Vegatopia Forum

Falafel

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Falafel
« Reactie #20 Gepost op: 17 juli 2001, 19:53:00 »
Quote:

Op 2001-07-09 12:19, schreef Sander:
Marcello, dat heb ik nou ook, maar dan met Falafel Dan


Ben erg benieuwd, we zitten morgen weer es in A'dam en gaan die Dan eens uitproberen... Er zit er behalve eentje op de Ferdinand Bolstraat 126, ook een op de Nieuwendijk 28, dus wat meer in het centrum. Maar of het echt nog lekkerder kan dan Maoz???... Verslag volgt...

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Falafel
« Reactie #21 Gepost op: 18 juli 2001, 23:20:00 »
OK, here are the results of the Vega-Jury:  

De Falafel-zaak op de Nieuwendijk bleek gesloten te zijn en navraag leerde dat er inmiddels een andere eigenaar in zat, dus niet meer Falafel-Dan. Daarom toch maar de tram genomen naar de Ferdinand Bolstraat, want na Sander's tip moesten we natuurlijk Dan's falafel uitproberen... Het is per slot van rekening niet helemaal uitgesloten dat er nog lekkerdere falafel bestaat dan die van Maoz.

We waren (vooral ikzelf) in optimale konditie voor een broodje falafel, want we hadden al enkele maanden geen fatsoenlijk broodje meer gehad en na mijn (eerder beschreven) traumatische ervaring in Rotterdam vorige week, had ik meer trek dan ooit!  Bij Dan is de opzet pakweg hetzelfde als bij Maoz, maar de sauzen en salades zijn wat anders. Beiden hebben een tahinsaus, rode pepersaus en knoflooksaus (deze laatste gebruik ik trouwens zelf niet omdat die op basis van mayonaise is). Dan heeft daarnaast een mangosaus, een scherpe koriandersaus en een tomaten-groentensaus. Maoz heeft naast genoemde drie sauzen nog een groene pepersaus, een frisse koriandersaus en een tomaat-uiensaus. Maoz heeft iets meer soorten salades, maar Dan heeft wel een grappige couscous-salade met kruiden erbij zitten. Tot zover de opsomming van de mogelijkheden...

Bij Dan waren we om pakweg half één en we vonden beiden zowel de falafel als de salades lekker, al neigden we bij het eten toch al behoorlijk richting Maoz. Om echt goed te kunnen vergelijken (en ik ben eerlijk: zo'n broodje, daar kun je bij mij altijd voor aankloppen ) hebben we om een uur of zes bij Maoz op de Leidsestraat ook nog een broodje falafel gegeten (op de Ferdinand Bolstraat zit tegenover Dan zo'n 200 meter verderop trouwens ook een Maoz). Ja, het moet worden gezegd: Dat was toch echt andere koek! Zowel de falafel-balletjes als de salades vonden we bij Maoz duidelijk lekkerder. De reden zou kunnen zijn dat het bij Maoz veel drukker was/is dan bij Dan. Daardoor zijn de spullen verser, wat vooral bij de salades natuurlijk veel uitmaakt. Dan's balletjes waren flauwer dan die van Maoz en dan niet persé minder scherp, maar gewoon minder lekker gekruid. Wat ik voor de totale falafel-experience toch wel een sterk minpunt vond voor Dan, was dat je daar bij het eten/opscheppen tegen een enorme schapenbout moest aankijken/ruiken die gegrild werd voor de shoarma (werd daar ook verkocht). Bij Maoz krijg je echt alleen maar falafel (hoewel enkele grotere zaken ook humus en patat verkopen) en zul je dat soort taferelen niet aantreffen. (Wijziging/toevoeging: Ik zag op de Maoz-site dat ze in Gouda, Zaandam en op de vestiging op de F. Bolstraat wel shoarma verkopen ). Verder vonden we Dan's zaak ook wat minder proper dan de Maoz-zaken die we kennen. Al met al: Voor diegene die nog nooit falafel heeft gehad zou ik zeggen, probeer eerst eens Maoz en voor Sander, tja... het is natuurlijk maar wat je gewend bent, maar ik zou toch eens stiekem switchen.

Ik kwam er trouwens achter dat Maoz sinds kort ook een eigen website heeft in Nederland, hoewel deze helemaal in het "Engels" is:
www.maozfalafel.nl

Eh... en ja, inderdaad... ik bezit zo'n 85% van de aandelen Maoz International Incorporated, dus dit verslag is natuurlijk helemaal objektief!

