitgeprobeerd? Lijkt me wel lekker
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #278 Gepost op: 31 juli 2005, 15:56:18 »
hmm dan vind ik ze toch echt te weinig consistent. weinig olie. Hmm ga ik nog es proberen.
Maar die tuinbonen heb jij dus ook nog niet uitgeprobeerd? Lijkt me wel lekker
O ja hoor, ik heb vrijdag met die dubbelgedopte gedroogde tuinbonen falafel gemaakt, en ik denk ook al twee keer eerder. Persoonlijk merk ik het verschil niet eens...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #279 Gepost op: 31 juli 2005, 16:01:04 »
O ja hoor, ik heb vrijdag met die dubbelgedopte gedroogde tuinbonen falafel gemaakt, en ik denk ook al twee keer eerder. Persoonlijk merk ik het verschil niet eens...

Oh... oh dat is wel jammer, ik had me er heel wat van voorgesteld. Ik ga het binnenkort ook een keer proberen in ieder geval
,,,,فلافل