[ Dit Bericht is bewerkt door: Marcello op 2001-07-18 23:25 ]

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Falafel
« Reactie #22 Gepost op: 19 juli 2001, 00:36:00 »
Quote:

Op 2001-07-18 23:20, schreef Marcello:
en voor Sander, tja... het is natuurlijk maar wat je gewend bent, maar ik zou toch eens stiekem switchen.



De volgende keer loopt deze jongen gewoon even 200 meter verder

Of minder ver, natuurlijk. Stel je staat voor Falafel-Dan, en je kijkt naar de zaak, zit Maoz dan links of rechts?
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Falafel
« Reactie #23 Gepost op: 19 juli 2001, 12:00:00 »
Quote:

Op 2001-07-19 00:36, schreef Sander:
De volgende keer loopt deze jongen gewoon even 200 meter verder
Of minder ver, natuurlijk. Stel je staat voor Falafel-Dan, en je kijkt naar de zaak, zit Maoz dan links of rechts?


Ik maak het je makkelijker (om oriëntatie-kwesties te vermijden): Dan zit op 126, Maoz zit op 67, maar... wellicht is het nog beter (vanwege de shoarma ) om dan even verder te lopen naar de 1e van de Helstraat nr 43, waar je geen schapenlijken zult aantreffen. Lokaties van de 5 Maoz's in A'dam:
www.maozfalafel.nl/whereto.htm?amsterdam

Wat heb jij eigenlijk op de Ferdinand Bolstraat? (ben niet nieuwsgierig;-)). Die ligt toch een heel eind uit het centrum en je komt toch uit Tilburg?

Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd wat jij van de Maoz-falafel vindt!

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Falafel
« Reactie #24 Gepost op: 21 juli 2001, 00:16:00 »
Quote:

Op 2001-07-20 11:10, schreef Stephanie:
Wat zit er voor niet-plantaardigs in die knoflooksaus Marcello?...


Er zit in ieder geval ei in, maar ik dacht soms ook wat zuivel. Heb je de tahinsaus al eens geprobeerd, of één van de andere vier sauzen? Keuze genoeg lijkt me Ik zou heel blij zijn als ik overal 5 van de 6 sauzen kan nemen...

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Falafel
« Reactie #25 Gepost op: 22 juli 2001, 15:01:00 »
Quote:

Op 2001-07-19 12:00, schreef Marcello:
Wat heb jij eigenlijk op de Ferdinand Bolstraat? (ben niet nieuwsgierig;-)). Die ligt toch een heel eind uit het centrum en je komt toch uit Tilburg?



Veel vrienden van me wonen in Amsteram, o.a. aan de Ceintuurbaan en die kruist de Ferdinand Bolstraat, zodoende

Daarnaast ben ik voor m'n werk zo'n beetje overal, behalve in Tilbrug dan.

Quote:

Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd wat jij van de Maoz-falafel vindt!



Het kan nog een paar weken duren voordat ik weer eens naar Amsterdam ga, maar als het zover is geweest dan laat ik het hier gelijk weten!
“it's strange how life makes sense in time...”

Anonymous

Falafel
« Reactie #26 Gepost op: 25 juli 2001, 22:32:00 »
Maoz verkocht vroeger alleen falafel, en wel de lekkerste van Nederland, maar tegenwoordig verkopen ze ook die smerige shoarma (in Leiden in ieder geval) waardoor de trek me een beetje vergaat. Waarom nou weer?

Sam (die weet dat Maoz ook zonder shoarma goed draait)

Fabian

Falafel
« Reactie #27 Gepost op: 25 juli 2001, 22:55:00 »
Ik kan inmiddels bevestigen dat de falafel van Maoz helemaal niet verkeerd is.

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Falafel
« Reactie #28 Gepost op: 26 juli 2001, 09:59:00 »
Quote:

Op 2001-07-25 22:32, schreef Anonymous:
Maoz verkocht vroeger alleen falafel, en wel de lekkerste van Nederland, maar tegenwoordig verkopen ze ook die smerige shoarma (in Leiden in ieder geval) waardoor de trek me een beetje vergaat. Waarom nou weer?...


Bah in Leiden ook al!?! Volgens de Maoz-Website was dat alleen in Gouda, Zaandam en op de vestiging in de F. Bolstraat in A'dam. Gelukkig is het merendeel van de Maoz-vestigingen nog kadaver-vrij. Hun konkurenten op falafel-gebied hebben, voor zover ik ze ben tegengekomen, allemaal vlees in het assortiment.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Falafel
« Reactie #29 Gepost op: 26 juli 2001, 15:10:00 »
Quote:

Op 2001-07-25 22:55, schreef Fabian:
Ik kan inmiddels bevestigen dat de falafel van Maoz helemaal niet verkeerd is.



En de salades dan?
“it's strange how life makes sense in time...”

Annie

Falafel
« Reactie #30 Gepost op: 26 juli 2001, 17:05:00 »
Ik heb van de week voor het eerst Falafel op nadat ik het hier gelezen had.
Alleen is het dus een tent met shoarma etc.
Het broodje falafel was wel lekker alleen verging de smaak nadat er en haar tussen zat die toch echt niet van mezelf was.
Daarna heb ik het zelf klaargemaakt. Zo een zakje poeder, mengen met water, frituren, broodjes erbij, lekker sausje (zelf gemaakt tzazikisaus) erbij en salades erbij.
Yummmm smaakte beter als in die tent

Fabian

Falafel
« Reactie #31 Gepost op: 26 juli 2001, 17:16:00 »
Quote:

Op 2001-07-26 15:10, schreef Sander:

En de salades dan?




Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel van de salades gehad, maar het is wel een coole service.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Falafel
« Reactie #32 Gepost op: 27 juli 2001, 10:38:00 »
Quote:

Op 2001-07-26 17:05, schreef Annie:
Yummmm smaakte beter als in die tent



Veel tenten gebruiken voorgebakken of kant-en-klare falafelballetjes, en die is vaak een stuk droger en smaaklozer. Je moet echt een tent zien te vinden waar ze zelf bolletjes staan te scheppen, alleen zijn die vaak moeilijk te vinden.

Of inderdaad gewoon zelf maken
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Falafel
« Reactie #33 Gepost op: 28 augustus 2001, 12:43:00 »
En wie maakte de falafel op Lowlands?.......... Maoz!

Katrien

Falafel
« Reactie #34 Gepost op: 30 september 2001, 22:30:00 »
heb dit weekend in Nijmegen in de 2de Walstraat falafel gegeten (in Grillroom Shoarma of zo). Was lekker (niet fenomenaal), maar vooral origineel. De falafel was niet in balletjes, maar in sterretjes, hartjes, rondjes en driehoekjes... Creatief toch

Angelaz

Falafel
« Reactie #35 Gepost op: 03 oktober 2001, 19:58:00 »
Bests Falafel in super pitta broodjes die niet openscheuren van onderen
alles Kosjer, en zonder dierlijke vetten voorbereid--> Beni Falafel In Antwerpen!!

Ennee..charmante serversters! ;-p

Uiteindelijk ga je toch om te eten, hè

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Falafel
« Reactie #36 Gepost op: 11 november 2001, 11:14:00 »
Gisteren waren we voor een boekenbeurs in Haarlem en vlak bij de grote kerk (op de grote Houtstraat 5A) vonden we een falafelzaak: Falafelland.

De zaak is zeker ook aan te bevelen: De falafel-balletjes waren prima, er was een ruime keus in verse salades en de sauzen waren ook heerlijk.

Wat ik nog vergat te vertellen en een bezoekje aan deze zaak extra de moeite waard maakt is een groot statieportret van Trix (pardon: Hare koninklijke hoogheid koningin Beatrix der Nederlanden etc. etc. etc.) met een broodje falafel

[ Dit Bericht is bewerkt door: Marcello op 2001-11-14 09:57 ]

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Falafel
« Reactie #37 Gepost op: 04 januari 2002, 09:17:00 »
Zijn de broodjes die bij falafel geserveerd worden wel vegan?
Za Zemiata!

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Falafel
« Reactie #38 Gepost op: 16 maart 2002, 22:21:00 »
Vandaag nog een falafeltje gescoord in... Groningen! Bij... Maoz!.

Was erg lekker, tenminste het broodje en de balletjes. Het saladebuffet viel me een beetje tegen, niet qua keuze, die was prima!, maar ik had de indruk dat enkele salades niet zo vers meer waren.

Sofie Van Grieken

Falafel
« Reactie #39 Gepost op: 17 maart 2002, 16:28:00 »
Zelf klaargemaakt heb ik het al wel, maar ergens anders heb ik het nog nooit gegeten. ik heb ook de indruk dat het in Nederland veel meer verkrijgbaar is in snackbars enzo dan hier. Heb het in België nog nergens gezien...